Bron: https://www.destentor.nl/(...)meter-tape~a960d65f/quote:OM: Ryan (18) stierf door verdrinking, was door vader vastgebonden met 18 meter tape
Ryan Al Najjar (18) is vorig jaar levend in het water terechtgekomen en verdronken. Ze was vastgebonden met achttien meter tape, met daarop DNA van haar vader. Dit maakte het Openbaar Ministerie vrijdag bekend op een derde inleidende zitting in de zaak tegen de broers Mohamed Al N. (23) en Muhanad Al N. (25), die met hun vader worden verdacht van moord.
Justitie gaat ervan uit dat Ryan slachtoffer is geworden van eerwraak. Ze zou een ‘te westerse’ levensstijl hebben gehad, tot woede van met name haar vader.
Het lichaam van de uit Joure afkomstige jonge vrouw werd op 28 mei 2024 in het water gevonden aan de Knardijk in Lelystad door een medewerker van Staatsbosbeheer. Onder de nagels van drie vingers zat celmateriaal van haar vader, zei de officier van justitie in de rechtbank in Lelystad. ,,Dat duidt erop dat ze zich heeft verzet.”
Volgens de aanklager blijkt uit onderzoeksresultaten dat de schoenen van het slachtoffer moeten zijn uitgetrokken voordat ze werd vastgebonden omdat haar enkels strak tegen elkaar aan waren getapet. Haar polsen waren vastgebonden achterop haar rug. Ook haar mond was dichtgeplakt. Volgens het OM is het tapen door haar vader uitgevoerd, de 52-jarige Khaled Al N. Zijn DNA is op diverse plekken op de tape gevonden, ook op de plakzijde. Hij verblijft vermoedelijk in Syrië.
De twee broers ontkenden tijdens een eerdere zitting in de rechtbank van Lelystad de moord op Ryan te hebben gepleegd. ,,Ik zou het nooit doen. Ik was er niet bij toen het gebeurde”, stelde de oudste broer destijds. ,,Mijn vader wel. Hij was alleen met haar.”
Bron: https://www.omropfryslan.(...)cht-door-verdrinkingquote:Openbaar Ministerie: Ryan (18) uit Joure om het leven gebracht door verdrinking
Ryan Al Najjar (18) is vorig jaar levend in het water terechtgekomen en verdronken. De jonge vrouw, die in Joure woonde, was vastgebonden met 18 meter tape met DNA van haar vader.
Dit maakte het Openbier Ministerie vrijdag bekend op de derde inleidende zitting in de zaak tegen twee broers van Ryan. Zij worden, net als hun vader, verdacht van moord. Het OM gaat ervan uit dat Ryan slachtoffer is geworden van eerwraak.
Verzet
Het lichaam van de jonge vrouw werd op 28 mei 2024 in het water gevonden aan de Knardijk in Lelystad door een medewerker van Staatsbosbeheer. Onder de nagels van drie vingers zat celmateriaal van haar vader, zei de officier van justitie in de rechtbank in Lelystad. "Dat duidt erop dat ze zich heeft verzet."
Volgens het OM blijkt uit onderzoeksresultaten dat de schoenen van het slachtoffer moeten zijn uitgetrokken voordat ze werd vastgebonden, omdat haar enkels strak tegen elkaar aan waren getapet. Haar polsen waren vastgebonden achterop haar rug. Ook haar mond was dichtgeplakt.
Het tapen werd door haar vader uitgevoerd, zegt justitie. Zijn DNA is op diverse plekken op de tape gevonden, ook op de plakzijde. Hij verblijft vermoedelijk in Syrië.
Telefoons in het water
Ryan moet in bedwang zijn gehouden of buiten bewustzijn zijn geweest tijdens het vastbinden, zei de officier. Haar beide telefoons waren in het water gegooid. De telefoonhoesjes zijn in haar schoenen gestopt, die in het water zijn gevonden.
"Op het telefoonhoesje dat is gevonden in de linkerschoen van het slachtoffer zat een vingerafdruk van haar broer."
Het OM citeerde uit chats die familieleden naar elkaar stuurden rond de moord. In de telefoon van een van de broers is een gesprek gevonden tussen zijn broer en hun vader. Twaalf dagen voor de moord zei de broer: "Als zij aan het liegen is en ons nog meer gezichtsverlies gaat bezorgen, moet ze afgestraft worden."
Ryan zou zich in de ogen van haar familie te westers hebben gedragen. In de chats van haar familieleden werd ze volgens het OM letterlijk doodgewenst.
De vader schreef in de chats: "Ik hoop dat ze in een kist terugkomt" en "ze heeft een kogel in haar hart nodig en gif in haar lijf." Ryans moeder schreef: "Als God het wil, zullen we haar gewikkeld zien in een lijkwade. Ryan maakt de familie te schande en verdient de dood."
De volgende inleidende zittingen zijn op 25 april en 30 juni. De zaak wordt eind dit jaar inhoudelijk behandeld.
In dit soort geestelijk zieke hoofden staat familie, eigen vlees en bloed, nog een stuk lager dan het geloof.quote:Op donderdag 27 november 2025 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Kan er met mijn hoofd niet bij dat je je eigen vlees en bloed om zou brengen en dat dus eigenlijk het gehele gezin (moeder, vader, broers) samen hebben gespannen om dit zo in gang te zetten. Ziek
Dat is de indoctrinatie van dat geloof. De schaamte naar je sociale omgeving toe omdat je kind 'te westers' is is belangrijker dan de liefde die je hebt voor je kind.quote:Op donderdag 27 november 2025 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Kan er met mijn hoofd niet bij dat je je eigen vlees en bloed om zou brengen en dat dus eigenlijk het gehele gezin (moeder, vader, broers) samen hebben gespannen om dit zo in gang te zetten. Ziek
Elke dag als ik die moeder zie fietsen krijg ik de neiging om een stok tussen haar wiel te doen of iets naars te roepen.quote:Op donderdag 27 november 2025 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Smerige lafaard.quote:
Precies. Wel een flinke jongen zijn als het gaat om een meid (helpen) vermoorden, maar vooral niet de consequenties willen, wat alles zegt over hoe goed hij weet dat hij fout zit. En dan vluchten als de mietjes die die lui allemaal zijn.quote:
Wat let je?quote:Op donderdag 27 november 2025 10:04 schreef Donna het volgende:
[..]
Elke dag als ik die moeder zie fietsen krijg ik de neiging om een stok tussen haar wiel te doen of iets naars te roepen.![]()
![]()
Bah.
Ik ben wel fatsoenlijk opgevoed.quote:
Iets met bloed en koken.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:17 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik ben wel fatsoenlijk opgevoed.![]()
Maar vind het echt erg om te zien, de vrijheden die zij geniet, helemaal na wat er vorige keer naar buiten kwam wat ze allemaal gezegd (getypt) heeft over haar eigen kind. En dan hier ook gewoon mogen blijven wonen. Rot lekker op.
Ik ook niet, te bizar voor woorden ditquote:Op donderdag 27 november 2025 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Nee.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:29 schreef RamboDirk het volgende:
Gewoon straf in Syrie laten uitzitten. Niet moeilijk over doen.
Volgens mij hebben we als maatschappij geen enkel idee hoe wijverspreid dit gedachtegoed in onze samenleving aanwezig is.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:04 schreef CoolGuy het volgende:
Het is om te kotsen, en je moet hier als de sodemieter opflikkeren als je wél hier wil wonen, maar vervolgens niet uit je bubbel wil komen en problemen hebben met 'westers'.
Ik heb er geen moeite mee als er mensen uit andere landen naar hier komen. Als het oorlogsvluchtelingen zijn, maar als het puur is om een beter leven of whatever, dan heb je te integreren, en dan heb je je aan te passen. Als je dat niet wil, en je wil wel alle voordelen maar geen nadelen, dan moet je er uit.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we als maatschappij geen enkel idee hoe wijverspreid dit gedachtegoed in onze samenleving aanwezig is.
Denemarken ook (dacht ik).quote:Op donderdag 27 november 2025 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee als er mensen uit andere landen naar hier komen. Als het oorlogsvluchtelingen zijn, maar als het puur is om een beter leven of whatever, dan heb je te integreren, en dan heb je je aan te passen. Als je dat niet wil, en je wil wel alle voordelen maar geen nadelen, dan moet je er uit.
Polen heeft dat goed bekeken.
Eens, het is bij de beesten af. Kinderen maken nu eenmaal hun eigen keuzes waar je het als ouder niet altijd mee eens zal zijn. En begreep dat vaders snel naar Syrië is gevlucht, dus het is nog een enorme lafbek ook. Dat alle verantwoordelijken maar mogen wegrotten in de hel en dat eigenlijk nog te humaan.quote:Op donderdag 27 november 2025 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Gaat er mij in deze meer om dat ze dus niet kunnen accepteren dat eigen kinderen of zus dus wel "verwesteren". Dat is op alle vlakken zo enorm fout. Dat ouders "ouderwets" zijn is nog tot daar aan toe, maar het is veel zorgelijker dat broers (twintigers) ook al zo geïndoctrineerd zijn.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee als er mensen uit andere landen naar hier komen. Als het oorlogsvluchtelingen zijn, maar als het puur is om een beter leven of whatever, dan heb je te integreren, en dan heb je je aan te passen. Als je dat niet wil, en je wil wel alle voordelen maar geen nadelen, dan moet je er uit.
In onze ogen wel. In die van hen niet. En dat is een groot probleem idd.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Gaat er mij in deze meer om dat ze dus niet kunnen accepteren dat eigen kinderen of zus dus wel "verwesteren". Dat is op alle vlakken zo enorm fout.
D66 says no.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat ik zo irritant vind aan dat "vluchten naar Syrie" is dat het de hele case van hun aanwezigheid hier überhaupt overhoop haalt. Dan moeten wij deze mensen opvangen, want in hun eigen land lopen ze gevaar, ondanks alle ellende en problemen en overlast die het met zich meebrengt, maar telkens weer als ze iets op hun kerfstok hebben dan 'vluchten' ze weer terug.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:38 schreef Jippie het volgende:
[..]
Eens, het is bij de beesten af. Kinderen maken nu eenmaal hun eigen keuzes waar je het als ouder niet altijd mee eens zal zijn. En begreep dat vaders snel naar Syrië is gevlucht, dus het is nog een enorme lafbek ook. Dat alle verantwoordelijken maar mogen wegrotten in de hel en dat eigenlijk nog te humaan.
Ja, wat een vreselijke man is hun vader toch. Hadden ze maar iets kunnen doen om deze daad, waar ze natuurlijk oprecht niets mee te maken hebben, te verhinderen he. Helaas.quote:
Maar ook de manier waarop.quote:Op donderdag 27 november 2025 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
Blijkbaar moest het zo. Walgelijk.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:55 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Maar ook de manier waarop.
Schiet je iemand neer, is het snel klaar. Maar in dit geval vastbinden, tape, verdrinken.
Statushouders gaan ook gewoon op vakantie die kant op. Dat hele asielsysteem is een gotspe. En genoeg volk dat het systeem nog kan verdedigenquote:Op donderdag 27 november 2025 10:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ik zo irritant vind aan dat "vluchten naar Syrie" is dat het de hele case van hun aanwezigheid hier überhaupt overhoop haalt. Dan moeten wij deze mensen opvangen, want in hun eigen land lopen ze gevaar, ondanks alle ellende en problemen en overlast die het met zich meebrengt, maar telkens weer als ze iets op hun kerfstok hebben dan 'vluchten' ze weer terug.
Niet alleen deze zaak, zijn al tal van gevallen geweest van eerwraak hier door lieden uit die regio.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het zegt ook wel wat over de gangbare mores in zo'n land zelf, dat de (voormalige) inwoners het als een veilig toevluchtsoord zien als je elders aan het moorden bent geweest. En uit een land met zulke normen en waarden vangen we dan massaal mensen op, die zoals we aan oa deze zaak kunnen zien hun gewoontes gewoon meenemen.
Is denk ik niet te bewijzen op basis van appjes.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:12 schreef Molo het volgende:
Het is toch klinkklaar dat ze medeplichtig is??
Snap ik ook niet.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:12 schreef Molo het volgende:
Ik deze ultra walgelijke zaak snap ik dus ècht niet waarom die moeder niet vervolgd wordt.
Het is toch klinkklaar dat ze medeplichtig is??
En er waren nog andere minderjarigen in huis dacht ik, daar zou ik ook eens goed naar kijken of dat maatschappelijk wel wenselijk is
Ik ben geen juridisch expert ofzo, maar ik snap hier echt niks vanquote:Op donderdag 27 november 2025 11:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is denk ik niet te bewijzen op basis van appjes.
Of iig niet actief mee hoeven werken...quote:Op donderdag 27 november 2025 11:14 schreef SEMTEX het volgende:
Broers zijn dus sowieso medeplichtig, die hadden gedurende elk moment tegen hun vader in kunnen gaan.
Ja dat ben ik. Ze brengt er sowieso 1 (achterop de fiets) naar de basisschool. Ik weet niet of er nog meer kinderen zijn in die leeftijd. Ze fietst alleen terug en dan kom ik haar vrijwel elke dag tegen. Ik kan het plein van de (katholieke!) school vanuit huis zien.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Snap ik ook niet.
Een user hier zei eerder dat ze die moeder regelmatig ziet op het schoolplein met haar jonge kind(eren).
Ja, dit soort dingen gebeurt mij ook wel eens. Niks aan te doen.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:15 schreef Molo het volgende:
'helaas gebeurde dit'
Het is allemaal zo fatalistisch, geen eigen schuld, geen verantwoordelijkheid, bahhhh
Durfden ze niet of luisterden naar hun vader. Vader zijn woord is wet.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:14 schreef SEMTEX het volgende:
Broers zijn dus sowieso medeplichtig, die hadden gedurende elk moment tegen hun vader in kunnen gaan.
quote:
Whut.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:16 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja dat ben ik. Ze brengt er sowieso 1 (achterop de fiets) naar de basisschool. Ik weet niet of er nog meer kinderen zijn in die leeftijd. Ze fietst alleen terug en dan kom ik haar vrijwel elke dag tegen. Ik kan het plein van de (katholieke!) school vanuit huis zien.
Er is contact met de vader.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:28 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Weet niet of dit al gedeeld is hier?
https://www.ad.nl/binnenl(...)beheersing~a99f00ff/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |