abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219350904
quote:
Binnenkort mag Tesla in Europa Full Self Driving officieel zo aanbieden dat het zijn naam eer aandoet, met Nederland voorop.

Rijhulpmiddelen die veel taken van je overnemen zijn altijd het speerpunt geweest van Tesla. Toch was het nog steeds niet het beoogde volledig autonoom rijden, want daar bleken de risico’s nog te significant voor te zijn. Daarom zijn vrijwel alle zelfrijdende systemen, waaronder Tesla’s Autopilot en Full Self Driving, verbonden aan regels in de EU. Met als belangrijkste ondermijning van het feit dat het echt zelfstandig rijden is dat je altijd je ogen op de weg en je handen op het stuur moet houden.

Tesla Full Self Driving komt naar Europa

Op X kondigt Tesla nu aan dat hier verandering in komt. Full Self Driving kan zeer binnenkort officieel uitgerold worden na intensief testen, en dat betekent bijvoorbeeld dat autonoom rijden zonder handen aan het stuur zou mogen. Opvallende passage: Nederland gaat het allereerste land worden waar de geavanceerde functies van FSD een uitzondering krijgen op de wetgeving. Het zelfrijdende avontuur van Tesla in Europa begint hier.

Concreet gaat het over dingen die Full Self Driving in een Tesla mag doen zonder handen aan het stuur, of Level 2-autonomie op wegen buiten de snelweg. Volgens Tesla is het gevaarlijker om FSD aan te passen op de reeds bestaande regels dan FSD goedkeuren als uitzondering. Dat laatste is dus gebeurd. In februari 2026 zouden de nieuwe regels ingesteld worden door de RDW en dan kan Full Self Driving dus uitgebreider worden dan ooit tevoren. Er is volgens Tesla dan nog steeds een lange weg te gaan, maar het is een mooie eerste stap.

Veel specifieker dan dat wordt het nog niet.

Tegen februari 2026 gaan we dus meer zien over Tesla Full Self Driving. Het merk blijft erbij dat het enorm veilig is en dat er op Europese wegen al in 17 landen ruim 1 miljoen kilometer veilig is gereden met de handsfree-versie van FSD tijdens het testen. Tesla hoopt dan ook dat de vrijstelling in Nederland het goede voorbeeld geeft voor andere landen, zodat Full Self Driving grootschalig kan uitrollen op ons continent.
Februari 2026 zal het zover zijn, eindelijk worden de wegen in Nederland die optimaal zijn voor FSD natuurlijk veiliger. Hopelijk stappen de vele boomers in ons land in Tesla's en houden ze de handen van het stuur zodat de jongere generatie veilig over de straten kan.

Er is trouwens al eens een test geweest in hartje Amsterdam en die staat ook op X. (het platform van de eigenaar van Tesla)

bron:
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219350907
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daar zijn we het dan over oneens. Jij als ultra-kapitalist en ik als sociale autodidact. Ik begrijp ondertussen jouw gedachtekronkel, maar ik ben veel te veel van uitzoeken hoe alles werkt om daar in mee te gaan. Ik kijk ook nooit reclames en ik probeer altijd overal beide kanten van te bekijken. Ik ga dus niet mee in alle marketing en bubbels.
The proof is in eating the pudding, miljardairs voelen zich thuis en onbedreigd in Zwitserland ;)
quote:
Switzerland is home to an estimated 110 billionaires -- one for every 80,000 people -- with a combined wealth of $338 billion, outranking other super-rich hotspots.
Autodidakt
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 11% gewijzigd door Digi2 op 26-11-2025 21:44:35 ]
pi_219350992
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
The proof is in eating the pudding, miljardairs voelen zich thuis en onbedreigd in Zwitserland ;)
[..]

Ja, dat begrijp ik. Maar wat heb je daar als gewone man aan, behalve dan dat zij de economie afromen en jij daar voor mag betalen?
pi_219351037
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Februari 2026 zal het zover zijn, eindelijk worden de wegen in Nederland die optimaal zijn voor FSD natuurlijk veiliger. Hopelijk stappen de vele boomers in ons land in Tesla's en houden ze de handen van het stuur zodat de jongere generatie veilig over de straten kan.

Er is trouwens al eens een test geweest in hartje Amsterdam en die staat ook op X. (het platform van de eigenaar van Tesla)

bron:
Je bent vergeten er bij te vermelden dat dit slechts een gerucht uit de pen van Musk is en niet klopt.
pi_219351049
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat begrijp ik. Maar wat heb je daar als gewone man aan, behalve dan dat zij de economie afromen en jij daar voor mag betalen?
Jij gaat uit er vanuit dat kapitaal geen rol speelt voor het hebben en behouden van een florerende economie, daarin verschillen wij fundamenteel van mening.
pi_219351072
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Jij gaat uit er vanuit dat kapitaal geen rol speelt voor het hebben en behouden van een florerende economie, daarin verschillen wij fundamenteel van mening.
Inderdaad. Jij denkt dat hoe meer miljardairs er zijn, hoe beter Jan Modaal het heeft en ik denk het omgekeerde. Dat heeft voor mij een hoog bananenrepubliek gehalte.

En dat vinden de Zwitsers blijkbaar ook, daarom die vermogensbelasting voor de rijken.
pi_219351079
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bent vergeten er bij te vermelden dat dit slechts een gerucht uit de pen van Musk is en niet klopt.
Zoals jouw opmerking over dat een rechter in Cali het gebruik van de naam FSD heeft verboden?
pi_219351090
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb op de knop 'nieuw deel' gedrukt en de titel veranderd door een volgnr toe te voegen.
pi_219351140
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat heeft voor mij een hoog bananenrepubliek gehalte.

En dat vinden de Zwitsers blijkbaar ook, daarom die vermogensbelasting voor de rijken.
In een bananenrepubliek staan eigendomsrechten niet erg hoog in het vaandel :N
De vermogensbelasting van een aantal zwitserse kantons is zodanig gering dat het nog niet tot een uitvlucht van miljardairs heeft geleid ;)
pi_219351186
quote:
Swiss To Vote On Inheritance Tax That ‘Threatens’ Its Status as Global Safe Haven For Wealth
Progressives put a referendum question on the Nov. 30 ballot in Switzerland that would create a federal inheritance tax for the first time in the rich European country.

If the referendum passes, estates worth more than $62.9 million would face 50 percent levies. The new tax would generate around $7.5 billion annually for measures to mitigate climate change.
We gaan zien hoe dit referendum gaat uitvallen. Het maakt in ieder geval duidelijk dat de macht uiteindelijk toch echt wel bij de zwitserse bevolking ligt, dit soort van referenda :Y
pi_219351193
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In een bananenrepubliek staan eigendomsrechten niet erg hoog in het vaandel :N
De vermogensbelasting van een aantal zwitserse kantons is zodanig gering dat het nog niet tot een uitvlucht van miljardairs heeft geleid ;)
Des te meer reden om die stapsgewijs te verhogen. Dan weten we ook of die rijken wel weglopen zoals ze altijd beloven, want daar blijkt verder geen bewijs voor te zijn. Misschien in landen met hyperinflatie of na een staatsgreep, maar dan heeft het andere oorzaken.
pi_219351209
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
We gaan zien hoe dit referendum gaat uitvallen. Het maakt in ieder geval duidelijk dat de macht uiteindelijk toch echt wel bij de zwitserse bevolking ligt, dit soort van referenda :Y
Ik ben benieuwd!
pi_219351225
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Des te meer reden om die stapsgewijs te verhogen. Dan weten we ook of die rijken wel weglopen zoals ze altijd beloven, want daar blijkt verder geen bewijs voor te zijn. Misschien in landen met hyperinflatie of na een staatsgreep, maar dan heeft het andere oorzaken.
Zie ik niet zo snel gebeuren want Zwitserland respecteert internationale gerechtshoven. Zodra intering op vermogen aangetoond kan worden en de belasting dus confiscatoir blijkt, zullen rechtzaken volgen.
pi_219351234
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zie ik niet zo snel gebeuren want Zwitserland respecteert internationale gerechtshoven. Zodra intering op vermogen aangetoond kan worden en de belasting dus confiscatoir blijkt zullen rechtzaken volgen.
We zullen het zien. Ze zijn er in ieder geval wel mee bezig, wat ik toejuich.
pi_219351264
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
We zullen het zien. Ze zijn er in ieder geval wel mee bezig, wat ik toejuich.
Nope, dit referendum gaat om erfbelasting en voor zover mij bekend zitten daaraan geen internationaal rechtelijke beperkingen. Zelfs een 100% successierecht kan geheven worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 26-11-2025 21:31:52 ]
pi_219351269
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nope, dit gaat om erfbelasting en voor zover mij bekend zitten daaraan geen internationaal wettelijke beperkingen. Zelfs een 100% successierecht kan geheven worden.
Ja, dat begrijp ik. Ik had het er over dat ze vinden dat de rijken ook hun bijdrage moeten leveren.
pi_219351774
99,999% van de gevallen kunnen ze voorprogrammeren. De rest wordt een ongeluk. Zo legden ze het zelf uit.
pi_219352203
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:47 schreef Vvdjemoeder het volgende:
99,999% van de gevallen kunnen ze voorprogrammeren. De rest wordt een ongeluk. Zo legden ze het zelf uit.
Dat lijkt me nog wat optimistisch, maar dan wordt het een kwestie van statistiek. Het grootste probleem met een AI model is, dat je dan de grootste gemene deler krijgt. Een gewogen gemiddelde. Dus dingen die zelden voorkomen, zitten er niet in. Die herkent hij niet. En hij weet dus ook niet wat hij daar van kan verwachten en hoe hij daar mee om moet gaan.

Denk bijvoorbeeld aan alle silhouetten van fietsers en voetgangers die je kunt zien. Met de arm om elkaar heen, wel of niet volgeladen met tassen/rugzakken, op de fiets of er naast, rennend of met een rollator, enzovoorts. Want het is niet, dat die AI denkt: dat is een persoon! Tot voor kort zag hij op een meter of 25 alleen dingen samengesteld uit pixels met een grootte van zo'n 10 centimeter. Dus dan moet hij gaan kijken of het beweegt. En terwijl hij daar mee bezig is, zit hij er tegenaan. Boem is ho. En een dode of invalide medeweggebruiker.
pi_219352702
Is deze al gelinkt? Kan het niet terugzoeken want topic is niet gereekst.

Na het zien van deze documentaire vertrouw ik het allemaal voor geen meter.
De vorige functie was ook "legaal" gemaakt middels mazen in de wet en schimmige trucs.

Jij zult maar de volgende zijn die zo'n Tesla frontaal op je auto krijgt.
pi_219352724
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 23:25 schreef AntoniBro het volgende:
Is deze al gelinkt? Kan het niet terugzoeken want topic is niet gereekst.

Na het zien van deze documentaire vertrouw ik het allemaal voor geen meter.
De vorige functie was ook "legaal" gemaakt middels mazen in de wet en schimmige trucs.

Jij zult maar de volgende zijn die zo'n Tesla frontaal op je auto krijgt.
Dus binnenkort alle voetgangers preventief deze kleding aan?

pi_219353199
Er zijn zoveel malloten op de weg. De lat voor FSD is niet extreem hoog. Het zal met stoten gaan, maar uiteindelijk is het economisch niet te voorkomen. Hoeveel uren worden er per dag wel niet verkwanseld door mensen die een auto besturen? Dat kan veel productiever!
gr gr
pi_219353557
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 07:45 schreef Quyxz_ het volgende:
Er zijn zoveel malloten op de weg. De lat voor FSD is niet extreem hoog. Het zal met stoten gaan, maar uiteindelijk is het economisch niet te voorkomen. Hoeveel uren worden er per dag wel niet verkwanseld door mensen die een auto besturen? Dat kan veel productiever!
Er is ons al zo vaak iets verkocht als productie-verhogend, maar in de praktijk weet de mensheid dat altijd te compenseren door extra werk te creëren of gewoon zelf inefficiënter te worden. Zouden we niet allemaal veel minder hoeven te werken toen de computer geïntroduceerd werd? Maar ondertussen hebben we dat ruimschoots gecompenseerd met meer management, meer dataproductie en meer documentatie.

Hetzelfde met reistijd. Men zou denken, de wegen in de afgelopen eeuw zijn steeds beter geworden, de auto's sneller en comfortabeler, dus mensen zijn elke dag vroeger thuis van werk. Maar nee, het resultaat is dat mensen verder weg van hun werk gaan wonen en netto net zo lang in de auto zitten. Hetzelfde met thuiswerken.

Ander voorbeeld is dataverbindingen. Vroeger deden mensen zuinig met hun sms-jes omdat je per stuk betaalde. Tegenwoordig heeft iedereen ongelimiteerde data, dus mensen lopen te bellen met beeld, terwijl ze niet eens naar hun telefoon kijken! Puur en alleen meer data verbruiken, omdat het toch niet zo veel kost. Niet omdat ze het nodig hebben of omdat het een meerwaarde heeft.

Ik geloof er niks van dat mensen daadwerkelijk ineens productiever gaan zijn als ze zelf niet hoeven te sturen in de auto. Puur en alleen gebaseerd op de ervaringen met eerdere technologische "productiviteitsverbeteringen".
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219354324
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 22:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat lijkt me nog wat optimistisch, maar dan wordt het een kwestie van statistiek. Het grootste probleem met een AI model is, dat je dan de grootste gemene deler krijgt. Een gewogen gemiddelde. Dus dingen die zelden voorkomen, zitten er niet in. Die herkent hij niet. En hij weet dus ook niet wat hij daar van kan verwachten en hoe hij daar mee om moet gaan.

Denk bijvoorbeeld aan alle silhouetten van fietsers en voetgangers die je kunt zien. Met de arm om elkaar heen, wel of niet volgeladen met tassen/rugzakken, op de fiets of er naast, rennend of met een rollator, enzovoorts. Want het is niet, dat die AI denkt: dat is een persoon! Tot voor kort zag hij op een meter of 25 alleen dingen samengesteld uit pixels met een grootte van zo'n 10 centimeter. Dus dan moet hij gaan kijken of het beweegt. En terwijl hij daar mee bezig is, zit hij er tegenaan. Boem is ho. En een dode of invalide medeweggebruiker.
Misschien een FSD pilot in Brabant doen als het carnaval weer begonnen is? Ik ben benieuwd of de auto er mee overweg kan als er mensen verkleed als worstenbroodje of pizzapunt de straat over willen steken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219382911
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd!
quote:
Zwitsers stemmen massaal tegen dienstplicht vrouwen en belasting voor rijksten
Het voorstel om de rijkste Zwitsers te belasten om de strijd tegen klimaatverandering te betalen werd eveneens met een ruime meerderheid (79 procent) verworpen. Het plan was om onder meer de belastingen op erfenissen en vermogens te verhogen en belastingaftrek te beperken.
pi_219383234
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 21:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Hm. Ze stemmen dus om meer geld aan de rijken te geven en die niet te verplichten daar wat terug voor te doen. Waarschijnlijk omdat ze al honderden jaren de vrijhaven willen zijn waar de rijken hun geld veilig op kunnen slaan zonder dat iemand zich daar mee bemoeit. Dus dan is een belasting daarop een grote stap. En in Nederland zien we hetzelfde. Dat was ook altijd een belastingparadijs.

Maar, het gaat er natuurlijk maar om, wat het verschil is. We "weten" dat veel rijken zorgen voor veel welvaart en dat ze allemaal weglopen als ze daar aan mee moeten betalen. Dus het is nu wachten op een land dat die maatregelen neemt en dan kijken wat er gebeurt. Net zoals de vorige eeuw.
pi_219387365
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hm. Ze stemmen dus om meer geld aan de rijken te geven en die niet te verplichten daar wat terug voor te doen.
De stemming ging met name om een federale erfbelasting, niet over het geven van geld aan rijken. De rijken stellen over het algemeen kapitaal ter beschikking, waarvan investeringen kunnen worden gedaan, op deze wijze doen ze dus iets terug ;)

quote:
En in Nederland zien we hetzelfde. Dat was ook altijd een belastingparadijs.
Nederland was vooral een belastingparadijs voor multinationals. Daar is recent vanwege een door de EU onderschreven international verdrag tav minimum effectieve belastingafdracht van 15% een einde gekomen.
pi_219394082
Dank zij de "inflatie" sinds Covid betalen we allemaal meer voor minder, zijn onze salarissen niet noemenswaardig sterker gestegen en maken de bedrijven gemiddeld 53% meer winst:

Dus je kunt applaudisseren: alles gaat naar wens :D
pi_219396039
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 14:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus je kunt applaudisseren: alles gaat naar wens :D
Voor de winstgevende bedrijven wel, Nederland blijft echter achterlopen bij die 53% ;(
quote:
Google AI Overview:
De winstgevendheid van Nederlandse bedrijven is hoog, met een recordwinst in 2023 voor grote bedrijven en een recordbedrag aan operationele winst in eigen land in 2024. De winst van niet-financiële bedrijven laat een positief beeld zien, hoewel de winstgroei in 2024 werd beïnvloed door prijsstijgingen. De winstmarges variëren sterk per sector, met bijvoorbeeld dienstverlening, machinebouw en schoonheidsverzorging als zeer winstgevende sectoren.

Algemene trends
Recordwinsten: Het Nederlandse bedrijfsleven behaalde in 2023 een recordwinst van ruim ¤132 miljard voor grote ondernemingen. Ook in 2024 werd er een recordbedrag van ¤288 miljard aan operationele winst in eigen land behaald.

Winstgroei: De winsten van niet-financiële bedrijven stegen in het derde kwartaal van 2024, ondanks lagere omzetten in de coronacrisis.

Winststijging vs. loonstijging: De winsten stegen in 2024 harder dan de lonen.

Winstquote: De winstquote van niet-financiële bedrijven was in het vierde kwartaal van 2024 licht gestegen naar 44,0%, vergeleken met 43,8% in 2023.

Winstgevendheid per sector
Dienstverlening: De dienstverlening voor vervoer over water is de meest winstgevende sector, met een winstgevendheid van 38,02%.
Machinebouw: De vervaardiging van overige machines, apparaten en werktuigen voor specifieke doeleinden is ook een winstgevende sector, met een winstgevendheid van 30,72%.
Schoonheidsverzorging: De haar- en schoonheidsverzorging staat ook hoog in de lijst van winstgevende sectoren, met 30,09%.
Overige sectoren: Sectoren zoals financiën, juridisch, vastgoed, gezondheid en softwareontwikkeling worden ook als zeer winstgevend beschouwd.
Winstgevendheid van specifieke bedrijven

ASML: ASML is het meest winstgevende bedrijf van Nederland, met een winst van ¤7,8 miljard in 2023.
Prosus: Dit is het op één na grootste bedrijf in Nederland, met een beurswaarde van $299 miljard.
Andere grote winstmakers: Grote winstmakers zijn onder andere Airbus, ING, NXP Semiconductors, Adyen, Universal Music Group, Argenx, Heineken en Ahold Delhaize.
Conclusie
De winstgevendheid van Nederlandse bedrijven is hoog, met recordwinsten in 2023 en 2024. Dit is voornamelijk te zien in de niet-financiële sector. De winstgevendheid varieert per sector, maar de dienstverlening, machinebouw en schoonheidsverzorging behoren tot de meest winstgevende sectoren in Nederland.
pi_219396101
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 18:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Voor de winstgevende bedrijven wel, Nederland blijft echter achterlopen bij die 53% ;(
[..]

Gezien de grootte van ons BNP doen we dan toch wat goed *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')