quote:
Op donderdag 20 november 2025 19:02 schreef Willewa het volgende:[..]
Gaat mij niet zozeer om de Ratten an sich als spelelement, al vind ik, als we het daar over hebben, de kans dat dat negatief uitpakt behoorlijk aanwezig. Er vallen ook minder negatieve variaties te bedenken lijkt me, maar dit soort insteken scoren goed dus is de vaste go-to van programmamakers deze dagen. Wat makkelijk is en imo gewoon niet nice, omdat al die programma’s het steeds asocialer wordende en naaiende gedrag in de maatschappij verder normaliseren. Niet mijn stijl, maar goed het is wat het is natuurlijk.
Maar voor de duidelijk, dat is eigenlijk dus niet eens waar ik het over had. Ik heb het specifiek over déze 2 ratjes en hun negatieve, lompe, jaloerse en zelfoverschattende persoonlijkheden

Echt een hekel aan dit soort lui die afgunstig zijn naar een normaal persoon. Beetje zoals van die gekkies die afgunstig en hatelijk zijn naar mensen die ‘deugen’, aka zich normaal gedragen en niet chronisch de drang hebben om te rebelleren en niet lekker gaan op negativiteit. Waarschijnlijk omdat zo’n persoon ze indirect confronteert met hun tekortkomingen en daar reageren ze dan emotioneel op met haat en gaan dan in strijdmodus. Altijd het gevoel dat de ander ‘uit de hoogte’ doet terwijl diegene zich gewoon normaal gedraagt. Eigenlijk gebeurt exact dat hier imo.
Maar als de onterecht aangevallen persoon dan wat terug zegt of doet, of zelfs denkt ‘dan kan je het krijgen ook’, oh jee dan is het hek van de dam en is het nog meer vingerwijzen geblazen 😅
Kwestie van referentiekader denk ik. Elkaar 'naaien' of asociaal naar elkaar staan schreeuwen om een kleurboek of wat korrels rijst komt in mijn omgeving eigenlijk niet voor en is dus ook zeker niet normaal. Maar juist daarom is het interessant om te zien hoe ver mensen gaan voor een pak geld in zo'n spel.
Want het is en blijft wel een spel, in een tv-programma. Wanneer je dat vergeet en ervan uitgaat dat mensen buiten dat scherm ook zo met elkaar omgaan kan het inderdaad opgevat worden als normalisering.
Vroeger in andere programma's ging het er allemaal veel harder aan toe. Bepaalde zaken zul je tegenwoordig echt niet meer zien op TV, maar de maatschappij blijft verharden. Al snap ik je punt, jouw 'normaal' is niet die van mij. Het gegeven dat jij Floris kennelijk als 'normaal' beschouwd is daar een voorbeeld van, geen verwijt, slechts een voorbeeld