abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219271354
quote:
Rundvlees wordt opnieuw fors duurder, reden? Boeren verdwijnen door stikstofregels

Na een prijsstijging van 38 procent afgelopen jaar, wordt rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, volgend jaar opnieuw een stuk duurder. Dit komt mede doordat in Nederland steeds meer boerenbedrijven verdwijnen door stikstofregels.

„Het uitkopen van veehouderijen vindt nu plaats, dus de beschikbaarheid van vlees wordt hierdoor naar verwachting nog minder. Daardoor zullen de prijzen omhooggaan”, zegt Marian Lemsom, directeur van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).

Stijging van 125 procent in vijf jaar

Hoeveel duurder rundvlees precies wordt, is volgens haar moeilijk te zeggen, omdat dat van meerdere factoren afhangt. Volgens marktbureau DCA Market Intelligence, dat regelmatig onderzoek doet naar de prijsontwikkeling, is de prijs van rundvlees in één jaar tijd met ruim 38 procent gestegen. Het gaat hierbij om groothandelsprijzen van slachtvee van gemiddelde kwaliteit. In de afgelopen vijf jaar was de stijging bijna 125 procent.

Vraag naar vlees stijgt

Matthijs Bremer, onderzoeker bij DCA, schrijft dit toe aan het afgenomen aanbod, terwijl de vraag sterk blijft. „De prijs van dierlijke voeding stijgt duidelijk sterker dan plantaardige voeding, waarbij vlees en eieren aan kop gaan. Maar ook producten als boter en room zijn flink duurder geworden”, zegt Bremer. Hij voorziet dat vlees fors duurder blijft vergeleken met enkele jaren geleden en dat het verschil duidelijk groter blijft vergeleken met andere productgroepen.

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) verwacht in 2026 een ‘significante’ prijsstijging van rundvlees. “In het beste geval hopen we op stabiel, maar dat lijkt een illusie. Door de stikstofdiscussie en uitkoopregelingen stoppen steeds meer boeren, dus het aanbod krimpt”, zegt een woordvoerder.

Volgen varken- en kippenvlees?

Consumenten kiezen al tijden vaker voor goedkoper varkens- of kippenvlees in plaats van rundvlees. Door deze verschuiving verwacht Lemsom van KNS dat de prijzen van varkensvlees en kippenvlees ook gaan stijgen. „Mensen maken andere keuzes. Ze kiezen voor een lager gewicht rundvlees, meer gemengde producten of een dagje geen vlees”, aldus de directeur.

Vlees uit het buitenland averechts effect
COV benadrukt dat Nederlands vlees tot de wereldtop behoort op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid. „Wanneer je meer vlees uit het buitenland importeert, bestaat het risico dat je producten binnenhaalt van mindere kwaliteit met een hogere CO2-voetafdruk. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Volgens de organisatie is ook het niveau van dierenwelzijn een van de hoogste wereldwijd. „Nog een reden om de veehouderij in Nederland te behouden.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)stofregels~a24adf86/

Goh. Dit had niemand zien aankomen natuurlijk. Dit gaat nog wat worden in de toekomst.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fietsenrek op 15-11-2025 10:54:39 ]
pi_219271360
WEF iedereen moet insecten eten mij pakken ze niet extra hamburger op de bbq!!!111
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219271362
Ze moeten gvd van m'n gehaktbal af blijven
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:44:13 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_219271365
Hoe kan dat nou, de BBB ging de boeren toch redden?
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_219271368
De supermarkt ligt vol met iers en Argentijns rundvlees :') ik betaal liever wat extra voor een goed stuk vlees van de slager
pi_219271374
Geen probleem, gewoon winkelen in Duitsland. Daar is ons vlees goedkoper! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219271406
Uiteindelijk is dit ook het doel. Vlees zo duur maken dat mensen uit armoede steeds minder vlees gaan eten.
pi_219271407
Laat die boeren maar stoppen met het fokken van vee voor consumptie.
pi_219271409
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:41 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Goh. Dit had niemand zien aankomen natuurlijk. Dit gaat nog wat worden in de toekomst.

Ik denk dat vlees dan alleen nog voor hele rijke mensen betaalbaar is. De rest heeft bietenburgers enzo.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_219271413
Eat ze bugz!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219271436
75%, ofwel 750 gram van iedere kilo vlees, wordt geëxporteerd.

We slachten per jaar 2.100.000 runderen en 1.500.000 kalfjes per jaar.

95% van dat kalfsvlees wordt geëxporteerd.
Zo'n 90% van die kalfjes zijn geboren zodat de moeder melk kan produceren voor al onze zuivelproducten maar we hebben maar 10% van die kalfjes nodig, dus de rest slachten we voor de export.

Ik vind dat "boeren verdwijnen om stikstof" verhaal niet zo sterk, de productie is groot genoeg maar we exporteren gewoon teveel. En aan de andere kant importeren we weer vlees.
pi_219271455
Bron?
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219271458
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

Zo'n 90% van die kalfjes zijn geboren zodat de moeder melk kan produceren voor al onze zuivelproducten maar we hebben maar 10% van die kalfjes nodig, dus de rest slachten we voor de export.

Ik vind dat "boeren verdwijnen om stikstof" verhaal niet zo sterk, de productie is groot genoeg maar we exporteren gewoon teveel. En aan de andere kant importeren we weer vlees.
Oke maar hoe verklaar je dit fenomeen dan?

Als 1 boer verdwijnt, verdwijnt zowel de buitenlandse export als de Nederlandse consumptie met die boer. De vraag gaat groter worden in Nederland omdat er steeds meer mensen komen.
En het aanbod zal lager worden.
pi_219271461
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Bron?
Toegevoegd.
pi_219271467
Hail to the klimaatflatie en de marketingklootzakjes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219271474
quote:

Zelfde met lamsvlees.

Hier in NL loopt 1 van de beste soorten ter wereld op de dijken. En dat verdwijnt naar het buitenland. Probeer het maar te vinden, moet je echt veel moeite voor doen.

Daar tegenover komt massale import vanuit de andere kant van de wereld hier. Vanwege het 'exlusieve' ofso.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219271475
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:54 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Oke maar hoe verklaar je dit fenomeen dan?

Als 1 boer verdwijnt, verdwijnt zowel de buitenlandse export als de Nederlandse consumptie met die boer. De vraag gaat groter worden in Nederland omdat er steeds meer mensen komen.
En het aanbod zal lager worden.
De Nederlandse bevolking groeit al decennia met gemiddeld 0,7% per jaar, dat moet wel bij te benen zijn en verklaart niet waarom rundvlees in 1 jaar 38% duurder is geworden.

Uiteindelijk zal Nederland wat minder moeten proberen om heel Europa van vlees te voorzien, we hebben die stikstofruimte niet.
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:58:59 #19
545 dop
:copyright: dop
pi_219271476
Toch vreemd, dat we in Nederland veel vlees exporteren, en daar boven op toch ook veel importeren voor eigen consumptie.

Een hoge export is leuk als het onze economie ook veel oplevert.
Maar helaas dat is dus niet het geval. Zeker als je het afzet tegen de totale kosten.

Nederland produceert 3 tot 4 keer zoveel vlees, dan we consumeren.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:52 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219271479
quote:

Exporteren teveel? Zijn we een autarkie of zo? Zullen we onze eigen iPhones maar maken?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219271484
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:59 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Exporteren teveel? Zijn we een autarkie of zo? Zullen we onze eigen iPhones maar maken?
Ik beweer nergens dat we een autarkie moeten worden.

Maar als we gezeur uit de branchebelanghebbenden krijgen over "hogere prijzen door stikstofruimte" en ondertussen nog zo'n 75% de grens over gaat naar het buitenland, dan is dat gezwam.

Nederland produceert overwegend voor de export en importeert daarnaast héél veel vlees.
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:01:18 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219271487
Ah kijk, BigAgro heeft advertentieruimte ingekocht bij het AD.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219271493
quote:

[..]

Hier in Brabant heb je ook nog boerderijwinkels, dan koop je het recht van de boer. Dat wordt straks ook wel de moeite waard, denk ik.

Voor de mensen die niet zo een hele dikke portomonnee hebben.
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:02:41 #24
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219271496
quote:

[..]

quote:
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) benadrukt…
‘Wij van wc eend’

Ja, iedereen had hogere prijzen kunnen zien aankomen. Ook iedereen had al veel eerder kunnen zien aankomen dat het beter was geweest om veel eerder te minderen met de vleesproductie. Tja, de boeren lobby is groot. Maar beter laat dan nooit, fijn dat de vleesproductie omlaag gaat.

Wie weet mag er dan over een paar jaar weer flink gebouwd worden en legt de boeren lobby Nederland dan niet meer plat.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219271498
Dit is goed nieuws

Rundvlees/roodvlees is sowieso het meest ongezonde vlees wat je kunt eten maar dat vertellen ze er niet bij.
pi_219271502
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Dit is goed nieuws

Rundvlees/roodvlees is sowieso het meest ongezonde vlees wat je kunt eten maar dat vertellen ze er niet bij.
dood gaan we toch wel, beter genieten we dan nog een beetje
pi_219271503
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef mschol het volgende:

[..]
Kip is ook lekker
  Moderator zaterdag 15 november 2025 @ 11:05:23 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219271514
Haha lekker naar de slager in Duitsland, stik maar in je prijsverhogingen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219271515
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:04 schreef PlayerUnknowne het volgende:

[..]
Kip is ook lekker
stuk minder
pi_219271522
Vlees wordt een luxeproduct. Maar verder is het echt een fantastisch land, hoor.
pi_219271533
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef mschol het volgende:

[..]
Variatie is de sleutel.
Gisteren nog sukadelapjes in m'n stoofpotje verwerkt, heeft totaal ruim 3,5 uur staan pruttelen.
Maar dat moet je niet iedere week maken.

Genoeg dagen / weken dat ik amper tot geen vlees eet en dat gaat ook prima.
Zou vlees verdwijnen, dan mis ik het niet heel erg.
pi_219271540
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:05 schreef CoolGuy het volgende:
Haha lekker naar de slager in Duitsland, stik maar in je prijsverhogingen.
Ja, daar scoor je vaak rundvlees voor 30-40% minder en dat komt dan ook nog vaak uit een Nederlandse (!) slagerij.
De BTW verklaart wel een deel van dat prijsverschil maar niet alles.
pi_219271549
Dat er boeren verdwijnen gaat alleen ten koste van de export, Nederland was en is nog altijd de grootste vleesexporteur van de EU. Dat hele stikstof smoesje is dus gewoon een non argument, want het vlees dat wij eten komt grotendeels uit het buitenland.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219271563
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:47 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik denk dat vlees dan alleen nog voor hele rijke mensen politici, kamerleden en ambtenaren op de ministeries betaalbaar is. De rest heeft bietenburgers enzo.
FIFY
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:12:55 #35
436847 embedguy
pi_219271576
quote:
Dit is goed nieuws

Dat is volgens mij wel heel erg kort door de bocht.

Het ligt aan het soort rundvlees. Rundvlees is óók het meest gezonde vlees (kogelbiefstuk heeft bijvoorbeeld veel vitamine b, heel weinig verzadigde vetten).
Life is happening now.
  Moderator zaterdag 15 november 2025 @ 11:14:13 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219271586
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, daar scoor je vaak rundvlees voor 30-40% minder en dat komt dan ook nog vaak uit een Nederlandse (!) slagerij.
De BTW verklaart wel een deel van dat prijsverschil maar niet alles.
Wij wonen zeg maar zowat ín Duitsland, zo dicht als wij bij de Duitse grens wonen, dus wij doen sowieso vrijwel al onze boodschappen in Duitsland.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219271590
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:01 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Hier in Brabant heb je ook nog boerderijwinkels, dan koop je het recht van de boer. Dat wordt straks ook wel de moeite waard, denk ik.

Voor de mensen die niet zo een hele dikke portomonnee hebben.
Ja dat is fijn als je dat inderdaad in de buurt hebt. Als de boeren er zometeen nog zijn haha.
pi_219271594
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:04 schreef PlayerUnknowne het volgende:

[..]
Kip is ook lekker
Is ook duurder geworden.
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:18:15 #39
436847 embedguy
pi_219271610
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:47 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik denk dat vlees dan alleen nog voor hele rijke mensen betaalbaar is. De rest heeft bietenburgers enzo.
Dat zou een hele mooie uitkomst zijn voor zowel de gezondheid van mensen, het klimaat, milieu en voedselvoorziening van de wereld.

Ik zie alleen maar voordelen. Enige nadeel wat ik zie is dat mensen zich moeten aanpassen en mensen dat over het algemeen niet leuk vinden. Komt vanzelf goed.
Life is happening now.
pi_219271612
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:15 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Is ook duurder geworden.
Toch gek, we slachten 600.000.000 kippen per jaar in Nederland.
Ik kan me niet voorstellen dat we hier gemiddeld 33,33 kippen per persoon, per jaar eten dus ook daar zal een groot deel van op export gaan.

En toch is ook dat duurder.
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:20:45 #41
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219271619
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kan me niet voorstellen dat we hier gemiddeld 33,33 kippen per persoon, per jaar eten dus ook daar zal een groot deel van op export gaan.

Een kip levert 600g - 800g kipfilet op. Iedereen die sport komt wel aan die 33,33 kippen per jaar gok ik. :P
pi_219271620
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat zal ook in de loop der jaren steeds duurder gaan worden door zowel inflatie als vraag en aanbod. Als de boeren uitgedund worden, zit je met een leuke situatie.
pi_219271621
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:20 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Een kip levert 600g - 800g kipfilet op. Iedereen die sport komt wel aan die 33,33 kippen per jaar gok ik. :P
Niet iedereen sport ;)

We eten zo'n 614.000 kippen per dag, ofwel 224 miljoen per jaar. En we importeren ook nog eens veel kip.
Dus reken maar dat van die 600 miljoen kippen zo'n 2/3e op export gaat.
pi_219271623
Maar een vegaburger mag geen vegaburger meer heten dus de vleeslobby doet ook hele goede dingen.
pi_219271624
quote:
Dit is goed nieuws

Maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat het niet waar is…
pi_219271639
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:14 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ja dat is fijn als je dat inderdaad in de buurt hebt. Als de boeren er zometeen nog zijn haha.
Als ze slim zijn gaan ze dat erbij doen.
pi_219271640
quote:
Kort antwoord:
➡️ In matige hoeveelheden kan rundvlees onderdeel zijn van een gezond dieet.
➡️ Te veel (vooral bewerkt of vet rundvlees) verhoogt gezondheidsrisico’s.

✔️ Voordelen van rundvlees

Rundvlees bevat belangrijke voedingsstoffen:

Eiwitten – goed voor spieren en herstel

IJzer – helpt tegen bloedarmoede

Vitamine B12 – nodig voor zenuwstelsel en energie

Zink – ondersteunt het immuunsysteem

Vooral mager rundvlees scoort goed qua voedingswaarde.

⚠️ Nadelen en gezondheidsrisico’s

De risico’s zitten vooral in veel en vaak eten, vooral van bewerkt vlees (hamburgers, worst, rookvlees, etc.):

💔 Hart- en vaatziekten

Rundvlees bevat verzadigd vet → kan cholesterol verhogen.

🦠 Kanker (vooral darmkanker)

Grote hoeveelheden rood en bewerkt vlees zijn in onderzoeken gelinkt aan een hogere kans op darmkanker.

⚖️ Overgewicht

Sommige stukken zijn erg calorierijk → draagt bij aan gewichtstoename.

😣 Bewerkt vlees is het ongezondst

Bewerkt rundvlees (salami, hotdogs, hamburgers uit fabriek) is het meest schadelijk.

🥩 Hoeveel is nog wél gezond?

Volgens veel internationale richtlijnen:

Max 350–500 gram rood vlees per week

Bewerkt vlees zo veel mogelijk vermijden

Dat is ongeveer 2–3 porties per week.

⭐ Eenvoudige conclusie

Rundvlees is niet heel ongezond, maar ook zeker niet onschuldig.
➡️ Mager, onbewerkt rundvlees in beperkte hoeveelheden = prima.
➡️ Veel rood en vooral bewerkt rundvlees = schadelijk.
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:32:42 #48
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219271662
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:12 schreef embedguy het volgende:

[..]
Dat is volgens mij wel heel erg kort door de bocht.

Het ligt aan het soort rundvlees. Rundvlees is óók het meest gezonde vlees (kogelbiefstuk heeft bijvoorbeeld veel vitamine b, heel weinig verzadigde vetten).
Ja, er zit ook vitamine B in bier, dat maakt het niet meteen gezond. :P

Het zal dus misschien de minst ongezonde optie zijn.
pi_219271667
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 11:18 schreef embedguy het volgende:

[..]
Dat zou een hele mooie uitkomst zijn voor zowel de gezondheid van mensen, het klimaat, milieu en voedselvoorziening van de wereld.

Ik zie alleen maar voordelen. Enige nadeel wat ik zie is dat mensen zich moeten aanpassen en mensen dat over het algemeen niet leuk vinden. Komt vanzelf goed.
Je hebt het nu echt wel tegen de verkeerde, ik woon hier al mijn hele leven prachtig tussen de boeren. O+ O+ O+ Het is hier echt heel mooi.

Maar we gaan het zien.
pi_219271750
quote:
Man slikt zonder te kauwen hamburger door, hij vecht nu voor zijn leven

Een 22-jarige man vecht voor zijn leven in een ziekenhuis in het Griekse Koropi nadat hij donderdag ‘voor de grap’ een hele hamburger inslikte. Hoe hij dat voor elkaar kreeg, blijft nog een raadsel.

Buitenlandredactie
15 november 2025, 06:00
Laatste update: 08:19
De man ligt aan de beademing nadat het misging tijdens een etentje met vrienden. Bij aankomst in het ziekenhuis werd hij in kritieke toestand direct naar de intensive care gebracht. Er wordt aangenomen dat de man 2 minuten lang geen adem kreeg.

Een vriend vertelde aan lokale media dat de man in paniek raakte nadat hij de hamburger had ingeslikt, waarna hij op de grond in elkaar zakte: „Hij kreeg opeens een soort paniekaanval. Hij stond op en rende een stukje verder weg, we dachten dat hij het zou uitspugen en geen rommel wilde maken in het bijzijn van anderen.’’

Maar dat deed hij uiteindelijk niet. Hij kwam terug en drukte met zijn rug tegen een pilaar. „Waarschijnlijk in een poging om het uit te spugen.’’ De vriend vertelde ook dat de man uitgedaagd werd om de hamburger in zijn mond te stoppen, maar dat het als grap was bedoeld.

Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.

Zeer ernstige problemen
Volgens Michalis Giannakos, voorzitter van de Panhelleense Federatie van Openbare Ziekenhuismedewerkers (POEDHN), kan de man alleen door een wonder gered worden. „Als de hersenen zonder zuurstof komen te zitten, ontstaat er onherstelbare schade. De man verkeert in extreem kritieke toestand. Hij heeft zeer ernstige problemen met zijn hersenen, nieren en al zijn organen.”
https://www.ad.nl/buitenl(...)zijn-leven~a00ea85b/

Zoals ik al zei: levensgevaarlijk :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')