https://www.ad.nl/binnenl(...)stofregels~a24adf86/quote:Rundvlees wordt opnieuw fors duurder, reden? Boeren verdwijnen door stikstofregels
Na een prijsstijging van 38 procent afgelopen jaar, wordt rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, volgend jaar opnieuw een stuk duurder. Dit komt mede doordat in Nederland steeds meer boerenbedrijven verdwijnen door stikstofregels.
„Het uitkopen van veehouderijen vindt nu plaats, dus de beschikbaarheid van vlees wordt hierdoor naar verwachting nog minder. Daardoor zullen de prijzen omhooggaan”, zegt Marian Lemsom, directeur van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).
Stijging van 125 procent in vijf jaar
Hoeveel duurder rundvlees precies wordt, is volgens haar moeilijk te zeggen, omdat dat van meerdere factoren afhangt. Volgens marktbureau DCA Market Intelligence, dat regelmatig onderzoek doet naar de prijsontwikkeling, is de prijs van rundvlees in één jaar tijd met ruim 38 procent gestegen. Het gaat hierbij om groothandelsprijzen van slachtvee van gemiddelde kwaliteit. In de afgelopen vijf jaar was de stijging bijna 125 procent.
Vraag naar vlees stijgt
Matthijs Bremer, onderzoeker bij DCA, schrijft dit toe aan het afgenomen aanbod, terwijl de vraag sterk blijft. „De prijs van dierlijke voeding stijgt duidelijk sterker dan plantaardige voeding, waarbij vlees en eieren aan kop gaan. Maar ook producten als boter en room zijn flink duurder geworden”, zegt Bremer. Hij voorziet dat vlees fors duurder blijft vergeleken met enkele jaren geleden en dat het verschil duidelijk groter blijft vergeleken met andere productgroepen.
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) verwacht in 2026 een ‘significante’ prijsstijging van rundvlees. “In het beste geval hopen we op stabiel, maar dat lijkt een illusie. Door de stikstofdiscussie en uitkoopregelingen stoppen steeds meer boeren, dus het aanbod krimpt”, zegt een woordvoerder.
Volgen varken- en kippenvlees?
Consumenten kiezen al tijden vaker voor goedkoper varkens- of kippenvlees in plaats van rundvlees. Door deze verschuiving verwacht Lemsom van KNS dat de prijzen van varkensvlees en kippenvlees ook gaan stijgen. „Mensen maken andere keuzes. Ze kiezen voor een lager gewicht rundvlees, meer gemengde producten of een dagje geen vlees”, aldus de directeur.
Vlees uit het buitenland averechts effect
COV benadrukt dat Nederlands vlees tot de wereldtop behoort op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid. „Wanneer je meer vlees uit het buitenland importeert, bestaat het risico dat je producten binnenhaalt van mindere kwaliteit met een hogere CO2-voetafdruk. Dat kan niet de bedoeling zijn.”
Volgens de organisatie is ook het niveau van dierenwelzijn een van de hoogste wereldwijd. „Nog een reden om de veehouderij in Nederland te behouden.”
Ik denk dat vlees dan alleen nog voor hele rijke mensen betaalbaar is. De rest heeft bietenburgers enzo.quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:41 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Goh. Dit had niemand zien aankomen natuurlijk. Dit gaat nog wat worden in de toekomst.
Oke maar hoe verklaar je dit fenomeen dan?quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
75%, ofwel 750 gram van iedere kilo vlees, wordt geëxporteerd.
We slachten per jaar 2.100.000 runderen en 1.500.000 kalfjes per jaar.
95% van dat kalfsvlees wordt geëxporteerd.
Zo'n 90% van die kalfjes zijn geboren zodat de moeder melk kan produceren voor al onze zuivelproducten maar we hebben maar 10% van die kalfjes nodig, dus de rest slachten we voor de export.
Ik vind dat "boeren verdwijnen om stikstof" verhaal niet zo sterk, de productie is groot genoeg maar we exporteren gewoon teveel. En aan de andere kant importeren we weer vlees.
Zelfde met lamsvlees.quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n 90% van die kalfjes zijn geboren zodat de moeder melk kan produceren voor al onze zuivelproducten maar we hebben maar 10% van die kalfjes nodig, dus de rest slachten we voor de export.
Ik vind dat "boeren verdwijnen om stikstof" verhaal niet zo sterk, de productie is groot genoeg maar we exporteren gewoon teveel. En aan de andere kant importeren we weer vlees.
De Nederlandse bevolking groeit al decennia met gemiddeld 0,7% per jaar, dat moet wel bij te benen zijn en verklaart niet waarom rundvlees in 1 jaar 38% duurder is geworden.quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:54 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Oke maar hoe verklaar je dit fenomeen dan?
Als 1 boer verdwijnt, verdwijnt zowel de buitenlandse export als de Nederlandse consumptie met die boer. De vraag gaat groter worden in Nederland omdat er steeds meer mensen komen.
En het aanbod zal lager worden.
Exporteren teveel? Zijn we een autarkie of zo? Zullen we onze eigen iPhones maar maken?quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik beweer nergens dat we een autarkie moeten worden.quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:59 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Exporteren teveel? Zijn we een autarkie of zo? Zullen we onze eigen iPhones maar maken?
Hier in Brabant heb je ook nog boerderijwinkels, dan koop je het recht van de boer. Dat wordt straks ook wel de moeite waard, denk ik.quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:41 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)stofregels~a24adf86/
Goh. Dit had niemand zien aankomen natuurlijk. Dit gaat nog wat worden in de toekomst.
quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:41 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)stofregels~a24adf86/
‘Wij van wc eend’quote:De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) benadrukt…
dood gaan we toch wel, beter genieten we dan nog een beetjequote:Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Dit is goed nieuws
Rundvlees/roodvlees is sowieso het meest ongezonde vlees wat je kunt eten maar dat vertellen ze er niet bij.
Kip is ook lekkerquote:Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef mschol het volgende:
[..]
dood gaan we toch wel, beter genieten we dan nog een beetje
Variatie is de sleutel.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef mschol het volgende:
[..]
dood gaan we toch wel, beter genieten we dan nog een beetje
Ja, daar scoor je vaak rundvlees voor 30-40% minder en dat komt dan ook nog vaak uit een Nederlandse (!) slagerij.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:05 schreef CoolGuy het volgende:
Haha lekker naar de slager in Duitsland, stik maar in je prijsverhogingen.
FIFYquote:Op zaterdag 15 november 2025 10:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk dat vlees dan alleen nog voor hele rijke mensen politici, kamerleden en ambtenaren op de ministeries betaalbaar is. De rest heeft bietenburgers enzo.
Dat is volgens mij wel heel erg kort door de bocht.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Dit is goed nieuws
Rundvlees/roodvlees is sowieso het meest ongezonde vlees wat je kunt eten maar dat vertellen ze er niet bij.
Wij wonen zeg maar zowat ín Duitsland, zo dicht als wij bij de Duitse grens wonen, dus wij doen sowieso vrijwel al onze boodschappen in Duitsland.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, daar scoor je vaak rundvlees voor 30-40% minder en dat komt dan ook nog vaak uit een Nederlandse (!) slagerij.
De BTW verklaart wel een deel van dat prijsverschil maar niet alles.
Ja dat is fijn als je dat inderdaad in de buurt hebt. Als de boeren er zometeen nog zijn haha.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:01 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hier in Brabant heb je ook nog boerderijwinkels, dan koop je het recht van de boer. Dat wordt straks ook wel de moeite waard, denk ik.
Voor de mensen die niet zo een hele dikke portomonnee hebben.
Dat zou een hele mooie uitkomst zijn voor zowel de gezondheid van mensen, het klimaat, milieu en voedselvoorziening van de wereld.quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk dat vlees dan alleen nog voor hele rijke mensen betaalbaar is. De rest heeft bietenburgers enzo.
Toch gek, we slachten 600.000.000 kippen per jaar in Nederland.quote:
Een kip levert 600g - 800g kipfilet op. Iedereen die sport komt wel aan die 33,33 kippen per jaar gok ik.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch gek, we slachten 600.000.000 kippen per jaar in Nederland.
Ik kan me niet voorstellen dat we hier gemiddeld 33,33 kippen per persoon, per jaar eten dus ook daar zal een groot deel van op export gaan.
En toch is ook dat duurder.
Dat zal ook in de loop der jaren steeds duurder gaan worden door zowel inflatie als vraag en aanbod. Als de boeren uitgedund worden, zit je met een leuke situatie.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch gek, we slachten 600.000.000 kippen per jaar in Nederland.
Ik kan me niet voorstellen dat we hier gemiddeld 33,33 kippen per persoon, per jaar eten dus ook daar zal een groot deel van op export gaan.
En toch is ook dat duurder.
Niet iedereen sportquote:Op zaterdag 15 november 2025 11:20 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Een kip levert 600g - 800g kipfilet op. Iedereen die sport komt wel aan die 33,33 kippen per jaar gok ik.
Maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat het niet waar is…quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:03 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Dit is goed nieuws
Als ze slim zijn gaan ze dat erbij doen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:14 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja dat is fijn als je dat inderdaad in de buurt hebt. Als de boeren er zometeen nog zijn haha.
quote:Kort antwoord:
➡️ In matige hoeveelheden kan rundvlees onderdeel zijn van een gezond dieet.
➡️ Te veel (vooral bewerkt of vet rundvlees) verhoogt gezondheidsrisico’s.
✔️ Voordelen van rundvlees
Rundvlees bevat belangrijke voedingsstoffen:
Eiwitten – goed voor spieren en herstel
IJzer – helpt tegen bloedarmoede
Vitamine B12 – nodig voor zenuwstelsel en energie
Zink – ondersteunt het immuunsysteem
Vooral mager rundvlees scoort goed qua voedingswaarde.
⚠️ Nadelen en gezondheidsrisico’s
De risico’s zitten vooral in veel en vaak eten, vooral van bewerkt vlees (hamburgers, worst, rookvlees, etc.):
💔 Hart- en vaatziekten
Rundvlees bevat verzadigd vet → kan cholesterol verhogen.
🦠 Kanker (vooral darmkanker)
Grote hoeveelheden rood en bewerkt vlees zijn in onderzoeken gelinkt aan een hogere kans op darmkanker.
⚖️ Overgewicht
Sommige stukken zijn erg calorierijk → draagt bij aan gewichtstoename.
😣 Bewerkt vlees is het ongezondst
Bewerkt rundvlees (salami, hotdogs, hamburgers uit fabriek) is het meest schadelijk.
🥩 Hoeveel is nog wél gezond?
Volgens veel internationale richtlijnen:
Max 350–500 gram rood vlees per week
Bewerkt vlees zo veel mogelijk vermijden
Dat is ongeveer 2–3 porties per week.
⭐ Eenvoudige conclusie
Rundvlees is niet heel ongezond, maar ook zeker niet onschuldig.
➡️ Mager, onbewerkt rundvlees in beperkte hoeveelheden = prima.
➡️ Veel rood en vooral bewerkt rundvlees = schadelijk.
Ja, er zit ook vitamine B in bier, dat maakt het niet meteen gezond.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:12 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dat is volgens mij wel heel erg kort door de bocht.
Het ligt aan het soort rundvlees. Rundvlees is óók het meest gezonde vlees (kogelbiefstuk heeft bijvoorbeeld veel vitamine b, heel weinig verzadigde vetten).
Je hebt het nu echt wel tegen de verkeerde, ik woon hier al mijn hele leven prachtig tussen de boeren.quote:Op zaterdag 15 november 2025 11:18 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dat zou een hele mooie uitkomst zijn voor zowel de gezondheid van mensen, het klimaat, milieu en voedselvoorziening van de wereld.
Ik zie alleen maar voordelen. Enige nadeel wat ik zie is dat mensen zich moeten aanpassen en mensen dat over het algemeen niet leuk vinden. Komt vanzelf goed.
https://www.ad.nl/buitenl(...)zijn-leven~a00ea85b/quote:Man slikt zonder te kauwen hamburger door, hij vecht nu voor zijn leven
Een 22-jarige man vecht voor zijn leven in een ziekenhuis in het Griekse Koropi nadat hij donderdag ‘voor de grap’ een hele hamburger inslikte. Hoe hij dat voor elkaar kreeg, blijft nog een raadsel.
Buitenlandredactie
15 november 2025, 06:00
Laatste update: 08:19
De man ligt aan de beademing nadat het misging tijdens een etentje met vrienden. Bij aankomst in het ziekenhuis werd hij in kritieke toestand direct naar de intensive care gebracht. Er wordt aangenomen dat de man 2 minuten lang geen adem kreeg.
Een vriend vertelde aan lokale media dat de man in paniek raakte nadat hij de hamburger had ingeslikt, waarna hij op de grond in elkaar zakte: „Hij kreeg opeens een soort paniekaanval. Hij stond op en rende een stukje verder weg, we dachten dat hij het zou uitspugen en geen rommel wilde maken in het bijzijn van anderen.’’
Maar dat deed hij uiteindelijk niet. Hij kwam terug en drukte met zijn rug tegen een pilaar. „Waarschijnlijk in een poging om het uit te spugen.’’ De vriend vertelde ook dat de man uitgedaagd werd om de hamburger in zijn mond te stoppen, maar dat het als grap was bedoeld.
Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.
Zeer ernstige problemen
Volgens Michalis Giannakos, voorzitter van de Panhelleense Federatie van Openbare Ziekenhuismedewerkers (POEDHN), kan de man alleen door een wonder gered worden. „Als de hersenen zonder zuurstof komen te zitten, ontstaat er onherstelbare schade. De man verkeert in extreem kritieke toestand. Hij heeft zeer ernstige problemen met zijn hersenen, nieren en al zijn organen.”
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |