abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219271354
quote:
Rundvlees wordt opnieuw fors duurder, reden? Boeren verdwijnen door stikstofregels

Na een prijsstijging van 38 procent afgelopen jaar, wordt rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, volgend jaar opnieuw een stuk duurder. Dit komt mede doordat in Nederland steeds meer boerenbedrijven verdwijnen door stikstofregels.

„Het uitkopen van veehouderijen vindt nu plaats, dus de beschikbaarheid van vlees wordt hierdoor naar verwachting nog minder. Daardoor zullen de prijzen omhooggaan”, zegt Marian Lemsom, directeur van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).

Stijging van 125 procent in vijf jaar

Hoeveel duurder rundvlees precies wordt, is volgens haar moeilijk te zeggen, omdat dat van meerdere factoren afhangt. Volgens marktbureau DCA Market Intelligence, dat regelmatig onderzoek doet naar de prijsontwikkeling, is de prijs van rundvlees in één jaar tijd met ruim 38 procent gestegen. Het gaat hierbij om groothandelsprijzen van slachtvee van gemiddelde kwaliteit. In de afgelopen vijf jaar was de stijging bijna 125 procent.

Vraag naar vlees stijgt

Matthijs Bremer, onderzoeker bij DCA, schrijft dit toe aan het afgenomen aanbod, terwijl de vraag sterk blijft. „De prijs van dierlijke voeding stijgt duidelijk sterker dan plantaardige voeding, waarbij vlees en eieren aan kop gaan. Maar ook producten als boter en room zijn flink duurder geworden”, zegt Bremer. Hij voorziet dat vlees fors duurder blijft vergeleken met enkele jaren geleden en dat het verschil duidelijk groter blijft vergeleken met andere productgroepen.

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) verwacht in 2026 een ‘significante’ prijsstijging van rundvlees. “In het beste geval hopen we op stabiel, maar dat lijkt een illusie. Door de stikstofdiscussie en uitkoopregelingen stoppen steeds meer boeren, dus het aanbod krimpt”, zegt een woordvoerder.

Volgen varken- en kippenvlees?

Consumenten kiezen al tijden vaker voor goedkoper varkens- of kippenvlees in plaats van rundvlees. Door deze verschuiving verwacht Lemsom van KNS dat de prijzen van varkensvlees en kippenvlees ook gaan stijgen. „Mensen maken andere keuzes. Ze kiezen voor een lager gewicht rundvlees, meer gemengde producten of een dagje geen vlees”, aldus de directeur.

Vlees uit het buitenland averechts effect
COV benadrukt dat Nederlands vlees tot de wereldtop behoort op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid. „Wanneer je meer vlees uit het buitenland importeert, bestaat het risico dat je producten binnenhaalt van mindere kwaliteit met een hogere CO2-voetafdruk. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Volgens de organisatie is ook het niveau van dierenwelzijn een van de hoogste wereldwijd. „Nog een reden om de veehouderij in Nederland te behouden.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)stofregels~a24adf86/

Goh. Dit had niemand zien aankomen natuurlijk. Dit gaat nog wat worden in de toekomst.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fietsenrek op 15-11-2025 10:54:39 ]
pi_219271360
WEF iedereen moet insecten eten mij pakken ze niet extra hamburger op de bbq!!!111
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219271362
Ze moeten gvd van m'n gehaktbal af blijven
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:44:13 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_219271365
Hoe kan dat nou, de BBB ging de boeren toch redden?
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_219271368
De supermarkt ligt vol met iers en Argentijns rundvlees :') ik betaal liever wat extra voor een goed stuk vlees van de slager
pi_219271374
Geen probleem, gewoon winkelen in Duitsland. Daar is ons vlees goedkoper! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219271406
Uiteindelijk is dit ook het doel. Vlees zo duur maken dat mensen uit armoede steeds minder vlees gaan eten.
pi_219271407
Laat die boeren maar stoppen met het fokken van vee voor consumptie.
pi_219271409
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:41 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Goh. Dit had niemand zien aankomen natuurlijk. Dit gaat nog wat worden in de toekomst.

Ik denk dat vlees dan alleen nog voor hele rijke mensen betaalbaar is. De rest heeft bietenburgers enzo.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator zaterdag 15 november 2025 @ 10:47:28 #10
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219271413
Eat ze bugz!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219271436
75%, ofwel 750 gram van iedere kilo vlees, wordt geëxporteerd.

We slachten per jaar 2.100.000 runderen en 1.500.000 kalfjes per jaar.

95% van dat kalfsvlees wordt geëxporteerd.
Zo'n 90% van die kalfjes zijn geboren zodat de moeder melk kan produceren voor al onze zuivelproducten maar we hebben maar 10% van die kalfjes nodig, dus de rest slachten we voor de export.

Ik vind dat "boeren verdwijnen om stikstof" verhaal niet zo sterk, de productie is groot genoeg maar we exporteren gewoon teveel. En aan de andere kant importeren we weer vlees.
pi_219271455
Bron?
pi_219271458
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

Zo'n 90% van die kalfjes zijn geboren zodat de moeder melk kan produceren voor al onze zuivelproducten maar we hebben maar 10% van die kalfjes nodig, dus de rest slachten we voor de export.

Ik vind dat "boeren verdwijnen om stikstof" verhaal niet zo sterk, de productie is groot genoeg maar we exporteren gewoon teveel. En aan de andere kant importeren we weer vlees.
Oke maar hoe verklaar je dit fenomeen dan?

Als 1 boer verdwijnt, verdwijnt zowel de buitenlandse export als de Nederlandse consumptie met die boer. De vraag gaat groter worden in Nederland omdat er steeds meer mensen komen.
En het aanbod zal lager worden.
pi_219271461
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Bron?
Toegevoegd.
pi_219271467
Hail to the klimaatflatie en de marketingklootzakjes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219271474
quote:

Zelfde met lamsvlees.

Hier in NL loopt 1 van de beste soorten ter wereld op de dijken. En dat verdwijnt naar het buitenland. Probeer het maar te vinden, moet je echt veel moeite voor doen.

Daar tegenover komt massale import vanuit de andere kant van de wereld hier. Vanwege het 'exlusieve' ofso.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219271475
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:54 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Oke maar hoe verklaar je dit fenomeen dan?

Als 1 boer verdwijnt, verdwijnt zowel de buitenlandse export als de Nederlandse consumptie met die boer. De vraag gaat groter worden in Nederland omdat er steeds meer mensen komen.
En het aanbod zal lager worden.
De Nederlandse bevolking groeit al decennia met gemiddeld 0,7% per jaar, dat moet wel bij te benen zijn en verklaart niet waarom rundvlees in 1 jaar 38% duurder is geworden.

Uiteindelijk zal Nederland wat minder moeten proberen om heel Europa van vlees te voorzien, we hebben die stikstofruimte niet.
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:58:59 #19
545 dop
:copyright: dop
pi_219271476
Toch vreemd, dat we in Nederland veel vlees exporteren, en daar boven op toch ook veel importeren voor eigen consumptie.

Een hoge export is leuk als het onze economie ook veel oplevert.
Maar helaas dat is dus niet het geval. Zeker als je het afzet tegen de totale kosten.

Nederland produceert 3 tot 4 keer zoveel vlees, dan we consumeren.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:52 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219271479
quote:

Exporteren teveel? Zijn we een autarkie of zo? Zullen we onze eigen iPhones maar maken?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219271484
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 10:59 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Exporteren teveel? Zijn we een autarkie of zo? Zullen we onze eigen iPhones maar maken?
Ik beweer nergens dat we een autarkie moeten worden.

Maar als we gezeur uit de branchebelanghebbenden krijgen over "hogere prijzen door stikstofruimte" en ondertussen nog zo'n 75% de grens over gaat naar het buitenland, dan is dat gezwam.

Nederland produceert overwegend voor de export en importeert daarnaast héél veel vlees.
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:01:18 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219271487
Ah kijk, BigAgro heeft advertentieruimte ingekocht bij het AD.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219271493
quote:

[..]

Hier in Brabant heb je ook nog boerderijwinkels, dan koop je het recht van de boer. Dat wordt straks ook wel de moeite waard, denk ik.

Voor de mensen die niet zo een hele dikke portomonnee hebben.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 15 november 2025 @ 11:02:41 #24
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219271496
quote:

[..]

quote:
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) benadrukt…
‘Wij van wc eend’

Ja, iedereen had hogere prijzen kunnen zien aankomen. Ook iedereen had al veel eerder kunnen zien aankomen dat het beter was geweest om veel eerder te minderen met de vleesproductie. Tja, de boeren lobby is groot. Maar beter laat dan nooit, fijn dat de vleesproductie omlaag gaat.

Wie weet mag er dan over een paar jaar weer flink gebouwd worden en legt de boeren lobby Nederland dan niet meer plat.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219271498
Dit is goed nieuws

Rundvlees/roodvlees is sowieso het meest ongezonde vlees wat je kunt eten maar dat vertellen ze er niet bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')