quote:
Op donderdag 13 november 2025 11:29 schreef Discombobulate het volgende:[..]
Kun je mij uitleggen waarom ik deze zou moeten kopen? Steam is sowieso een fantastisch bedrijf vanwege de library, maar ik weet niet zo goed wat ik wil. Game sowieso altijd op mijn
laptop, want dat vind ik fijner, maar die trekt niet alles. PC heb ik gewoon geen ruimte voor en geen zin om daar een plek voor in te delen. Met consoles zit je weer niet met de perks die steam heeft.
Dus ik moet kiezen tussen een hele goede
laptop of een Steam Machine. Is het probleem dan alleen de kosten?
Ik zat nog te kijken om één van m'n oude Windows 10 desktops te vervangen en ik wilde toch eigenlijk afstappen van Windows voor PC-gaming, sinds ik al een Steam Deck in bezit heb en meerdere keren in de week gebruik. Steam OS i.c.m Proton is echt de afgelopen jaren ontzettend goed geworden betreft compatibility met Windows games en ik gebruik het naar alle tevredenheid. Ik gebruik de Steam Deck voornamelijk voor indie-en AA-games en wat AAA-titels van een paar jaar oud. Maar goed, dingen zoals Persona 5 Royal, Nier Automata, Ghost of Tsushima en Spider-man Remastered zouden er bijvoorbeeld prima op moeten kunnen draaien (dat doet de Steam Deck ook al redelijk goed).
Echter ik ben nog wel een beetje terughoudend met de Steam Machine als het gaat om toekomstbestendigheid zeker gezien ze wat skimpen op het videogeheugen, Steam OS vind ik nog steeds niet helemaal plug & play zoals een
Nintendo of
PlayStation console, maar het komt er tegenwoordig wel dichtbij in de buurt. Alsin Big Picture is redelijk goed te bedienen met een controller maar Steam Verified Games zijn een beetje hit & miss qua prestaties, maar het ligt maar net aan wat je verwachtingen zijn. Verwacht gewoon niet de laatste AAA-games te kunnen spelen op de hoogste grafische instellingen met hoge fps, maar ik denk meer medium grafische instellingen met een resolutie van 1440p ergens tussen de 60 fps Het zal niet de meest nieuw technologische hardware bevatten, maar de generatie van afgelopen jaar. 4K60 fps zou ik meer verwachten voor games die wat grafisch minder eisend zijn. En je zult even op de koop toe moeten nemen dat je geen games kan spelen met Kernel anti-cheat zoals de Call of Duties en Battlefield 6. (Al werken Arc Raiders en Helldivers 2 bijvoorbeeld dan weer wel.) Ik speel dat soort spellen toch niet, dus voor mij is het geen issue.
Ik zocht al een tijdje naar een compacte pc die ik voor de woonkamer ook kon gebruiken omdat ik gewoon niet graag achter m'n thuiswerkbureau zit te gamen, dus dit zou eigenlijk wel ideaal qua formaat zijn en ben ik meteen van die Windows spyware/AI meuk af mits het een beetje aantrekkelijk geprijsd is. Voornaamste voordeel van dat ding qua gemak zou zijn dat je veel minder gezeur hebt met de standaard PC-troubleshooting in Windows, zoals blauwe schermen, driver-issues, crashes en quick/sleep/resume, games downloaden op de achtergrond terwijl dat ding in sleepmode staat wat gewoon niet onder Windows werkt. Dus ik ben op zich wel gematigd enthousiast, maar ik wacht nog wel even de uiteindelijke reviews af, voordat ik ga kopen.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...