Ze zitten er allemaal naast uiteindelijk. Tekst, en dus taal, staat religie keihard in de weg.quote:Op zaterdag 6 december 2025 15:37 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
new age: er zijn meerdere wegen tot God.
Islam: de nieuwe waarheid zonder het verlossingswerk van Jezus.
Regenboog: leef zoals je wil.
Jezus: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"
De zgn "New age" probeert religie wat beter uit te leggen met hedendaagse termen.quote:Op zaterdag 6 december 2025 11:11 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
je zou kunnen stellen dat islam ook rebellie tegen God is.
New age, islam, regenboog, rebellie van geest, ziel, lichaam.
Ik probeer daar alleen duidelijk te maken dat je betoog over “het volgen van Mohammed en de eerste drie generaties” niet mijn punt was waar het om draaide. De term salafi omvat veel meer dan dat. Het is een toeschrijving aan een groep, met een geheel eigen leer, eigen interpretaties en specifieke geleerden die gevolgd worden.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:37 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
1. Als we het over het eerst punt wat je noemde eens zijn, dan is dat het belangrijkste. En dan zou je salafi genoemd kunnen worden.
Ik beweer ook nergens dat het verplicht is om jezelf salaf-i te noemen. Wat je hier aanvoert gaat eigenlijk weer voorbij aan mijn punt. Ik heb het bijvoorbeeld niet over de vraag of het volgen van de ‘salaf’ (een gangbare Arabische woord voor ‘voorgangers’) wel/niet verplicht is.quote:2. Ik kan me geen uitspraak van een geleerde heugen die zegt dat het verplicht is om jezelf salafi te noemen.. Daarentegen is het wel verplicht de weg van de salaf te volgen! En als je je op die weg bevindt ben je een salafi, of van ahlu sunnah wal jama3ah, of van al firqatu an najiyah of hoe je het ook wilt noemen.
Zie boven. We hebben het niet over gewone woorden, zoals “water” of “wijn”, maar over het introduceren van een groepsnaam met een eigen leer, interpretaties en geleerden. Het is dus ‘naam’ + ‘essentie’, zoals het geval is bij alle groeperingen/sekten waarmee men zich onderscheidt van de rest. En dat is wel degelijk het soort groepsvorming dat in de islam/Koran expliciet wordt beoordeeld en veroordeeld, zoals in verzen als:quote:3. In de islam worden zaken niet beoordeeld op basis van de naam, maar op basis van hun werkelijkheid. Als ik bijvoorbeeld wijn water noem krijgt het niet opeens de regelgeving van water, daarentegen wordt er gekeken naar de essentie. Dus dat het woord salafi en salafiyah niet (veel) werd gebruikt in de 1e generaties betekent niet dat de methodiek waar het voor staat niet aanwezig was in die eerste generaties. Net zoals wij het nu hebben over de 5 gebeden, terwijl zij in de 1e generaties niet eens van de Nederlandse taal hadden gehoord. Maar toch bedoelen wij met de 5 gebeden wat zij bedoelden met as salawaatu al khams.
Het idee van het willen ‘verduidelijken’ dat je de islam volgt door jezelf een extra benaming te geven, zoals ‘ik ben salafi’, is juist het kenmerk van groeperingen/sekten die zich willen ‘onderscheiden’ van de rest van de moslims. Het punt is dat: 1) De Koran het opdelen van de religie scherp veroordeelt en expliciet verbiedt, 2) Mohammed zichzelf niet zo noemde, 3) de eerste generaties na hem evenmin zo’n benaming gebruikten.quote:4. In de eerste generaties was de behoefte aan zo'n onderscheidende naam ook minder groot dan nu. Omdat de meeste moslims zich op die weg bevonden en er weinig innovaties waren. En alleen afdwalende stromingen kregen een benaming. Tegenwoordig als iemand zegt dat hij moslims is, kan dat betekenen dat hij shi3ie, murji3ie, khariji, sufi, salafi, ashari3 etc. is. Om te verduidelijken dat je bedoelt dat je de islam i.e. Quran en sunnah volgt volgens het begrip van de vrome voorgangers i.e. de metgezellen, hun studenten en hun studenten kan je dat verkorten naar "ik ben salafi". Net zoals wanneer NL geen buitenlanders zou hebben, dan is er ook geen behoefte om in NL te verduidelijken dat je Nederlander bent. Maar als er 200 nationaliteiten in grote hoeveelheden binnenkomen, dan wordt het opeens relevant dat men verduidelijkt dat hij Nederlander is en zal je in tegenstelling tot eerst die benaming vaker horen.
Zoals ik eerder aangaf, is het salafisme niet alleen een label, het heeft ook een eigen leer, interpretaties en geleerden. Het kent zelfs een eigen vorm van da’wah (da’wah as-salafiyya, de uitnodiging tot het salafisme), waarbij men moslims (vanuit andere stromingen) en niet-moslims probeert te winnen voor hun groepering.quote:5. Salafiyah is dus geen nieuwe stroming. Een stroming betekent namelijk dat het een nieuwe vertakking is. Daarentegen is het een verduidelijking dat je enkel de oorspronkelijke religie volgt en alle nieuwe stromingen verwerpt.
Als die benamingen geen latere innovaties zijn en al bestonden, dan zie ik graag een bron waarin de Koran of Mohammed de benamingen salaf-i en salafiyyah gebruikt.quote:6. Deze benamingen zijn geen innovaties in de religie omdat het staat voor iets wat al bestond. En we gebruiken de benaming zelf niet om dichter tot Allaah te komen, maar wel de weg waar het voor staat. Als dat een innovatie zou zijn, dan zou elk woord over de religie die toen niet is gebruikt een religieuze innovatie zijn, en wie zou dat zeggen?!
Het hele idee achter het salafisme is juist dat het de traditionele wetscholen omzeilt en buitenspel zet, door te claimen direct terug te grijpen op de Koran, de gewoonte van Mohammed en de eerste drie generaties moslims. Met diezelfde maatstaf meet ik het salafisme wat betreft hun benamingen en groepering. Volgens hun eigen maatstaf zijn dat innovaties en hebben ze eigenlijk geen bestaansrecht als groepering, en dat is de ironie. Je kunt de wetscholen niet alleen inzetten wanneer het toevallig goed uitkomt.quote:7. En dit gedachtegoed is dus niet in strijd met de wetscholen. Dat heeft namelijk met jurisprudentie (fiqh) te maken. Iemand kan prima salafi en maliki zijn bijvoorbeeld.
Nogmaals: Het gaat in deze discussie niet om de vraag of iemand wél of geen “echte” salaf-i is, of wél of geen “echte” moslim. Daarmee mis je het punt weer. Het gaat om de legitimiteit van deze termen (en de erbij behorende leer als groepering) binnen de islam zelf.quote:8. En ook niet iedereen die zich zelf salafi noemt is ook salafi, omdat zijn geloofsleer en daden ver van de weg van de salaf is. Net zoals niet iedereen die zegt dat hij moslim is, moslim is. Net zoals niet iedereen die zegt dat hij x is, x is.
GMTA.quote:Op maandag 8 december 2025 14:06 schreef ejtleeditnA het volgende:
Deze termen zijn ook niet slechts onschuldige labeltjes, ze verwijzen naar een georganiseerde groepering met een eigen leer, interpretaties en specifieke geleerden.
Dat niet iedereen die zegt dat hij x is ook daadwerkelijk x is betekent natuurlijk dat je dat niet kan weten of hij echt x is. Daarvoor moet je gewoon terugkeren naar de bewijzen.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Over het schuingedrukte. Dat gaat ook buiten het spectrum van het eigen geloof en is een wijze les.
Benieuwd naar twee vervolgvragen.
- Zou ik je zienswijze zeer beknopt mogen samenvatten als dat het voor jou theologisch "tijdloos" aansluit en dit los staat van ontwikkelingen in de 19e eeuw?
- Misschien is deze vraag wel wat te specifiek. Maar hoe zie jij of hoe ziet de gemeenschap tegenwoordig iemand als Al-Ghazali? Is zijn werk 'Tahafut al-Falasifah' (the Incoherence of philosophers) nog steeds bepalend? En zijn er kopieen daarvan die men werkelijk doorneemt?
* Ik kwam trouwens nog een aardig vertaald citaat tegen uit twee historische bronnen.
"If there had been a prophet after Muhammad, al-Ghazali would have been the man".[111][112]
Het is zoals eerder aangehaald goed geweest dat profeet Mohammed tot laatste profeet benoemd is. Anders hadden we nu door de bomen het bos niet meer gezien en was zowel Islam als het Christendom in het Oosten er niet echt mee geholpen.
Zie mijn posts vanaf 159quote:Op zaterdag 6 december 2025 04:05 schreef recidivist het volgende:
[..]
Is it? Bewijs? En definieer “de weg van de Salaf”.
Maar in die context mag je Ibadisme toch (ook) behoorlijk wat krediet geven? Het is bijna een levend fossiel.quote:Op maandag 8 december 2025 18:18 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Dat niet iedereen die zegt dat hij x is ook daadwerkelijk x is betekent natuurlijk dat je dat niet kan weten of hij echt x is. Daarvoor moet je gewoon terugkeren naar de bewijzen.
Bijzonder. Ibn Al Khattab overleed overigens in het jaar 644. De profeet kende hem vanzelfsprekend. Al-Ghazali leefde zo'n 400 jaar later.quote:En die quote ben ik het er zeker niet mee eens wegens de woorden van de profeet صلى الله عليه وسلم
لو كانَ بَعدي نبيٌّ لَكانَ عُمَرُ بنُ الخطَّابِ
"Als er na mij een profeet was, dan was dat umar ibn al khattab".
Gedaan. Alleen uitleg. Ik zie geen schriftelijk bewijs uit de primaire bronnen dat het verplicht is de salaf te volgen. En dat is begrijpelijk want dat is er niet. Wat er is zijn algemene uitspraken als “de beste generaties na mij zijn….etc”. Wat niets zegt in absolute zin over verplichting tot (alleen) volgen van. Dat is de reden waarom dit principe bijv. nooit zo absoluut in de usul (fundamenten of raamwerk om tot jurisprudentie oordelen te komen) terugkwam in de vier soennitische wetscholen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.enkelband
quote:Op maandag 8 december 2025 20:11 schreef recidivist het volgende:
[..]
Gedaan. Alleen uitleg. Ik zie geen schriftelijk bewijs uit de primaire bronnen dat het verplicht is de salaf te volgen. En dat is begrijpelijk want dat is er niet. Wat er is zijn algemene uitspraken als “de beste generaties na mij zijn….etc”. Wat niets zegt in absolute zin over verplichting tot (alleen) volgen van. Dat is de reden waarom dit principe bijv. nooit zo absoluut in de usul (fundamenten of raamwerk om tot jurisprudentie oordelen te komen) terugkwam in de vier soennitische wetscholen.Moge Allaah je zegenen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(Post 189)
An-Nisa' 4:115
English - Mohsin Khan/Taqi-ud-Din al-Hilali
And whoever contradicts and opposes the Messenger (Muhammad صلى الله عليه وسلم) after the right path has been shown clearly to him, and follows other than the believers’ way, We shall keep him in the path he has chosen, and burn him in Hell - what an evil destination!
De enige gelovigen (na de profeet صلى الله عليه وسلم) op het moment van neerdalen van dit vers waren de sahabah, moge Allaah tevreden met hen zijn.
[ Bericht 1% gewijzigd door Abdullah2 op 09-12-2025 06:41:20 ]
Waarom zou datzelfde principe/regel daar niet gelden? Als iets binnen de islam niet terug te voeren is op Mohammed of de Koran, dan wordt het als een innovatie/dwaling beschouwd. Mohammed en zijn metgezellen gebruikten zulke labels niet, en in de Koran komen ze eveneens niet voor. Sterker nog, de Koran verbiedt expliciet het opsplitsen van de godsdienst.quote:Op maandag 8 december 2025 18:14 schreef Abdullah2 het volgende:
@:ejtleeditnA
Paar vragen:
1. Mag je zeggen dat je soeniet bent?
Ik ga niet over wat een ander wel of niet mag zeggen. Ik leg alleen uit wat duidelijk op te maken valt uit de primaire bronnen, en wat men zelf ook als criteria erkent.quote:2. Mag je zeggen dat je de weg van de vrome voorgangers en hun begrip volgt in het begrijpen en uitvoeren van de Qur'aan en sunnah?
Dat is ook weer een andere discussie waarmee de doelpalen worden verschoven. Je hoeft echter niet naar de inhoud te kijken wanneer de ‘verpakking’ al niet klopt, een innovatie is, en in tegenspraak is met wat men zelf zegt te vertegenwoordigen. Maar ook binnen de salafistische geloofsleer en interpretaties zijn er genoeg punten aan te merken die door mainstream moslims (verschillende hoofdstromingen) op basis van de primaire bronnen als afwijkend of zelfs godslasterlijk worden gezien. Maar zoals ik al aangaf, is dat een veel bredere discussie, waar het nu niet over gaat en waarmee de aandacht verlegd wordt.quote:3. Op wat voor manier wijken de salafis van de salaf af als het gaat om eigen geloofsleer en interpretaties?
Dat maak ik altijd voor mezelf nog uit.quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:34 schreef ejtleeditnA het volgende:
Als iets niet terug te voeren is op Mohammed of de Koran, dan wordt het als een innovatie/dwaling beschouwd.
Ik vind dit een wat vreemde reactie, want 1) ik reageer niet op jou, 2) je bent geen moslim, dus kun je het allemaal voor jezelf uitmaken.quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:37 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat maak ik altijd voor mezelf nog uit.
Ben trouwens blij dat ik niet in een Arabisch land ben geboren, met al die belachelijke wetten en vreselijke kleding. Hier zijn we tenminste vrij.
Ik ken Adyashanti zelf niet zo goed en baseer me alleen op wat hij hier in deze korte video zegt. Het kan dus heel goed zijn dat ik hem verkeerd begrijp, of dat het stukje uit context is gehaald.quote:Op maandag 8 december 2025 14:01 schreef Mijk het volgende:
Voorbeeld;
Ik kan een auto benoemen. Maar de term auto als woord, staat totaal neit in verhouding met wat het daadwerkelijk is; een ijzeren constructie met wielen eronder en een motor erin.
Dit zelfde geldt voor dit hele verhaal.
Adyashanti legt t perfect uit in deze korte video die ik wel vaker heb gepost;
Bekijk deze YouTube-video
De termen God, Jezus, Christus, maar ook Buddha, Allah, Krishna enzovoorts, zijn ver voorbij hun "doel" geslagen, voor zover er een doel is, want het doel is juist om al het geleeerde te ontleren.
Niemand is vrij. Je bent of een dienaar van Allaah, en dat leidt naar geluk in dit leven en het hiernamaals. Of een dienaar van de satan, en dat leidt naar ongeluk in dit leven en het hiernamaals. Aan jou de keus.quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:37 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat maak ik altijd voor mezelf nog uit.
Ben trouwens blij dat ik niet in een Arabisch land ben geboren, met al die belachelijke wetten en vreselijke kleding. Hier zijn we tenminste vrij.
Ik vraag Allaah, De Meest Barmhartige om mij en jou van zijn geliefde dienaren te maken.quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:34 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Waarom zou datzelfde principe/regel daar niet gelden? Als iets niet terug te voeren is op Mohammed of de Koran, dan wordt het als een innovatie/dwaling beschouwd. Mohammed en zijn metgezellen gebruikten zulke labels niet, en in de Koran komen ze eveneens niet voor. Sterker nog, de Koran verbiedt expliciet het opsplitsen van de godsdienst.
Maar je vraag lijkt vooral op een whataboutism. In plaats van op de inhoudelijke kritiek te reageren, wijs je naar anderen. Binnen de islam houdt die redenering geen stand, want dat anderen fouten maken, rechtvaardigt je eigen fouten niet. Er is daarbij wel een verschil die mij is opgevallen: soennieten benadrukken naar mijn ervaring vooral dat ze moslims zijn en niet specifiek soenniet, en nodigen vooral uit naar de islam. Bij salafisten ligt die nadruk veel sterker op de eigen groepering, waarbij moslims als niet-moslims worden uitgenodigd naar het salafisme (vandaar ook ‘da’wah as-salafiyya’, de uitnodiging naar het salafisme).
[..]
Ik ga niet over wat een ander wel of niet mag zeggen. Ik leg alleen uit wat duidelijk op te maken valt uit de primaire bronnen, en wat men zelf ook als criteria erkent.
[..]
Dat is ook weer een andere discussie waarmee de doelpalen worden verschoven. Je hoeft echter niet naar de inhoud te kijken wanneer de ‘verpakking’ al niet klopt, een innovatie is, en in tegenspraak is met wat men zelf zegt te vertegenwoordigen. Maar ook binnen de salafistische geloofsleer en interpretaties zijn er genoeg punten aan te merken die door mainstream moslims (verschillende hoofdstromingen) op basis van de primaire bronnen als afwijkend of zelfs godslasterlijk worden gezien. Maar zoals ik al aangaf, is dat een veel bredere discussie, waar het nu niet over gaat en waarmee de aandacht verlegd wordt.
Maar als we aannemen dat we het over dezelfde God hebben.quote:Op dinsdag 9 december 2025 18:43 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Niemand is vrij. Je bent of een dienaar van Allaah, en dat leidt naar geluk in dit leven en het hiernamaals. Of een dienaar van de satan, en dat leidt naar ongeluk in dit leven en het hiernamaals. Aan jou de keus.
Ons allen.quote:
1 vraag die tot de kern gaat; waarom staat dat er dan niet? “And follows other than the Sahaba”? Waarom heeft Allah zelf niet dat woord gekozen om elke eventuele discussie ondubbelzinnig uit te sluiten als het een absolute verplichting is, zoals ik van jou begreep.quote:(Post 189)
An-Nisa' 4:115
English - Mohsin Khan/Taqi-ud-Din al-Hilali
And whoever contradicts and opposes the Messenger (Muhammad صلى الله عليه وسلم) after the right path has been shown clearly to him, and follows other than the believers; way, We shall keep him in the path he has chosen, and burn him in Hell - what an evil destination!
De enige gelovigen (na de profeet صلى الله عليه وسلم) op het moment van neerdalen van dit vers waren de sahabah, moge Allaah tevreden met hen zijn.
Amien.quote:Op dinsdag 9 december 2025 20:43 schreef recidivist het volgende:
[..]
Ons allen.
[..]
1 vraag die tot de kern gaat; waarom staat dat er dan niet? “And follows other than the Sahaba”? Waarom heeft Allah zelf niet dat woord gekozen om elke eventuele discussie ondubbelzinnig uit te sluiten als het een absolute verplichting is, zoals ik van jou begreep.
Snap je nu waarom dit geen direct ondubbelzinnig bewijs قطعي is? Want er staat سبيل المؤمنين, “pad van de gelovigen”, dat is algemeen in taalkundige zin. Niet beperkt tot tijd, geografie of iets. En zeker als je het vers ervoor leest met beschrijvingen van gelovigen zoals “aalmoezen geven”, “mensen nader tot elkaar brengen als zij onenigheid hebben” etc. En daarmee is die specifieke bewoording die algemeen is “pad van de gelovigen” beperken tot 1 absolute groep (wat niet in de tekst zelf staat) en dat als absolute verplichting stellen slechts een “onttrokken interpretatie” van een vers dat dat nergens expliciet zelf zegt. Dit specifieke stuk “pad van de gelovigen” is ظني الدلالة (dit betekent niet eenduidig in interpretatie en eruit te onttrekken oordeel حكم).
En je ziet het terug als je dit vers en exegese erop naslaat door de eeuwen heen. Het gehele vers en eruit te begrijpen betekenis wordt als bewijs aangehaald voor ijma’/consensus als bron van wetgeving/jurisprudentie. Maar welke consensus precies en tegen welke voorwaarden verschilt men over: consensus van de metgezellen/sahabah? Eerste drie generaties? Alle geleerden in regio of eeuw of allertijden? En welke consensus? Unanieme stilzwijgende (سكوتي)? Of alleen expliciete consensus (uitgesproken en in hoogste keten/isnad authentiek opgetekend/overgeleverd dat op X consensus was), zoals in de usul van Shafi’i wetschool alleen deze vorm van consensus van de metgezellen (Sahaba) bindend is. Etc.
Waarom heeft God ons geschapen?quote:Op dinsdag 9 december 2025 20:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar als we aannemen dat we het over dezelfde God hebben.
De Arabische naam voor God (Allah),De God van de Joden, God de Vader voor Christenen. En als God simpelweg voor het goede staat en Satan voor het slechte.
Wie bepaalt dan wat goed en slecht is? Is Netanyahu slecht omdat hij een leider in genocide is? In zijn beleving dient hij een gelovige minderheid. Maar je kunt het ook zien als dwaling en het dienen van Satan.
Is een Bin Salman goed? Zijn IS strijders goed?
Is het iemand die een keer zondigt die ook fout is? Is het iemand die niet gelovig is, maar wel goede daden verricht waar Satan op geprojecteerd kan worden?
Ik kies er overigens bewust voor niet religieus te worden. Ik heb het beste voor met iedereen. Volgens Christenen, Moslims en Joden zal ik wel niet ver komen, maar daar leg ik me bij neer.
Waarom geen antwoorden?quote:Op woensdag 10 december 2025 06:46 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Waarom heeft God ons geschapen?
Ik wil erop antwoorden. Maar daarom eerst een basis leggen waarop we kunnen voortbouwen. Vandaar mijn wedervraag.quote:
Eerst zou ik de antwoorden graag willen zien. Als ze niet gegeven kunnen worden, dan respecteer ik dat.quote:Op woensdag 10 december 2025 07:32 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Ik wil erop antwoorden. Maar daarom eerst een basis leggen waarop we kunnen voortbouwen. Vandaar mijn wedervraag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |