abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219274039
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 18:45 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dit is in de portiek, dus buiten.

Ik hoop dat de portiek niet als een klankkast gaat functioneren en het gebrom van de buitenunit versterkt.

Ik zou er als portiekburen wel iets van vinden. En ik weet ook niet of met deze plek kunt voldoen aan je dB eisen op de perceelsgrens.
Hie werkt een perceelgrens uberhaupt in het geval van een apprtement. Alles aan de buitenkant is in principe op de grens toch?

De portiekburen zijn allemaal gevraagd, die vinden het niet perse een probleem. Het is wel een beetje een klankkast, dat wel. Maar geen ramen in de portiek en de voordeuren komen allemaal eerst in een halletje.
pi_219274052
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:43 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik denk dat het wel erg op prijs gesteld wordt als je een condensafvoer maakt zowel voor de binnenunit als voor de buiten unit, die laatste zal je nog tegen vorst moeten beveiligen ook, de binnen unit lekt alleen in de zomer dus dat hoef je niet tegen vorst te beveiligen.

Het ophangen en vooral onderhoud gaat je ook wel wat kosten want dan heb je iedere keer een steiger nodig die je op een trap kan plaatsen.

Voor verwarmen lijkt die plek me wel geschikt maar als je gaat koelen zal het wel heel erg warm worden in het portiek en de warmte kan daar slecht weg want die blijft bovenin hangen.

Ik zou een beter bereikbaar plekje zoeken en ook wat beter geventileerd eigenlijk.
Condensafvoer voor de buiten unit kan goed, er loopt om het hoekje een regenpijp.

Hoeveel onderhoud heeft zo'n apparaat nodig?

Iets lager plaatsen, zodat je er vanaf de trap enigszins bij kan, zou kunnen. Beter voor ventilatie ook. Mensen moeten alleen hun hoofs weer niet kunnen stoten dan.
pi_219274061
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 17:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit is toch niet buiten maar binnen??
Op deze foto voelt het wel meer als binnen dan wanneer je onder aan de trap staat. Maar eerlijk, ik vond het ook wel meer binnen voelen dan hoe het in mn hoofd zat, nu ik er met dit plan tegen aan kijk.
pi_219275107
- dubbel, slecht internet hier
pi_219275114
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 21:09 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
- dubbel, slecht internet hier
Buiten beter?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219275277
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:43 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik denk dat het wel erg op prijs gesteld wordt als je een condensafvoer maakt zowel voor de binnenunit als voor de buiten unit, die laatste zal je nog tegen vorst moeten beveiligen ook, de binnen unit lekt alleen in de zomer dus dat hoef je niet tegen vorst te beveiligen.

Het ophangen en vooral onderhoud gaat je ook wel wat kosten want dan heb je iedere keer een steiger nodig die je op een trap kan plaatsen.

Voor verwarmen lijkt die plek me wel geschikt maar als je gaat koelen zal het wel heel erg warm worden in het portiek en de warmte kan daar slecht weg want die blijft bovenin hangen.

Ik zou een beter bereikbaar plekje zoeken en ook wat beter geventileerd eigenlijk.
Je kunt echt geen buitendeel hangen in een portiek. Echt uitgesloten om tal van redenen.

Als ik 5min zou rondlopen daar zou ik de perfecte oplossing kunnen bieden.
Vakman pur sang
pi_219275825
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 21:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt echt geen buitendeel hangen in een portiek. Echt uitgesloten om tal van redenen.

Als ik 5min zou rondlopen daar zou ik de perfecte oplossing kunnen bieden.
Wat zijn je belangrijkste redenen?

Ik twijfel zelf ook wel. Misschien is achter onder het raam dan toch beter, maar daar zitten wel veel ramen, balkons en de tuinen van de benedenburen.

Voorzijde aan de gevel mag van de gemeente niet op de eerste verdieping. Laatste alternatief is op het dak, maar dan ben je helemaal afhankelijk van de buren.
  zaterdag 15 november 2025 @ 23:06:12 #58
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_219276045
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 19:01 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Hie werkt een perceelgrens uberhaupt in het geval van een apprtement. Alles aan de buitenkant is in principe op de grens toch?

De portiekburen zijn allemaal gevraagd, die vinden het niet perse een probleem. Het is wel een beetje een klankkast, dat wel. Maar geen ramen in de portiek en de voordeuren komen allemaal eerst in een halletje.
Perceelsgrens zal waarschijnlijk midden over de portiektrap lopen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_219276936
Slaapkamers zou je nog wel met IR-panelen kunnen verwarmen. De woonkamer met een mono-block wandunit en eventueel een IR paneel of elektrische vloerverwarming als extra op de echt koude dagen.
.
pi_219276959
Wat airco betreft; in zowel m'n vorige als mijn huidige woning (van dik 260 jaar oud) verwarm ik de woonkamer met een airco; de warmte voelt gewoon goed, maar iets aan ventilatie is wel prettig. Een deur iets op een kiertje is een goede oplossing en dan trekt de warmte ook naar boven. (Als ik de airco vergeet uit te zetten is het 's nachts boven niet uit te houden qua warmte!)
Verder heb ik hier nog wat IR-panelen boven.
pi_219276982
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 08:41 schreef Fer het volgende:
Slaapkamers zou je nog wel met IR-panelen kunnen verwarmen. De woonkamer met een mono-block wandunit en eventueel een IR paneel of elektrische vloerverwarming als extra op de echt koude dagen.
Ik heb een goed idee gevonden!

PS
lees je mijn berichten?
pi_219277451
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 22:38 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Wat zijn je belangrijkste redenen?

Ik twijfel zelf ook wel. Misschien is achter onder het raam dan toch beter, maar daar zitten wel veel ramen, balkons en de tuinen van de benedenburen.

Voorzijde aan de gevel mag van de gemeente niet op de eerste verdieping. Laatste alternatief is op het dak, maar dan ben je helemaal afhankelijk van de buren.
Tja moeilijk verhaal, bij een unit aan de erfgrens heb je je geluideisen van 45/40 dB op de erfgrens, als het al is toegestaan een unit op te hangen
Je moet dan zeker de allerstilste modellen kiezen om daar aan te kunnen voldoen.
Ik zie niet heel veel goede opties daar.
Vakman pur sang
pi_219277601
Een monoblock zou daar wel kunnen :+
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219277639
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 10:53 schreef Wantie het volgende:
Een monoblock zou daar wel kunnen :+
Lawaaiige ondingen.
Vakman pur sang
pi_219280098
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tja moeilijk verhaal, bij een unit aan de erfgrens heb je je geluideisen van 45/40 dB op de erfgrens, als het al is toegestaan een unit op te hangen
Je moet dan zeker de allerstilste modellen kiezen om daar aan te kunnen voldoen.
Ik zie niet heel veel goede opties daar.
We zouden de unit zoveel mogelijk naar het midden van haar woning kunnen zetten. Dat geeft 2.5m tot het raam van de buren in hun woonkamer en 5m tot hun balkon. De bovenburen doen gelukkig niet moeilijk, die hebben ook nog een dakterras en onder heeft een uitbouw van een meter of 2 waardoor het geluid ook wel afgeschermd wordt.

Wellicht is dat dan de beste oplossing, al blijft het krap qua geluidsnormen. De leidingen van achter naar voor door de woning moeten we dan maar op de koop toe nemen.

Voordeel is dat de insteek vooral verwarmen is, dus we zullen niet zo snel dat ding aan hebben als er mensen buiten op balkons of in de tuin zitten in de zomer.

Misschien als uitweg als het toch overlast geeft: nog een afscherming naast en eventueel boven de airco plaatsen zodat het geluid meer naar achteren gaat ipv opzij en omhoog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')