abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219214569
Hard gelachen. Wat een sukkel. In STEM heb je gewoonweg minder getalenteerde vrouwen dan mannen rondlopen. Ik snap die push om vrouwen de techniek in te krijgen ook niet, want er zijn maar weinig vrouwen die het echt leuk vinden (nerds).

Ja, het is vaak politiek en kan subjectief zijn, maar het is wel degelijk meetbaar. Als de promovendus een artikel in een topblad heeft gepubliceerd, Science/Nature/Lancet etc dan kan dat voldoende reden zijn voor cum laude.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219214575
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 14:08 schreef Monolith het volgende:
Mensen die het verschil tussen afstuderen en promoveren niet snappen moeten misschien dit soort topics niet openen, want je kunt nog steeds gewoon cum laude afstuderen aan de UT.
Nu ze het cum laude promoveren afschaffen, is nog slechts een kwestie van tijd dat ze ook het cum laude afstuderen afschaffen. Daar zullen ze dan exact dezelfde argumenten voor aanvoeren.
pi_219214603
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Volgens mij staat er letterlijk in het artikel dat dat komt door ongelijke beoordeling, niet door ongelijke prestaties.
Ik mis alleen wel de onderbouwing dat dat de reden is voor het geconstateerde verschil in eindresultaat.
  vrijdag 7 november 2025 @ 15:09:32 #54
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219214613
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik mis alleen wel de onderbouwing dat dat de reden is voor het geconstateerde verschil in eindresultaat.
Ongelijke beoordeling is een resultaat, geen verklaring. Het dient verklaard te worden inderdaad.
pi_219214617
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:11 schreef probeer het volgende:
Vertel me dat je niet bekend bent met de academische wereld zonder dat expliciet te noemen ...

Promoveren is niet gebonden aan een cijfer. En daarmee is cum laude kunnen promoveren niet gebruikelijk. Bij meerdere universiteiten.

Mooie TT fout ook. Afstuderen =/ promoveren.
Voor het afstuderen moet je meestal, behalve tentamens voor een aantal vakken halen, ook een afstudeerscriptie schrijven. Nu is iedere afstudeerscriptie in principe ook uniek, en dus moeilijk met elkaar te vergelijken. Dat maakt het ook moeilijk om daar een beoordeling in de vorm van een cijfer voor te geven.

Dus let maar op: op een gegeven moment zal cum laude afstuderen ook afgeschaft worden.
pi_219214642
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:37 schreef Twiitch het volgende:
Typisch Nederlandse oplossing weer. We komen er op detailniveau niet uit dus we schrappen het maar voor iedereen want dan is het opgelost.
Vrouwen worden minder hard gestraft voor misdrijven dan mannen. Misschien moeten we ook maar het strafrecht afschaffen.
  vrijdag 7 november 2025 @ 15:19:34 #57
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219214689
-reactie op verkeerde post-
  vrijdag 7 november 2025 @ 15:20:27 #58
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219214699
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:09 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ongelijke beoordeling is een resultaat, geen verklaring. Het dient verklaard te worden inderdaad.
Nee joh, dan moet je gewoon meteen gaan roepen dat vrouwen het niet kunnen behalen en het ligt aan de kwaliteit van hun werk.
pi_219214703
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Nu ze het cum laude promoveren afschaffen, is nog slechts een kwestie van tijd dat ze ook het cum laude afstuderen afschaffen. Daar zullen ze dan exact dezelfde argumenten voor aanvoeren.
Ik zou niet weten waarom. De UT is vrij helder in hun keuze hier en voor je bachelor en je master is het gebaseerd op cijfers die grotendeels leunen op objectieve scoring.
Qua beoordeling van promoties beroept men zich op dit soort onderzoek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219214704
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:19 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nee joh, dan moet je gewoon meteen gaan roepen dat vrouwen het niet kunnen behalen en het ligt aan de kwaliteit van hun werk.
Nee, je zou eerst eens moeten onderzoeken of de resultaten anders zijn als er beoordeeld wordt zonder te weten of de kandidaat man of vrouw is.

Het kan absoluut zo zijn dat er sprake is van discriminatie. Maar het kan ook iets heel anders zijn wat hieraan ten grondslag ligt. En het afschaffen ervan vind ik al helemaal raar. Pak gewoon het probleem aan.
  vrijdag 7 november 2025 @ 15:28:40 #61
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219214758
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, je zou eerst eens moeten onderzoeken of de resultaten anders zijn als er beoordeeld wordt zonder te weten of de kandidaat man of vrouw is.
Ik gok dat er inmiddels ook zo'n onderzoek loopt.
quote:
Het kan absoluut zo zijn dat er sprake is van discriminatie. Maar het kan ook iets heel anders zijn wat hieraan ten grondslag ligt. En het afschaffen ervan vind ik al helemaal raar. Pak gewoon het probleem aan.
Daar ben ik het ook mee eens, hoor. Ik vind het een domme zet van de universiteit want je weet gewoon dat het averechts werkt omdat de eerste reactie (zie ook dit topic) is van ja hoor die wijven kunnen het gewoon niet en boehoe dan moet niemand het maar mogen hebben zeker.

Waar ik op aansloeg is die voorspelbare reactie. Ik gun die mensen allemaal dochters die straks in een eerlijk systeem cum laude afstuderen en dat ze zich dan diep schamen voor hun eerste misogyne reactie.
pi_219214960
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik gok dat er inmiddels ook zo'n onderzoek loopt.
[..]
Daar ben ik het ook mee eens, hoor. Ik vind het een domme zet van de universiteit want je weet gewoon dat het averechts werkt omdat de eerste reactie (zie ook dit topic) is van ja hoor die wijven kunnen het gewoon niet en boehoe dan moet niemand het maar mogen hebben zeker.

Waar ik op aansloeg is die voorspelbare reactie. Ik gun die mensen allemaal dochters die straks in een eerlijk systeem cum laude afstuderen en dat ze zich dan diep schamen voor hun eerste misogyne reactie.
Ik hoop dat er zo'n onderzoek loopt en bovenal vind ik dan dat het resultaat daarvan beter afgewacht had kunnen worden.

Dat iedereen een eerlijke kans hoort te krijgen lijkt mij verder evident.
pi_219215197
De instroom van vrouwen in de UT voor BSc/MSc is 28%, maar 55% van de promovendi zijn vrouw. Ze vissen dus uit een kleinere vijver, alhoewel promovendi uit de hele wereld kunnen komen (waar hetzelfde speelt - minder vrouwen in STEM).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 7 november 2025 @ 16:18:32 #64
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219215348
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:20 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat werd toch niet beweerd in het artikel?
pi_219215738
Nou, ik vraag mij af hoeveel studenten de UTwente nog zal trekken na deze stunt.
pi_219215806
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 13:54 schreef Skjor het volgende:
Als je weet dat vrouwen gemiddeld sneller afstuderen en hogere cijfers halen op zo ongeveer alle onderwijsniveaus dan zou ik de oorzaak van het (behoorlijk grote - als man heb je bijna 2 keer zoveel kans) verschil niet zoeken in de lagere kwaliteit van de vrouwelijke promovendi.

Vrouwen presteren als groep inderdaad beter, terwijl er bij mannen meer variabiliteit is. Dus als groep presteren ze minder dan vrouwen, maar er zijn meer uitschieters naar boven en beneden. Zie bijvoorbeeld

Een promovendus die cum laude promoveert is (als het goed is) een uitschieter naar boven, dus de verklaring dat mannen vaker excellent presteren zou ik niet direct uitsluiten.
pi_219219290
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 17:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Nou, ik vraag mij af hoeveel studenten de UTwente nog zal trekken na deze stunt.
De lat lager leggen is nooit een goed idee. Onze faculteit (elektrotechniek) heeft relatief lage toelatingseisen. Met zwaardere eisen krijg je betere studenten en ook meer studenten, omdat de studie dan als exclusiever wordt gezien.
pi_219219304
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 17:12 schreef Lichtloper het volgende:
Een promovendus die cum laude promoveert is (als het goed is) een uitschieter naar boven, dus de verklaring dat mannen vaker excellent presteren zou ik niet direct uitsluiten.
Plus dat ze uit een drie keer kleinere vijver aan kandidaten vissen. Het plaatst leescommissies die sex gebalanceerd zijn en die meer vrouwen aan een cum laude helpen in een ander perspectief: is dat wel kies?

Universiteiten spelen maakbare samenlevinkje en discrimineren tegen mannelijke kandidaten. 55% promovenda is te veel, en op basis van de instroom is het veel te veel. En deze lijn wordt ook doorgetrokken in het aannamebeleid. Bij ons worden alleen nog maar vrouwen geworven als docenten. Allemaal dames die slechts een handvol aan publicaties hebben. Alle universiteiten zijn koortsachtig aan het werven uit een steeds kleiner vijvertje aan vrouwelijke kandidaten.

Vrouwen in mijn vakgebied van mijn leeftijd zijn toppers, want die zijn op eigen kracht op hun plek terecht gekomen, ondanks vermeende vooroordelen. Maar ik zie het nu enorm afglijden.

The war against everything that works continues.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 08-11-2025 05:38:32 ]
  zaterdag 8 november 2025 @ 07:58:55 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219219540
Zwakke en makkelijke actie.

Kunnen ze niet beter het beoordelingsproces wat transparanter maken.

Iemand die ik uit de politiek ken en gepromoveerd was zei me ooit: "Dat wetenschaps wereldje is nog politieker dan de tweede kamer". Ik denk dat vrouwen die politiek minder goed beheersen dan mannen.
  zaterdag 8 november 2025 @ 08:45:08 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219219679
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 07:58 schreef Hexagon het volgende:
Zwakke en makkelijke actie.

Kunnen ze niet beter het beoordelingsproces wat transparanter maken.

Iemand die ik uit de politiek ken en gepromoveerd was zei me ooit: "Dat wetenschaps wereldje is nog politieker dan de tweede kamer". Ik denk dat vrouwen die politiek minder goed beheersen dan mannen.
Ik vind het raar om te concluderen dat vrouwen politiek minder goed beheersen dan mannen, gebaseerd op de uitspraak van 1 persoon (en eigenlijk impliceer je dat vrouwen daardoor minder kans maken op cum laude).

Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat objectieve beoordeling niet mogelijk is omdat (gender) bias nu eenmaal niet te voorkomen is?
Resistance is futile.
  zaterdag 8 november 2025 @ 09:00:17 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219219732
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2025 08:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik vind het raar om te concluderen dat vrouwen politiek minder goed beheersen dan mannen, gebaseerd op de uitspraak van 1 persoon (en eigenlijk impliceer je dat vrouwen daardoor minder kans maken op cum laude).

Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat objectieve beoordeling niet mogelijk is omdat (gender) bias nu eenmaal niet te voorkomen is?
Het is niet alleen op basis van die persoon. Je ziet dit fenomeen bij allerlei plekken waar je aan de top van iets zit. In de politiek, in het bedrijfsleven.

Maar ik denk niet dat een commissie die beslist wie de uitverkorene is denkt "Die is beter dan die, want man". Het zal eerder zijn "Die persoon X gunnen we dat. Want dan die heeft persoon Y toen gesteund en persoon is dan ook in zijn nopjes, en daar staat we ook bij in het krijt. Bovendien als persoon X het wordt, dan blijven we op de lijn doorgaan die we al hebben en dat brengt rust."

Daar een positie verwerven is niet enkel afhankelijk van wat je kunt en presteert, maar ook van politieke processen, Het juiste netwerk hebben, af en toe samenwerken met iemand die je totaal niet leuk vind of simpelweg de juiste standpunten over de te volgen koers hebben. Ik heb door de jaren heen het idee gekregen dat mannen dat politieke deel iets beter kunnen dan vrouwen.
pi_219219798
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 17:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Het gros van de studenten zit daar niet voor een promotieonderzoek hoor. Ik heb er ook vriendelijk voor bedankt na mijn doctoraal aan de UT.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219219934
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 09:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is niet alleen op basis van die persoon. Je ziet dit fenomeen bij allerlei plekken waar je aan de top van iets zit. In de politiek, in het bedrijfsleven.

Maar ik denk niet dat een commissie die beslist wie de uitverkorene is denkt "Die is beter dan die, want man". Het zal eerder zijn "Die persoon X gunnen we dat. Want dan die heeft persoon Y toen gesteund en persoon is dan ook in zijn nopjes, en daar staat we ook bij in het krijt. Bovendien als persoon X het wordt, dan blijven we op de lijn doorgaan die we al hebben en dat brengt rust."

Daar een positie verwerven is niet enkel afhankelijk van wat je kunt en presteert, maar ook van politieke processen, Het juiste netwerk hebben, af en toe samenwerken met iemand die je totaal niet leuk vind of simpelweg de juiste standpunten over de te volgen koers hebben. Ik heb door de jaren heen het idee gekregen dat mannen dat politieke deel iets beter kunnen dan vrouwen.
Beter kunnen is vaak ook 'er meer toe bereid zijn'.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219220023
Promoveren heeft vooral te maken met intelligentie en gehoorzaamheid. Na die promotie ben je echt niet zo anders dan een willekeurig mens en heb je veel meer capaciteiten nodig die niets te maken hebben met slim zijn. Cum laude zegt echt vrij weinig behalve voor jezelf.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219220089
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:02 schreef Discombobulate het volgende:
Promoveren heeft vooral te maken met intelligentie en gehoorzaamheid. Na die promotie ben je echt niet zo anders dan een willekeurig mens en heb je veel meer capaciteiten nodig die niets te maken hebben met slim zijn. Cum laude zegt echt vrij weinig behalve voor jezelf.
Het bewijst dat je door (figuurlijke) hoepels kunt springen. Je hebt laten zien dat je iets af kunt maken.

Om succes te hebben in de wetenschap heb je volgens mij vooral doorzettingsvermogen en een goed netwerk nodig. Het zijn toch vaak je promovendi en postdocs die het verschil maken.

Je kunt je ook overgeven aan de Dark Side en een van die engerds worden die je op iedere conferentie ziet, die nog nooit iets origineels heeft gedaan, maar wel goed in de slappe was zit vanwege goede politieke connecties.
pi_219220242
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2025 08:45 schreef Seven. het volgende:

[..]

Bias in zijn algemeenheid is niet te voorkomen. Maar als ik bovenstaande statistiek lees dat er relatief veel vrouwen zijn die promoveren, dan is het op zichzelf niet zo gek dat daarvan relatief minder extreem getalenteerd zijn.

Het grote probleem hier is dat equity de norm is. En dat is gewoon stupide. Net als in de politiek waarin sommigen menen dat er net zo veel vrouwen als mannen verkozen moeten worden.

En ook al heb ik (buiten die keren dat ik op mijzelf gestemd heb) altijd op een vrouw gestemd deze eeuw, het zou heel raar zijn als er een 50/50 verhouding zou zijn aangezien er minder vrouwen zijn die politiek actief willen zijn dan mannen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')