Nu ze het cum laude promoveren afschaffen, is nog slechts een kwestie van tijd dat ze ook het cum laude afstuderen afschaffen. Daar zullen ze dan exact dezelfde argumenten voor aanvoeren.quote:Op vrijdag 7 november 2025 14:08 schreef Monolith het volgende:
Mensen die het verschil tussen afstuderen en promoveren niet snappen moeten misschien dit soort topics niet openen, want je kunt nog steeds gewoon cum laude afstuderen aan de UT.
Ik mis alleen wel de onderbouwing dat dat de reden is voor het geconstateerde verschil in eindresultaat.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Volgens mij staat er letterlijk in het artikel dat dat komt door ongelijke beoordeling, niet door ongelijke prestaties.
Ongelijke beoordeling is een resultaat, geen verklaring. Het dient verklaard te worden inderdaad.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik mis alleen wel de onderbouwing dat dat de reden is voor het geconstateerde verschil in eindresultaat.
Voor het afstuderen moet je meestal, behalve tentamens voor een aantal vakken halen, ook een afstudeerscriptie schrijven. Nu is iedere afstudeerscriptie in principe ook uniek, en dus moeilijk met elkaar te vergelijken. Dat maakt het ook moeilijk om daar een beoordeling in de vorm van een cijfer voor te geven.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:11 schreef probeer het volgende:
Vertel me dat je niet bekend bent met de academische wereld zonder dat expliciet te noemen ...
Promoveren is niet gebonden aan een cijfer. En daarmee is cum laude kunnen promoveren niet gebruikelijk. Bij meerdere universiteiten.
Mooie TT fout ook. Afstuderen =/ promoveren.
Vrouwen worden minder hard gestraft voor misdrijven dan mannen. Misschien moeten we ook maar het strafrecht afschaffen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:37 schreef Twiitch het volgende:
Typisch Nederlandse oplossing weer. We komen er op detailniveau niet uit dus we schrappen het maar voor iedereen want dan is het opgelost.
Nee joh, dan moet je gewoon meteen gaan roepen dat vrouwen het niet kunnen behalen en het ligt aan de kwaliteit van hun werk.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ongelijke beoordeling is een resultaat, geen verklaring. Het dient verklaard te worden inderdaad.
Ik zou niet weten waarom. De UT is vrij helder in hun keuze hier en voor je bachelor en je master is het gebaseerd op cijfers die grotendeels leunen op objectieve scoring.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nu ze het cum laude promoveren afschaffen, is nog slechts een kwestie van tijd dat ze ook het cum laude afstuderen afschaffen. Daar zullen ze dan exact dezelfde argumenten voor aanvoeren.
Nee, je zou eerst eens moeten onderzoeken of de resultaten anders zijn als er beoordeeld wordt zonder te weten of de kandidaat man of vrouw is.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee joh, dan moet je gewoon meteen gaan roepen dat vrouwen het niet kunnen behalen en het ligt aan de kwaliteit van hun werk.
Ik gok dat er inmiddels ook zo'n onderzoek loopt.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, je zou eerst eens moeten onderzoeken of de resultaten anders zijn als er beoordeeld wordt zonder te weten of de kandidaat man of vrouw is.
Daar ben ik het ook mee eens, hoor. Ik vind het een domme zet van de universiteit want je weet gewoon dat het averechts werkt omdat de eerste reactie (zie ook dit topic) is van ja hoor die wijven kunnen het gewoon niet en boehoe dan moet niemand het maar mogen hebben zeker.quote:Het kan absoluut zo zijn dat er sprake is van discriminatie. Maar het kan ook iets heel anders zijn wat hieraan ten grondslag ligt. En het afschaffen ervan vind ik al helemaal raar. Pak gewoon het probleem aan.
Ik hoop dat er zo'n onderzoek loopt en bovenal vind ik dan dat het resultaat daarvan beter afgewacht had kunnen worden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik gok dat er inmiddels ook zo'n onderzoek loopt.
[..]
Daar ben ik het ook mee eens, hoor. Ik vind het een domme zet van de universiteit want je weet gewoon dat het averechts werkt omdat de eerste reactie (zie ook dit topic) is van ja hoor die wijven kunnen het gewoon niet en boehoe dan moet niemand het maar mogen hebben zeker.
Waar ik op aansloeg is die voorspelbare reactie. Ik gun die mensen allemaal dochters die straks in een eerlijk systeem cum laude afstuderen en dat ze zich dan diep schamen voor hun eerste misogyne reactie.
Dat werd toch niet beweerd in het artikel?quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:20 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee joh, dan moet je gewoon meteen gaan roepen dat vrouwen het niet kunnen behalen en het ligt aan de kwaliteit van hun werk.
Vrouwen presteren als groep inderdaad beter, terwijl er bij mannen meer variabiliteit is. Dus als groep presteren ze minder dan vrouwen, maar er zijn meer uitschieters naar boven en beneden. Zie bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 7 november 2025 13:54 schreef Skjor het volgende:
Als je weet dat vrouwen gemiddeld sneller afstuderen en hogere cijfers halen op zo ongeveer alle onderwijsniveaus dan zou ik de oorzaak van het (behoorlijk grote - als man heb je bijna 2 keer zoveel kans) verschil niet zoeken in de lagere kwaliteit van de vrouwelijke promovendi.
De lat lager leggen is nooit een goed idee. Onze faculteit (elektrotechniek) heeft relatief lage toelatingseisen. Met zwaardere eisen krijg je betere studenten en ook meer studenten, omdat de studie dan als exclusiever wordt gezien.quote:Op vrijdag 7 november 2025 17:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Nou, ik vraag mij af hoeveel studenten de UTwente nog zal trekken na deze stunt.
Plus dat ze uit een drie keer kleinere vijver aan kandidaten vissen. Het plaatst leescommissies die sex gebalanceerd zijn en die meer vrouwen aan een cum laude helpen in een ander perspectief: is dat wel kies?quote:Op vrijdag 7 november 2025 17:12 schreef Lichtloper het volgende:
Een promovendus die cum laude promoveert is (als het goed is) een uitschieter naar boven, dus de verklaring dat mannen vaker excellent presteren zou ik niet direct uitsluiten.
Ik vind het raar om te concluderen dat vrouwen politiek minder goed beheersen dan mannen, gebaseerd op de uitspraak van 1 persoon (en eigenlijk impliceer je dat vrouwen daardoor minder kans maken op cum laude).quote:Op zaterdag 8 november 2025 07:58 schreef Hexagon het volgende:
Zwakke en makkelijke actie.
Kunnen ze niet beter het beoordelingsproces wat transparanter maken.
Iemand die ik uit de politiek ken en gepromoveerd was zei me ooit: "Dat wetenschaps wereldje is nog politieker dan de tweede kamer". Ik denk dat vrouwen die politiek minder goed beheersen dan mannen.
Het is niet alleen op basis van die persoon. Je ziet dit fenomeen bij allerlei plekken waar je aan de top van iets zit. In de politiek, in het bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 8 november 2025 08:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind het raar om te concluderen dat vrouwen politiek minder goed beheersen dan mannen, gebaseerd op de uitspraak van 1 persoon (en eigenlijk impliceer je dat vrouwen daardoor minder kans maken op cum laude).
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat objectieve beoordeling niet mogelijk is omdat (gender) bias nu eenmaal niet te voorkomen is?
Het gros van de studenten zit daar niet voor een promotieonderzoek hoor. Ik heb er ook vriendelijk voor bedankt na mijn doctoraal aan de UT.quote:Op vrijdag 7 november 2025 17:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Nou, ik vraag mij af hoeveel studenten de UTwente nog zal trekken na deze stunt.
Beter kunnen is vaak ook 'er meer toe bereid zijn'.quote:Op zaterdag 8 november 2025 09:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is niet alleen op basis van die persoon. Je ziet dit fenomeen bij allerlei plekken waar je aan de top van iets zit. In de politiek, in het bedrijfsleven.
Maar ik denk niet dat een commissie die beslist wie de uitverkorene is denkt "Die is beter dan die, want man". Het zal eerder zijn "Die persoon X gunnen we dat. Want dan die heeft persoon Y toen gesteund en persoon is dan ook in zijn nopjes, en daar staat we ook bij in het krijt. Bovendien als persoon X het wordt, dan blijven we op de lijn doorgaan die we al hebben en dat brengt rust."
Daar een positie verwerven is niet enkel afhankelijk van wat je kunt en presteert, maar ook van politieke processen, Het juiste netwerk hebben, af en toe samenwerken met iemand die je totaal niet leuk vind of simpelweg de juiste standpunten over de te volgen koers hebben. Ik heb door de jaren heen het idee gekregen dat mannen dat politieke deel iets beter kunnen dan vrouwen.
Het bewijst dat je door (figuurlijke) hoepels kunt springen. Je hebt laten zien dat je iets af kunt maken.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:02 schreef Discombobulate het volgende:
Promoveren heeft vooral te maken met intelligentie en gehoorzaamheid. Na die promotie ben je echt niet zo anders dan een willekeurig mens en heb je veel meer capaciteiten nodig die niets te maken hebben met slim zijn. Cum laude zegt echt vrij weinig behalve voor jezelf.
Bias in zijn algemeenheid is niet te voorkomen. Maar als ik bovenstaande statistiek lees dat er relatief veel vrouwen zijn die promoveren, dan is het op zichzelf niet zo gek dat daarvan relatief minder extreem getalenteerd zijn.quote:Op zaterdag 8 november 2025 08:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind het raar om te concluderen dat vrouwen politiek minder goed beheersen dan mannen, gebaseerd op de uitspraak van 1 persoon (en eigenlijk impliceer je dat vrouwen daardoor minder kans maken op cum laude).
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat objectieve beoordeling niet mogelijk is omdat (gender) bias nu eenmaal niet te voorkomen is?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |