quote:
Op woensdag 5 november 2025 22:31 schreef Mikeytt het volgende:[..]
Is dat veel werk om te maken? Ik ga eens die van Koningsvogel kopen. Bij de Albert Heijn hebben ze nog wel sambal manis, maar dat zijn dan de enige 4 die ze verkopen.
Benieuwd naar de badjak en brabdal variaties
Sambal is niet lastig te maken, en je kan naar eigen smaak heel simpel varieren met ingredienten. Wel even langs de toko voor bepaalde ingrediënten als bijv. limoenblad, trassi, gula djawa of kemirinoten. En als er ketjap (manis) doorheen gaat, neem dan wel een goede en niet die troep van Conimex.
Bij elkaar ge-experimenteerde variant, geen badjak en geen brandal maar iets wat er op lijkt. Dit is een gebakken sambal. Die blijft wat langer goed dan de niet gebakken varianten:
Een ruime handvol flink hete pepers, 8 rode uien. Dat is de basis voor een flinke pot vol. Je komt er door proberen wel achter welke verhouding pepers/uien je lekker vindt. Hangt uiteraard ook af van de pepersoort die je gebruikt. Je kan ook andere uien gebruiken. Witte uien zijn net iets zoeter.
Pepers in stukjes snijden. Als je de zaadlijsten eruit haalt zijn ze milder. Uien in grove stukken en op niet te hoog vuur langzaam bakken tot ze lichtbruin beginnen te worden. Dan de pepers er bij. De andere ingredienten kun je varieren. Ik vind smaakmakers als limoenblad (djeroek poeroet) en citroengras (halve stengel is genoeg, even kneuzen) lekker. Een beetje trassi erbij. Een klein scheutje sambal manis en Javaanse suiker (gula djawa), niet te veel anders wordt het te zoet. Meer is niet nodig. Tijdje laten sudderen. Als het te hard gaat/te droog wordt scheutje water erbij tijdens het sudderen. Laten afkoelen en als het nodig is kun je de staafmixer er kort opzetten maar kijk uit dat je er geen zalf van maakt. Het mag best een beetje grof van structuur blijven. Voordat je dat doet wel het citroengras verwijderen. Het limoenblad laat ik meestal zitten.
Een oude augurkenpot om in te bewaren schoonmaken, uitkoken en met sambal vullen en in de
koelkast bewaren.
Lekker op een boterham met pindakaas (en/of komkommer).
[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 06-11-2025 07:44:54 ]