abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 november 2025 @ 22:07:51 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219202635
Ik kom er echt net achter dat er ook sambalvarianten anders dan sambal oelek bestaan.
Zijn ze heel verschillend? En welke is het lekkerst?

Er zijn blijkbaar 3 soorten zover ik kan vinden. Oelek, Brandal en Badjak
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  Spellchecker woensdag 5 november 2025 @ 22:18:05 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219202762
Dat is voor iedereen anders want smaken verschillen.
pi_219202781
Zelfgemaakte badjak/brandalvariant vind ik het lekkerste. En anders is de badjak van de Koningsvogel ook prima.

Overigens zijn er veel meer dan drie soorten. Oelek, badjak en brandal zijn wel de bekendste.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2025 22:20:07 ]
  woensdag 5 november 2025 @ 22:31:12 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219203041
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 22:19 schreef recursief het volgende:
Zelfgemaakte badjak/brandalvariant vind ik het lekkerste. En anders is de badjak van de Koningsvogel ook prima.

Overigens zijn er veel meer dan drie soorten. Oelek, badjak en brandal zijn wel de bekendste.
Is dat veel werk om te maken? Ik ga eens die van Koningsvogel kopen. Bij de Albert Heijn hebben ze nog wel sambal manis, maar dat zijn dan de enige 4 die ze verkopen.

Benieuwd naar de badjak en brabdal variaties
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219203827
3 soorten sambal :')
het zijn er 4
pi_219203834
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 22:31 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Is dat veel werk om te maken? Ik ga eens die van Koningsvogel kopen. Bij de Albert Heijn hebben ze nog wel sambal manis, maar dat zijn dan de enige 4 die ze verkopen.

Ik ging heel trots tegen mijn Singaporese buurman vertellen wat ik allemaal in mijn nasi goreng deed .
No, no. Too much, zei hij. I only do this en liet me een pot sambal manis zien. One person, one tablespoon.
Toen ik de ingredientenlijst zag, wist ik waarom; er stond nagenoeg alles op wat ik er uit losse potjes bij deed. Meer een kruiden en specerijenpasta.
Mijn nasi goreng kon trouwens ook zijn goedkeuring wegdragen.
Daar doe ik tegenwoordig sambal trassi in. Trassi is garnalenpasta. Hoef ik die er niet nog apart in te doen
Moet je eens naar Amazing Oriental gaan.
Daar hebben ze heel veel sambals, o.a. Koningsvogel, in heel veel maten potten staan. Van meer glas dan sambal, tot potten waar je bijkans een rondje in kan zwemmen.
Verder betekent sambal saus.

[ Bericht 1% gewijzigd door marc0871 op 06-11-2025 10:00:58 ]
  donderdag 6 november 2025 @ 05:05:08 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219203904
Gledek is de #1.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219203927
Ik haal altijd Surinaamse sambal van de toko. Denk dat je wel 100em soorten hebt
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_219203935
Deze van de amazing oriental (in het koelvak)

pi_219203994
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 22:31 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Sambal is niet lastig te maken, en je kan naar eigen smaak heel simpel varieren met ingredienten. Wel even langs de toko voor bepaalde ingrediënten als bijv. limoenblad, trassi, gula djawa of kemirinoten. En als er ketjap (manis) doorheen gaat, neem dan wel een goede en niet die troep van Conimex.

Bij elkaar ge-experimenteerde variant, geen badjak en geen brandal maar iets wat er op lijkt. Dit is een gebakken sambal. Die blijft wat langer goed dan de niet gebakken varianten:

Een ruime handvol flink hete pepers, 8 rode uien. Dat is de basis voor een flinke pot vol. Je komt er door proberen wel achter welke verhouding pepers/uien je lekker vindt. Hangt uiteraard ook af van de pepersoort die je gebruikt. Je kan ook andere uien gebruiken. Witte uien zijn net iets zoeter.

Pepers in stukjes snijden. Als je de zaadlijsten eruit haalt zijn ze milder. Uien in grove stukken en op niet te hoog vuur langzaam bakken tot ze lichtbruin beginnen te worden. Dan de pepers er bij. De andere ingredienten kun je varieren. Ik vind smaakmakers als limoenblad (djeroek poeroet) en citroengras (halve stengel is genoeg, even kneuzen) lekker. Een beetje trassi erbij. Een klein scheutje sambal manis en Javaanse suiker (gula djawa), niet te veel anders wordt het te zoet. Meer is niet nodig. Tijdje laten sudderen. Als het te hard gaat/te droog wordt scheutje water erbij tijdens het sudderen. Laten afkoelen en als het nodig is kun je de staafmixer er kort opzetten maar kijk uit dat je er geen zalf van maakt. Het mag best een beetje grof van structuur blijven. Voordat je dat doet wel het citroengras verwijderen. Het limoenblad laat ik meestal zitten.

Een oude augurkenpot om in te bewaren schoonmaken, uitkoken en met sambal vullen en in de koelkast bewaren.

Lekker op een boterham met pindakaas (en/of komkommer).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2025 07:44:54 ]
pi_219205002
Een lekkere mooi om te zien en vooral simpele sambal die je zelf kunt maken:

Koop Madam Jeanet (of een andere scherpe peper zoals Rawit) Snij die in zo dun mogelijke reepjes, echt flinterdun dus. Snij ook een halve ui in dunne reepjes. Doe het samen onder de azijn in een potje (mengen) en laat het een nacht in de koelkast staan.

Na een paar dagen verkleurd het wel waardoor het mooie er af gaat maar het is evengoed een paar weken houdbaar.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219206667
Sambal moet je niet in een potje kopen. Gewoon zoveel rawit als je denkt nodig te hebben in heel fijne ringen snijden en klaar. Meer is het niet.
Eventueel kun je er nog fijngesneden sjalot bij doen en als het te scherp is een goede kecap manis.

Vanuit daar kun je heel veel kanten op maar houd het simpel.
Gooi de rawit en sjalot in lichte sojasaus met limoensap en je hebt een geweldige dip voor bijvoorbeeld martabak telur. Met fijngesneden tomaat, limoensap en wat zout heb je sambal dabu dabu, ideaal bij bijvoorbeeld vis en eigenlijk alles.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  vrijdag 7 november 2025 @ 15:15:15 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219214649
Er zijn zoveel verschillende soorten sambal en het is afhankelijk waar je het bij wil eten wat dan de lekkerste combinatie maakt.
Eigenlijk is de lijst met verschillende soorten oneindig. Voeg je er weer een extra ingrediënt aan toe, dan krijgt het meteen een andere naam.

De bekendste zijn:
Sambal Oelek
Sambal Badjak
Sambal Brandal
Sambal Manis
Sambal Trassi

Minder bekend:
Sambal katjang
Sambal bawang putih
Sambal djahé
Sambal ajam
Sambal badjak oedang
Sambal baloujak
Sambal bawang
Sambal dapoer
Sambal djeroek
Sambal ebi
Sambal gandaria
Sambal gledek
Sambal goreng
Sambal keloewak
Sambal kemiri(e)
Sambal matah
Sambal padang
Sambal petjel
Sambal pelensing
Sambal pepesan
Sambal peteh
Sambal pedis
Sambal raden
Sambal rawit
Sambal roa
Sambal setan
Sambal soto babat
Sambal taotjo
Sambal tempeh
Sambal tjampoer
Sambal tomaat
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_219214914
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:15 schreef golfer het volgende:
Eigenlijk is de lijst met verschillende soorten oneindig. Voeg je er weer een extra ingrediënt aan toe, dan krijgt het meteen een andere naam.
Dit is wel een beetje de kern van het verhaal. Met name bij conimex kan je stellen dat het eigenlijk allemaal sambal oelek is met een extra toevoeging en heel soms ook nog een bewerking. Sambal oelek is domweg gemalen lombok (spaanse peper) en een flinke schep zout.

Bij andere merken zit er iets meer variatie in de receptuur. Vooral de Surinaamse sambals kunnen behoorlijk anders van elkaar zijn maar soms ook ongehoord scherp.

Het voordeel van zelf sambal maken is dat het dan niet zo bremzout is en dat je een beetje kan sturen op scherpte.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator vrijdag 7 november 2025 @ 21:52:41 #15
184769 crew  Deisyy
pi_219218470
Surinaamse sambal :9 en op de Pasar Malam heb ik een paar maanden geleden sambal met kokos meegenomen en hoewel ik niet heel erg dol ben op kokos is deze kokossambal wel erg lekker.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
  zaterdag 8 november 2025 @ 22:15:57 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219225998
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:43 schreef 215 het volgende:

[..]

Het voordeel van zelf sambal maken is dat het dan niet zo bremzout is en dat je een beetje kan sturen op scherpte.
Je kan dan ook zelf de pepers uitzoeken en een verse rauwe sambal smaakt sowieso beter dan wanneer die geconserveerd is en al een tijd in het schap staat.
pi_219226195
Zelfgemaakte met habanero's die heel heel heel even hitte gepakt hebben.

Fikt je bek en je reet uit. Maar wel met de specifieke lekkere habanerosmaak.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  VIVA zaterdag 8 november 2025 @ 22:41:33 #18
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_219226216
Deze vind ik wel heel lekker.....Jolokia peper is heerlijk aromatisch (En zeer heet lol)

https://www.tokoasiaonline.nl/sambal-jolokia-badjak-200gr.html

Heerlijke Badjak die niet voor de poes is
What lies behind makes no sense in my mind
  VIVA zaterdag 8 november 2025 @ 22:44:54 #19
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_219226239
Geprobeerd om deze zelf te laten groeien, om een of andere reden praktisch onmogelijk....

https://peperzaden.nl/bhut-jolokia-red/
pi_219226279
Had er van de zomer eentje op een marktje met madamme jeanette en papaya gekocht.

Potje was in notime leeg
  VIVA zaterdag 8 november 2025 @ 22:54:24 #21
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_219226309
Madame Jeanette sambal is ook heerlijk in de Surinaamse Sambal keuken, lekker pittig maar niet overdreven om toch van de smaak te genieten
  VIVA zaterdag 8 november 2025 @ 22:55:36 #22
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_219226320
pi_219226561
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 22:44 schreef cosmosis het volgende:
Geprobeerd om deze zelf te laten groeien, om een of andere reden praktisch onmogelijk....

https://peperzaden.nl/bhut-jolokia-red/
Waarom zou je die willen? Leuk om mee te showen, maar absoluut niet leuk om te eten. Kan voor sommige mensen zelfs gevaarlijk zijn.
  zondag 9 november 2025 @ 09:16:15 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219228121
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 23:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarom zou je die willen? Leuk om mee te showen, maar absoluut niet leuk om te eten. Kan voor sommige mensen zelfs gevaarlijk zijn.
Valt het je niet op dat fokkertjes die posten over hoe geweldig chili zijn met een miljoen scoville verder nooit zoveel andere culinaire zaken posten in cul?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')