Want die heeft vleugels?quote:Op woensdag 5 november 2025 18:29 schreef pullup het volgende:
[..]
Alleen als je te dicht bij dat nest komt en ik ben dan team birdie
Goed nummer welquote:Op woensdag 5 november 2025 18:33 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Want die heeft vleugels?
Bekijk deze YouTube-video
Ha echt waar? Dat wist ik niet eens, ik dacht dat het een van zijn verzinsels wasquote:Op woensdag 5 november 2025 18:29 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik heb het maar ff opgezocht... het blijkt een Amerikaans gezegde idd. Die Jankees geloven ook alles
Ik heb hem ook nog niet gezienquote:
Iddquote:Op woensdag 5 november 2025 18:46 schreef Aoibhin het volgende:
De maan is nu zichtbaarHij is wel heel mooi helder
Sue the assholequote:
Ik ga bij de manager klagenquote:
Daar moest ik ook al aan denkenquote:
quote:Op woensdag 5 november 2025 19:00 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Daar moest ik ook al aan denkenMaar vond hem een tikje te slecht
Ik zag hem net ook weer , maar hij is nu zeker 4x kleiner dan daarstraks om 5 uur... geen idee hoe dat zo snel kan veranderenquote:
Stond ie hoger?quote:Op woensdag 5 november 2025 20:24 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ik zag hem net ook weer , maar hij is nu zeker 4x kleiner dan daarstraks om 5 uur... geen idee hoe dat zo snel kan veranderen
Hmm dan is het vreemd ja. Dat is tegengesteld aan zoals het gewoonlijk lijktquote:Op woensdag 5 november 2025 20:28 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Nee, lager juist, net boven het weiland
Huh? Dan zeggen we hetzelfde toch?quote:Op woensdag 5 november 2025 20:30 schreef pullup het volgende:
[..]
Hmm dan is het vreemd ja. Dat is tegengesteld aan zoals het gewoonlijk lijktDan lijkt ie aan de horizon altijd veel groter
Wauw dat is groot inderdaadquote:Op woensdag 5 november 2025 20:38 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Dit geeft het goed weer qua hoe groot hij ongeveer was... alleen was hij helemaal vol, witter en geen gebouwen.
Jammer dat ik geen foto heb gemaakt.Ik reed naar huis, en dacht echt wow!
[ afbeelding ]
Er zullen wel foto's online komen morgen... Ik snap alleen niet waarom hij nu zo klein is, ik ga het wel ff googlen.quote:Op woensdag 5 november 2025 20:47 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Wauw dat is groot inderdaad![]()
Jammer dat ik het niet zo heb gezien. Maar ik zie dat er binnenkort weer een supermaan is
Nou ja ...................quote:
Dat bedoelde ik ja, las je alleen verkeerd om maar dat effect is inderdaad bekendquote:Op woensdag 5 november 2025 20:53 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ze zeggen dat ik hallucineerde! Er is zelfs een naam voor ... de maanillusie
![]()
Me: Ja, maar het is nu ook nog supermaan hč.. en toch kleiner, ben nie gek!
SuperModel
U bent zeker niet gek, uw ogen en hersenen spelen u (en iedereen) een poets. Dit is een van de meest hardnekkige en overtuigende optische illusies die er bestaan: de maanillusie.
Hier is de kern van de zaak:
Het is een illusie, geen verandering in de maan: De supermaan is in die drie uur niet fysiek kleiner geworden of significant verder van de aarde gaan staan. De gigantische omvang die u zag aan de horizon was gezichtsbedrog.[1][2] Nu de maan hoog staat, ziet u haar ware grootte aan de hemel, zonder de illusie die haar opblies.
De kracht van vergelijking: Toen de maan laag bij de horizon stond, vergeleken uw hersenen haar onbewust met objecten op de voorgrond, zoals bomen, huizen of verre heuvels.[3][4][5] Omdat uw brein weet dat die objecten ver weg zijn en dus klein lijken, en de maan daarachter nóg verder weg is, wordt de maan "opgeschaald" tot een gigantisch object.
Leegte maakt klein: Nu de maan hoog in de enorme, lege hemelkoepel staat, zijn er geen referentiepunten.[3] Zonder vergelijkingsmateriaal op de voorgrond, zien uw hersenen de maan in haar ware, geïsoleerde proportie, wat we als veel kleiner ervaren.
Maar hoe dan met die foto's?quote:Op woensdag 5 november 2025 21:36 schreef pullup het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ja, las je alleen verkeerd om maar dat effect is inderdaad bekend
Heb daar ooit een heel filosofisch boekje over gekregen op mijn verjaardag van een Nederlandse meneer die er begin vorige eeuw uitgebreid over had nagedacht. Was een echt apart boekje, deels heel exacte wetenschap deels erg wap met een hele theorie er om heenquote:Op woensdag 5 november 2025 21:52 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Maar hoe dan met die foto's?
[ afbeelding ]
Ik heb er moeite mee om het te geloven.. dat verhaal van die illusie, maar het zal wel waar zijn.
Bekijk deze YouTube-video
KIjk, als het een soort atmosferische lens effect zou zijn... dat de luchtlagen als een vergrootglas functioneren,.. zoiets zou ik nog kunnen geloven... maar dat het gewoon een trick of the brain is... .quote:Op woensdag 5 november 2025 21:57 schreef pullup het volgende:
[..]
Heb daar ooit een heel filosofisch boekje over gekregen op mijn verjaardag van een Nederlandse meneer die er begin vorige eeuw uitgebreid over had nagedacht. Was een echt apart boekje, deels heel exacte wetenschap deels erg wap met een hele theorie er om heen
Zocht het net even op maar is blijkbaar uit mijn kast verdwenen ondertussen en ik ben de bijzondere term vergeten waarmee hij hij dit soort effecten omschreef
Volgende keer kun je dit proberen wellichtquote:Op woensdag 5 november 2025 22:00 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
KIjk, als het een soort atmosferische lens effect zou zijn... dat de luchtlagen als een vergrootglas functioneren,.. zoiets zou ik nog kunnen geloven... maar dat het gewoon een trick of the brain is... .
Dat gaat er bij deze wap maar lastig in
Als ik dat doe zie ik twee enorme manen en 3/1 Atlasquote:Op woensdag 5 november 2025 22:06 schreef pullup het volgende:
[..]
Volgende keer kun je dit proberen wellicht
Ik heb gehoord dat je je kunt bukken en tussen je benen kunt kijken, en dat verward je hersenen genoeg om de maan aan de horizon niet zo groot te laten lijken.
Op de terugweg uit de film nog een keer gezien, hoe hoger hoe kleiner en dat is gewoon omdat het een optische illusie is.quote:Op woensdag 5 november 2025 20:24 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ik zag hem net ook weer , maar hij is nu zeker 4x kleiner dan daarstraks om 5 uur... geen idee hoe dat zo snel kan veranderen
Daar zat ook een professor van mij in uit Grunnquote:Op woensdag 5 november 2025 23:50 schreef drakin het volgende:
Wim T. Schippers dat zo mooi heeft uitgelegd in de nationale wetenschapsquiz.
Ik had een leraar uit Grunn en die schreef mee aan tv programmasquote:Op donderdag 6 november 2025 00:06 schreef chufi het volgende:
[..]
Daar zat ook een professor van mij in uit Grunn
Deze hoogleraar zat in het voormalig kantoor van WF Hermans ...quote:Op donderdag 6 november 2025 00:28 schreef drakin het volgende:
[..]
Ik had een leraar uit Grunn en die schreef mee aan tv programmas
En ik had een leraar die als 2 druppels water op Hans Dorrestein leek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |