abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219180175
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ergebracht-in-hotels

Vrouwen die vluchten voor gewelddadige partner steeds vaker ondergebracht in hotels
Vrouwen die vluchten voor huiselijk geweld komen door een tekort aan noodopvang steeds vaker terecht in hotels. Vorig jaar moesten vrouwen ten minste 240 keer uitwijken naar een hotel, zo blijkt uit een inventarisatie van Nieuwsuur. Een verblijf in een regulier hotel kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Internationaal is afgesproken dat elk land op tienduizend inwoners ten minste één noodopvangplek voor slachtoffers van huiselijk geweld moet hebben. Voor Nederland betekent dat 1800 plekken. Maar Nederland heeft op dit moment maar zo'n duizend opvangplekken.

'Geen beveiligers'
Ook voor Joyce (haar echte naam is bekend bij de redactie) was er geen noodopvang. Ze werd jarenlang mishandeld door haar echtgenoot. Als ze uiteindelijk besluit hulp te zoeken, kan ze alleen terecht in een hotel. Dat voelt voor haar heel onveilig. "Er zijn geen beveiligers, alleen zo'n dame bij de balie. Hij kon eigenlijk ieder moment binnenkomen. Dat was een eng idee."

Ze werd door haar man fysiek en mentaal mishandeld. "Het kwam zo ver dat ik een zelfmoordpoging deed", vertelt ze. "Hij heeft mijn voet op vier verschillende plekken gebroken en ik heb een kind verloren. Ik was drie maanden zwanger, maar werd zo zwaar mishandeld, dat ik het ben kwijtgeraakt."

Maar Joyce voelt zich in het hotel aan haar lot overgelaten en geïsoleerd. Daardoor krijgt ze toch weer contact met haar man. "Ik had niemand, ik kende niemand. Hij bleef maar bellen, sms'en sturen en mailtjes sturen met verschillende e-mail adressen. Op een gegeven moment brak ik. Ook door zijn lieve woordjes, wat hij altijd doet. We hebben het goedgemaakt. Ik ben teruggegaan."

Concurreren voor opvang
Het demissionaire kabinet stelde op Prinsjesdag 12 miljoen euro beschikbaar voor meer vrouwenopvang. Daarmee kunnen slechts 150 extra plekken worden gerealiseerd. Een druppel op een gloeiende plaat, zegt Maarten Hijink, directeur van branchevereniging Valente, voor organisaties die hulp en begeleiding bieden aan kwetsbare mensen. "Dit is volstrekt niet uit te leggen voor een land als Nederland."

Nederland werd in oktober nog op de vingers getikt in een rapport van de Raad van Europa. De Nederlandse aanpak als het gaat om het beschermen van vrouwen schiet ernstig tekort, stelt het rapport. Onder meer als het gaat om de crisisopvang.

Hijink hoort dagelijks van organisaties dat het vinden van een opvangplek een strijd is. "Je wilt niet dat vrouwen met elkaar moeten concurreren voor een plek. En dat organisaties bij de intake elke dag voor moeilijke beslissingen komen te staan: wie wel een plekje en wie naar een hotel? Je wilt iemand in nood direct een veilige plek kunnen geven."

Inventarisatie

Opvangorganisaties laten Nieuwsuur weten dat in totaal dus 240 keer is gebruikgemaakt van een hotel. Vrouwen en kinderen tellen daarbij samen als één. Daarnaast blijkt uit de landelijke monitor van Valente dat het aantal personen dat van hotels gebruikmaakte tussen 2022 en 2023 met circa 20 procent toenam. Valente krijgt sterke signalen dat deze stijgende trend zich ook in 2024 heeft voortgezet.
Dat de vraag naar opvang is toegenomen, komt ook omdat slachtoffers van huiselijk geweld eerder aan de bel trekken en vaker hulp zoeken. Er is meer aandacht voor, ook voor femicide, vrouwenmoord. Dat leidt tot meer meldingen, merkt ook de burgemeester van Rijkswijk, Huri Sahin. Ze riep vrouwen op zich rechtstreeks bij haar te melden als ze te maken hebben met huiselijk geweld. Ze ontving tientallen e-mails. "Het zijn heel alarmerende berichten. Het raakt me vooral als mensen al zoveel hebben geprobeerd. Dan denk ik: dan doen we iets niet helemaal goed. Met alle goede bedoelingen die er zijn."

Prioriteit
De vrouwen die haar mailen, nodigt de burgemeester uit op haar kantoor. Samen met instanties zoekt ze per geval naar een oplossing. "Het gaat soms om leven en dood, om vrouwen die in doodsangst verkeren. Dan moet je iemand echt die veilige plek kunnen bieden."

Maar ook in Rijswijk is er een tekort aan noodopvang. Sahin vindt dat er landelijk meer aandacht moet komen en dat het Rijk meer geld moet uittrekken voor noodopvang.. "Je moet ze beschouwen als een prioriteit die altijd moet worden opgevangen. In de vrouwenopvang, waar professionele begeleiding is. Niet in een hotelkamer."

Joyce moest uiteindelijk een tweede keer vluchten voor haar inmiddels ex-man. Ze heeft sinds kort een eigen huis, maar is nog elke dag bang. "Ik moet altijd over mijn schouder kijken en kan niet naar bepaalde plekken. Ik moet op mijn hoede blijven. Dat is eng." Als ze niet was weggegaan, was ze er niet meer geweest, zegt ze. "De dag dat hij mijn voet brak, zei hij er nog achteraan: 'dit was voor je hoofd bedoeld'. Dus dan had ik hier sowieso niet meer gezeten."
pi_219180180
Waar is het eigen verantwoordelijkheid gebleven? En ik als man moest onder de brug liggen toen ik dakloos was
pi_219180203
Als ze uiteindelijk besluit hulp te zoeken, kan ze alleen terecht in een hotel. Dat voelt voor haar heel onveilig. "Er zijn geen beveiligers, alleen zo'n dame bij de balie. Hij kon eigenlijk ieder moment binnenkomen. Dat was een eng idee."

Maar Joyce voelt zich in het hotel aan haar lot overgelaten en geïsoleerd. Daardoor krijgt ze toch weer contact met haar man. "Ik had niemand, ik kende niemand. Hij bleef maar bellen, sms'en sturen en mailtjes sturen met verschillende e-mail adressen. Op een gegeven moment brak ik. Ook door zijn lieve woordjes, wat hij altijd doet. We hebben het goedgemaakt. Ik ben teruggegaan."

:')

Het probleem is Joyce zelf, niet de opvang in een hotel.
pi_219180230
U MAD?
  maandag 3 november 2025 @ 00:08:49 #6
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_219180927
Gezellig met de arme asielzoekers in hotels verblijven
Want het wetboek ken ik ook
pi_219181143
quote:
Sahin vindt dat er landelijk meer aandacht moet komen en dat het Rijk meer geld moet uittrekken voor noodopvang.. "Je moet ze beschouwen als een prioriteit die altijd moet worden opgevangen. In de vrouwenopvang, waar professionele begeleiding is. Niet in een hotelkamer."
Waarom moet de overheid dit oplossen? Want van oplossen is hier geen sprake, wel?

Je moet voor de gein Life at the bottom van Theodore Dalrymple lezen. Dan begrijp je beter waarom dit speelt.

quote:
A number of chapters discuss the "ferocious young egoist" that is meant to represent male youths who are violent and obsessive toward their significant others. Dalrymple also writes about his views on the "destruction of...family ties," arguing that without family ties it is nearly impossible to rise out of the underclass.[13] These issues, among others, are described as resulting from the "intellectual foundation...[which] makes a permanent underclass possible." This is meant to be directed against intellectuals and liberals that form the many ideas absorbed into the mentality of the underclass.[14]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219181346
Wat een reacties. We moeten onze vrouwen beschermen, wordt zo vaak geroepen door islamofobe mannen, maar als vrouwen bescherming nodig hebben, ligt het aan de vrouwen en moeten ze níet zaniken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219181360
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 07:49 schreef miss_sly het volgende:
Wat een reacties. We moeten onze vrouwen beschermen, wordt zo vaak geroepen door islamofobe mannen, maar als vrouwen bescherming nodig hebben, ligt het aan de vrouwen en moeten ze níet zaniken.
Neo-liberalisten denken in 'vrijheid tégen bescherming'. Behalve als er een hypothetisch en miniscuul risico van een talking point is waar je praktisch niemand tegen kunt beschermen.

De comments hier en een voorbeeld van een 94-jarige vrouw met gebroken botten in de VS die nog iedere dag tegen beter weten in aan het solliciteren is.

En dat alleen omdat men bestrijdt dat op zn minst de lichtjaarmiljardairs zoals Musk en Bezos meer belasting moeten afdragen.
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 08:02:14 #10
236264 crew  capricia
pi_219181376
quote:
3s.gif Op zondag 2 november 2025 21:41 schreef Kim-Holland het volgende:
Als ze uiteindelijk besluit hulp te zoeken, kan ze alleen terecht in een hotel. Dat voelt voor haar heel onveilig. "Er zijn geen beveiligers, alleen zo'n dame bij de balie. Hij kon eigenlijk ieder moment binnenkomen. Dat was een eng idee."

:')

Het probleem is Joyce zelf, niet de opvang in een hotel.
Dit begrijp ik echt niet. Soort emotioneel gegijzeld ofzo.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 08:02:52 #11
5428 crew  miss_sly
pi_219181378
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 08:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit begrijp ik echt niet.
Wat niet?
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 08:03:50 #12
236264 crew  capricia
pi_219181381
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 08:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat niet?
Dat terug gaan. Vanwege de lieve woordjes. Terwijl ze kennelijk doodsbang voor hem is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 08:07:06 #13
5428 crew  miss_sly
pi_219181389
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 08:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat terug gaan.
Ik denk dat dat moeilijk te snappen is als je nooit in een gewelddadige of misbruikrelatie gezeten hebt.
De man in dergelijke relaties (en soms ook de vrouw overigens waarbij de man als slachtoffer in dezelfde positie zit) is vaak een zeer overtuigende manipulatie en heel goed in staat het slachtoffer het gevoel te geven dat hij/zij echt gaat veranderen en dat er echt geen plek is waar het slachtoffer ooit echt veilig zal zijn.

Better the devil you know.
pi_219181391
quote:

[..]
Dat terug gaan.
Dat was blijkbaar beter dan alleen op een hotelkamer zitten waar de receptioniste zeker wel iets had kunnen betekenen. Maar het was niet goed genoeg voor mevrouw.
Zelfs een eigen huis maakt dat ze zich niet veilig voelt en als ze buiten is elke keer over haar schouder moet kijken.

Ik begrip niet waarom het verblijf in een hotel daar schuldig aan is behalve dat het gemakkelijk is om iets of een ander de schuld geven van je eigen stupiditeit. [in dit geval door terug te gaan naar een vent waarvoor je moest vluchten]

Maar goed, heel veel luitjes die het er niet mee eens zijn en de vrouw geen enkele eigen verantwoordelijkheid willen laten dragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kim-Holland op 03-11-2025 08:24:21 ]
  maandag 3 november 2025 @ 08:10:09 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219181395
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 08:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit begrijp ik echt niet. Soort emotioneel gegijzeld ofzo.
Ik ook niet. Maar toch gebeurt het.

Aan professionele hulpverlening om ermee te dealen.
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 08:11:39 #16
5428 crew  miss_sly
pi_219181402
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 08:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik ook niet. Maar toch gebeurt het.

Aan professionele hulpverlening om ermee te dealen.
En alleen in een hotel zitten is ook zonder hulpverlening. In ieder geval níet laagdrempelig bereikbaar zoals in een opvang voor vrouwen in dergelijke situaties.

Daarom is een hotel geen goed idee.
  maandag 3 november 2025 @ 08:11:46 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219181403
quote:
6s.gif Op maandag 3 november 2025 08:08 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
Dat was blijkbaar beter dan alleen op een hotelkamer zitten waar de receptioniste zeker wel iets had kunnen betekenen. Maar het was niet goed genoeg voor mevrouw.
Zelfs een eigen huis maakt dat ze zich niet veilig voelt en als ze buiten is elke keer over haar schouder moet kijken.

Ik begrip niet waarom het verblijf in een hotel daar schuldig aan is behalve dat het gemakkelijk is om iets of een ander de schuld geven van je eigen stupiditeit. [in dit geval door terug te gaan naar een vent waarvoor je moest vluchten]

Maar goed, heel veel luitjes die het er niet mee eens zijn en de vrouw geen enkele eigen verantwoording willen laten dragen.
Die vrouw is zonder meer labiel.

Maar ook labiele vrouwen hoeven niet te worden overgeleverd aan grillen van zo'n man.
pi_219181427
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 08:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die vrouw is zonder meer labiel.

Maar ook labiele vrouwen hoeven niet te worden overgeleverd aan grillen van zo'n man.
Dat hoeft ook niet. Een labiele vrouw kan aan zichzelf gaan werken om minder labiel te zijn en om onafhankelijk te worden van een vent met zijn grillen.

Ik laat het hierbij want ik heb geen zin in een gebed zonder eind waarbij de vrouw alleen als slachtoffer gezien wordt en zelf geen enkele moeite hoeft te doen om de cirkel van geweld te doorbreken als ze die kans krijgt.
  maandag 3 november 2025 @ 08:18:03 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219181463
quote:
3s.gif Op maandag 3 november 2025 08:14 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet. Een labiele vrouw kan aan zichzelf gaan werken om minder labiel te zijn en om onafhankelijk te worden van een vent met zijn grillen.

Ik laat het hierbij want ik heb geen zin in een gebed zonder eind waarbij de vrouw alleen als slachtoffer gezien wordt en zelf geen enkele moeite hoeft te doen om de cirkel van geweld te doorbreken als ze die kans krijgt.
Het punt is dat de constatering dat deze vrouw zich niet optimaal gedraagt, niet een reden is om dan maar niet kritisch naar het beleid te kijken.

Een dergelijke vrouw is psychisch gewoon niet in orde, het is goed daar in het beleid rekening mee te houden.
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 08:20:57 #20
236264 crew  capricia
pi_219181485
Maar als ik even inga op het voorbeeld in de OP: jarenlange mishandeling, botbreuken, zwangerschap daardoor verloren, dan lijkt me hier ook strafrechtelijk wel wat aan te doen?

Zo'n man zou toch al lang een straatverbod en een celstraf moeten hebben. Krijgen die mannen nog iets van hulp? Agressiebeheersing enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 09:53:28 #21
5428 crew  miss_sly
pi_219182135
quote:
3s.gif Op maandag 3 november 2025 08:14 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Natuurlijk moet de vrouw moeite doen als ze de kans krijgt.
Maar alleen in een hotel gestopt worden, is niet voldoende. Ze is dan niet onder de invloedsfeer van de man in kwestie uit en er is geen achtervang voor als hij haar weet te bereiken. Er is geen hulpverlening, ze is weer op zichzelf aangewezen terwijl ze zich voldoende veilig en gesteund moet voelen om zichzelf aan te pakken en sterk te maken zodat hij geen vat meer op haar heeft.
  maandag 3 november 2025 @ 10:14:02 #22
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219182281
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 09:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk moet de vrouw moeite doen als ze de kans krijgt.
Maar alleen in een hotel gestopt worden, is niet voldoende. Ze is dan niet onder de invloedsfeer van de man in kwestie uit en er is geen achtervang voor als hij haar weet te bereiken. Er is geen hulpverlening, ze is weer op zichzelf aangewezen terwijl ze zich voldoende veilig en gesteund moet voelen om zichzelf aan te pakken en sterk te maken zodat hij geen vat meer op haar heeft.
Bedenk ook, dat een vrouw op een gegeven moment het gevoel kan hebben dat ze beter bij hem terug kan gaan omdat ze dan juist zal overleven.
De terreur stopt weer (tijdelijk) als ze terug gaat.

Mensen snappen niet wat het met een mens doet een tijdje te worden gestalkt, lastig gevallen, bedreigd, mishandelt op het moment dat je een relatie verbreekt. Dat niks helpt die persoon te stoppen, alleen te doen wat hij wil: terug gaan. Want dan is er weer rust. Ook al is het tijdelijk, maar zelfs die optie kan even aantrekkelijker zijn.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 10:16:51 #23
5428 crew  miss_sly
pi_219182296
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 10:14 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Bedenk ook, dat een vrouw op een gegeven moment het gevoel kan hebben dat ze beter bij hem terug kan gaan omdat ze dan juist zal overleven.
De terreur stopt weer (tijdelijk) als ze terug gaat.

Mensen snappen niet wat het met een mens doet een tijdje te worden gestalkt, lastig gevallen, bedreigd, mishandelt op het moment dat je een relatie verbreekt. Dat niks helpt die persoon te stoppen, alleen te doen wat hij wil: terug gaan. Want dan is er weer rust. Ook al is het tijdelijk, maar zelfs die optie kan even aantrekkelijker zijn.
Precies, zoals ik al zei: better the devil you know.

Bovendien denk je dan dat je, als je je maar goed gedraagt zoals hij wil, hij je niets meer aan zal doen. Terwijl je diep van binnen ook wel weet dat jouw gedrag daar weinig mee te maken heeft. Maar die omslag moet je maken, en dat kun je niet in je eentje in een hotel waar je nog steeds constant bang bent en er geen adequate achtervang is.
pi_219182338
quote:

[..]
Dat terug gaan. Vanwege de lieve woordjes. Terwijl ze kennelijk doodsbang voor hem is.
Als je het meer wilt proberen te begrijpen kan ik de serie "maid" aanraden op Netflix. Die laat goed zien waarom vrouwen terug gaan. :)
Twiddel
pi_219182455
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 07:49 schreef miss_sly het volgende:
Die bescherming is extra bescherming, vrouwen moeten zichzelf ook zoveel mogelijk beschermen. Je krigt geen bodyguards zodat je je in allerlei gevaarlijke situaties kan begeven en dan mogen wij mannen het weer oplossen.

Ik vind niet dat je je hele leven hoeft te lijden of voor je leven te moeten vrezen vanwege één foute partnerkeuze, maar het is wel de vrouws partnerkeuze en als je daar dan na een incident weer naar teruggaat dan houdt het ook een keer op.
Bekijk deze YouTube-video

Je hebt blijkbaar geen vrienden en familie bij wie je terecht kan, je krijgt notabene een hotel alsof dat niets kost, en dan moeten we ook nog iets tegen je eenzaamheid organiseren en in professionele begeleiding voorzien? De hotelkamer is bescherming, dat is de hulp die je krijgt bij het dealen met je eigen shit, hulp betekent niet dat je zelf niet meer met je eigen shit hoeft te dealen. Hou eens op met vrouwelijke hulpeloosheid cultiveren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')