https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ergebracht-in-hotelsVrouwen die vluchten voor gewelddadige partner steeds vaker ondergebracht in hotels
Vrouwen die vluchten voor huiselijk geweld komen door een tekort aan noodopvang steeds vaker terecht in hotels. Vorig jaar moesten vrouwen ten minste 240 keer uitwijken naar een hotel, zo blijkt uit een inventarisatie van Nieuwsuur. Een verblijf in een regulier hotel kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Internationaal is afgesproken dat elk land op tienduizend inwoners ten minste één noodopvangplek voor slachtoffers van huiselijk geweld moet hebben. Voor Nederland betekent dat 1800 plekken. Maar Nederland heeft op dit moment maar zo'n duizend opvangplekken.
'Geen beveiligers'
Ook voor Joyce (haar echte naam is bekend bij de redactie) was er geen noodopvang. Ze werd jarenlang mishandeld door haar echtgenoot. Als ze uiteindelijk besluit hulp te zoeken, kan ze alleen terecht in een hotel. Dat voelt voor haar heel onveilig. "Er zijn geen beveiligers, alleen zo'n dame bij de balie. Hij kon eigenlijk ieder moment binnenkomen. Dat was een eng idee."
Ze werd door haar man fysiek en mentaal mishandeld. "Het kwam zo ver dat ik een zelfmoordpoging deed", vertelt ze. "Hij heeft mijn voet op vier verschillende plekken gebroken en ik heb een kind verloren. Ik was drie maanden zwanger, maar werd zo zwaar mishandeld, dat ik het ben kwijtgeraakt."
Maar Joyce voelt zich in het hotel aan haar lot overgelaten en geïsoleerd. Daardoor krijgt ze toch weer contact met haar man. "Ik had niemand, ik kende niemand. Hij bleef maar bellen, sms'en sturen en mailtjes sturen met verschillende e-mail adressen. Op een gegeven moment brak ik. Ook door zijn lieve woordjes, wat hij altijd doet. We hebben het goedgemaakt. Ik ben teruggegaan."
Concurreren voor opvang
Het demissionaire kabinet stelde op Prinsjesdag 12 miljoen euro beschikbaar voor meer vrouwenopvang. Daarmee kunnen slechts 150 extra plekken worden gerealiseerd. Een druppel op een gloeiende plaat, zegt Maarten Hijink, directeur van branchevereniging Valente, voor organisaties die hulp en begeleiding bieden aan kwetsbare mensen. "Dit is volstrekt niet uit te leggen voor een land als Nederland."
Nederland werd in oktober nog op de vingers getikt in een rapport van de Raad van Europa. De Nederlandse aanpak als het gaat om het beschermen van vrouwen schiet ernstig tekort, stelt het rapport. Onder meer als het gaat om de crisisopvang.
Hijink hoort dagelijks van organisaties dat het vinden van een opvangplek een strijd is. "Je wilt niet dat vrouwen met elkaar moeten concurreren voor een plek. En dat organisaties bij de intake elke dag voor moeilijke beslissingen komen te staan: wie wel een plekje en wie naar een hotel? Je wilt iemand in nood direct een veilige plek kunnen geven."
Inventarisatie
Opvangorganisaties laten Nieuwsuur weten dat in totaal dus 240 keer is gebruikgemaakt van een hotel. Vrouwen en kinderen tellen daarbij samen als één. Daarnaast blijkt uit de landelijke monitor van Valente dat het aantal personen dat van hotels gebruikmaakte tussen 2022 en 2023 met circa 20 procent toenam. Valente krijgt sterke signalen dat deze stijgende trend zich ook in 2024 heeft voortgezet.
Dat de vraag naar opvang is toegenomen, komt ook omdat slachtoffers van huiselijk geweld eerder aan de bel trekken en vaker hulp zoeken. Er is meer aandacht voor, ook voor femicide, vrouwenmoord. Dat leidt tot meer meldingen, merkt ook de burgemeester van Rijkswijk, Huri Sahin. Ze riep vrouwen op zich rechtstreeks bij haar te melden als ze te maken hebben met huiselijk geweld. Ze ontving tientallen e-mails. "Het zijn heel alarmerende berichten. Het raakt me vooral als mensen al zoveel hebben geprobeerd. Dan denk ik: dan doen we iets niet helemaal goed. Met alle goede bedoelingen die er zijn."
Prioriteit
De vrouwen die haar mailen, nodigt de burgemeester uit op haar kantoor. Samen met instanties zoekt ze per geval naar een oplossing. "Het gaat soms om leven en dood, om vrouwen die in doodsangst verkeren. Dan moet je iemand echt die veilige plek kunnen bieden."
Maar ook in Rijswijk is er een tekort aan noodopvang. Sahin vindt dat er landelijk meer aandacht moet komen en dat het Rijk meer geld moet uittrekken voor noodopvang.. "Je moet ze beschouwen als een prioriteit die altijd moet worden opgevangen. In de vrouwenopvang, waar professionele begeleiding is. Niet in een hotelkamer."
Joyce moest uiteindelijk een tweede keer vluchten voor haar inmiddels ex-man. Ze heeft sinds kort een eigen huis, maar is nog elke dag bang. "Ik moet altijd over mijn schouder kijken en kan niet naar bepaalde plekken. Ik moet op mijn hoede blijven. Dat is eng." Als ze niet was weggegaan, was ze er niet meer geweest, zegt ze. "De dag dat hij mijn voet brak, zei hij er nog achteraan: 'dit was voor je hoofd bedoeld'. Dus dan had ik hier sowieso niet meer gezeten."