abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 november 2025 @ 20:35:06 #151
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219299645
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nog meer azijn...
Waarom verdient een mens het om geholpen te worden, vat van zonde en afvalligheid dat het is?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219299648
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarom verdient een mens het om geholpen te worden, vat van zonde en afvalligheid dat het is?
Sorry voordat ik je vraag beantwoord, wat is de reden dat je hem stelt? Ik begrijp niet waarom hij ineens uit de lucht komt vallen.
  woensdag 19 november 2025 @ 20:38:49 #153
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219299659
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sorry voordat ik je vraag beantwoord, wat is de reden dat je hem stelt? Ik begrijp niet waarom hij ineens uit de lucht komt vallen.
Houd toch op.

Die vraag kan je niet beantwoorden, omdat in heel jouw theologisch schema de mens niets anders is dan een van nature gebroken fabricatie, een inherent rebellerend schepsel vol onrecht en zonde.

Dus: waarom zou iemand zo'n mens willen helpen? KAN dat uberhaupt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 19 november 2025 @ 21:05:22 #154
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219299781
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nog meer azijn...
Mensen die zeggen dat anderen zuur zijn, die hebben gewoon een probleem met andere meningen of kritiek.
Precies ook de insteek van religie
pi_219299890
Het enige dat Ali en een Salafist van elkaar scheidt is zijn liefde voor Jezus en hun liefde voor onderwerping aan God (de Vader).

Zou je die barriere wegnemen dan is het allemaal hetzelfde oeverloze hersenkneden.
pi_219300049
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Houd toch op.

Die vraag kan je niet beantwoorden, omdat in heel jouw theologisch schema de mens niets anders is dan een van nature gebroken fabricatie, een inherent rebellerend schepsel vol onrecht en zonde.

Dus: waarom zou iemand zo'n mens willen helpen? KAN dat uberhaupt?
Sorry maar ik kan er geen touw aan vastknopen.

Waarom stel je de vraag precies?
pi_219300056
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 21:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mensen die zeggen dat anderen zuur zijn, die hebben gewoon een probleem met andere meningen of kritiek.
Ik denk dat je zijn post niet hebt gelezen.
  donderdag 20 november 2025 @ 03:09:20 #158
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219300592
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk dat je zijn post niet hebt gelezen.
Nee, ik denk dat jij de discussie niet kan voeren
pi_219301751
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 03:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, ik denk dat jij de discussie niet kan voeren
Laten we even teruggaan:

quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Daarbij... liever een schitterende katholieke/orthodoxe kerk vol heilige en hemelse symboliek dan die treurige 'vergaderzalen' der protestanten.

Ja, lieve protestanten en salafi's... God heeft zijn schepsels begaafd met het scheppen van schoonheid.

Dat jullie in je van azijn vergeven theologie de mens veroordeeld hebben als kreupele nietsnutten, wil niet zeggen dat ze dat ook ZIJN
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 21:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarom zou ik een discussie aangaan met iemand die anderen van azijn beschuldigt... als die volgens jou niet kunnen omgaan met andere meningen of kritiek?
pi_219301937
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De RKK is vooral de kerk die zorg draagt en heeft gedragen voor armen, weduwen en wezen.

Dat terwijl al die zelflezende sola scriptura Bijbel-adepten bezig zijn met vooral HUN eigen heil.

Dat kreeg je met die protestantse fetisj voor 'genade alleen'. MIJN heil staat centraal. De rest? Boeien. Hebben die ellende, armoede, leed en pijn?

Souverein Raadsbesluit des Herens.

Wat een zegen, dat protestantisme en de loochening van de vrije wil. Gewoon lijdzaam afwachten of je tot de gepredestineerde uitverkorenen mag horen.

Toen de pest heerste in Geneve liet Calvijn zich nergens zien, meneer was te belangrijk als goddelijke profeet. Castellio, die door Calvijn verketterd werd, nam het wel op zich om de zieken te troosten.

Protestantisme is verre van een verrijking geweest, eerder een individualistische verarming. Talloze kwezels die 24 uur per dag in de Bijbel zaten vanwege hun EIGEN sores en het geen reet interesseerde hoe het met de naaste ging.

Dat is de nalatenschap van Luther cum suis. Het EIGEN belang.
ik zie hier vooral aannames van hetzelfde soort als die over de rkk worden gemaakt, maar meer gericht op het collectief van individuen dan kritiek op de firma.

Calvijn heeft een augustijnse dwaalleer de wereld in geholpen en tegenstanders moesten dood, en toen werd religieuze vervolging ineens verboden in NL mede door invloed van de bijbel en scheiding kerk en staat, ondanks dat de overheid gelovig was.
Nalatenschap van Erasmus en Luther is de bijbel leesbaar in eigen taal voor iedereen zonder vrees voor vervolging.

Goede werken van bijbelse gelovigen komt meer voor dan je denkt:
https://www.friedensstimme.nl/
https://www.pandevida.nl/
https://foodforlifemalawi.com/

Mar 10:17-22 HSV 17 En toen Hij naar buiten ging om op weg te gaan, snelde er iemand naar Hem toe, viel voor Hem op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 18 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. 19 U kent de geboden: U zult geen overspel plegen; u zult niet doden; u zult niet stelen; u zult geen vals getuigenis afleggen; u zult niemand benadelen; eer uw vader en uw moeder. 20 Maar hij antwoordde Hem: Meester, al deze dingen heb ik in acht genomen van mijn jeugd af. 21 En Jezus keek hem aan en had hem lief, en Hij zei tegen hem: Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat u hebt en geef het aan de armen en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan, neem het kruis op en volg Mij. 22 Maar hij werd treurig over dat woord en ging bedroefd weg, want hij had veel bezittingen.

Waarvoor is Jezus naar de aarde gekomen, gekruisigd, en opgestaan volgens jou?

Door de bijbel gaat men anders naar de medemens kijken, nl als schepselen gemaakt naar het beeld van God, ook de slechte en gevallen mensen. En toen hadden we mensenrechten.
De meeste mensen weten van zichzelf dat ze zondig zijn (geworden) maar het beste ervan proberen te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Alarmonoff op 20-11-2025 11:33:13 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219302706
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je verwijst naar 11:8 8En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt Sodom en Egypte, waar ook onze Heere werd gekruisigd.

Ik zie in dit hoofdstuk alleen geen link naar Babylon.

zie je wel de link naar jerusalem?
de hoer is in geestelijke zin babylon.
Geestelijk sodom houdt overigens onbarmhartigheid in.

Of het wordt Sodom en Egypte genoemd ivm soortgelijke oordeel.
quote:
[..]
Ja, omdat hoererij altijd een symbool is van afvalligheid, afgoderij. Maar ook dat bewijst niet dat Babylon = Jeruzalem van de eerste eeuw. Sowieso is dat 'van de eerste eeuw' niet consistent met het feit dat de hoer pas aan het einde der tijden wordt verslonden. Dit komt ook overeen met hoe de kleine hoorn van Daniël 7 ten onder gaat, aan het einde der tijden.

Het gaat dus sowieso om iets dat vandaag nog zou moeten bestaan.
het valt dan ook onder de partiele preteristische leer.
Hier wat gratis pdfjes van David Chilton. Dan raak je meteen bekend met preciezere standpunten en definities, dan zie je wat het ermee te maken zonder dat je het moet geloven.
https://www.garynorth.com/public/6597.cfm
Productive Christians in an Age of Guilt-Manipulators ([1981] 1985)
Paradise Restored: A Biblical Theology of Dominion (1985)
The Days of Vengeance: An Exposition of the Book of Revelation (1987)
The Great Tribulation (1987)

quote:
[..]
Nu is het al Jeruzalem of de natie Israël. Dat is al wankel, want welke van de 2 is het nou? Of allebei? Waarom?
Wie precies is de hoer in ezechiel? Daar verwees ik naar.

quote:
Babylon is door de hele bijbel heen een soort archetype van de afvalligheid:

- De mens die zich verheft tot god
- Menselijke bouwwerken
- Menselijke trots
- Afgoderij
- Vervolging van Gods volk
- Geen acht voor de geboden van God
- Spirituele en politieke autoriteit
- Begint in Genesis, blijft tot het laatste oordeel
- De vervolgperiode van 1260 dagen / 42 maanden / 3,5 jaar is eraan gekoppeld
- Gehuld in scharlaken (kleur van offers/bloed/verbond) en purper (kleur van koning en hogepriester) is eraan gekoppeld
- Bedekt in goud en edelstenen (rijkdom, pracht en praal, valse glorie)
- Dronken met het bloed van de heiligen
- Leert valse doctrine die als wijn wordt uitgegoten en de naties dronken/verward maakt

Ik zie nou niet hoe dit iets met het Jeruzalem van de eerste eeuw te maken heeft.
Dat zijn ook allemaal oorzaken waarvoor 10 stammen israel/juda/jerusalem zijn geoordeeld.

Hoereren met koningen waar Op. over spreekt wordt in Eze. zo omschreven:
Eze 23:1-4 HSV 1 Het woord van de HEERE kwam tot mij: 2 Mensenkind, er waren twee vrouwen, dochters van één moeder. 3 Zij bedreven hoererij in Egypte; in hun jeugd bedreven zij al hoererij. Daar werden zij in hun borsten geknepen, daar werden hun maagdelijke tepels betast. 4 Hun namen waren Ohola, de oudste, en Oholiba, haar zuster. Zij werden Mij tot vrouw en zij baarden zonen en dochters. Dit waren hun namen: Samaria is Ohola en Jeruzalem Oholiba.
[...]
Eze 23:24 HSV Zij zullen over u komen met een leger van strijdwagens en andere voertuigen en een menigte volken, grote en kleine schilden en helmen. Van alle kanten zullen zij zich tegen u opstellen. Dan zal Ik hun het strafgericht in handen geven en zij zullen u oordelen overeenkomstig hun eigen bepalingen.

Eze 23:22 HSV Daarom, Oholiba, zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zet uw minnaars tegen u op, van wie uw ziel zich heeft losgerukt. Ik laat hen van rondom over u komen:
Sounds familiar?

Eze 23:17 HSV De Babyloniërs kwamen bij haar om het liefdesbed met haar te delen, en zij verontreinigden haar met hun hoererij. Nadat zij zich echter met hen verontreinigd had, rukte haar ziel zich van hen los.
Enz enz

Lees het hele hoofdstuk maar eens, veel ervan zal je bekend voorkomen. Schrift verklaart schrift.

quote:
[..]
Ja, maar die vrouw stelt Gods volk voor tijdens vervolging door de draak/Satan.

En het beest in Openbaring 13 krijgt zijn macht en grote autoriteit van de draak.

Tijdens de periode van 1260 dagen/42 maanden/3,5 jaar van vervolging door de kleine hoorn/het beest van Openbaring 13, bereidt God ook een vluchtplaats voor Zijn volk voor.

Ik zie ook hier niet wat dit met Jeruzalem van de eerste eeuw te maken heeft.
ik ook (nog) niet.
Rev 12:13 HSV En zodra de draak zag dat hij op de aarde was neergeworpen, ging hij de vrouw vervolgen die het mannelijke Kind gebaard had.

Het gaat dus duidelijk over israel.

Het is mogelijk dat het een en dezelfde vrouw is welke vervolgens verzocht werd in de woestijn. Zij blijft daar en haar gelovige kinderen (ik denk het overblijfsel naar uitverkiezing onder het oude systeem, bewaard door God) worden door het beest opgejaagd maar zullen hun knieen niet voor baal buigen.
Rev 12:17 KJV And the dragon was wroth with the woman, and went to make war with the remnant of her seed, which keep the commandments of God, and have the testimony of Jesus Christ.

Remnant.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219302769
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:42 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
zie je wel de link naar jerusalem?
Nee, die is te zwak.

Daar zijn een paar redenen voor die ik hier niet allemaal uiteen ga zetten, maar 2 ervan:

De hoer wordt de 'moeder van alle hoeren' genoemd. Is dat een passende naam voor Jeruzalem van de 1e eeuw? Of Israël?

5En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.

Is God met de 'moeder van alle hoeren' getrouwd? Nee. Jeruzalem en Israël hebben spiritueel ontrouw gepleegd, maar zijn zeker niet de moeder van alle spirituele ontrouw. Dat is iets anders.

Als je Daniël 2 en 7 leest, zie je dat Babylon de eerste is van een opeenvolging van rijken: Babylon, Meden-Perzen, Grieken, en daarna nog 2 rijken (Rome en een ander rijk dat uit Rome opstaat als een 'kleine hoorn' en de tien tenen).

De link met Daniël wordt gelegd in dit vers:

8Het beest dat u gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit de afgrond en naar het verderf gaan.

Het 'beest was en is niet' is het beest van Openbaring 13 dat een 'dodelijke wond lijkt te krijgen' en 'wordt genezen'. Net zoals Christus stierf en weer uit de dood opstond. Dit beest volgt dus het patroon van Christus.

Dit beest vervolgt de hehiligen 42 maanden. Dat is dezelfde periode als de kleine hoorn van Daniël 7.

Openbaring 13:5 En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.

Daniël 7: 25Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken,
de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten.
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen,
en zij zullen in zijn hand worden overgegeven
voor een tijd, tijden en een halve tijd.

42 maanden = 1260 dagen = 3,5 jaar = tijd, tijden en een halve tijd

Dus beest van Openbaring 13 = kleine hoorn van Daniël 7.

Dit beest is onderdeel van het beest van Openbaring 17:

7En de engel zei tegen mij: Waarom verwondert u zich? Ik zal u het geheimenis vertellen van de vrouw en van het beest dat haar draagt, dat de zeven koppen heeft en de tien hoorns.
9Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.
11En het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.

Dus het beest van Openbaring 13 = 1 van de zeven koppen (koninkrijken) én het achtste koninkrijk van het beest waarop de hoer zit. Daarom 'was het en is het niet'. Dat rijk gaat een tijdje ten onder, maar komt daarna terug. Daarom zijn er 7 koppen maar is er een 8e: een van de 7 komt terug.

Dat betekent dat de zeven koppen van het beest van Openbaring 17 overeenkomen met de dieren van Daniël 7.

Jeruzelem/Israël zijn daar helemaal geen onderdeel van. Openbaring spreekt duidelijk over de tegenhanger van Gods volk, de grote rebellie die begon in Babylon, niet over Israel of Jeruzalem die geen deel uitmaken van die grote opeenvolgende rebelse rijken tegen God.

Israel/Jeruzalem wordt juist aangeduid als de vrouw die op de maan staat van Openbaring 12, omdat die wordt vervolgd door het beest gedurende dezelfde periode:

5En zij baarde een Zoon, een mannelijk Kind, dat alle heidenvolken zal hoeden met een ijzeren staf. En haar Kind werd weggerukt naar God en naar Zijn troon.
6En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats had, die door God voor haar gereedgemaakt was, opdat men haar daar zou voeden twaalfhonderdzestig dagen.

Openbaring zet dus die twee contrasten tegen elkaar: De vrouw van God waaruit de messias wordt geboren en die later wordt vervolgd (Gods ware kerk), versus de hoer en moeder van alle andere hoeren in de wereld die Gods volk vervolgt (Babylon als ultieme rebellie die in de loop van de geschiedenis meerdere vormen aanneemt, waarvan de laatste de RKK is).

Dat is de structuur van Openbaring. Jeruzalem/Israel past totaal niet in de Babylon-linie.

quote:
de hoer is in geestelijke zin babylon.
Geestelijk sodom houdt overigens onbarmhartigheid in.
Sodom houdt meerdere dingen in, waaronder onbarmhartigheid.

quote:
Of het wordt Sodom en Egypte genoemd ivm soortgelijke oordeel.
[..]
het valt dan ook onder de partiele preteristische leer.
Hier wat gratis pdfjes van David Chilton. Dan raak je meteen bekend met preciezere standpunten en definities, dan zie je wat het ermee te maken zonder dat je het moet geloven.
https://www.garynorth.com/public/6597.cfm
Productive Christians in an Age of Guilt-Manipulators ([1981] 1985)
Paradise Restored: A Biblical Theology of Dominion (1985)
The Days of Vengeance: An Exposition of the Book of Revelation (1987)
The Great Tribulation (1987)
Dank je maar nu geen tijd om dat allemaal te lezen. Ik kan dus ook niet antwoorden op inhoud ervan.

quote:
Wie precies is de hoer in ezechiel? Daar verwees ik naar.
[..]
Dat zijn ook allemaal oorzaken waarvoor 10 stammen israel/juda/jerusalem zijn geoordeeld.

Hoereren met koningen waar Op. over spreekt wordt in Eze. zo omschreven:
Eze 23:1-4 HSV 1 Het woord van de HEERE kwam tot mij: 2 Mensenkind, er waren twee vrouwen, dochters van één moeder. 3 Zij bedreven hoererij in Egypte; in hun jeugd bedreven zij al hoererij. Daar werden zij in hun borsten geknepen, daar werden hun maagdelijke tepels betast. 4 Hun namen waren Ohola, de oudste, en Oholiba, haar zuster. Zij werden Mij tot vrouw en zij baarden zonen en dochters. Dit waren hun namen: Samaria is Ohola en Jeruzalem Oholiba.
[...]
Eze 23:24 HSV Zij zullen over u komen met een leger van strijdwagens en andere voertuigen en een menigte volken, grote en kleine schilden en helmen. Van alle kanten zullen zij zich tegen u opstellen. Dan zal Ik hun het strafgericht in handen geven en zij zullen u oordelen overeenkomstig hun eigen bepalingen.

Eze 23:22 HSV Daarom, Oholiba, zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zet uw minnaars tegen u op, van wie uw ziel zich heeft losgerukt. Ik laat hen van rondom over u komen:
Sounds familiar?

Eze 23:17 HSV De Babyloniërs kwamen bij haar om het liefdesbed met haar te delen, en zij verontreinigden haar met hun hoererij. Nadat zij zich echter met hen verontreinigd had, rukte haar ziel zich van hen los.
Enz enz

Lees het hele hoofdstuk maar eens, veel ervan zal je bekend voorkomen. Schrift verklaart schrift.
[..]
ik ook (nog) niet.
Rev 12:13 HSV En zodra de draak zag dat hij op de aarde was neergeworpen, ging hij de vrouw vervolgen die het mannelijke Kind gebaard had.

Het gaat dus duidelijk over israel.

Het is mogelijk dat het een en dezelfde vrouw is welke vervolgens verzocht werd in de woestijn. Zij blijft daar en haar gelovige kinderen (ik denk het overblijfsel naar uitverkiezing onder het oude systeem, bewaard door God) worden door het beest opgejaagd maar zullen hun knieen niet voor baal buigen.
Rev 12:17 KJV And the dragon was wroth with the woman, and went to make war with the remnant of her seed, which keep the commandments of God, and have the testimony of Jesus Christ.

Remnant.
Zie wat ik er al over zei. Babylon is de moeder van alle hoeren. Israel en Jeruzalem zijn dat niet. Ze zijn gaan hoereren, zeker wel, maar niet de moeder van alle hoererij en ook geen onderdeel van dat beest waarop de hoer zit. Als jouw theorie zou kloppen, zou letterlijk Israel/Jeruzalem al sinds Babylon de touwtjes in handen hebben gehad over de grote wereldrijken tot nu toe. Dat komt simpelweg niet overeen met de geschiedenis.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-11-2025 13:29:27 ]
pi_219303175
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 12:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, die is te zwak.

Daar zijn een paar redenen voor die ik hier niet allemaal uiteen ga zetten, maar 2 ervan:

De hoer wordt de 'moeder van alle hoeren' genoemd. Is dat een passende naam voor Jeruzalem van de 1e eeuw? Of Israël?

5En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.

Is God met de 'moeder van alle hoeren' getrouwd? Nee. Jeruzalem en Israël hebben spiritueel ontrouw gepleegd, maar zijn zeker niet de moeder van alle spirituele ontrouw. Dat is iets anders.

Als je Daniël 2 en 7 leest, zie je dat Babylon de eerste is van een opeenvolging van rijken: Babylon, Meden-Perzen, Grieken, en daarna nog 2 rijken (Rome en een ander rijk dat uit Rome opstaat als een 'kleine hoorn' en de tien tenen).

De link met Daniël wordt gelegd in dit vers:

8Het beest dat u gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit de afgrond en naar het verderf gaan.

Het 'beest was en is niet' is het beest van Openbaring 13 dat een 'dodelijke wond lijkt te krijgen' en 'wordt genezen'. Net zoals Christus stierf en weer uit de dood opstond. Dit beest volgt dus het patroon van Christus.

Dit beest vervolgt de hehiligen 1260 dagen. Dat is dezelfde periode als de kleine hoorn van Daniël 7.

Openbaring 13:5 En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.

Daniël 7: 25Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken,
de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten.
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen,
en zij zullen in zijn hand worden overgegeven
voor een tijd, tijden en een halve tijd.

42 maanden = 1260 dagen = 3,5 jaar = tijd, tijden en een halve tijd

Dus beest van Openbaring 13 = kleine hoorn van Daniël 7.

Dit beest is onderdeel van het beest van Openbaring 17:

7En de engel zei tegen mij: Waarom verwondert u zich? Ik zal u het geheimenis vertellen van de vrouw en van het beest dat haar draagt, dat de zeven koppen heeft en de tien hoorns.
9Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.
11En het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.

Dus het beest van Openbaring 13 = 1 van de zeven koppen en de achtste kop van het beest waarop de hoer zit.

Dat betekent dat de zeven koppen van het beest van Openbaring 17 overeenkomen met de dieren van Daniël 7.

Jeruzelem/Israël zijn daar helemaal geen onderdeel van. Openbaring spreekt duidelijk over de tegenhanger van Gods volk, de grote rebellie die begon in Babylon, niet over Israel of Jeruzalem die geen deel uitmaken van die grote opeenvolgende rebelse rijken tegen God.
[..]
Sodom houdt meerdere dingen in, waaronder onbarmhartigheid.
[..]
Dank je maar nu geen tijd om dat allemaal te lezen. Ik kan dus ook niet antwoorden op inhoud ervan.
[..]
Zie wat ik er al over zei. Babylon is de moeder van alle hoeren. Israel en Jeruzalem zijn dat niet. Ze zijn gaan hoereren, zeker wel, maar niet de moeder van alle hoererij en ook geen onderdeel van dat beest waarop de hoer zit.
Dus dan is het afvallige israel/jeruzalem van ezechiel een kind van babylon? Ja zo kan het ook gezien worden. Maar de vrouw op het beest wordt ook hoer genoemd.
het letterlijke babylon is geen hoer want daar is God nooit een verbond mee aangegaan, die heeft God hun eigen weg laten gaan zoals ook in Rom 1 staat.

De mystery babylon is iig een religieus instituut dat trouw was aan God en is gevallen door de zonden van babylon en die stad zal ook hetzelfde oordeel krijgen, welke omschrijving overeenkomt met die van het letterlijke babylon, (wat nu een levenloze woestenij is zoals geprofeteerd in het ot).
Maar als de hoer hetzelfde is als die stad die in geestelijke zin sodom en egypte genoemd wordt, dan moet het wel jeruzalem zijn.

m.i was het oude israel de eerste die trouw was aan God en in 'hoererij' verviel en liever vertrouwde op koningen van de aarde, vandaar moeder die ook zelf hoer is en gehaat zal worden.

Genezen van een dodelijke wond lijkt hierop:
Eze 38:8 HSV Na vele dagen zult u gestraft worden. Aan het einde van de jaren zult u komen in een land dat hersteld is van het zwaard, bijeengebracht uit vele volken op de bergen van Israël, die tot een blijvende verwoesting waren geworden. Als zij uitgeleid zijn uit de volken, zullen zij allen onbezorgd wonen.

Het hoofd kan idd op een hersteld Romeinse rijk slaan.

"Jeruzelem/Israël zijn daar helemaal geen onderdeel van"

De hoer is ook geen onderdeel vh beest.

[ Bericht 3% gewijzigd door Alarmonoff op 20-11-2025 13:51:24 ]
pi_219303465
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:40 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dus dan is het afvallige israel/jeruzalem van ezechiel een kind van babylon?
Zodra Gods volk afvallig is, verandert het ook in een 'hoer' ja. Maar dan kan tijdelijk zijn.

Zie Hosea die zijn vrouw die de hoer speelt steeds terugneemt. Dat is symbolisch voor God die zijn ontrouwe volk steeds weer vergeeft en terugneemt.

Maar Israël is niet uit hoererij geboren. In tegendeel: het is het tegengestelde van een hoer, Gods bruid.

Maar als die bruid ontrouw wordt... tja. Alleen wil dat niet zeggen dat ze dat ook blijft.

Zo zegt Paulus in Romeinen dat de genade voor het volk Israël nog steeds beschikbaar is. Dat was die ook als Israël ontrouw werd. Maar zodra Gods volk zich bekeert, aanvaardt God haar weer volledig.

Dus Israël gedroeg zich soms tijdelijk als hoer als het spiritueel ontrouw was, maar was absoluut niet de moeder van alle hoeren nee.

quote:
Ja zo kan het ook gezien worden. Maar de vrouw op het beest wordt ook hoer genoemd.
het letterlijke babylon is geen hoer want daar is God nooit een verbond mee aangegaan, die heeft God hun eigen weg laten gaan zoals ook in Rom 1 staat.
God is een verbond aangegaan met de hele mensheid toen Hij Adam en Eva bedekte met dierenhuiden. Dat was het eerste offer.

Kain was degene die dat verbond verbrak. Cain was de eerste in de lange linie van afvalligheid.

Babylon was na de vloed de basis voor de voortzetting van die rebellie. Babylon werd opgericht door Nimrod, zoon van Kus, zoon van Ham, zoon van Noach.

Dit gaat echter niet zozeer om een letterlijke linie, maar om een spirituele. Het gaat om een mindset van rebelsheid, een leven zonder onderwerping aan God, een leven waarin de mens zelf een 'toren tot de hemel' wil bouwen, waar 'het hart van de mens opgeheven wordt'. Het is de spirituele staat waarin de mens zich tegen God verzet en zichzelf verhoogt.

Je hoeft je dus niet heel rigide vast te houden aan 1 specifieke entiteit. Daarom verschuift wat Babylon in letterlijke zin is ook steeds naarmate de millennia verstrijken.

Dus hoewel Israel af en toe diezelfde mindset overnam door te vervallen in afgoderij en de geboden van God in de wind te slaan, bleef Israel in Gods ogen nog steeds Zijn vrouw waarmee hij getrouwd was.

Dit in tegenstelling tot Babylon wat toen al deel uitmaakte van de oorspronkelijk rebellie en de basis vormde voor alle andere afgoderij die zich daarna over de wereld zou verspreiden. Daarom zie je overal ter wereld in wezen ook dezelfde religie terugkomen, de heidense mysteriereligie, zoals we hierboven ook al zagen.

Dit is dus een spirituele mentaliteit van rebellie en zelfvergroting ten opzichte van God die niet per se gebonden is aan een specifiek persoon of een specifieke locatie, maar waarbij die mentaliteit de fysieke realiteit vorm begint te geven.

quote:
De mystery babylon is iig een religieus instituut dat trouw was aan God en is gevallen door de zonden van babylon en die stad zal ook hetzelfde oordeel krijgen, welke omschrijving overeenkomt met die van het letterlijke babylon, (wat nu een levenloze woestenij is zoals geprofeteerd in het ot).
Maar als de hoer hetzelfde is als die stad die in geestelijke zin sodom en egypte genoemd wordt, dan moet het wel jeruzalem zijn.
m.i was het oude israel de eerste die trouw was aan God en in 'hoererij' verviel en liever vertrouwde op koningen van de aarde, vandaar moeder die ook zelf hoer is en gehaat zal worden.
Ik ben het dus niet eens dat je de oorsprong in Gods volk moet zoeken. God heeft op de eerste plaats met de mensheid te doen, niet specifiek met Israel. God ging verbonden aan met Adam en Eva, met Noach, met Abraham, met Mozes. Je moet helemaal teruggaan naar de wortel van de rebellie, en dat is Kain en later Nimrod 'die een stad en een toren begon te bouwen':

4En zij zeiden: Kom, laten wij voor ons een stad bouwen, en een toren waarvan de top in de hemel reikt, en laten we voor ons een naam maken, anders worden wij over heel de aarde verspreid!

Zie je die 3 elementen? Een stad, een toren tot aan de hemel, en een naam voor zichzelf.

En wat is die naam volgens Openbaring: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.

Dus deze mensen wilden een naam voor zichzelf maken, zichzelf vergroten.
Maar in de ogen van God was dit de moeder van alle hoererij en afgoderij die zich daarna over de aarde zou verspreiden.

quote:
Genezen van een dodelijke wond lijkt hierop:
Eze 38:8 HSV Na vele dagen zult u gestraft worden. Aan het einde van de jaren zult u komen in een land dat hersteld is van het zwaard, bijeengebracht uit vele volken op de bergen van Israël, die tot een blijvende verwoesting waren geworden. Als zij uitgeleid zijn uit de volken, zullen zij allen onbezorgd wonen.
Dat is veel te vaag. De sleutel is die tijdsperiode van 42 maanden / 1260 dagen / 3,5 jaar / tijd, tijden en een halve tijd. Die wordt als ik het me goed herinner wel zeven keer genoem in Openbaring en Daniël. Met die tijdsperiode kun je precies identificeren wie wie is.

quote:
Het hoofd kan idd op een hersteld Romeinse rijk slaan.
Het hoofd, dat met die periode overeenkomt, is hetzelfde als de kleine hoorn die uit het vierde dier van Daniël opstaat.

Het vierde dier kwam na het derde dier. Het derde dier = Grieken.
Na de Grieken kwamen de Romeinen.
Uit de Romeinen kwam het Rooms Katholicisme.
Rooms Katholicisme onderdrukte andere Christenen die Rome niet volgden.
Dat is de periode van 1260 dagen van onderdrukking.
Israel/Jeruzalem/Gods kerk (want het gaat opnieuw om een spirituele realiteit door de tijd heen, als een archetype, niet louter een fysieke) werd tijdens die tijd vervolgd zoals Openbaring 12 zegt.

quote:
"Jeruzelem/Israël zijn daar helemaal geen onderdeel van"

De hoer is ook geen onderdeel vh beest.
Nee, de hoer rijdt op het beest. Zij bestuurt het beest.

Israel/Jeruzalem hebben nooit al die wereldrijken bestuurt en zijn er nooit deel van geweest.

Wie geeft de kracht en macht aan het beest in Openbaring 13? De draak, Satan:

2En het beest dat ik zag, leek op een panter, en zijn poten waren als die van een beer, en zijn muil was als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht, zijn troon en grote macht.

Dus de werkelijke macht achter Babylon is Satan zelf.

Satan inspireert met zijn geest mensen om zich tegen God te verzetten, zoals hij dat zelf ook doet.

Satan geeft mensen het verlangen om een 'toren naar de hemel' te bouwen, om zichzelf tot God te verheffen.

Satan geeft mensen het verlangen om Gods werkelijke volk te vervolgen.

De 'hoer' is dus symbolisch voor die rebelse mindset die mensen aanspoort om zich tegen God te verzetten. Die mindset heeft zich in de loop van de geschiedenis geuit door middel van de moord van Kain op zijn broer Abel, en later via de stad Babylon van Nimrod. Maar hij bleef niet beperkt tot die fysieke locatie of tijdsperiode, want Satan is daar ook niet toe beperkt. De hoer is dus simpelweg een symbool voor de mensen die onder invloed van Satan de wil en rebellie van Satan uitvoeren in een religieus systeem dat politieke systemen inzet om via wetgeving Gods wetgeving te ondermijnen. De sabbat is daar de ultieme expressie van, omdat de sabbat Gods status als Schepper en Verlosser aanduidt, zoals je kunt lezen in Exodus wanneer God de redenen geeft waarom de Israelieten de sabbat moeten houden: omdat God in 7 dagen de wereld heeft geschapen, en omdat God hen uit Egypte heeft geleid.

Satan creëert dus een valse religie met macht over politieke autoriteiten om via politieke wetten mensen ertoe te dwingen Gods geboden te overtreden.

Dat is de clou.
  donderdag 20 november 2025 @ 14:29:31 #165
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303476
Allemaal erg speculatief, dit (niet voor niets twijfelachtige) Bijbelboek en dus als historische bundel volstrekt onbruikbaar.
pi_219303634
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zal het later aandachtig lezen
Wat denk jij dat het Babylon is waar vandaan Petrus schrijft?

Wat ik eerder schreef:

Hoe zie jij dit in het licht van futurisme en historicisme?

En waar plaats je het gebeuren van de tijden van belegering van 70?

[ Bericht 11% gewijzigd door Alarmonoff op 20-11-2025 15:12:45 ]
pi_219303870
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:57 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Zal het later aandachtig lezen
Wat denk jij dat het Babylon is waar vandaan Petrus schrijft?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. De consensus is dat het om Rome gaat.

quote:
Wat ik eerder schreef:

Hoe zie jij dit in het licht van futurisme en historicisme?

Maar zelfs als de tekst zegt dat 'de stad die in geestelijke zin Sodom en Egypte wordt genoemd' hetzelfde is als de hoer, wil dat niet zeggen dat Babylon = Jeruzalem. Dan grijp je terug op een strikt letterlijke interpretatie in een duidelijk spiritueel/metaforische tekst.

Wat staat er:

"2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang."
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.

Hier wordt 'de heilige stad' dus als een symbool gebruikt voor Gods volk, de vrouw van Openbaring 12 die 42 maanden lang vervolgd wordt door een van de beesten die onderdeel uitmaken van het beest waarop de hoer zit (een van de 7 die ook de 8e wordt, het beest dat was en niet is, en zal zijn, het beest uit de zee van Openbaring 13, de kleine hoorn van Daniël 7 = het koninkrijk dat na Rome opstaat en uit Rome zelf is voortgekomen):

6En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats had, die door God voor haar gereedgemaakt was, opdat men haar daar zou voeden twaalfhonderdzestig dagen.

14 En aan de vrouw werden twee vleugels van een grote arend gegeven, opdat zij naar de woestijn zou vliegen, naar haar plaats, waar zij gevoed wordt, een tijd en tijden en een halve tijd, buiten het gezicht van de slang.

Hier zie je de parallelle tijd: 1260 dagen = tijd, tijden en een halve tijd.

5En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.

Dus de 'heilige stad' is hier symbolisch voor Gods volk dat vervolgd wordt door de politieke machten onder invloed van de hoer, van Satan.

Dan terug naar de 'grote stad':

8En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt Sodom en Egypte, waar ook onze Heere werd gekruisigd.

Dus we hebben in dit hoofdstuk 2 steden: ene stelt Gods volk voor, en de andere de grote stad waar de Heer is gekruisigd, en die spiritueel gezien Sodom en Egypte wordt genoemd.

Gaat het hier nu letterlijk om 1 fysiek stad? Gods volk is ook geen fysieke stad. Het is een symbool.

Zo gaat het bij 'Babylon', dat oorspronkelijk een fysieke stad was, ook niet om 1 fysieke stad, maar om een spiritueel systeem met politieke invloed.

Wat was op het moment dat de Heer gekruisigd werd 'Babylon'? Dat was Rome.

Dus verwijst 'de grote stad' nu ineens naar Jeruzalem omdat Jezus daar toevallig gekruisigd werd? Nee, want Openbaring beschrijft spirituele realiteiten aangeduid via fysieke symbolen die iets veel groters voorstellen dan ze zelf zijn.

Ook dit vers is dus geen reden om naar Jeruzalem te wijzen als 'Babylon de grote hoer'.

In plaats daarvan is dit verder bewijs dat Openbaring twee 'steden' met elkaar contrasteert: Babylon als rebel tegen God, en Jeruzalem als Gods bruid.

Daarom komt er later ook een 'nieuw Jeruzalem' uit de hemel neerdalen, als een bruid voorbereid voor haar bruidegom.

Gods 'stad' vervangt de rebelse aardse 'stad'.

Oftewel Gods koninkrijk vernietigt het koninkrijk van Satan en neemt de hele aarde over.

Dit wordt ook beschreven in Daniël 2, wanneer een 'steen' die 'niet door mensenhanden gehouwen is' (dus een goddelijke steen) het hele standbeeld, dat alle wereldrijken vertegenwoordigt, verpulvert en de hele aarde vult:

Daniël 2:34 Hier keek u naar, totdat er, niet door mensenhanden, een steen werd afgehouwen. Die trof dat beeld aan zijn voeten van ijzer en leem, en verbrijzelde die.
35Toen werden het ijzer, het leem, het brons, het zilver en het goud tegelijk verbrijzeld. Ze werden als kaf op een zomerdorsvloer. De wind voerde ze weg, zodat er geen spoor van teruggevonden werd. Maar de steen die het beeld getroffen had, werd tot een grote berg en vulde de hele aarde.

Openbaring 11 is een scène in aanloop naar deze gebeurtenis, waarin de strijd van Satan tegen God, die via Zijn volk/kerk voor de waarheid strijdt door middel van Zijn woord (de 'twee getuigen'), gesymboliseerd wordt als 2 tegengestelde steden.

Een ander element hierbij is belangrijk: de muren om Jeruzalem werden als symbolisch beschouwd voor Gods wet. Daarom werd er rechtgesproken in de poort van een muur. Want wetten beschermen Gods orde.

Je hebt hier dus twee contrasterende steden, oftewel twee contrasterende systemen met twee soorten wetten: de ene is Gods wet, de ander is een verdraaiing van Gods wet.

Jezus was de belichaming van Gods wet, het 'woord van God'.
De geboden van God heten in werkelijkheid de 'tien woorden'.
Uit Jezus' mond komt een 'scherp tweesnijdend zwaard'.
Spraak = symbolisch voor wet.

Daarom heeft Openbaring 13 een 'beest dat als de draak spreekt': het legt wetgeving op die ingaat tegen Gods wet.
En het andere beest 'brengt een merkteken aan op de hand en het voorhoofd'. Net zoals Gods volk Gods geboden als merktekens op de rechterhand en het voorhoofd moest aanbrengen:

6Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn.
7U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.
8U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.
9U moet ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven.

Wet moet in het hart zijn.
Als een teken op je hand (omdat je ernaar moet handelen).
Als een voorhoofdsband tussen je ogen (omdat je ze constant in gedachten moet houden).
Op je deurposten van je huis en je poorten (ze zijn de basis voor orde en rechtspraak).

Dus opnieuw zie je hier dat Babylon hoererij bedrijft door Gods wetten te overtreden en wetten op te leggen die ervoor zorgen dat andere mensen ze ook overtreden.

Want: overtreding van de wet = zonde, en zonde = dood.

En het doel van Satan is om de mens te laten sterven door deze Gods wet te laten overtreden.

Daarom verleidde hij Eva in Eden: omdat zij zou sterven, en Adam ook als hij verleid zou worden.

Babylon is Satans instrument om mensen te verleiden en zo nodig te dwingen om Gods wetten te overtreden. Want wat er gebeurt er als ze die wetten niet willen gehoorzamen? Vervolging, doodstraf.

Daarom lezen we in Openbaring 12:

10En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.
11En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot in de dood.

Je moet bereid zijn om voor God te sterven, anders zul je voor Satan sterven. Het is het een of het ander. Er is geen middenweg, want sterven zul je sowieso.

Dat zijn de twee contrasterende steden, de bruid vs hoer, Babylon vs Jeruzalem, de draak vs de vrouw.

En op de diepste laag stelt dit niet alleen politieke machten op de aarde voor, maar JOU EN MIJ.

Wij hebben namelijk allemaal van nature de geest van Babylon in ons: rebellie.

In ons allemaal moet het koninkrijk van God het koninkrijk van Satan verpulveren: Gods geest moet ons vullen. Hoe? Door met Jezus te sterven aan het kruis, en uit de dood op te staan. Door te sterven in de wateren van de doop, en tot leven te worden gewekt door Gods geest.

Dit is waar een grotere spirituele realiteit betrekking heeft op de microcosmos van ons allemaal: het gaat om het menselijke hart, waar de buitenwereld slechts een weerspiegeling van is.

Dus de vraag is: wie bestuurt ons?

Wat zijn wij?

Hoeren, of Gods bruid?

Dat is de werkelijke vraag.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-11-2025 15:50:38 ]
pi_219303921
Excuses voor de lange posts maar het kwam vanzelf.
pi_219303948
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:29 schreef hoatzin het volgende:
Allemaal erg speculatief, dit (niet voor niets twijfelachtige) Bijbelboek en dus als historische bundel volstrekt onbruikbaar.
Tip: volg de beschouwingen van Dr. Bart Uhrman als je het in een historisch perspectief wilt zien.

Ali heeft al besloten dat 'historie en de Bijbel' niet zijn terrein is nadat hij dit topic opende (zodat zn andere topic niet verstoord zou worden) en maakt er zijn "hoer op beest feestje" van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 20-11-2025 15:57:15 ]
  donderdag 20 november 2025 @ 15:54:27 #170
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303957
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Tip: volg de beschouwingen van Dr. Bart Uhrman als je het in een historisch perspectief wilt zien.

Ali heeft al besloten dat 'historie en de Bijbel' niet zijn terrein is en maakt er zijn "hoer op beest feestje" van.
En als je met ter zake (tegen) argumenten komt word je zorgvuldig genegeerd. Iets met narratief.
pi_219303991
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En als je met ter zake (tegen) argumenten komt word je zorgvuldig genegeerd. Iets met narratief.
Misschien kan hij even een 'Hoer op beest' topic maken en kan alles vanaf zijn nieuwe afslag daarin worden geparkeerd.
pi_219304003
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Excuses voor de lange posts maar het kwam vanzelf.
Klinkt als braken.
pi_219304030
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De consensus is dat het om Rome gaat.
Consensus van welke mensen/organisaties?
pi_219304284
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:03 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Consensus van welke mensen/organisaties?
Theologen etc.

Kun je zelf ook even opzoeken denk ik.
pi_219304335
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Theologen etc.

Kun je zelf ook even opzoeken denk ik.
"Weet ik veel. Etcetera."

Punt voor sigaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties