Waarom verdient een mens het om geholpen te worden, vat van zonde en afvalligheid dat het is?quote:
Sorry voordat ik je vraag beantwoord, wat is de reden dat je hem stelt? Ik begrijp niet waarom hij ineens uit de lucht komt vallen.quote:Op woensdag 19 november 2025 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom verdient een mens het om geholpen te worden, vat van zonde en afvalligheid dat het is?
Houd toch op.quote:Op woensdag 19 november 2025 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry voordat ik je vraag beantwoord, wat is de reden dat je hem stelt? Ik begrijp niet waarom hij ineens uit de lucht komt vallen.
Mensen die zeggen dat anderen zuur zijn, die hebben gewoon een probleem met andere meningen of kritiek.quote:
Sorry maar ik kan er geen touw aan vastknopen.quote:Op woensdag 19 november 2025 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Houd toch op.
Die vraag kan je niet beantwoorden, omdat in heel jouw theologisch schema de mens niets anders is dan een van nature gebroken fabricatie, een inherent rebellerend schepsel vol onrecht en zonde.
Dus: waarom zou iemand zo'n mens willen helpen? KAN dat uberhaupt?
Ik denk dat je zijn post niet hebt gelezen.quote:Op woensdag 19 november 2025 21:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mensen die zeggen dat anderen zuur zijn, die hebben gewoon een probleem met andere meningen of kritiek.
Precies ook de insteek van religie
Nee, ik denk dat jij de discussie niet kan voerenquote:Op woensdag 19 november 2025 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat je zijn post niet hebt gelezen.
Laten we even teruggaan:quote:Op donderdag 20 november 2025 03:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat jij de discussie niet kan voeren
quote:Op woensdag 19 november 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Daarbij... liever een schitterende katholieke/orthodoxe kerk vol heilige en hemelse symboliek dan die treurige 'vergaderzalen' der protestanten.
Ja, lieve protestanten en salafi's... God heeft zijn schepsels begaafd met het scheppen van schoonheid.
Dat jullie in je van azijn vergeven theologie de mens veroordeeld hebben als kreupele nietsnutten, wil niet zeggen dat ze dat ook ZIJN
Waarom zou ik een discussie aangaan met iemand die anderen van azijn beschuldigt... als die volgens jou niet kunnen omgaan met andere meningen of kritiek?quote:Op woensdag 19 november 2025 21:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mensen die zeggen dat anderen zuur zijn, die hebben gewoon een probleem met andere meningen of kritiek.
Precies ook de insteek van religie
ik zie hier vooral aannames van hetzelfde soort als die over de rkk worden gemaakt, maar meer gericht op het collectief van individuen dan kritiek op de firma.quote:Op woensdag 19 november 2025 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De RKK is vooral de kerk die zorg draagt en heeft gedragen voor armen, weduwen en wezen.
Dat terwijl al die zelflezende sola scriptura Bijbel-adepten bezig zijn met vooral HUN eigen heil.
Dat kreeg je met die protestantse fetisj voor 'genade alleen'. MIJN heil staat centraal. De rest? Boeien. Hebben die ellende, armoede, leed en pijn?
Souverein Raadsbesluit des Herens.
Wat een zegen, dat protestantisme en de loochening van de vrije wil. Gewoon lijdzaam afwachten of je tot de gepredestineerde uitverkorenen mag horen.
Toen de pest heerste in Geneve liet Calvijn zich nergens zien, meneer was te belangrijk als goddelijke profeet. Castellio, die door Calvijn verketterd werd, nam het wel op zich om de zieken te troosten.
Protestantisme is verre van een verrijking geweest, eerder een individualistische verarming. Talloze kwezels die 24 uur per dag in de Bijbel zaten vanwege hun EIGEN sores en het geen reet interesseerde hoe het met de naaste ging.
Dat is de nalatenschap van Luther cum suis. Het EIGEN belang.
zie je wel de link naar jerusalem?quote:Op woensdag 19 november 2025 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je verwijst naar 11:8 8En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt Sodom en Egypte, waar ook onze Heere werd gekruisigd.
Ik zie in dit hoofdstuk alleen geen link naar Babylon.
het valt dan ook onder de partiele preteristische leer.quote:[..]
Ja, omdat hoererij altijd een symbool is van afvalligheid, afgoderij. Maar ook dat bewijst niet dat Babylon = Jeruzalem van de eerste eeuw. Sowieso is dat 'van de eerste eeuw' niet consistent met het feit dat de hoer pas aan het einde der tijden wordt verslonden. Dit komt ook overeen met hoe de kleine hoorn van Daniël 7 ten onder gaat, aan het einde der tijden.
Het gaat dus sowieso om iets dat vandaag nog zou moeten bestaan.
Wie precies is de hoer in ezechiel? Daar verwees ik naar.quote:[..]
Nu is het al Jeruzalem of de natie Israël. Dat is al wankel, want welke van de 2 is het nou? Of allebei? Waarom?
Dat zijn ook allemaal oorzaken waarvoor 10 stammen israel/juda/jerusalem zijn geoordeeld.quote:Babylon is door de hele bijbel heen een soort archetype van de afvalligheid:
- De mens die zich verheft tot god
- Menselijke bouwwerken
- Menselijke trots
- Afgoderij
- Vervolging van Gods volk
- Geen acht voor de geboden van God
- Spirituele en politieke autoriteit
- Begint in Genesis, blijft tot het laatste oordeel
- De vervolgperiode van 1260 dagen / 42 maanden / 3,5 jaar is eraan gekoppeld
- Gehuld in scharlaken (kleur van offers/bloed/verbond) en purper (kleur van koning en hogepriester) is eraan gekoppeld
- Bedekt in goud en edelstenen (rijkdom, pracht en praal, valse glorie)
- Dronken met het bloed van de heiligen
- Leert valse doctrine die als wijn wordt uitgegoten en de naties dronken/verward maakt
Ik zie nou niet hoe dit iets met het Jeruzalem van de eerste eeuw te maken heeft.
ik ook (nog) niet.quote:[..]
Ja, maar die vrouw stelt Gods volk voor tijdens vervolging door de draak/Satan.
En het beest in Openbaring 13 krijgt zijn macht en grote autoriteit van de draak.
Tijdens de periode van 1260 dagen/42 maanden/3,5 jaar van vervolging door de kleine hoorn/het beest van Openbaring 13, bereidt God ook een vluchtplaats voor Zijn volk voor.
Ik zie ook hier niet wat dit met Jeruzalem van de eerste eeuw te maken heeft.
Nee, die is te zwak.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:42 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
zie je wel de link naar jerusalem?
Sodom houdt meerdere dingen in, waaronder onbarmhartigheid.quote:de hoer is in geestelijke zin babylon.
Geestelijk sodom houdt overigens onbarmhartigheid in.
Dank je maar nu geen tijd om dat allemaal te lezen. Ik kan dus ook niet antwoorden op inhoud ervan.quote:Of het wordt Sodom en Egypte genoemd ivm soortgelijke oordeel.
[..]
het valt dan ook onder de partiele preteristische leer.
Hier wat gratis pdfjes van David Chilton. Dan raak je meteen bekend met preciezere standpunten en definities, dan zie je wat het ermee te maken zonder dat je het moet geloven.
https://www.garynorth.com/public/6597.cfm
Productive Christians in an Age of Guilt-Manipulators ([1981] 1985)
Paradise Restored: A Biblical Theology of Dominion (1985)
The Days of Vengeance: An Exposition of the Book of Revelation (1987)
The Great Tribulation (1987)
Zie wat ik er al over zei. Babylon is de moeder van alle hoeren. Israel en Jeruzalem zijn dat niet. Ze zijn gaan hoereren, zeker wel, maar niet de moeder van alle hoererij en ook geen onderdeel van dat beest waarop de hoer zit. Als jouw theorie zou kloppen, zou letterlijk Israel/Jeruzalem al sinds Babylon de touwtjes in handen hebben gehad over de grote wereldrijken tot nu toe. Dat komt simpelweg niet overeen met de geschiedenis.quote:Wie precies is de hoer in ezechiel? Daar verwees ik naar.
[..]
Dat zijn ook allemaal oorzaken waarvoor 10 stammen israel/juda/jerusalem zijn geoordeeld.
Hoereren met koningen waar Op. over spreekt wordt in Eze. zo omschreven:
Eze 23:1-4 HSV 1 Het woord van de HEERE kwam tot mij: 2 Mensenkind, er waren twee vrouwen, dochters van één moeder. 3 Zij bedreven hoererij in Egypte; in hun jeugd bedreven zij al hoererij. Daar werden zij in hun borsten geknepen, daar werden hun maagdelijke tepels betast. 4 Hun namen waren Ohola, de oudste, en Oholiba, haar zuster. Zij werden Mij tot vrouw en zij baarden zonen en dochters. Dit waren hun namen: Samaria is Ohola en Jeruzalem Oholiba.
[...]
Eze 23:24 HSV Zij zullen over u komen met een leger van strijdwagens en andere voertuigen en een menigte volken, grote en kleine schilden en helmen. Van alle kanten zullen zij zich tegen u opstellen. Dan zal Ik hun het strafgericht in handen geven en zij zullen u oordelen overeenkomstig hun eigen bepalingen.
Eze 23:22 HSV Daarom, Oholiba, zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zet uw minnaars tegen u op, van wie uw ziel zich heeft losgerukt. Ik laat hen van rondom over u komen:
Sounds familiar?
Eze 23:17 HSV De Babyloniërs kwamen bij haar om het liefdesbed met haar te delen, en zij verontreinigden haar met hun hoererij. Nadat zij zich echter met hen verontreinigd had, rukte haar ziel zich van hen los.
Enz enz
Lees het hele hoofdstuk maar eens, veel ervan zal je bekend voorkomen. Schrift verklaart schrift.
[..]
ik ook (nog) niet.
Rev 12:13 HSV En zodra de draak zag dat hij op de aarde was neergeworpen, ging hij de vrouw vervolgen die het mannelijke Kind gebaard had.
Het gaat dus duidelijk over israel.
Het is mogelijk dat het een en dezelfde vrouw is welke vervolgens verzocht werd in de woestijn. Zij blijft daar en haar gelovige kinderen (ik denk het overblijfsel naar uitverkiezing onder het oude systeem, bewaard door God) worden door het beest opgejaagd maar zullen hun knieen niet voor baal buigen.
Rev 12:17 KJV And the dragon was wroth with the woman, and went to make war with the remnant of her seed, which keep the commandments of God, and have the testimony of Jesus Christ.
Remnant.
Dus dan is het afvallige israel/jeruzalem van ezechiel een kind van babylon? Ja zo kan het ook gezien worden. Maar de vrouw op het beest wordt ook hoer genoemd.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, die is te zwak.
Daar zijn een paar redenen voor die ik hier niet allemaal uiteen ga zetten, maar 2 ervan:
De hoer wordt de 'moeder van alle hoeren' genoemd. Is dat een passende naam voor Jeruzalem van de 1e eeuw? Of Israël?
5En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.
Is God met de 'moeder van alle hoeren' getrouwd? Nee. Jeruzalem en Israël hebben spiritueel ontrouw gepleegd, maar zijn zeker niet de moeder van alle spirituele ontrouw. Dat is iets anders.
Als je Daniël 2 en 7 leest, zie je dat Babylon de eerste is van een opeenvolging van rijken: Babylon, Meden-Perzen, Grieken, en daarna nog 2 rijken (Rome en een ander rijk dat uit Rome opstaat als een 'kleine hoorn' en de tien tenen).
De link met Daniël wordt gelegd in dit vers:
8Het beest dat u gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit de afgrond en naar het verderf gaan.
Het 'beest was en is niet' is het beest van Openbaring 13 dat een 'dodelijke wond lijkt te krijgen' en 'wordt genezen'. Net zoals Christus stierf en weer uit de dood opstond. Dit beest volgt dus het patroon van Christus.
Dit beest vervolgt de hehiligen 1260 dagen. Dat is dezelfde periode als de kleine hoorn van Daniël 7.
Openbaring 13:5 En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.
Daniël 7: 25Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken,
de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten.
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen,
en zij zullen in zijn hand worden overgegeven
voor een tijd, tijden en een halve tijd.
42 maanden = 1260 dagen = 3,5 jaar = tijd, tijden en een halve tijd
Dus beest van Openbaring 13 = kleine hoorn van Daniël 7.
Dit beest is onderdeel van het beest van Openbaring 17:
7En de engel zei tegen mij: Waarom verwondert u zich? Ik zal u het geheimenis vertellen van de vrouw en van het beest dat haar draagt, dat de zeven koppen heeft en de tien hoorns.
9Hier is het verstand dat wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen, waarop de vrouw zit.
10Ook zijn het zeven koningen: vijf zijn er gevallen, een is er, de andere is nog niet gekomen, en wanneer hij komt, moet hij een korte tijd blijven.
11En het beest dat was en niet is, is ook zelf de achtste. En hij is uit de zeven, en gaat naar het verderf.
Dus het beest van Openbaring 13 = 1 van de zeven koppen en de achtste kop van het beest waarop de hoer zit.
Dat betekent dat de zeven koppen van het beest van Openbaring 17 overeenkomen met de dieren van Daniël 7.
Jeruzelem/Israël zijn daar helemaal geen onderdeel van. Openbaring spreekt duidelijk over de tegenhanger van Gods volk, de grote rebellie die begon in Babylon, niet over Israel of Jeruzalem die geen deel uitmaken van die grote opeenvolgende rebelse rijken tegen God.
[..]
Sodom houdt meerdere dingen in, waaronder onbarmhartigheid.
[..]
Dank je maar nu geen tijd om dat allemaal te lezen. Ik kan dus ook niet antwoorden op inhoud ervan.
[..]
Zie wat ik er al over zei. Babylon is de moeder van alle hoeren. Israel en Jeruzalem zijn dat niet. Ze zijn gaan hoereren, zeker wel, maar niet de moeder van alle hoererij en ook geen onderdeel van dat beest waarop de hoer zit.
Zodra Gods volk afvallig is, verandert het ook in een 'hoer' ja. Maar dan kan tijdelijk zijn.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:40 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dus dan is het afvallige israel/jeruzalem van ezechiel een kind van babylon?
God is een verbond aangegaan met de hele mensheid toen Hij Adam en Eva bedekte met dierenhuiden. Dat was het eerste offer.quote:Ja zo kan het ook gezien worden. Maar de vrouw op het beest wordt ook hoer genoemd.
het letterlijke babylon is geen hoer want daar is God nooit een verbond mee aangegaan, die heeft God hun eigen weg laten gaan zoals ook in Rom 1 staat.
Ik ben het dus niet eens dat je de oorsprong in Gods volk moet zoeken. God heeft op de eerste plaats met de mensheid te doen, niet specifiek met Israel. God ging verbonden aan met Adam en Eva, met Noach, met Abraham, met Mozes. Je moet helemaal teruggaan naar de wortel van de rebellie, en dat is Kain en later Nimrod 'die een stad en een toren begon te bouwen':quote:De mystery babylon is iig een religieus instituut dat trouw was aan God en is gevallen door de zonden van babylon en die stad zal ook hetzelfde oordeel krijgen, welke omschrijving overeenkomt met die van het letterlijke babylon, (wat nu een levenloze woestenij is zoals geprofeteerd in het ot).
Maar als de hoer hetzelfde is als die stad die in geestelijke zin sodom en egypte genoemd wordt, dan moet het wel jeruzalem zijn.
m.i was het oude israel de eerste die trouw was aan God en in 'hoererij' verviel en liever vertrouwde op koningen van de aarde, vandaar moeder die ook zelf hoer is en gehaat zal worden.
Dat is veel te vaag. De sleutel is die tijdsperiode van 42 maanden / 1260 dagen / 3,5 jaar / tijd, tijden en een halve tijd. Die wordt als ik het me goed herinner wel zeven keer genoem in Openbaring en Daniël. Met die tijdsperiode kun je precies identificeren wie wie is.quote:Genezen van een dodelijke wond lijkt hierop:
Eze 38:8 HSV Na vele dagen zult u gestraft worden. Aan het einde van de jaren zult u komen in een land dat hersteld is van het zwaard, bijeengebracht uit vele volken op de bergen van Israël, die tot een blijvende verwoesting waren geworden. Als zij uitgeleid zijn uit de volken, zullen zij allen onbezorgd wonen.
Het hoofd, dat met die periode overeenkomt, is hetzelfde als de kleine hoorn die uit het vierde dier van Daniël opstaat.quote:Het hoofd kan idd op een hersteld Romeinse rijk slaan.
Nee, de hoer rijdt op het beest. Zij bestuurt het beest.quote:"Jeruzelem/Israël zijn daar helemaal geen onderdeel van"
De hoer is ook geen onderdeel vh beest.
Zal het later aandachtig lezenquote:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. De consensus is dat het om Rome gaat.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Zal het later aandachtig lezen
Wat denk jij dat het Babylon is waar vandaan Petrus schrijft?
Maar zelfs als de tekst zegt dat 'de stad die in geestelijke zin Sodom en Egypte wordt genoemd' hetzelfde is als de hoer, wil dat niet zeggen dat Babylon = Jeruzalem. Dan grijp je terug op een strikt letterlijke interpretatie in een duidelijk spiritueel/metaforische tekst.quote:Wat ik eerder schreef:
Maar als de hoer hetzelfde is als die stad die in geestelijke zin sodom en egypte genoemd wordt, dan moet het wel jeruzalem zijn.
Hoe zie jij dit in het licht van futurisme en historicisme?
Tip: volg de beschouwingen van Dr. Bart Uhrman als je het in een historisch perspectief wilt zien.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:29 schreef hoatzin het volgende:
Allemaal erg speculatief, dit (niet voor niets twijfelachtige) Bijbelboek en dus als historische bundel volstrekt onbruikbaar.
En als je met ter zake (tegen) argumenten komt word je zorgvuldig genegeerd. Iets met narratief.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tip: volg de beschouwingen van Dr. Bart Uhrman als je het in een historisch perspectief wilt zien.
Ali heeft al besloten dat 'historie en de Bijbel' niet zijn terrein is en maakt er zijn "hoer op beest feestje" van.
Misschien kan hij even een 'Hoer op beest' topic maken en kan alles vanaf zijn nieuwe afslag daarin worden geparkeerd.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En als je met ter zake (tegen) argumenten komt word je zorgvuldig genegeerd. Iets met narratief.
Klinkt als braken.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Excuses voor de lange posts maar het kwam vanzelf.
Consensus van welke mensen/organisaties?quote:Op donderdag 20 november 2025 15:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De consensus is dat het om Rome gaat.
Theologen etc.quote:Op donderdag 20 november 2025 16:03 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Consensus van welke mensen/organisaties?
"Weet ik veel. Etcetera."quote:Op donderdag 20 november 2025 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Theologen etc.
Kun je zelf ook even opzoeken denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |