Wie is het beest (heb je anders een voorbeeld?) en waarom zou die een rooms katholieke instelling (zondagsrust) forceren en tegelijkertijd de rkk verslinden?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu zeg je 'pausdom'. Dat is wat anders dan 'paus'. Pausdom = systeem, paus = 1 persoon.
Zoals ik hierboven zei:
Hoer = 'overspelige' vrouw = tegengestelde van pure, trouwe vrouw van Christus = afvallige kerk die spiritueel vreemdgaat en zichzelf verkoopt.
Beest = koning of koninkrijk
Bedankt voor de aanvulling, ik zal later ingaan op al deze posts, maar daar moet ik even voor gaan zitten. Tot aan zondag zit ik redelijk vol.quote:Op dinsdag 18 november 2025 20:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik zie, is dat je steeds 2 dingen door elkaar haalt: logica en waarheid.
-----
Maar daarbij moet je dus heel eerlijk tegen jezelf zijn en heel kritisch blijven om niet allerlei patronen te zien op basis van hoe je wilt dat de realiteit is in plaats van op basis van hoe hij werkelijk is. Elke waarheidszoeker moet zelf de vaardigheid ontwikkelen om eerlijk met het bronmateriaal om te gaan.
Ik legde nu juist uit hoe dergelijke staten van bewustzijn ook geassocieerd kunnen worden met spirituele activiteit, omdat vatbaarder wordt voor suggestie. Verder heb ik de term 'wonder' zelf nooit gebruikt en vind die hier ook niet geschikt.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je verklaarde Delphi met natuurlijke gassen waar men mee hallucineerde. Dat men drugs tot zich nam elders. Dat is een verklaard wonder. Iemand heeft een hallucinatie.
Maar dat heb je verkeerd begrepen. Ik leg alleen uit waarom het niet zo bijzonder is dat mensen van verschillende locaties, religies en tijdperken vergelijkbare ervaringen hebben: menselijke hersenen onder bepaalde invloeden produceren dezelfde soort ervaringen.quote:[..]
Ik neem iedere persoonlijke spirituele ervaring met drugs of dromen waaruit een avontuur volgt of een claim aan wordt vastgehangen met een korreltje zout. Of dit nu over polytheisme of monotheisme of het niet religieuze gaat. Het vertelt vaak meer over de persoon in de trip en de persoonlijke geest dan iets in de wereld. Of het nu in de Bijbel staat of van Delphi komt.
Maar wat me wat verbaast is dat je specifiek alles rondom Delphi wilt doorprikken met rationeel modern boerenverstand. Dat doe ik ook met Delphi. Maar er zijn zo ook passages in de Bijbel die je kunt doorprikken (sterke vermoeden van drugsgebruik, dromen etc). Alleen stuit het vraagtekens zetten daarin op weerstand.
Het politieke aspect van het pausdom. Het Vaticaan is een staat, een politieke entiteit, en de paus een staatshoofd, een koning. Maar de paus is ook het hoofd van een kerk. Dus de politieke entiteit wordt bestuurd door een kerk. Hoer op beest. De hoer bestuurt het beest.quote:Op woensdag 19 november 2025 14:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Wie is het beest (heb je anders een voorbeeld?)
Ik heb niet gezegd dat het beest een rooms katholieke instelling forceert en de rkk verslindt, dat heb je er zelf van gemaakt.quote:en waarom zou die een rooms katholieke instelling (zondagsrust) forceren en tegelijkertijd de rkk verslinden?
Merkteken vh beest heeft toch te maken met de zondagsrust als een rkk instelling, en het beest zal het forceren?quote:Op woensdag 19 november 2025 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het politieke aspect van het pausdom. Het Vaticaan is een staat, een politieke entiteit, en de paus een staatshoofd, een koning. Maar de paus is ook het hoofd van een kerk. Dus de politieke entiteit wordt bestuurd door een kerk. Hoer op beest. De hoer bestuurt het beest.
[..]
Ik heb niet gezegd dat het beest een rooms katholieke instelling forceert en de rkk verslindt, dat heb je er zelf van gemaakt.
Oké, je haalt twee dingen door elkaar.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:31 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Merkteken vh beest heeft toch te maken met de zondagsrust als een rkk instelling, en het beest zal het forceren?
Wat gaat het beest en diens koningen uiteindelijk met de hoer doen?
Begrijp je de tegenstelling die ik presenteer?
Zie je het als tegenstrijdig als het beest de hoer zou verslinden?quote:Op woensdag 19 november 2025 15:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp je tegenstelling niet.
De hoer = RKK in kerkelijke zin.
Het beest = RKK in politieke zin.
Zondagsrust = kerkelijke en politieke instelling, uitgevoerd door andere politieke machten in de wereld ('de koningen').
De hoer wordt pas verslonden door de andere koningen aan het einde zodra die beseffen dat ze misleid zijn.
Niet door 'het beest'. Dat staat nergens in de tekst
Zie edits.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:48 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Zie je het als tegenstrijdig als het beest de hoer zou verslinden?
De koningen zijn onderdeel vh beest.
Oke. Het is een van de vele mogelijke interpretaties.quote:
Dat kan wmb niet want Jeruzalem heeft nooit macht uitgevoerd over de koningen der aarde.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:56 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Oke. Het is een van de vele mogelijke interpretaties.
Een andere is dat babylon Jeruzalem van de eerste eeuw is. Petrus schreef vanuit Babylon maar heeft Jeruzalem niet verlaten, hij moest de kleine kudde van joodse gelovigen daar weiden.
ik weet het niet. Hier is een uiteenzetting van dat standpunt.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan wmb niet want Jeruzalem heeft nooit macht uitgevoerd over de koningen der aarde.
Maar welke karakteristieken van de hoer zouden dan met 'Jeruzalem' overeenkomen. En wat is 'Jeruzalem' dan precies, de letterlijke stad? Waarom zou die Babylon worden genoemd?quote:Op woensdag 19 november 2025 16:16 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
ik weet het niet. Hier is een uiteenzetting van dat standpunt.
https://bible.org/seriespage/chapter-4-evidence-jerusalem-harlot
Is dat waarom jij er wel een eind op mag los puzzelen en iedereen van jouw compilatie aan citaten, remixen en suggestieve conclusies mag voorzien; en een ander niet in die spreekwoordelijke ketel mag roeren?quote:Op woensdag 19 november 2025 14:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik legde nu juist uit hoe dergelijke staten van bewustzijn ook geassocieerd kunnen worden met spirituele activiteit, omdat vatbaarder wordt voor suggestie. Verder heb ik de term 'wonder' zelf nooit gebruikt en vind die hier ook niet geschikt.
[..]
Maar dat heb je verkeerd begrepen. Ik leg alleen uit waarom het niet zo bijzonder is dat mensen van verschillende locaties, religies en tijdperken vergelijkbare ervaringen hebben: menselijke hersenen onder bepaalde invloeden produceren dezelfde soort ervaringen.
Daarmee zeg ik niet dat er geen spirituele dimensie aan dat alles is. Ik zeg alleen dat mensen veel makkelijker met die dimensie interactie kunnen hebben wanneer hun normale cognitieve functies verstoord zijn. En dan krijg je dus a) biologisch vergelijkbare ervaringen en b) spiritueel vergelijkbare ervaringen. Maar dat zegt verder niets over de mate waarin die ervaringen iets over de waarheid zeggen. Immers zijn de ervaringen zelf het enige ankerpunt, er is geen externe referentie om je ervaringen aan te meten. Dat is verschillend bij de bijbel, die zelf de referentie wordt waarmee je ervaringen vergelijkt.
Dus als je de bijbel gaat verdraaien/selectief interpreteren om te bewijzen dat ook die overeenkomt met je ervaringen, is dat een probleem en dwaal je juist verder af van de waarheid.
De stad wordt ook Sodom en Egypte genoemd, waar ook onze Heere werd gekruisigd, Babylon ivm hoererijen met allerlei koningen.quote:Op woensdag 19 november 2025 16:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar welke karakteristieken van de hoer zouden dan met 'Jeruzalem' overeenkomen. En wat is 'Jeruzalem' dan precies, de letterlijke stad? Waarom zou die Babylon worden genoemd?
Als je kunt aantonen dat mijn gepuzzel niet coherent is, is dat prima hoor. Ik sta open voor correctie.quote:Op woensdag 19 november 2025 16:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Is dat waarom jij er wel een eind op mag los puzzelen en iedereen van jouw compilatie aan citaten, remixen en suggestieve conclusies mag voorzien; en een ander niet in die spreekwoordelijke ketel mag roeren?
Je verwijst naar 11:8 8En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt Sodom en Egypte, waar ook onze Heere werd gekruisigd.quote:Op woensdag 19 november 2025 16:44 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De stad wordt ook Sodom en Egypte genoemd, waar ook onze Heere werd gekruisigd, Babylon ivm hoererijen met allerlei koningen.
Ja, omdat hoererij altijd een symbool is van afvalligheid, afgoderij. Maar ook dat bewijst niet dat Babylon = Jeruzalem van de eerste eeuw. Sowieso is dat 'van de eerste eeuw' niet consistent met het feit dat de hoer pas aan het einde der tijden wordt verslonden. Dit komt ook overeen met hoe de kleine hoorn van Daniël 7 ten onder gaat, aan het einde der tijden.quote:Het ot omschrijft het afvallige israel dat ooit een trouwe reine maagd was (oid) als hoer, alles in op 17 en 18 is terug te vinden in het ot.
Nu is het al Jeruzalem of de natie Israël. Dat is al wankel, want welke van de 2 is het nou? Of allebei? Waarom?quote:Het lot van jeruzalem in 70 komt aardig overeen met wat er staat beschreven in Op.
Het kan idd ook iets ander zijn, maar als je schrift met schrift vergelijkt dan komt het overeen met beschrijvingen in het ot aangaande het afvallige jeruzalem of natie.
Ja, maar die vrouw stelt Gods volk voor tijdens vervolging door de draak/Satan.quote:De uitgeredde vrouw kan vluchten naar de woestijn en blijft daar tot ze weer op het toneel verschijnt in Op 17, deze interpretatie ben ik ook tegengekomen.
Zo leuk altijd hoe bij bepaalde types Babylon van alles betekent, maar dat er nergens melding gemaakt wordt van Babylon als afwezigheid van barmhartigheid.quote:Op woensdag 19 november 2025 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je verwijst naar 11:8 8En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die in geestelijke zin genoemd wordt Sodom en Egypte, waar ook onze Heere werd gekruisigd.
Ik zie in dit hoofdstuk alleen geen link naar Babylon.
[..]
Ja, omdat hoererij altijd een symbool is van afvalligheid, afgoderij. Maar ook dat bewijst niet dat Babylon = Jeruzalem van de eerste eeuw. Sowieso is dat 'van de eerste eeuw' niet consistent met het feit dat de hoer pas aan het einde der tijden wordt verslonden. Dit komt ook overeen met hoe de kleine hoorn van Daniël 7 ten onder gaat, aan het einde der tijden.
Het gaat dus sowieso om iets dat vandaag nog zou moeten bestaan.
[..]
Nu is het al Jeruzalem of de natie Israël. Dat is al wankel, want welke van de 2 is het nou? Of allebei? Waarom?
Babylon is door de hele bijbel heen een soort archetype van de afvalligheid:
- De mens die zich verheft tot god
- Menselijke bouwwerken
- Menselijke trots
- Afgoderij
- Vervolging van Gods volk
- Geen acht voor de geboden van God
- Spirituele en politieke autoriteit
- Begint in Genesis, blijft tot het laatste oordeel
- De vervolgperiode van 1260 dagen / 42 maanden / 3,5 jaar is eraan gekoppeld
- Gehuld in scharlaken (kleur van offers/bloed/verbond) en purper (kleur van koning en hogepriester) is eraan gekoppeld
- Bedekt in goud en edelstenen (rijkdom, pracht en praal, valse glorie)
- Dronken met het bloed van de heiligen
- Leert valse doctrine die als wijn wordt uitgegoten en de naties dronken/verward maakt
Ik zie nou niet hoe dit iets met het Jeruzalem van de eerste eeuw te maken heeft.
[..]
Ja, maar die vrouw stelt Gods volk voor tijdens vervolging door de draak/Satan.
En het beest in Openbaring 13 krijgt zijn macht en grote autoriteit van de draak.
Tijdens de periode van 1260 dagen/42 maanden/3,5 jaar van vervolging door de kleine hoorn/het beest van Openbaring 13, bereidt God ook een vluchtplaats voor Zijn volk voor.
Ik zie ook hier niet wat dit met Jeruzalem van de eerste eeuw te maken heeft.
De RKK is vooral de kerk die zorg draagt en heeft gedragen voor armen, weduwen en wezen.quote:Op woensdag 19 november 2025 15:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oké, je haalt twee dingen door elkaar.
De hoer = RKK in kerkelijke zin.
Het beest = RKK in politieke zin.
Zondagsrust = kerkelijke en politieke instelling, uitgevoerd door andere politieke machten in de wereld ('de koningen').
Maar er zijn twee beesten die sterk op elkaar lijken en ook met elkaar verbonden zijn, maar niet hetzelfde zijn: in Openbaring 13 en Openbaring 17.
Het beest uit Openbaring 13 implementeert het merkteken van het beest. Dit beest is dezelfde entiteit als de kleine hoorn van Daniël 7 die uit het vierde rijk opkomt, oftewel uit Rome. Dit is dus de politieke entiteit van de RKK.
Het beest waarop de hoer zit in Openbaring 17 is niet identiek aan het beest van Openbaring 13.
Dat beest strekt zich uit over de hele geschiedenis en omvat alle rijken, vanaf Babylon tot aan het einde.
Het beest van Openbaring 13 is dus onderdeel van het beest van Openbaring 17. Het is niet hetzelfde beest.
De hoer is ook niet alleen de RKK, maar de RKK is onderdeel van het religieuze systeem dat Babylon wordt genoemd, en dus ook al veel langer bestaat dan de RKK. De hoer begon met Babylon, en loopt vervolgens door de hele geschiedenis door als een afvallig religieus systeem, dat uiteindelijk een zogenaamd Christelijke vorm aanneemt. Tijdens de periode van de RKK is de RKK dus de hoer, maar de hoer gaat terug in de tijd tot het eerste Babylon onder Nimrod.
Deze hoer wordt verslonden door de tien hoorns op dit beest van Openbaring 17. Dus de koningen der aarde keren zich uiteindelijk tegen het religieuze systeem zodra ze beseffen dat ze misleid zijn:
"15En hij zei tegen mij: De wateren die u gezien hebt, waaraan de hoer zit, zijn volken, menigten, naties en talen.
16En de tien hoorns die u op het beest zag, die zullen de hoer haten, en haar berooid en naakt maken, en zij zullen haar vlees eten, en haar met vuur verbranden.
17Want God heeft het in hun hart gegeven om Zijn plan uit te voeren en dit eensgezind te doen en hun koningschap aan het beest te geven, totdat de woorden van God volbracht zijn.
18En de vrouw die u gezien hebt, is de grote stad, die koninklijke heerschappij voert over de koningen van de aarde."
Over azijn gesproken...quote:Op woensdag 19 november 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Daarbij... liever een schitterende katholieke/orthodoxe kerk vol heilige en hemelse symboliek dan die treurige 'vergaderzalen' der protestanten.
Ja, lieve protestanten en salafi's... God heeft zijn schepsels begaafd met het scheppen van schoonheid.
Dat jullie in je van azijn vergeven theologie de mens veroordeeld hebben als kreupele nietsnutten, wil niet zeggen dat ze dat ook ZIJN
Waarom is je naaste waardig om geholpen te worden?quote:
Je bent tegen selectieve intepretatie. Dan ben je tegen je eigen gepuzzel.quote:Op woensdag 19 november 2025 18:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je kunt aantonen dat mijn gepuzzel niet coherent is, is dat prima hoor. Ik sta open voor correctie.
Hoezo?quote:Op woensdag 19 november 2025 20:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je bent tegen selectieve intepretatie. Dan ben je tegen je eigen gepuzzel.
Nog meer azijn...quote:Op woensdag 19 november 2025 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom is je naaste waardig om geholpen te worden?
En ja, ik ervaar precies nul spiritualiteit in een 'protestantse' vergaderzaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |