Dividendbelasting is voorheffing, box2 belasting.quote:Op donderdag 13 november 2025 09:07 schreef recursief het volgende:
(en dividendbelasting bij uitkeren).
Als jij alleen belegt hoef jij geen dga salaris te betalen hoor.quote:Op vrijdag 14 november 2025 10:32 schreef recursief het volgende:
Hou er trouwens ook rekening mee dat je als DGA jezelf in principe salaris dient uit te betalen. Om het omslagpunt waarbij dat gunstiger is dan VRH te behalen heb je een heel fors vermogen nodig.
Tjah dat moet dan maar dat laatste, heb je dat iets concreter?quote:Op vrijdag 14 november 2025 13:55 schreef stinkie het volgende:
Ik leen van BV en beleg dat prive. Schuld, dus geen kapitaal, dus geen belasting. Rendement is onbelast. Zodra nieuwe box3 ingaat verkoop ik alles en gaat het terug naar de BV. Geen kapitaal meer, dus nog steeds geen belasting.
BV betaald dan 19% VPB zolang dat niet wijzigt maar dat is wel voordeliger en pas bij winst nemen. Om het eruit te krijgen kan ik natuurlijk gewoon salaris uitkeren: dat zijn kosten voor de BV.
Houd er wel rekening mee dat je met een BV maar bij een beperkt aantal brokers zelf kunt handelen en de kosten veeeeele malen hoger zijn.
Hoe ontkom je aan de verplichting jezelf een minimaal DGA-salaris uit te keren?quote:Op vrijdag 14 november 2025 19:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Salaris uitkeren zou ik laten zitten. Trek sowieso eerst je kapitaal terug.
Ja dat riep in ik 2024 al. Werd ik uitgelachen en weggehoond.quote:Op donderdag 13 november 2025 07:01 schreef ludovico het volgende:
Jij ga een BV oprichten, de belastingdruk in box 3 wordt wel erg fors.
Leuk met dat aanwas belasten straks. Zou je aandelen moeten verkopen steeds om de belasting te kunnen betalen.
"Echter, als de DGA betrokken is bij een passieve vennootschap, bijvoorbeeld een vennootschap die uitsluitend belegt, dan is er geen sprake van arbeid. In dit geval is de gebruikelijk-loonregeling niet van toepassing en is er geen verplichting om aan deze regeling te voldoen."quote:Op vrijdag 14 november 2025 22:16 schreef recursief het volgende:
[..]
Hoe ontkom je aan de verplichting jezelf een minimaal DGA-salaris uit te keren?
Dus je blijft in box 3?quote:Op zaterdag 15 november 2025 08:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja dat riep in ik 2024 al. Werd ik uitgelachen en weggehoond.
Ik heb inmiddels mijn portefeuille zo aangepast dat groei qua aandelen beperkt blijft maar dividend gemaximaliseerd is.
https://www.belastingdien(...)0van%20zijn%20arbeid.quote:Is uw gebruikelijk loon ¤ 5.000 of lager?
Is het gebruikelijk loon ¤ 5.000 of lager? En kunt u dat aantonen? Dan geeft u voor dat werk het loon aan dat u kreeg. De grens van ¤ 5.000 geldt voor het totaal van uw werkzaamheden voor alle vennootschappen of coöperaties waarin u een aanmerkelijk belang hebt. De grens geldt dus niet per onderneming.
Waar kan ik dat in de wet of bij de belastingdienst vinden? Als je degene bent die zijn krabbel onder de notulen van de aandeelhoudersvergadering verricht je al arbeid en moet je een DGA-salaris betalen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 08:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
"Echter, als de DGA betrokken is bij een passieve vennootschap, bijvoorbeeld een vennootschap die uitsluitend belegt, dan is er geen sprake van arbeid. In dit geval is de gebruikelijk-loonregeling niet van toepassing en is er geen verplichting om aan deze regeling te voldoen."
Welk arbeid zou je voor moeten betalen?
Ja dat betekent helemaal niks. Dat moet je hard kunnen maken en dat is lastig.quote:Op zaterdag 15 november 2025 08:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)0van%20zijn%20arbeid.
Als je meent dat dat bij jou veel lager moet liggen, dan zul je dat moeten bewijzen.quote:Wat is de gebruikelijkloonregeling?
De gebruikelijkloonregeling houdt in dat een aanmerkelijkbelanghouder wordt geacht een loon te krijgen dat normaal is voor het niveau en de duur van zijn arbeid.
Het gebruikelijk loon moet minimaal het hoogste bedrag zijn van de volgende bedragen:
• het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking
• het loon van de meestverdienende werknemer bij de vennootschap of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap van de werkgever
• ten minste ¤ 56.000 in 2025 en 2024 (in 2023 was dat ¤ 51.000)
Er staat een link onder van de belastingdienst website zelf.quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:17 schreef recursief het volgende:
[..]
Waar kan ik dat in de wet of bij de belastingdienst vinden? Als je degene bent die zijn krabbel onder de notulen van de aandeelhoudersvergadering verricht je al arbeid en moet je een DGA-sakarus betalen.
Je kunt wel de belastingdienst vragen om toestemming on je salaris te verlagen of op 0 te zetten, maar dat kunnen ze weigeren. Daar is namelijk geen wettelijke grondslag voor.
In de regel krijg je toestemming als anders de continuīteit van de onderneming in gevaar komt, maar niet louter omdat je dan een constructie kan opzetten om vermogen van box 3 naar box 2 te verplaatsen.
Passief beleggen kost niet zoveel tijd.quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:21 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat betekent helemaal niks. Dat moet je hard kunnen maken en dat is lastig.
In principe geldt:
[..]
Als je meent dat dat bij jou veel lager moet liggen, dan zul je dat moeten bewijzen.
Die link gaat daar helemaal niet over.quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er staat een link onder van de belastingdienst website zelf.
Ik krijg veel weerstand van jouw zijde begrijp niet waarom het slaat steeds de plank mis.
quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:51 schreef recursief het volgende:
[..]
Die link gaat daar helemaal niet over.
Staat gewoon in de link.quote:Is uw gebruikelijk loon ¤ 5.000 of lager?
Is het gebruikelijk loon ¤ 5.000 of lager? En kunt u dat aantonen? Dan geeft u voor dat werk het loon aan dat u kreeg. De grens van ¤ 5.000 geldt voor het totaal van uw werkzaamheden voor alle vennootschappen of coöperaties waarin u een aanmerkelijk belang hebt. De grens geldt dus niet per onderneming.
quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:51 schreef recursief het volgende:
[..]
Die link gaat daar helemaal niet over.
Gaat over gebruikelijk loon, niet over de tijd die je aan je werk besteed. Een parttime DGA-salaris bestaat niet voor de fiscus.quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Staat gewoon in de link.
Ik snap je vijandigheid niet zo, waarom deze houding? Wat is jouw achtergrond dat je zo overtuigd bent dat deze genoemde mogelijkheid van de belastingdienst in de praktijk niet mogelijk is?
Lid 2. Gaat over gebruikelijk loon. Dus je zult moeten aantonen dat dat lager is dan ¤56k.quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://wetten.overheid.n(...)ofdstukII_Artikel12a
Nu tevreden?
Ik zie een bv niet zitten, dat is echt een kwestie van tijd voordat ze ook dit veranderen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |