abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219175474

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-11-2025 17:44:07 ]
  zondag 2 november 2025 @ 12:51:49 #2
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219176111
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 09:26 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik denk dat we hier echt van mening verschillen. Ik zie llms niet als een grote belofte maar als een enorm probleem dat erger en erger wordt.
Tnx voor je reactie. Ik weet niet in hoeverre we het niet met elkaar eens zijn. Je reactie gaat -voor mijn gevoel- over de nadelen van ai op de maatschappij maar niet zozeer over waarom ai bedrijven er niet flink op kunnen gaan verdienen. Dat het nadelige invloeden heeft op de maatschappij, daar zijn we het helemaal met elkaar over eens. :-)
quote:
Een groot deel van het internet bestaat inmiddels uit waardeloze ai slop, waar je doorheen moet waden als je op zoek bent naar specifieke informatie. Die wordt steeds lastiger vindbaar.
Klinkt juist als een voordeel voor ai bedrijven: het internet is over een aantal jaar lastiger te navigeren zonder ai.
quote:
Het is een soort uiterst biased gatekeeper van informatie, een black box, die in handen is van een paar ubermachtige partijen.
Jup. Dat is ook juist een van de redenen waarom ik denk dat er heel heel goed mee te verdienen valt. Voorbeeld; Met ai is het veel makkelijker om een consument die veel te duren ledlamp te laten kopen dan dat dat met de 'ouderwetse' reclames kan. Daarbij heeft ai ook ontzettend veel potentie in de propaganda industrie. Op zich zeker niet wenselijk, maar wel ontzettend winstgevend voor ai bedrijven (en op zich heel wenselijk dat het Westen dit eerder onder de knie heeft dan Chine ed, maar dat terzijde).
quote:
Hier bovenop zie je ook steeds meer brain rot bij mensen omdat ze llms teveel op een voetstuk zetten en daardoor verleren om zelf informatie bijelkaar te zoeken en te compileren, want de llm vertelt toch precies wat je wil weten en is "alwetend". Hierdoor verleren ze kritisch nadenken en kunnen ze ook de onzin niet meer goed spotten. Een hele nare negatieve feedback loop die imo weinig goeds kan opleveren.
Klinkt ook als een voordeel voor ai bedrijven. Als mensen niet meer kunnen denken zonder ai, dan zijn ze dus afhankelijk van ai om te denken. Ideaal (vanuit een ai bedrijf gesproken, dat het nadelig is ben ik het volledig met je eens).
quote:
Tegenwoordig is die ai slop zelfs trainingsdata voor andere ai's, waardoor je nog meer degradatie krijgt, zeker als er geen nieuwe originele content meer bijkomt. Omdat we die content allemaal door llms laten maken.
Jup, daar ligt wel een uitdaging voor ai bedrijven ja. Zover zijn we, in mijn ogen, nog niet dat dat een significant probleem is.
quote:
De llm die doet alsof ie een zoekmachine is ook waardeloos want de informatie is lang niet altijd betrouwbaar, maar omdat je de bronnen niet weet (zoals je die wel weet in een zoekmachine) kun je dat lastig beoordelen.
Vaak is een bron niet nodig. En als die bron wel nodig is, dan kan ChatGPT die gewoon geven (al is hier zeker verbetering mogelijk maar let wel; llm's staan nog in de kinderschoenen)
quote:
En dan heb ik het nog niet eens over het stroomverbruik.
Jup, ook dat is een uitdaging voor ai bedrijven (en de maatschappij). Op zich geen onoverkombaar probleem.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zondag 2 november 2025 @ 13:01:07 #3
436847 embedguy
pi_219176167
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 09:47 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja nou, vanuit mijn expertise als software developer zou ik dat optimisme toch wat temperen, het enige waar ai vooralsnog erg goed in lijkt te zijn is het generen van verschrikkelijk veel technical debt die zometeen niemand meer kan inlossen, als er alleen nog maar "vibe coders" over zijn, en de laatste goede developers allemaal vertrokken zijn naar hun hutje in de bossen.
Technical debt is juist toch helemaal geen probleem meer? Dat kan de ai zelf oplossen.

Ik stel me zo voor dat we op een gegeven moment vooral gaan focussen op rfc's en rfc's aan elkaar knopen. Vervolgens geven we dat aan de ai en dan geeft ai het resultaat inclusief alle test en dan heeft de ai ook al getest of dat het werkt (in een sandbox) inclusief security checks. Dan hoeft een 'software-checker' alleen nog maar te kijken of de tests volledig zijn en vluchtig over de code heen te kijken (vergelijkbaar met hedendaagse code-reviews). Een volledig opnieuw geschreven software pakket is dan relatief snel gedaan.

Wat ik maar wil zeggen: straks hoeft een softwaremodule niet meer 10 jaar mee te kunnen, dan is het schrijven ervan zo makkelijk dat het elke twee jaar vervangen kan worden.

Edit: DIt is eigenlijk meer iets voor een ai-filosofeer topic. Niet echt voor een beurs-topci. Dus never mind.
Life is happening now.
  zondag 2 november 2025 @ 13:05:59 #4
436847 embedguy
pi_219176193
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 09:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je ziet nu ook in iedere social media app "AI" knopjes verschijnen.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe een Meta de AI-knop in Whatsapp of Instagram ten gelde kan maken.
De enige keer dat ik die heb aangeklikt was om te kijken of ik hem uit kon zetten :P
Als je er gebruik van maakt, dan wordt je chat naar meta gestuurd zodat ze weer meer data hebben. En data=geld. Ik denk dat het daar in zit.

Tja, zolang er veel mensen zijn die er wel gebruik van maken dan maakt het weinig uit dat er enkelingen zijn die dat niet doen. Het vergt ook wel tijd voor mensen om aan de vernieuwing te wennen, grote kans dat we het over 20 jaar de normaalste zaak van de wereld vinden dat we van dit soort tools gebruik maken. Denk ik.
Life is happening now.
pi_219176200
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 13:05 schreef embedguy het volgende:

[..]
Als je er gebruik van maakt, dan wordt je chat naar meta gestuurd zodat ze weer meer data hebben. En data=geld. Ik denk dat het daar in zit.

Tja, zolang er veel mensen zijn die er wel gebruik van maken dan maakt het weinig uit dat er enkelingen zijn die dat niet doen. Het vergt ook wel tijd voor mensen om aan de vernieuwing te wennen, grote kans dat we het over 20 jaar de normaalste zaak van de wereld vinden dat we van dit soort tools gebruik maken. Denk ik.
Over 20 jaar zeker wel.
Maar de huidige beurskoersen lopen daar wel wat op vooruit.
  zondag 2 november 2025 @ 13:15:55 #6
436847 embedguy
pi_219176243
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 10:11 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het doet vooral heel erg denken aan de laatste fase van de internetbubbel. Toen zag je ook dat bedrijven massaal gingen investeren in elkaar. Veel geld binnenhalen van investeerders en dat geld dan weer investeren in elkaar, dat duidt op het oppompen van virtuele waarde.

Je zag toen ook heel veel ‘strategische partnerschappen’. Door in elkaar te investeren ontstonden boekhoudkundige winsten, maar die waren puur gebaseerd op verwachtingen, niet op cashflow. En qua beurskoersen ontstond een zelfversterkend effect; stijgt bedrijf A, dan stijgt ook de waarde van bedrijf B dat in A heeft geīnvesteerd — en omgekeerd.

Nu is het altijd gevaarlijk om te denken dat de historie zich gaat herhalen, maar als AI bedrijven nu massaal in elkaar gaan investeren is dat wat mij betreft wel een rode vlag.
Aja. Die vergelijking zag ik op zich ook. Echter loopt de vergelijking volgens mij wel (minstens deels) mank omdat er destijds ontzettend veel bedrijven waren die er in investeerde maar die zelf verlies maakte. De bedrijven die winst maakten waren de bedrijven die de infrastructuur leverde en betaald werden door bedrijven die zelf verlies maakte.

Nu investeren bedrijven in ai die zelf ontzettend veel winst maken en waarvoor het weinig uit maakt dat ai op zichzelf weinig oplevert (uitgedrukt in geld bedoel ik).

Dusja, dan vraag ik me alsnog af in hoeverre het rondschuiven van geld een teken is van een bubbel.

Het eerder gegeven plaatje lijkt mij ook zeker op ai van toepassing. Dus het zal vast een keer dippen. Maar dat heeft alsnog weinig te maken met dat rondschuiven van geld.

quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"This time it will be different!"
Exact, jij snapt hem! :D

Een ding wat niet verandert is dat elke situatie weer anders is. Een ander ding wat niet zal veranderen is dat mensen mee gaan met de hype flow en vervolgens dumpen als die flow over is. Blijft alsnog de vraag wat dat rondschuiven van geld voor een probleem is voor beleggers :p
Life is happening now.
  zondag 2 november 2025 @ 13:17:42 #7
436847 embedguy
pi_219176257
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Over 20 jaar zeker wel.
Maar de huidige beurskoersen lopen daar wel wat op vooruit.
Eens!
Life is happening now.
pi_219179913
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 13:15 schreef embedguy het volgende:

[..]
Aja. Die vergelijking zag ik op zich ook. Echter loopt de vergelijking volgens mij wel (minstens deels) mank omdat er destijds ontzettend veel bedrijven waren die er in investeerde maar die zelf verlies maakte. De bedrijven die winst maakten waren de bedrijven die de infrastructuur leverde en betaald werden door bedrijven die zelf verlies maakte.

De pure AI-bedrijven als OpenAI, Anthropic of Mistral maken ook nu gigantische verliezen natuurlijk. Enige verschil met toen is dat ze niet publiek verhandelbaar zijn.

Giganten als Microsoft of Alphabet maken inderdaad gewoon winst op andere gebieden, maar je moet denk ik ook niet onderschatten hoeveel miljarden zij er inmiddels in gepompt hebben en hoeveel van hun waardering gebaseerd is op toekomstige verdiensten van AI.

Feitelijk is de hele beurs omhoog gegaan op de AI-hype, met de magnificent Seven die het omhoog gestuwd hebben. Als daar barstjes in komen kan zomaar het hele kaartenhuis in elkaar donderen. En dus is men er heel veel aan gelegen om de verwachtingen hoog te houden. Het rondpompen van geld is wat dat betreft een alarmsignaal dat we richting de piek in jouw plaatje aan het gaan zijn.
  maandag 3 november 2025 @ 01:08:38 #10
436847 embedguy
pi_219180982
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 21:15 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
De pure AI-bedrijven als OpenAI, Anthropic of Mistral maken ook nu gigantische verliezen natuurlijk. Enige verschil met toen is dat ze niet publiek verhandelbaar zijn.

Giganten als Microsoft of Alphabet maken inderdaad gewoon winst op andere gebieden, maar je moet denk ik ook niet onderschatten hoeveel miljarden zij er inmiddels in gepompt hebben en hoeveel van hun waardering gebaseerd is op toekomstige verdiensten van AI.

Feitelijk is de hele beurs omhoog gegaan op de AI-hype, met de magnificent Seven die het omhoog gestuwd hebben. Als daar barstjes in komen kan zomaar het hele kaartenhuis in elkaar donderen. En dus is men er heel veel aan gelegen om de verwachtingen hoog te houden. Het rondpompen van geld is wat dat betreft een alarmsignaal dat we richting de piek in jouw plaatje aan het gaan zijn.
Dank voor je inzicht. Daar zit wat in.

quote:
En dus is men er heel veel aan gelegen om de verwachtingen hoog te houden
Vraag me af wat hier de gedachte achter is. Mark Zuckerburg etc weten toch ook wel dat ze de verwachtingen niet hoog kunnen houden en geld rondpompen met dat doel hoogstens uitstel van executie zou zijn.

Met deze redenatie neig ik te denken dat dat rondpompen niet bedoeld is om ‘de verwachtingen hoog te houden’.

quote:
Als daar barstjes in komen kan zomaar het hele kaartenhuis in elkaar donderen.
Dat is zeker waar.
Life is happening now.
  maandag 3 november 2025 @ 15:45:05 #11
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219185146
Zouden we nu in de fase zitten waar later over geschreven zal worden "je kon toen een hele reeks traditionele bedrijven kopen voor 10-15x de winst, waar men investeerde liever in AI bedrijven voor 400x de winst"?
In de intelligent investor heb je zo'n bonus hoofdstuk van Jason Zweig. Hier iig Berkshire bijgekocht (vandaag) en vrijdag Heineken.

Ik zit wel dik in bedrijven die hier bergen aan capex aan uitgegeven (amazon en meta). Maar zit daar liever in dan in Nvidia (bijv).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_219185840
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 15:45 schreef JimmyJames het volgende:
Zouden we nu in de fase zitten waar later over geschreven zal worden "je kon toen een hele reeks traditionele bedrijven kopen voor 10-15x de winst, waar men investeerde liever in AI bedrijven voor 400x de winst"?
In de intelligent investor heb je zo'n bonus hoofdstuk van Jason Zweig. Hier iig Berkshire bijgekocht (vandaag) en vrijdag Heineken.

Ik zit wel dik in bedrijven die hier bergen aan capex aan uitgegeven (amazon en meta). Maar zit daar liever in dan in Nvidia (bijv).
Over Berkshire gesproken; die zitten wel op een berg cash momenteel.

pi_219185892
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Berkshire wordt (goed) gemanaged als pensioenpotje voor Amerikanen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_219186360
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En ook zwaar in obligaties. Dat is ook wel een teken
pi_219189432
Net als buffet zet ik steeds meer en meer om in cash, probeer de balans te behouden qua strategie wat ik toepas zoals dividend behoud, maar cash is even “koning”.

Het kan overigens niet eens perse een “crash” zijn van de beurs, als het allemaal, producten, huizen, beurzen, werkloosheid, maar blijft stijgen, Is dat een ander soort “crash”.

Dan zit je een stagflatie waar je maar heel moeilijk uit gaat komen, zie Japan.
pi_219192306
Heb zojuist laatste plukje ASM International verkocht. Toch een mooie 25% rendement in 7 maanden. Jammer dat ik er niet wat groter in zat ;) . Maar uiteindelijk past het niet in mijn strategie om alleen nog maar in indexfondsen te gaan.

Twijfel wel of ik dit ga investeren in een ETF of dat ik even afwacht wat de beurzen gaan doen en nog wat VRH uit spaar.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:16:09 #17
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219197223
Dat die AI gegenereerde nieuwe reclame van Coke zo slecht wordt ontvangen, lijkt mij ook wel een teken aan de wand. Zouden ze überhaupt iets hebben bespaard daarmee? Wat is de ROI als je je grafische team ontslaat en pure bagger ervoor terugkrijgt?
pi_219197446
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 16:22 schreef Faraday01 het volgende:
Heb zojuist laatste plukje ASM International verkocht. Toch een mooie 25% rendement in 7 maanden. Jammer dat ik er niet wat groter in zat ;) . Maar uiteindelijk past het niet in mijn strategie om alleen nog maar in indexfondsen te gaan.

Twijfel wel of ik dit ga investeren in een ETF of dat ik even afwacht wat de beurzen gaan doen en nog wat VRH uit spaar.
Ja? Helemaal uit de individuele aandelen?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_219197490
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:40 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Ja? Helemaal uit de individuele aandelen?
Op dit moment heb ik nog een aantal individuele aandelen maar op een goed moment ga ik die ook verkopen. Net zoals velen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het niet beter weet en het kost me bovendien veel te veel tijd. Een ETF of een fonds is dan veel meer set and forget voor de langere termijn. Heb alleen wel wat hoogtevrees op het moment dus kan best zijn dat ik losse aandelen verkoop en even af wacht.
  woensdag 5 november 2025 @ 18:56:43 #20
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219200707
En ja hoor AMD is weer groen. De bubbel gaat nog wel even door.

Kun je in die SEC filings trouwens ook zien welke put series Burry heeft gekocht op NVIDIA & Palantir? Ik denk dat hij uiteindelijk gelijk krijgt, maar wellicht niet voordat de expiratie van zijn puts.

Tijdens de internetbubbel koos hij voor een valuestrategie: hij zat toen niet te shorten (meen ik) maar value op te pakken.

Ik neig sterk naar de tweede strategie.

Het artikel over Burry uit 2010 is nog steeds live: https://www.vanityfair.co(...)2DhitwdSqDLmR2Rv3fQR
erg aardig leesvoer

[ Bericht 36% gewijzigd door JimmyJames op 05-11-2025 20:00:18 ]
  woensdag 5 november 2025 @ 20:33:10 #21
436847 embedguy
pi_219201570
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:16 schreef JimmyJames het volgende:
Dat die AI gegenereerde nieuwe reclame van Coke zo slecht wordt ontvangen, lijkt mij ook wel een teken aan de wand. Zouden ze überhaupt iets hebben bespaard daarmee? Wat is de ROI als je je grafische team ontslaat en pure bagger ervoor terugkrijgt?
Wat is dat teken volgens jou dan? :P Dat mensen er nog niet aan gewend zijn, aan ai beelden? In dat geval: helemaal eens. Dat kost tijd.

Ik vraag me af in hoeverre die reclames nou zo slecht ontvangen worden of dat het gewoon een klein aantal mensen zijn die heel hard vuur en brand roepen. Persoonlijk vind ik de reclame wel leuk, het heeft wel wat. Maargoed, dat ben ik :P

Vorig jaar heeft coca cola ook al een ai reclame uitgebracht. Als dat zo slecht ontvangen zou zijn geweest hadden ze het vast niet opnieuw gedaan lijkt me. CocaCola heeft immers hordes psychologen in dienst die de ‘mood’ van mensen observeren. Als zo’n reclame werkelijk slecht aan slaat dan merken die dat wel op, lijkt me.
Life is happening now.
pi_219207373
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Net als buffet zet ik steeds meer en meer om in cash, probeer de balans te behouden qua strategie wat ik toepas zoals dividend behoud, maar cash is even “koning”.

Het kan overigens niet eens perse een “crash” zijn van de beurs, als het allemaal, producten, huizen, beurzen, werkloosheid, maar blijft stijgen, Is dat een ander soort “crash”.

Dan zit je een stagflatie waar je maar heel moeilijk uit gaat komen, zie Japan.
Der uit komen of volgt er een kantelpunt?
  zondag 9 november 2025 @ 19:36:38 #23
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219233853
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 20:33 schreef embedguy het volgende:

[..]
Wat is dat teken volgens jou dan? :P Dat mensen er nog niet aan gewend zijn, aan ai beelden? In dat geval: helemaal eens. Dat kost tijd.

Ik vraag me af in hoeverre die reclames nou zo slecht ontvangen worden of dat het gewoon een klein aantal mensen zijn die heel hard vuur en brand roepen. Persoonlijk vind ik de reclame wel leuk, het heeft wel wat. Maargoed, dat ben ik :P

Vorig jaar heeft coca cola ook al een ai reclame uitgebracht. Als dat zo slecht ontvangen zou zijn geweest hadden ze het vast niet opnieuw gedaan lijkt me. CocaCola heeft immers hordes psychologen in dienst die de ‘mood’ van mensen observeren. Als zo’n reclame werkelijk slecht aan slaat dan merken die dat wel op, lijkt me.
Meer overinvesteringen en "over-reliance" op AI. Ik vraag mij af of het wel zo'n succes is.. Mijn idee is dat mensen niet echt een warm en fuzzy feeling van krijgen van zo'n overduidelijke AI-reclame.

Hoe staan jullier ervoor YTD? Ik heb uiteindelijk "slechts" 1% ingeleverd tegen mijn ATH van een handjevol handelssessies terug. De tech die ik heb is wel onderuit gegaan (Meta, amazon, sofi, alphabet) maar de rest (brk, mdlz, hsy, heineken) heeft dat aardig opgevangen. Sta nu op +22,9% ytd. Best tevreden tov 0% op een spaarrekening. Sofi zou ik eigenlijk moeten verkleinen, maar premies zijn te aantrekkelijk. Als de bubbel barst kan daar zo 50% van af (hoewel niet direct een AI aandeel).

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 09-11-2025 19:43:29 ]
pi_219234026
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 19:36 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Meer overinvesteringen en "over-reliance" op AI. Ik vraag mij af of het wel zo'n succes is.. Mijn idee is dat mensen niet echt een warm en fuzzy feeling van krijgen van zo'n overduidelijke AI-reclame.

Hoe staan jullier ervoor YTD? Ik heb uiteindelijk "slechts" 1% ingeleverd tegen mijn ATH van een handjevol handelssessies terug. De tech die ik heb is wel onderuit gegaan (Meta, amazon, sofi, alphabet) maar de rest (brk, mdlz, hsy, heineken) heeft dat aardig opgevangen. Sta nu op +22,9% ytd. Best tevreden tov 0% op een spaarrekening. Sofi zou ik eigenlijk moeten verkleinen, maar premies zijn te aantrekkelijk. Als de bubbel barst kan daar zo 50% van af (hoewel niet direct een AI aandeel).
Die 22,9 haal ik niet. Halverwege het jaar stond ik nog in de min. Dividend nodig gehad om daar uit te komen en dankzij tech is het allemaal nog op zijn pootjes terecht gekomen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_219234192
Ik doe YTD 4,15% versus 9,04% voor de AEX. Ik zit niet zo in tech en een derde van mijn portefeuille noteert in USD. Tja, het is niet anders.
pi_219236238
Ongeveer 35% YTD, veel tech (Nvidia, Amazon & Alphabet) gekocht gedurende april crash
pi_219236991
Ik heb even gerekend. Het was wat lastig omdat de overzichten van DeGiro niet echt meewerken maar daar zit ik nu op ongeveer +6% YTD. Ik moet er wel bij zeggen dat ik daar ook wat verkocht heb om buiten box 3 te zetten en daar reken ik 0% rendement op. Het is geen heel best jaar, maar nog altijd een stuk meer dat op een spaarrekening. En mijn horizon ligt verder weg dan 10 jaar. Dat maakt uiteraard ook uit. Door derden beheerd doet het nog net een klein beetje minder. Daar heb ik ook voor een wat lager risicoprofiel gekozen.
pi_219237136
Overigens is het de laatste tijd wel enorm volatiel. Die 6% YTD bij DeGiro was slot afgelopen vrijdag. Op dit moment ligt dat alweer 1,93 procentpunt hoger :D. Het hangt er erg vanaf wanneer je het vraagt.
pi_219237210
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 09:53 schreef recursief het volgende:
Overigens is het de laatste tijd wel enorm volatiel. Die 6% YTD bij DeGiro was slot afgelopen vrijdag. Op dit moment ligt dat alweer 1,93 procentpunt hoger :D. Het hangt er erg vanaf wanneer je het vraagt.
Schiet vandaag inderdaad alweer flink omhoog. Ben benieuwd hoe de Amerikaanse beurs gaat openen.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_219237315
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 09:53 schreef recursief het volgende:
Ik heb een deel bij fitvermogen staan en dat betekent dat die koersen altijd een dag achter lopen. Dus fitvermogen gaat vandaag omlaag terwijl de rest in het groen staat.

ytd staan mijn aandelen 11,75% in de plus. Over alle assets en na verrekening van de VRH voor 2025 kom ik uit op netto 6,5%. Was het elk jaar maar zo'n feest :D
  maandag 10 november 2025 @ 15:47:41 #31
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219239261
Hoe kan ik dit handig zien bij deGiro mijn YTD % ?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219240117
quote:
89s.gif Op maandag 10 november 2025 15:47 schreef laziness het volgende:
Hoe kan ik dit handig zien bij deGiro mijn YTD % ?
Niet, dan zul je zelf moeten gaan rekenen.

Je kunt in je inbox een rekeningoverzicht exporteren als CSV of Excel. Daarbij kun je een datumrange selecteren.

De stand van je portefeuille op 1 januari haal je uit je jaaroverzicht. Daarna is het een kwestie van rekenen. Divident is rendement, stortingen en onttrekkingen renderen vanaf/tot de datum van storting/onttrekking.

[ Bericht 13% gewijzigd door recursief op 10-11-2025 21:28:04 ]
pi_219249545
28-5-2025 gevraagd naar het aandeel $LMND. Noteerde toen rond de $32 en was bar weinig enthousiasme op dit forum. Desondanks ben ik ingestapt en ben (nog steeds) razend enthousiast over dit bedrijf. Noteert nu rond de $79.

Toch, en nog steeds, de moeite waard om naar te kijken ;)
pi_219249574
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 09:15 schreef Belegger9 het volgende:
28-5-2025 gevraagd naar het aandeel $LMND. Noteerde toen rond de $32 en was bar weinig enthousiasme op dit forum. Desondanks ben ik ingestapt en ben (nog steeds) razend enthousiast over dit bedrijf. Noteert nu rond de $79.

Toch, en nog steeds, de moeite waard om naar te kijken ;)
Net als in de dot.com tijd, is het interessant om te zeggen dat je wat met AI doet.
Het bedrijf draait nog steeds verlies, dus ik zie nog weinig redenen voor die hoge koers.

Neemt niet weg dat je in de rit omhoog winst kan maken.
pi_219249627
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 18:18 schreef recursief het volgende:

[..]
Niet, dan zul je zelf moeten gaan rekenen.

Je kunt in je inbox een rekeningoverzicht exporteren als CSV of Excel. Daarbij kun je een datumrange selecteren.

De stand van je portefeuille op 1 januari haal je uit je jaaroverzicht. Daarna is het een kwestie van rekenen. Divident is rendement, stortingen en onttrekkingen renderen vanaf/tot de datum van storting/onttrekking.

Simple portfolio doet dat heel goed:

https://simpleportfolio.app/
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_219249634
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 09:30 schreef Patroon het volgende:

[..]
Simple portfolio doet dat heel goed:

https://simpleportfolio.app/
Dat is een goede tip. Ik snap eerlijk gezegd niet dat DeGiro dit niet zelf doet.
pi_219249787
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 09:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is een goede tip. Ik snap eerlijk gezegd niet dat DeGiro dit niet zelf doet.
Ik ook niet. Zal wel geld kosten. Betaal liever wat minder voor mijn beleggingen dan dat ik allemaal fancy grafiekjes heb.
pi_219249896
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:02 schreef Patroon het volgende:

[..]
Ik ook niet. Zal wel geld kosten. Betaal liever wat minder voor mijn beleggingen dan dat ik allemaal fancy grafiekjes heb.
Ik zie ook het probleem niet zo, je kunt in excel van de meeste aandelen gewoon via een automatische koppeling marktdata (met 15 minuten vertraging) importeren. Dus als je de stand per 1 januari hebt en je transacties, kosten en dividenden bij houdt rolt daar min of meer live je rendement YTD uit.

Helaas zijn er een paar ISIN's die je niet automatisch kunt importeren (Fitvermogen en ook Rabo certificaten) en die toch redelijk wat mensen bezitten.

Excel vertelt dat het YTD rendement op dit moment 13,34% is op mijn aandelen :9
pi_219251034
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 10:02 schreef Patroon het volgende:

[..]
Als er 1 getal is dat ik graag in mijn portefeuille wil zien dan is dat rendement. Ik doe vooral buy&hold dus veel transactiekosten heb ik niet.
pi_219254286
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 13:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Als er 1 getal is dat ik graag in mijn portefeuille wil zien dan is dat rendement. Ik doe vooral buy&hold dus veel transactiekosten heb ik niet.
Ik ook.

Daarom simple portfolio
  woensdag 12 november 2025 @ 23:27:31 #41
436847 embedguy
pi_219254511
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 09:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat heeft er denk ik mee te maken dat mensen meer gewillig zijn om méér te beleggen als ze denken dat ze goede rendementen maken.

Mensen schijnen het rendement van hun beleggingen structureel hoger in te schatten dan dat ze werkelijk zijn. Dus dan zou het niet gunstig zijn van DeGiro om het échte rendement te laten zien.
Life is happening now.
pi_219254965
Jij ga een BV oprichten, de belastingdruk in box 3 wordt wel erg fors.

Leuk met dat aanwas belasten straks. Zou je aandelen moeten verkopen steeds om de belasting te kunnen betalen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219255114
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 07:01 schreef ludovico het volgende:

Leuk met dat aanwas belasten straks. Zou je aandelen moeten verkopen steeds om de belasting te kunnen
Ja dat kan. Maar rendement/winst in de BV is wel belast, en tegen de tijd dat je het uitkeert betaal je ook dividendbelasting. Je mag zelf de rekensom maken om te zien of dat voordelig is.
pi_219255197
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:01 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja dat kan. Maar rendement/winst in de BV is wel belast, en tegen de tijd dat je het uitkeert betaal je ook dividendbelasting. Je mag zelf de rekensom maken om te zien of dat voordelig is.
Uiteraard. Effectieve belasting is via de BV nauwelijks hoger en zolang je niet uitkeert heb je een bedrag dat nog niet is belast dat nog voor je rendeert.

Cq ipv 8 aandelen heb je er gewoon nog 10.

Daar kun je dus tot het eeuwige ook meer dividend uit betalen, ok weliswaar met eerst nog aftrek box 2 belasting.

Maar ik heb de som gemaakt in ieder geval, het voordeel zit hem veel groter in de beschikking over een groter bedrag via die BV (dus voor uitkeren). Dan dat het - als je na lange tijd alles verzilverd en de BV opdoekt - belastingvoordeel levert.

Overigens, als je de initiële kapitaalstorting terugtrekt hoef je geen box 2 te betalen ook.

Let wel dividend belasting is een voorheffing.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219255219
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Overigens, als je de initiële kapitaalstorting terugtrekt hoef je geen box 2 te betalen ook.
Dat is een flauwe. Het gaat om belasting over rendement, niet over de hoofdsom. Je betaalt overigens wel notariskosten als je dat doet, maar dat zal peanuts zijn.

Alternatief is lenen van de BV. Dat mag zonder verdere verantwoording tot een half miljoen. Dat moet je wel rente en aflossing aan de BV betalen, en de betaalde rente telt weer mee voor de winstbelasting.
pi_219255317
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:39 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is een flauwe. Het gaat om belasting over rendement, niet over de hoofdsom. Je betaalt overigens wel notariskosten als je dat doet, maar dat zal peanuts zijn.

Alternatief is lenen van de BV. Dat mag zonder verdere verantwoording tot een half miljoen. Dat moet je wel rente en aflossing aan de BV betalen, en de betaalde rente telt weer mee voor de winstbelasting.
Enig idee hoeveel verder je bent wil je de hoofdsom moeten aantasten? Je begint met het opeten van het rendement. (en dat rendement eet je op door kapitaal terug te trekken, want dat is fiscaal beter).

Zo flauw is die niet.
Je bent gewoon erg veel jaar verder en als je denkt wat na te laten aan je kinderen worden die winsten helemaal beperkt uitgekeerd.

Dat heeft wel een hefboomeffect.
pi_219255377
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 07:01 schreef ludovico het volgende:

Leuk met dat aanwas belasten straks. Zou je aandelen moeten verkopen steeds om de belasting te kunnen betalen.
Ik zit ook te twijfelen maar heb het vermoeden dat mijn vermogen nog te klein is. Weet iemand vanaf welk vermogen het interessant is om een bv op te richten?
pi_219255390
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Enig idee hoeveel verder je bent wil je de hoofdsom moeten aantasten? Je begint met het opeten van het rendement. (en dat rendement eet je op door kapitaal terug te trekken, want dat is fiscaal beter).

Zo flauw is die niet.
Je bent gewoon erg veel jaar verder en als je denkt wat na te laten aan je kinderen worden die winsten helemaal beperkt uitgekeerd.

Dat heeft wel een hefboomeffect.
Wat ik bedoel is dat de kapitaalstorting nooit belast wordt als je die terugtrekt. Zonder BV betaal je ook alleen over (fictief) rendement, niet over je bezit. Het verschil zit 'm erin dat je in een BV box 3 ontwijkt. Daar staat tegenover dat je in een BV winstbelasting betaalt over daadwerkelijk rendement (en dividendbelasting bij uitkeren). Bij rendementen een stukje boven het forfaitair rendement van box 3 is dat niet per se gunstig.
pi_219255570
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:03 schreef Belegger9 het volgende:

[..]
Ik zit ook te twijfelen maar heb het vermoeden dat mijn vermogen nog te klein is. Weet iemand vanaf welk vermogen het interessant is om een bv op te richten?
Depends vooral aan de winsten die je verwacht.... Ik denk dat je bij een horizon van 20 jaar vermogens opbouw... Eigen beheer.... Dat je met 5-10k winst per jaar (die wel herbeleggen) ook echt wel prima voor een BV kunt kiezen.
pi_219255586
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:07 schreef recursief het volgende:
Zonder BV betaal je ook alleen over (fictief) rendement, niet over je bezit.
Huidig stelsel is fictief rendement over je bezit...

Nieuw stelsel? Aanwasbelasting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')