https://nos.nl/artikel/25(...)g-voor-de-democratiequote:VNG: aantijgingen verkiezingsproces zijn 'bedreiging voor de democratie'
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) noemt "recente uitlatingen" waarin het verkiezingsproces wordt bekritiseerd "een bedreiging voor de democratische rechtsstaat". Dat doet de organisatie in een korte verklaring.
PVV-leider Wilders deelde vrijdag berichten op X die verkiezingsfraude suggereren. Voorzitter van de VNG Sharon Dijksma stelt niet expliciet dat de verklaring een reactie is op deze berichten en de actie van Wilders.
De VNG noemt de "aantijgingen" tendentieus. Ze "ontberen elke vorm van bewijs en vormen daarmee een directe bedreiging voor de democratische rechtsstaat".
Vertrouwen van burgers
"Het verkiezingsproces wordt in de gemeentes met de grootste zorgvuldigheid en transparantie uitgevoerd. Onze medewerkers en de vele vrijwilligers werken keihard om alles transparant, zorgvuldig en goed te laten verlopen", zegt Dijksma namens de gezamenlijke gemeenten. "Het ondermijnen van de integriteit van burgemeesters zonder feitelijke grond tast niet alleen hun positie aan, maar ook het vertrouwen van burgers in onze democratische instituties."
Gisteren reageerde de Kiesraad op de berichten van Wilders. De Kiesraad keerde zich tegen de aantijging dat de beveiliging van de verkiezingssoftware is onderzocht door een bedrijf dat eigendom is van een vertrouwenspersoon van D66.
'Pertinente onzin'
Ook deelde Wilders berichten over onregelmatigheden met stembiljetten van Maastricht, Leiden en Zaanstad. Die gemeenten wezen de beschuldigingen van de hand. Een woordvoerder van Zaanstad noemde de berichten "pertinente onzin".
De Kiesraad stelt dat van fouten in Maastricht, Leiden en Zaanstad niets bekend is.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten vraagt in haar verklaring mensen terughoudend te zijn in het publieke debat en vraagt respect voor de rechtsstatelijke processen. "Wij hebben vertrouwen in de Kiesraad en ondersteunen hun rol in het onderzoeken van eventuele bijzonderheden rondom het verkiezingsproces."
Volgens mij was de boodschap van de afgelopen campagne dat we daar (inderdaad) bijna allemaal een aandeel in hebben, en op zouden moeten reflecteren.quote:Op zaterdag 1 november 2025 22:38 schreef Aberkullie het volgende:
Nee maar jij begrijpt het niet, juist dat hautaine gedrag van jou zorgt ervoor dat mensen zo radicaal worden.
O ja alleen heb ik geen begrip voor volgevreten volk dat alleen maar op buitenlanders kan kankeren dus van mij moeten jullie het niet hebben.quote:Op zaterdag 1 november 2025 22:58 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Volgens mij was de boodschap van de afgelopen campagne dat we daar (inderdaad) bijna allemaal een aandeel in hebben, en op zouden moeten reflecteren.
Dat we zijn allemaal fout is nogal vermoeiend als alleen extreem rechts zich zo gedraagt en alleen "fatsoenlijk" rechts politiek samenwerkt met deze hooligan.quote:Op zaterdag 1 november 2025 22:58 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Volgens mij was de boodschap van de afgelopen campagne dat we daar (inderdaad) bijna allemaal een aandeel in hebben, en op zouden moeten reflecteren.
Ja sorry ik had moeten leren van Hillary die in 2016 wat stoms had gezegd. Dat Trump bijna wekelijks veel verder gaat en daarmee al twee verkiezingen heeft gewonnen moet je negeren.quote:Op zaterdag 1 november 2025 22:38 schreef Aberkullie het volgende:
Nee maar jij begrijpt het niet, juist dat hautaine gedrag van jou zorgt ervoor dat mensen zo radicaal worden.
Dat is jammer.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:00 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
O ja alleen heb ik geen begrip voor volgevreten volk dat alleen maar op buitenlanders kan kankeren dus van mij moeten jullie het niet hebben.
Nee dat heeft me alleen nog verder geradicaliseerd.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:04 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dat is jammer.
Ik heb zelf gemerkt dat ik door in gesprek te blijven met mijn tegenpolen over bepaalde onderwerpen gematigder ben gaan denken. Het leidt tot meer wederzijds begrip.
Misschien dat je je alsnog bedenkt en besluit om toch in gesprek te blijven.
Mij in eerste instantie ook, maar dat is ook veranderd.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:07 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nee dat heeft me alleen nog verder geradicaliseerd.
Vraag het me af. Het is nu niet zo dat de republikeinen minder achter trump zijn gaan staan. Sterker nog juist tegen overgestelde.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:31 schreef 2172619626795 het volgende:
On-topic:
Ik hoop dat de wens van het CDA wordt doorgevoerd dat alle politieke partijen een basis van interne partijdemocratie zouden moeten hanteren, te lezen in artikel 2.1 lid b van het verkiezingsprogramma van het CDA.
Dan zal het voor Greetje rap klaar zijn met dit soort achterlijke excessen.
Dagelijkse peilingen met bipolaire stoornissen mogen ze ook wel verbieden de laatste 2 weken voor de verkiezingen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:34 schreef Alpha0 het volgende:
Ik vind die lijsttrekker debatten eigenlijk een groter gevaar voor de democratie. Lijkt toch veel invloed te hebben op kiezers terwijl het eigenlijk niet de juiste gelegenheid is om inhoudelijk een partij eens flink aan de tand te voelen.
FvD heeft de meeste leden.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:31 schreef 2172619626795 het volgende:
On-topic:
Ik hoop dat de wens van het CDA wordt doorgevoerd dat alle politieke partijen een basis van interne partijdemocratie zouden moeten hanteren, te lezen in artikel 2.1 lid b van het verkiezingsprogramma van het CDA.
Wat er ook niet aan deugt, is dat de omroepen in de regel alleen lijsttrekkers uitnodigen voor de verkiezingsdebatten. We kiezen een parlement met 150 leden, waarvan hoogstens zo'n 15 lijsttrekkers. Ze zouden ook debatten moeten houden tussen de overige kandidaten, zeker als die op zogenaamde verkiesbare plaatsen staan.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:34 schreef Alpha0 het volgende:
Ik vind die lijsttrekker debatten eigenlijk een groter gevaar voor de democratie. Lijkt toch veel invloed te hebben op kiezers terwijl het eigenlijk niet de juiste gelegenheid is om inhoudelijk een partij eens flink aan de tand te voelen.
Lol.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:31 schreef 2172619626795 het volgende:
On-topic:
Correct. En als je iets democratisch wil in die partij moet je met 3/4 van de leden fysiek op komen dagen. Wat nooit kan.quote:
Waarom voel je je beledigd als het niet waar is?quote:Op zondag 2 november 2025 00:32 schreef 215 het volgende:
Laat ik het er bij houden dat Wilders met zijn aantijgingen de naar schatting 100.000 vrijwilligers beschuldigd van fraude.
Sinds een aantal jaren zit ik op een stemburo en tel ik stemmen. De bewering dat 'we' zouden sjoemelen met ongeveer honderdduizend medewerkers is nogal wat. Ik voel me behoorlijk beledigd door dergelijk uitspraken.
Neem van mij en de andere medewerkers aan dat sjoemelen bij het NL tellen vrijwel uitgesloten is. En als hij er twijfel aan heeft dan is ie net als iedereen wettelijk gerechtigd om het telproces van begin tot eind te volgen.
Mee delen in de hapjes en drankjes kan dan ook. Echter bemoeien met het telproces kan uitsluitend bij de voorzitter die het protest dan zal opnemen in het proces verbaal maar wel tellen dan wel gewoon door. Achteraf zal de kiesraad beoordelen of het protest terecht was. Hoe kan je het minder fraude gevoelig organiseren?
quote:Op zondag 2 november 2025 01:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom voel je je beledigd als het niet waar is?
Oh dat had ik er nog bij willen schrijven:quote:Op zondag 2 november 2025 00:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat er ook niet aan deugt, is dat de omroepen in de regel alleen lijsttrekkers uitnodigen voor de verkiezingsdebatten. We kiezen een parlement met 150 leden, waarvan hoogstens zo'n 15 lijsttrekkers. Ze zouden ook debatten moeten houden tussen de overige kandidaten, zeker als die op zogenaamde verkiesbare plaatsen staan.
Ik denk dat 90% van demense niet eens weet wie die overige 135 kamerleden zijn.quote:Op zondag 2 november 2025 00:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat er ook niet aan deugt, is dat de omroepen in de regel alleen lijsttrekkers uitnodigen voor de verkiezingsdebatten. We kiezen een parlement met 150 leden, waarvan hoogstens zo'n 15 lijsttrekkers. Ze zouden ook debatten moeten houden tussen de overige kandidaten, zeker als die op zogenaamde verkiesbare plaatsen staan.
Ik vroeg het aan hem/haar, niet aan jou. En het is een oprechte vraag. Als jij weet dat het niet klopt, is er toch niks om beledigd over te zijn? Geert = uitgespeeld.quote:
Het maakt niet uit. GLPvdA, CDA en D66 zijn minstens zo erg en de rest heeft geen invloed.quote:Op zondag 2 november 2025 08:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
Nou, ik had ooit ook echt wel mijn twijfels hoor dat zoveel mensen zo dom zijn dat ze steeds op de VVD gaan stemmen. Vandaar dat ik me toen ook een keer als stembureaulid en teller had opgegeven.
Wat blijkt? Er zijn echt veel mensen zo dom.
Bij WNL Op Zondag is er eentje geweest tussen de nummers twee.quote:Op zondag 2 november 2025 00:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou het een goede eerste stap vinden. Ik denk namelijk wel dat het in excessen zou kunnen schelen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:39 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Vraag het me af. Het is nu niet zo dat de republikeinen minder achter trump zijn gaan staan. Sterker nog juist tegen overgestelde.
Geert is de enige polictus die in een verkiezing letterlijk 0 zetels kreeg (provinciale staten) en paar jaar later 37 zetels (TK). elke lijstrekker had alang moeten wieberen na die verliezen, maar zijn achterban is trouw ana hem, net als zijn fractieleden.
Dus ook al moeten ze een democratisch proces implementeren, dan nog zal er rondom de one men show wilders weinig veranderen.
Is dat niet GL-PvdA?quote:
Noem mij naïef, maar ik denk dat een interne partijdemocratie past mij ons democratisch stelsel en dus een goede eerste stap zou zijn om Geert Wilder ertoe te bewegen meer verantwoordelijkheid af te leggen aan zijn partij dan hij nu hoeft te doen.quote:Op zondag 2 november 2025 00:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Lol.
Wat een naïviteit.
Allemaal georganiseerd zoals het CDA of anders verbieden!! einz!!
Ik begrijp heel goed dat je dat wil.quote:Op zondag 2 november 2025 09:51 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik zou het een goede eerste stap vinden. Ik denk namelijk wel dat het in excessen zou kunnen schelen.
[..]
Is dat niet GL-PvdA?
[..]
Noem mij naïef, maar ik denk dat een interne partijdemocratie past mij ons democratisch stelsel en dus een goede eerste stap zou zijn om Geert Wilder ertoe te bewegen meer verantwoordelijkheid af te leggen aan zijn partij dan hij nu hoeft te doen.
We gaan het zien, ik ben daar iets hoopvoller in.quote:Op zondag 2 november 2025 10:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik begrijp heel goed dat je dat wil.
Maar je kunt de statuten zo opstellen, kijk naar FvD, dat dit alsnog niet gebeurt.
Het gaat een schijn-idee worden. Zonder dat de partij democratischer wordt.
De fractievoorzitter wordt gekozen door de fractie. Echt héél raar inderdaadquote:Op zondag 2 november 2025 10:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Zelfs de nieuwe Frans Timmermans die GL-PvdA moet gaan trekken, gaat niet door de leden gekozen worden.
De leden hebben er 0 invloed op. En worden ook niet geraadpleegd.
Wat nou democratie.
Wat een vreemde uitspraak. Het is immers een volledig feitelijk argument notabene door jouzelf uitgedragen. 31% = bijna 3,5 miljoen mensen. Cijfermatige feiten. Vanuit jouw eigen woorden.quote:Op zondag 2 november 2025 11:04 schreef Glazenmaker het volgende:
Het noemen van miljoenen anderen is geen argument, alleen goedkope emotie.
Het zijn jij en ik die op zoek zijn naar een uitweg om zelfreflectie op de huidige staat van het politieke klimaat in dit land te doen.quote:Het is u die op zoek is naar een uitweg om geen zelfreflectie op de huidige staat van rechts in dit land te doen.
Frans was alleen fractievoorzitter? Die is nieuw voor mij. Volgens mij had ie nog wat meer functies binnen dat partijtje.quote:Op zondag 2 november 2025 11:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De fractievoorzitter wordt gekozen door de fractie. Echt héél raar inderdaad
OK, en dan? Dan komen er ergens 15.000 extra PVV stemmen vandaag, wordt Geert de grootste met 26 zetels en staat iedereen die van te voren geen zin had om met hem samen te werken ineens te popelen om hem alles te geven wat hij wil?quote:Op zondag 2 november 2025 11:37 schreef Strijder_ het volgende:
Ik zeg opnieuw stemmen tellen. Schakel het leger in en nu eens eerlijk kijken hoe de stemming is verlopen. En niet zomaar hier en daar nog een doos boven water toveren
De fuck gaat het leger volgens jou kunnen doen?quote:Op zondag 2 november 2025 11:37 schreef Strijder_ het volgende:
Ik zeg opnieuw stemmen tellen. Schakel het leger in en nu eens eerlijk kijken hoe de stemming is verlopen. En niet zomaar hier en daar nog een doos boven water toveren
Veel mensen zijn inderdaad zo dom dat ze VVD stemmen. Het viel mij als teller bij deze verkiezingen wel op dat de kandidaten nummers 2, 3 en 4 van de VVD veel voorkeurstemmen kregen. Kennelijk is Dilan ook bij de kiezers van de VVD niet echt populair.quote:Op zondag 2 november 2025 08:07 schreef SebbeSwensje het volgende:
Nou, ik had ooit ook echt wel mijn twijfels hoor dat zoveel mensen zo dom zijn dat ze steeds op de VVD gaan stemmen. Vandaar dat ik me toen ook een keer als stembureaulid en teller had opgegeven.
Wat blijkt? Er zijn echt veel mensen zo dom.
Leuke duik. Ik gebruikte dat aantal niet zoals jij dat doet. Heb ook al uitgelegd dat mijn cijfer een fout was.quote:Op zondag 2 november 2025 11:28 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Wat een vreemde uitspraak. Het is immers een volledig feitelijk argument notabene door jouzelf uitgedragen. 31% = bijna 3,5 miljoen mensen. Cijfermatige feiten. Vanuit jouw eigen woorden.
[..]
Het zijn jij en ik die op zoek zijn naar een uitweg om zelfreflectie op de huidige staat van het politieke klimaat in dit land te doen.
Als deze basale manier van jouw denken op links al niet op bovenstaande flexibiliteit kan reken, zal GL-PvdA onvermijdelijk verder decimeren.
Jouw denkwijze hierboven is m.i. namelijk het toonbeeld van het gebrek an zelfreflecterend vermogen op links en dat jaagt aantoonbaar kiezers weg.
Heel veel sterkte toegewenst de komende tijd. Het is namelijk niet (centrum)rechts dat in een politieke crisis verkeerd.
Als je de ledentallen van GroenLinks en PvdA - officieel zijn het nog twee aparte partijen -bij elkaar optelt, zijn ze de grootste. Er zijn echter een heleboel dubbele lidmaatschappen van leden die van beide partijen lid zijn. Op het moment dat ze officieel fuseren vervallen die uiteraard, en dan zullen we zien hoeveel leden ze werkelijk hebben.quote:
Dit zou inderdaad een uitstekende manier zijn om verkiezingsdebatten te houden.quote:Op zondag 2 november 2025 03:16 schreef Alpha0 het volgende:
Oh dat had ik er nog bij willen schrijven:
Wat ik wil is dat er thema's gekozen worden en dat 2 partijen A & B die het met elkaar eens zijn op dat thema hun woordvoerder / expert op dat thema in debat laten gaan met de woordvoerders van partijen C & D die het pertinent oneens zijn met A & B. Aangevuld met (onafhankelijke) experts en publiek die ook vragen mogen stellen.
Gewoon keihard op de inhoud gaan. Je kan en mag niet verwachten van lijstrekkers dat ze alle dossier goed genoeg kennen om alle retorische vuistslagen te pareren.
Zo zou ik
- BBB en D66 met elkaar in debat willen zien over stikstof
- SP en VVD over arbeidsmigratie
Bij dat laatste punt wil ik graag als publieke toeschouwer stekelige vragen kunnen stellen aan de VVD![]()
Ahh, dat wist ik niet! Bedankt voor je uitlegquote:Op zondag 2 november 2025 12:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je de ledentallen van GroenLinks en PvdA - officieel zijn het nog twee aparte partijen -bij elkaar optelt, zijn ze de grootste. Er zijn echter een heleboel dubbele lidmaatschappen van leden die van beide partijen lid zijn. Op het moment dat ze officieel fuseren vervallen die uiteraard, en dan zullen we zien hoeveel leden ze werkelijk hebben.
Omdat ik jou die uitweg gaf, en om daar vervolgens door jou alsnog weer op terug te komen.quote:Op zondag 2 november 2025 12:01 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Leuke duik. Ik gebruikte dat aantal niet zoals jij dat doet. Heb ook al uitgelegd dat mijn cijfer een fout was.
Prima, dat hoeft ook niet.quote:Ik heb verder echt weinig goeds te zeggen over de huidige staat van links en hoe ze deze verkiezingen zijn ingekomen. Heb er ook al meerdere posts over gemaakt, ik ga het niet weer uitkauwen.
Ik zie op extreemrechts, dus PVV en in mindere mate het FvD, hetzelfde als jij. Dat weet je van mij, en zo niet, dan weet je dat nu.quote:Die afsluiter is zo cynisch. Qua stemmen niet nee, maar als je qua inhoud en gedrag nog geen crisis ziet, dan ben je een van die miljoenen die ik heb genoemd.
Maandag wordt er alleen een fractievoorzitter gekozen inderdaad.quote:Op zondag 2 november 2025 11:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Frans was alleen fractievoorzitter? Die is nieuw voor mij. Volgens mij had ie nog wat meer functies binnen dat partijtje.
Lijsttrekker, partijleider etc.
De leden zijn een applausmachine.
Ik ben ook al jaren stembureaulid bij verkiezingen. Ik vond het uiteraard ook gewoon fout dat Wilders beschuldigingen van fraude uitsprak. Maar in plaats van dat ik me beledigd voel, lach ik Wilders gewoon uit omdat ik weet dat bijna niemand hem hierin serieus neemt. Waarschijnlijk neemt Wilders het zelf ook niet serieus, want hij gaat geen stappen ondernemen om hertellingen te vragen. Alle stempassen, stembiljetten, processen-verbaal worden allemaal bewaard totdat er geen bezwaar meer gemaakt kan worden tegen de uitslag en de uitslag dus echt definitief is.quote:Op zondag 2 november 2025 00:32 schreef 215 het volgende:
Laat ik het er bij houden dat Wilders met zijn aantijgingen de naar schatting 100.000 vrijwilligers beschuldigd van fraude.
Sinds een aantal jaren zit ik op een stemburo en tel ik stemmen. De bewering dat 'we' zouden sjoemelen met ongeveer honderdduizend medewerkers is nogal wat. Ik voel me behoorlijk beledigd door dergelijk uitspraken.
Neem van mij en de andere medewerkers aan dat sjoemelen bij het NL tellen vrijwel uitgesloten is. En als hij er twijfel aan heeft dan is ie net als iedereen wettelijk gerechtigd om het telproces van begin tot eind te volgen.
Mee delen in de hapjes en drankjes kan dan ook. Echter bemoeien met het telproces kan uitsluitend bij de voorzitter die het protest dan zal opnemen in het proces verbaal maar wel tellen dan wel gewoon door. Achteraf zal de kiesraad beoordelen of het protest terecht was. Hoe kan je het minder fraude gevoelig organiseren?
Stembureaumedewerkers die niet accepteren dat de eerlijk van de verkiezingen gecontroleerd moet worden? Die wil je niet in een stembureau hebben.quote:Op zondag 2 november 2025 13:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik ben ook al jaren stembureaulid bij verkiezingen. Ik vond het uiteraard ook gewoon fout dat Wilders beschuldigingen van fraude uitsprak. Maar in plaats van dat ik me beledigd voel, lach ik Wilders gewoon uit omdat ik weet dat bijna niemand hem hierin serieus neemt. Waarschijnlijk neemt Wilders het zelf ook niet serieus, want hij gaat geen stappen ondernemen om hertellingen te vragen. Alle stempassen, stembiljetten, processen-verbaal worden allemaal bewaard totdat er geen bezwaar meer gemaakt kan worden tegen de uitslag en de uitslag dus echt definitief is.
Onder stembureauleden zitten mensen van allerlei verschillende politieke voorkeuren. Daar zitten dus ook PVV kiezers bij. Wilders is deze kiezers met zijn aantijgingen hopelijk nu kwijt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |