Terwijl een kabinet met alleen maar rechtse partijen en D66 centrum rechts is volgens haarquote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat heeft ze later uitgebreid naar heel Gl/PvdA. Want ieder kabinet met hen is links.
Nee, dat denk ik ook niet. Ondanks dat ze eigenlijk een wanprestatie heeft geleverd. En last minute mensen oproepen tot strategisch stemmen terwijl je jarenlang tegen PvdaGL hebt lopen zaniken dat dat niet eerlijk zou zijn. Nog zoiets.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Knappe campagne is natuurlijk vooral het resultaat, een daling in de peilingen zo omdraaien zie je zelden tot nooit. Ik ben het met je eens dat het aan factoren buiten de partij kan liggen, maar dat zal de VVD waarschijnlijk niet zo vinden.
Yeşilgöz wordt met dit resultaat echt niet eruit gegooid, hooguit weggepromoveerd naar het kabinet.
Zoals het er nu naar uitziet , heeft dat geen meerderheid.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:57 schreef Bondsrepubliek het volgende:
We krijgen dus een kabinet als Rutte 3 en 4 waarbij JA21 de plaats inneemt van CU.
Mogelijk met restzetels een minimale meerderheid, maar ook dan is dat geen stabiele coalitie. Dan hoeft er maar een Ja21er weg te lopen en poef weg meerderheidquote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uitziet , heeft dat geen meerderheid.
Dat hoeft ook niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uitziet , heeft dat geen meerderheid.
Precies. Ik heb echt geen enkele VVD’er gehoord die blij was met haar campagne. Ben ook benieuwd hoeveel stemmen ze uiteindelijk heeft gekregen versus Karremans.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Knappe campagne??
Het is een godswonder dat die partij de stemmen gekregen heeft die ze nu gekregen hebben.
Of iedereen die PVV stemt, zodat we wat normaler aan de gang kunnen met normale partijenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:01 schreef vosss het volgende:
Dit wordt een moeilijk verhaal.
Ik stel voor dat iedereen die VVD stemt gewoon vertrekt uit Nederland en we opnieuw naar de stembus gaan.
Lijkt me een prima plan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:05 schreef Zwansen het volgende:
Gewoon minderheidskabinet met D’66, CDA en VVD. Voor de linkse zaken maak je afspraken met GL/PvdA, voor de rechtse zaken met JA21, BBB of FvD.
Dat zou ook een optie zijn. Of al die D66 gekkies weg. Kan ook. Opties te over.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:06 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of iedereen die PVV stemt, zodat we wat normaler aan de gang kunnen met normale partijen
Niet omdat dat geurt, maar omdat het een steviger basis is en dus meer echt regeren mogelijk maakt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:07 schreef Zorro het volgende:
[..]
Lijkt me een prima plan.
Maar ze zullen eerst wel weer ellenlang proberen een meerderheid te vinden, want dat heurt zo voor hun gevoel.
Precies dit. Met wat mogelijke hardliners achter Dilan kan dat in theorie wel even duren (of om het aan te kiezers te verkopen).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Yeşilgöz blijft gewoon zitten, die wordt echt de laan niet uitgestuurd. Maar zal wel op haar 'niet met GL-PvdA' standpunt terug moeten komen, zo lijkt het. De vraag is hoe lang ze daar over gaat doen.
Alleen op papier. In de praktijk liggen de verhoudingen in de oppositie dan zo uit elkaar dat je altijd wel voldoende PVV, Ja21, FvD, BBB meekrijgt voor zaken die aan rechtste insteek hebben en GL/PvdA, SP, CU, PvdD voor zaken aan de linkerkant. Ik kan me geen situatie voorstellen waar de complete kamer tegen zo'n kabinet in gaat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet omdat dat geurt, maar omdat het een steviger basis is en dus meer echt regeren mogelijk maakt.
Ze hebben zich de afgelopen tijd vooral geprofileerd op normale onderwerpen waardoor de jeugd eigenlijk niet eens meer weet hoeveel bizarre ideeën daar eigenlijk leven bij die partij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:26 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat ik nog het meest bijzonder vind zijn die 7 zetels voor FvD. Wie stemt nou op dat complotcircus.
Lidewij is redelijk rustig, Corona ligt ondertussen 4 jaar achter ons, een deel van de partij punten zijn helemaal niet zo vreemd, Gideon is al tijden niet meer in het nieuws, alternatief voor een PVV.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:26 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat ik nog het meest bijzonder vind zijn die 7 zetels voor FvD. Wie stemt nou op dat complotcircus.
Maar met zo'n kabinet van vijf partijen, inclusief twee flinke extremen, gaat het toch nooit lukken om iets te formeren? Tenzij in elk geval één van beiden eigenlijk gewoon hun identiteit opgeeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:24 schreef mcmlxiv het volgende:
Het enige kabinet wat enig recht geeft aan de gevoelens in Nederland is D66 - CDA - Pvda/GL - VVD - JA21.
Een extreem breed kabinet waarin progressief en conservatief EN links en rechts elkaar enigszins in balans brengen. Dat zal best lastig worden, maar wanneer alle partijen beseffen dat ze op de extremen water bij de wijn moeten doen is het maakbaar. Iedereen zal daarbij niet echt tevreden zijn, maar dat is terecht. Het landsbestuur moet niet over winnaars en verliezers gaan, het landsbestuur moet over het vertegenwoordigen van een zo groot mogelijk percentage van de bewoners gaan.
Een middenkabinet zonder JA21 kan natuurlijk ook, dat zou ik beter vinden, maar het is lastig om de VVD dan aan boord te krijgen gok ik. Een conservatief-rechts kabinet met daarin vreemde eend D66 als progressief-linksig is vanaf dag 1 volledig instabiel en gaat niets bereiken.
Het wordt tijd dat de politici van "normale" politieke partijen weer eens over hun eigen schaduw heen springen en begrijpen dat het alleen maar vertegenwoordigen van hun eigen achterban (rijk, boer, arm, grachtengordel) niet gaat werken, dat levert verdere stilstand op en daarmee verdere en nog snellere achteruitgang op.
Daarom zei ik alle VVD stemmers het land uit en opnieuw stemmen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar met zo'n kabinet van vijf partijen, inclusief twee flinke extremen, gaat het toch nooit lukken om iets te formeren? Tenzij in elk geval één van beiden eigenlijk gewoon hun identiteit opgeeft.
Wel jammer dat het zonder de VVD - alwéér - eigenlijk niet echt te doen is. Krijgen we voor de honderdmiljoenste keer weer een meer rechts dan links kabinet. Dan gaat weer iedereen lopen zeiken dat alles kut is en hebben we in 2028 weer verkiezingen en wordt het weer een rechts kabinet, etc
Ik had het wel mooi gevonden als het voor het eerst in het leven van veel stemgerechtigden eens over links zou gaan, gewoon om dat in elk geval eens een kans te geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |