Als hij was blijven zitten had je daar dan weer over gezeurd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:42 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Hilarisch deze goedpraterij.
Op X ook al van dit soort beschamende blabla.
Nederlandse Trumpquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Machtsbeluste gek van een ondemocratische partij. Die trouwens gisteren nog heeft gezegd dat we tot zijn 80ste nog niet van hem af zijn.
Kort voor de verkiezingen alsnog van lijstrekker wijzigen is ongeveer ongeveer politieke zelfmoord voor een partij. Dat hij zo kort na de voorlopige uitslag al kwam met het besluit laat wel zien dat hij het zelf tevoren al bedacht had.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:27 schreef Cupfighter het volgende:
Snap niet dat hij dat niet voor de verkiezingen gedaan heeft hij lag vrij slecht bij de zwevende kiezer
Niet kort voor de verkiezingen het was maar mijn idee al Langer te zien dat hij niet populair was? Ik heb PvdA/Gl gestemd ondanks Timmermans niet dankzij Timmermansquote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Kort voor de verkiezingen alsnog van lijstrekker wijzigen is ongeveer ongeveer politieke zelfmoord voor een partij. Dat hij zo kort na de voorlopige uitslag al kwam met het besluit laat wel zien dat hij het zelf tevoren al bedacht had.
Kwa keuze heb ik hetzelfde gedaan. FT is een uitstekend bestuurder maar hij mist toch wel het charisma wat je in de politiek nodig hebt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Niet kort voor de verkiezingen het was maar mijn idee al Langer te zien dat hij niet populair was? Ik heb PvdA/Gl gestemd ondanks Timmermans niet dankzij Timmermans
Misschien met een jong fris gezicht wel maar we zullen het nooit weten, de kaarten zijn geschudquote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:58 schreef 215 het volgende:
[..]
Kwa keuze heb ik hetzelfde gedaan. FT is een uitstekend bestuurder maar hij mist toch wel het charisma wat je in de politiek nodig hebt.
Verder deed de pvdagl niet bepaald slecht in de prognose, er was een redelijke kans om de grootste te worden. Dus voortijdig aftreden had ook niet geholpen.
Volgens mij zegt ie dat nu net niet maar het staat achter een betaal muur dus ga ik het niet lezen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:29 schreef TweedeKlum het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)eweest/96570699.html
In de Telegraaf van 11 oktober zegt hij dat hij gewoon blijft bij een slecht resultaat.
Ja hoor, staat er letterlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:40 schreef 215 het volgende:
[..]
Volgens mij zegt ie dat nu net niet maar het staat achter een betaal muur dus ga ik het niet lezen.
Wat ie zegt is dat ie geen minister gaat worden bij een andere premier. Het is al sinds Bolkenstein redelijk vaak voorgekomen dat een partijleider geen minister wil worden maar liever fractieleider wordt.
Dat bij een matig of slecht verkiezingsresultaat mensen opstappen is eerder de norm dan een uitzondering. Behalve dan bij een ondemocratische partij waar het enige terzake doende persoon als een dictator nu al kan zeggen dat ie tot zijn tachtigste aan de macht blijft.
Het wordt inderdaad tijd dat er een wet komt dat een partij een democratisch opbouw moet hebben. Het is natuurlijk van den gekke dat in een democratisch stelsel een partij intern dictatoriaal gestructureerd mag zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
Ik denk wel dat Timmermans charisma heeft, maar meer het charisma van Bontenbal. Het op safe spelen, vertrouwd en gewoon. Daar win je het niet mee als je niet zeker weet dat je oud stemmers (zoals BBB en NSC bij het CDA) weer naar het eigen honk loodst.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:58 schreef 215 het volgende:
[..]
Kwa keuze heb ik hetzelfde gedaan. FT is een uitstekend bestuurder maar hij mist toch wel het charisma wat je in de politiek nodig hebt.
Verder deed de pvdagl niet bepaald slecht in de prognose, er was een redelijke kans om de grootste te worden. Dus voortijdig aftreden had ook niet geholpen.
Sterkte vooral...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:49 schreef Chandler het volgende:
Slappe hap, maar dat vond ik al vanaf het begin dat hij zich ging profileren als ideaal voor GL-PVDA..
Dus nu heeft GL-PVDA weer kans om op te krabbelen... ik wens ze succes.
Waarom wens je die partij sterkte? ze komen er zonder Timmermans echt wel sterker uit, kan bijna niet anders...quote:
Ach, als je iemand met een hoofddoek als nummer twee neerzet en die verdwijnt vervolgens ook - finaal - van het toneel ben je niet bepaald geloofwaardig als partij. Tel daar het antisemitisme nog bij op.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:50 schreef Chandler het volgende:
[..]
Waarom wens je die partij sterkte? ze komen er zonder Timmermans echt wel sterker uit, kan bijna niet anders...
De echte PvdA bestaat al heel lang niet meer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Klaver krijgt gewoon heel de PvdA cadeau.
De jongere Klaver had het ook wel. De huidige sprankelt minder dan toen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik denk wel dat Timmermans charisma heeft, maar meer het charisma van Bontenbal. Het op safe spelen, vertrouwd en gewoon. Daar win je het niet mee als je niet zeker weet dat je oud stemmers (zoals BBB en NSC bij het CDA) weer naar het eigen honk loodst.
Er moet vast wel iemand met wat meer de uitstraling van Jetten te vinden of te ontwikkelen zijn. Jetten zelf is overigens vrij suf begonnen toen hij nog met bril binnenkwam en z'n draai nog niet had gevonden. Heeft zich goed ontwikkeld.
Grappig genoeg was het ook Klaver die in 2017 er niet met de VVD uit kwam omdat ie geen migratiedeals wilde sluiten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Klaver krijgt gewoon heel de PvdA cadeau.
Omdat wij uit die tijd en die tijden op zichzelf ook niet meer bestaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:54 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
De echte PvdA bestaat al heel lang niet meer.
Van wat? 🤣quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik verwacht dat we Timmermans nog wel terugzien als minister
Belediging en valse beschuldiging dit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:52 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Ach, als je iemand met een hoofddoek als nummer twee neerzet en die verdwijnt vervolgens ook - finaal - van het toneel ben je niet bepaald geloofwaardig als partij. Tel daar het antisemitisme nog bij op.
Dan heb je wel sterkte nodig.
Hun electoraat, het gewone werkvolk, bestaat nog steeds en die zijn ze al lang geleden kwijtgeraakt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Omdat wij uit die tijd en die tijden op zichzelf ook niet meer bestaan.
Hij is als minister bz geweest en wilde dat niet nog een keer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:03 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Buitenlandse zaken of van klimaat&energie-transitie
Daar heb je een punt... we gaan het zien... de formatie is er nog niet hé...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:52 schreef Tjoent het volgende:
Ach, als je iemand met een hoofddoek als nummer twee neerzet en die verdwijnt vervolgens ook - finaal - van het toneel ben je niet bepaald geloofwaardig als partij. Tel daar het antisemitisme nog bij op.
Dan heb je wel sterkte nodig.
Welnee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik verwacht dat we Timmermans nog wel terugzien als minister
Misschien burgemeester van Heerlen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:03 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Buitenlandse zaken of van klimaat&energie-transitie
Dat ligt aan het alternatief hé. Ik denk dat GL/PvdA het wel voor elkaar kan krijgen om een nog incompetentere persoon te verkiezen als leider.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:08 schreef phpmystyle het volgende:
Goede zet van Timmermans, en begrijpelijk.
Maar ik vind het wel jammer. Onder leiding van Timmermans had het verval kunnen doorzetten.
Straks komt er een bekwamere partijleider... Dat zou ik jammer vinden.
Ik denk dat je gelijk hebt. Als Noorderling wel pleiten voor absoluut willen hebben van een Lelylijn, maar ondertussen maar met zijn auto blijft rijden.quote:
Je doet alsof dat twee tegenstrijdige punten zijn maar het is toch ergens ook wel logisch? Je doet er gewoon lang over om met het OV van Groningen naar de Randstad te reizen, dus is de auto nu soms handiger. Het zou eerder bijzonder zijn als hij nog steeds met de auto blijft reizen als die Lelylijn er ligt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. Als Noorderling wel pleiten voor absoluut willen hebben van een Lelylijn, maar ondertussen maar met zijn auto blijft rijden.
Dat is ook Buma zijn stokpaardje, dat het zo lang duurt als je naar Den Haag moet. Maar de mensen die wel met de trein reizen, weten dat je in 2 uur en 35 minuten rechtstreeks van Leeuwarden in Den Haag bent.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:24 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je doet alsof dat twee tegenstrijdige punten zijn maar het is toch ergens ook wel logisch? Je doet er gewoon lang over om met het OV van Groningen naar de Randstad te reizen, dus is de auto nu soms handiger. Het zou eerder bijzonder zijn als hij nog steeds met de auto blijft reizen als die Lelylijn er ligt.
Dan had ie beter kunnen kiezen voor fatsoenlijke navigatie software. Van Leeuwarden naar Den Haag via de afsluitdijk?????quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:29 schreef Idisrom het volgende:
van Leeuwarden in Den Haag bent.
Dat kon Buma overdag in zijn auto niet halen, met de constant vastlopende Afsluitdijk,
Nee koekenbakker.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Als hij was blijven zitten had je daar dan weer over gezeurd.
Nou, over het algemeen zijn het nu juist niet de pvdagl stemmers die minder vertrouwen hebben in de politiek.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:05 schreef SpaceOddity het volgende:
Toch raar dat steeds meer mensen aangeven steeds minder vertrouwen te hebben in de politiek...
Vindt je? Ik hoop het echt niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:46 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik denk dat die Moorman hem wel kan opvolgen. Heeft tenminste een beetje smoel en branie.
Klaver is inmiddels ook al meubilair. Dan kun je beter voor een jong aansprekend talent gaan zoals Habtamu.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vindt je? Ik hoop het echt niet.
Wat ik van haar gezien heb maakte nou niet bepaald een verpletterende indruk.
Ik vind haar echt te grachtengordel, teveel Lodewijk Asscher, te netjes.
Laat Jesse Klaver het maar worden. Volgens mij heeft hij veel meer feeling voor de tijdsgeest en is dat meer een straatvechter.
Ik denk niet dat GroenLinks / PvdA behoefte heeft aan nog een wollige fractievoorzitter die niet weet te inspireren.
Ik ben zelf niet anti-Timmermans. Het is een zeer kundig bestuurder, waar je veel ervaring mee in de partij zet. Maar vond hem niet de juiste persoon in de juiste tijd. Heb daarom op een andere kandidaat binnen PvdAGL gestemd. Vind Timmermans als fractievoorzitter een beetje niveau Bontenbal. Fatsoenlijk, kundig.. beetje kleurloze oude politiek. Soms wat onbeholpen in het proberen mee te doen met de tijd, zoals met Tiktok. Dan denk ik persoonlijk, doe dat dan gewoon niet. Doe wat dichtbij je ligt, wees jezelf.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
Veel mensen die normaal GL-PvdA zouden stemmen, hebben dit niet gedaan vanwege hem.
Hmm. Dit laatste is eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Aboutaleb is immers een nette en sympathieke man, ook een schoolvoorbeeld van hoe goede integratie eruit ziet. En ook heeft men dan meteen de 'diversiteit' in huis waar men in die contreien zo bij zweert. Als kers op de taart lukt het misschien op die manier om meer allochtonen te binden, de opkomst van die groep ligt nog altijd erg laag schijnbaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet anti-Timmermans. Het is een zeer kundig bestuurder, waar je veel ervaring mee in de partij zet. Maar vond hem niet de juiste persoon in de juiste tijd. Heb daarom op een andere kandidaat binnen PvdAGL gestemd. Vind Timmermans als fractievoorzitter een beetje niveau Bontenbal. Fatsoenlijk, kundig.. beetje kleurloze oude politiek. Soms wat onbeholpen in het proberen mee te doen met de tijd, zoals met Tiktok. Dan denk ik persoonlijk, doe dat dan gewoon niet. Doe wat dichtbij je ligt, wees jezelf.
Wat ook meespeelde is dat z'n ambities door te lange ervaring wat groter zijn dan de partij. En ik snap dat wel, als je zo lang in de politiek zit als hij dan heb je alles al een keer gezien. Hetzelfde als dat wij weer zouden moeten beginnen met het baantje dat we als student hadden en dezelfde waardering. Dan wil je een andere richting op, dus uiteraard snap ik zijn wens om premier te worden en niet als fractieleider weer een periode hetzelfde te doen. Nu hij weg is ligt er misschien ook weer ruimte voor de VVD om water bij de wijn te doen, het mes kan aan meerdere kanten snijden.
Wat het anti-stemmen betreft, daar lijkt het helaas op. Het minste wat je als lijsttrekker kunt doen is de zetels zien te behouden of wellicht eentje incasseren. Maar er werd veel anti-Timmermans gestemd, zelfs veel strategisch anti-coalitie-met-timmermans. PvdAGl zou een hogere gunfactor hebben gehad zonder Timmermans. Het was aan een verfrissing toe.
Ik vind dat nu, onder de conditie dat Klaver het ok zou vinden (want je moet een bepaalde harmonie ook niet te sterk verstoren), het allerbeste moment is om Aboutaleb te laten instromen. Welke rol je 'm ook geeft.
Aboutaleb heeft er in vorige jaren wat vanaf gezien omdat zijn aanwezigheid niet veel zou toevoegen (zie ook wat hij bij Eva goed uiteen zette). Ik denk dat wat meespeelde ook wel de factor Timmermans was. Niet dat hij en Timmermans niet door een deur kunnen, maar tussen Klaver en Timmermans was er net een goede balans qua gezichten van de partij en dan heb je ineens 3 kapiteins op een schip en een nieuwe identiteitscrisis.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm. Dit laatste is eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Aboutaleb is immers een nette en sympathieke man, ook een schoolvoorbeeld van hoe goede integratie eruit ziet. En ook heeft men dan meteen de 'diversiteit' in huis waar men in die contreien zo bij zweert. Als kers op de taart lukt het misschien op die manier om meer allochtonen te binden, de opkomst van die groep ligt nog altijd erg laag schijnbaar.
Aboutaleb gaat geen allochtonen trekken omdat hij allochtoon is. Hij moet echt met veranderingen komen. Allochtonen hebben nog meer last van criminaliteit van andere allochtonen dan autochtonen en daar willen heel veel allochtonen een zero tolerance beleid zien. Daarom stemmen ook veel allochtonen op de PVV.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm. Dit laatste is eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Aboutaleb is immers een nette en sympathieke man, ook een schoolvoorbeeld van hoe goede integratie eruit ziet. En ook heeft men dan meteen de 'diversiteit' in huis waar men in die contreien zo bij zweert. Als kers op de taart lukt het misschien op die manier om meer allochtonen te binden, de opkomst van die groep ligt nog altijd erg laag schijnbaar.
Mja, er zijn dus heel veel allochtonen die niet stemmen, vooral uit de Islamitische contreien schijnbaar. Zie ook:quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:30 schreef Chadi het volgende:
[..]
Aboutaleb gaat geen allochtonen trekken omdat hij allochtoon is. Hij moet echt met veranderingen komen. Allochtonen hebben nog meer last van criminaliteit van andere allochtonen dan autochtonen en daar willen heel veel allochtonen een zero tolerance beleid zien. Daarom stemmen ook veel allochtonen op de PVV.
Wat voor privileges?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mja, er zijn dus heel veel allochtonen die niet stemmen, vooral uit de Islamitische contreien schijnbaar. Zie ook:
Verkiezingsopkomst lager onder moslims, 'geen vertrouwen in politiek Den Haag'
Marokkaanse Nederlanders blijven weg bij stembus, campagne moet dat veranderen
Het 'anti-moslim' verhaal trap ik niet in. Moslims hebben talloze privileges in het Westen, die allochtonen in Islamitische landen nooit zouden krijgen. En in Nederland zijn er op links zijn er ook zat partijen zijn die dwepen met de Islam en je hebt zelfs ook nog DENK. Wat dat betreft genoeg keuze zou je zeggen. Tenzij moslims een echte Islamitische partij willen en het lijkt vooral op dit laatste aan te komen.
Veel moslims leven in het Westen volledig in lijn met de cultuur van het land van herkomst. Men kleed zich niet-Westers, praat Arabisch of Turks. Richt eigen scholen, organisaties en gebedshuizen op. Dwingt zelfs het vieren van Islamitische feestdagen af bij overheidsinstanties en organen zoals de politie. Daarnaast teren veel migranten uit Islamtische landen op de sociale voorzieningen hier die men disproportioneel belast, waarnaast men ook nog eens is oververtegenwoordigd in de criminaliteit.quote:
Wat ook wel een beetje overdreven is om die groep niet-stemmers puur als Moslims te groeperen als in dat ze een gezamelijk statement maken als moslim en er dan op borduren dat ze stiekem een grote islamitische partij willen. Het individu waar we anders wel rekening mee houden en waar we op micro niveau naar kijken als het om verschuiving tussen partijen gaat bestaat daarin niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mja, er zijn dus heel veel allochtonen die niet stemmen, vooral uit de Islamitische contreien schijnbaar. Zie ook:
Het 'anti-moslim' verhaal trap ik niet in. Moslims hebben talloze privileges in het Westen, die allochtonen in Islamitische landen nooit zouden krijgen. En in Nederland zijn er op links zijn er ook zat partijen zijn die dwepen met de Islam en je hebt zelfs ook nog DENK. Wat dat betreft genoeg keuze zou je zeggen. Tenzij moslims een echte Islamitische partij willen en het lijkt vooral op dit laatste aan te komen.
Laten we vooral politici waar we het niet mee eens zijn aanmerken als staatsvijand.quote:
Doe eens niet zo genuanceerd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:55 schreef Beathoven het volgende:
Wat ook wel een beetje overdreven is om die groep niet-stemmers puur als Moslims te groeperen als in dat ze een gezamelijk statement maken als moslim en er dan op borduren dat ze stiekem een grote islamitische partij willen. Het individu waar we anders wel rekening mee houden en waar we op micro niveau naar kijken als het om verschuiving tussen partijen gaat bestaat daarin niet.
We kunnen ook groeperen op beroepsgroep, op linkse of rechtse visie, op inkomensklasse etc. De slagers, de bakkers, de arbeiders, de beleggers etc Iedereen die kan stemmen stemt of stemt niet. Er zijn andere belangen in het dagelijkse leven dan alleen religie. Dat heb je onder jan-met-de-pet burgers ook. De ene niet-stemmer is de andere niet. Ik kan ook wel roepen dat het percentage blanke Nederlanders dat niet gestemd heeft een Arische partij wil, maar dat valt uit dezelfde lucht als een ander willekeurig vals angstbeeld.
Als er anti-Timmermans zou zijn gestemd, dan had Jimmy Dijk en de SP veel meer moeten groeien.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet anti-Timmermans. Het is een zeer kundig bestuurder, waar je veel ervaring mee in de partij zet. Maar vond hem niet de juiste persoon in de juiste tijd. Heb daarom op een andere kandidaat binnen PvdAGL gestemd. Vind Timmermans als fractievoorzitter een beetje niveau Bontenbal. Fatsoenlijk, kundig.. beetje kleurloze oude politiek. Soms wat onbeholpen in het proberen mee te doen met de tijd, zoals met Tiktok. Dan denk ik persoonlijk, doe dat dan gewoon niet. Doe wat dichtbij je ligt, wees jezelf.
Wat ook meespeelde is dat z'n ambities door te lange ervaring wat groter zijn dan de partij. En ik snap dat wel, als je zo lang in de politiek zit als hij dan heb je alles al een keer gezien. Hetzelfde als dat wij weer zouden moeten beginnen met het baantje dat we als student hadden en dezelfde waardering. Dan wil je een andere richting op, dus uiteraard snap ik zijn wens om premier te worden en niet als fractieleider weer een periode hetzelfde te doen. Nu hij weg is ligt er misschien ook weer ruimte voor de VVD om water bij de wijn te doen, het mes kan aan meerdere kanten snijden.
Wat het anti-stemmen betreft, daar lijkt het helaas op. Het minste wat je als lijsttrekker kunt doen is de zetels zien te behouden of wellicht eentje incasseren. Maar er werd veel anti-Timmermans gestemd, zelfs veel strategisch anti-coalitie-met-timmermans. PvdAGl zou een hogere gunfactor hebben gehad zonder Timmermans. Het was aan een verfrissing toe.
Ik vind dat nu, onder de conditie dat Klaver het ok zou vinden (want je moet een bepaalde harmonie ook niet te sterk verstoren), het allerbeste moment is om Aboutaleb te laten instromen. Welke rol je 'm ook geeft.
De wapenindustrie heeft echter veel inkomsten door het leveren van wapens aan labiele leiders.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Laten we vooral politici waar we het niet mee eens zijn aanmerken als staatsvijand.
Moedig de labielen in de samenleving maar nog meer aan tot het bedreigen van politici...
Tijdens de verkiezingen was er een vogel die aangaf met opzet PVV te hebben gestemd om Timmermans dwars te zitten. Daar zullen er wel meer van geweest zijn. De PVV vervult 'ook' nog steeds de functie van protestpartij.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:21 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Als er anti-Timmermans zou zijn gestemd, dan had Jimmy Dijk en de SP veel meer moeten groeien.
Doordat D66 zo groot geworden is, denk ik dat PvdA onnodig veel stemmen heeft verloren door zich aan Groen Links te verbinden. Ik denk dat het laatste veel kiezers heeft afgeschrikt.
Was dat echt de oorzaak dat de SP toen voor het eerst boven de kiesdrempel kwam?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tijdens de verkiezingen was er een vogel die aangaf met opzet PVV te hebben gestemd om Timmermans dwars te zitten. Daar zullen er wel meer van geweest zijn. De PVV vervult 'ook' nog steeds de functie van protestpartij.
Dat voorbeeld geeft niet aan dat hij anders PvdAGL gestemd zou hebben, maar ik betwijfel het niet dat Timmermans anti-stemmers aangetrokken heeft en die 'walm' mede polariseerde.
In de jaren '90 stemden ook een aantal niet-socialisten op de SP omdat ze in spotjes met tomaten op de gevestigde politiek gooiden. Stem tegen, stem SP was toen nog het motto.
Dit kwam ver voor de 'Jan Maorijnissen' woordgrappen er waren. Die grappen kwamen er pas toen de PvdA en D66 werden afgefakkeld met de opkomst van Fortuyn en na zijn dood.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:34 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Was dat echt de oorzaak dat de SP toen voor het eerst boven de kiesdrempel kwam?
Daarvoor hadden ze last van hun Mao-knuffelimago.
Wat altijd zo bijzonder is aan een deel van links is dat men exact hetzelfde doet als waar men de politieke tegenstanders van beticht. Timmermans heeft natuurlijk wel degelijk te maken gehad met demoniseren. Alleen men zelf precies dat met mensen zoals Wilders, Yesilgöz, Baudet en partijen zoals JA21. Die men 'gevaarlijk' en 'antidemocratisch' of zelfs 'fascistisch' acht.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:27 schreef Toine51 het volgende:
Heerlijke backfire
https://www.geenstijl.nl/(...)-volkskrant#comments
'Arische partijen' bestaan niet. Islamitische partijen daarentegen wel. En over 'stiekem' wordt in mijn post niet gesproken. Het is zeer goed mogelijk dat religieuze moslims graag een Islamitische partij zouden willen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat ook wel een beetje overdreven is om die groep niet-stemmers puur als Moslims te groeperen als in dat ze een gezamelijk statement maken als moslim en er dan op borduren dat ze stiekem een grote islamitische partij willen. Het individu waar we anders wel rekening mee houden en waar we op micro niveau naar kijken als het om verschuiving tussen partijen gaat bestaat daarin niet.
We kunnen ook groeperen op beroepsgroep, op linkse of rechtse visie, op inkomensklasse etc. De slagers, de bakkers, de arbeiders, de beleggers etc Iedereen die kan stemmen stemt of stemt niet. Er zijn andere belangen in het dagelijkse leven dan alleen religie. Dat heb je onder jan-met-de-pet burgers ook. De ene niet-stemmer is de andere niet. Ik kan ook wel roepen dat het percentage blanke Nederlanders dat niet gestemd heeft een Arische partij wil, maar dat valt uit dezelfde lucht als een ander willekeurig vals angstbeeld.
Helpt natuurlijk voor mannelijke moslims ook niet dat de nummer 2 daar een vrouw is (toevallig gehoord vandaag dat mijn vrouwelijke collega daar op gestemd heeftquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, veel moslimmannen stemmen op Denk. Misschien is een fusie met Denk wel een optie? Dus DenkGLPvdA.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 19:19 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Helpt natuurlijk voor mannelijke moslims ook niet dat de nummer 2 daar een vrouw is (toevallig gehoord vandaag dat mijn vrouwelijke collega daar op gestemd heeft) waar ze sowieso niet op gaan stemmen. Eigenlijk zou je dus inderdaad een moslim man moeten hebben al weet ik niet of de hakkelaar zo'n goede keuze is.
Anti Timmermans én anti Groen Links.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:21 schreef Idisrom het volgende:
Scheelt ook weer in de formatie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 19:40 schreef thedeedster het volgende:
Tja, veel moslimmannen stemmen op Denk. Misschien is een fusie met Denk wel een optie? Dus DenkGLPvdA.
Dat de partij dat - uiteraard - islamitisch wordt, dat is bijzaak. Alles voor de macht.
Je plakt een citaat aan mij, die niet van mij is. Die credits moet je aan Beathoven geven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Anti Timmermans én anti Groen Links.
PvdA doet er verstandig aan dat Groen Links te dumpen.
[..]
Scheelt ook weer in de formatie.
Hoeven ze nog maar vijf andere partijen te vinden om een regering te vormen.
Als dit waar zou zijn, waarom moet zijn eigen achterban hem dan niet?quote:
Heel bijzonder inderdaad. Zelfs de meeste kiezers die op GL/PvdA stemden kozen voor iemand anders dan de lijsttrekker.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:40 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Als dit waar zou zijn, waarom moet zijn eigen achterban hem dan niet?
Tja, dat is altijd al zo geweest. Mogelijk zijn die kiezers iets bewuster met verkiezingen bezig of kiezen ze altijd voor een vrouwelijke kandidaat.quote:Op zaterdag 1 november 2025 23:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heel bijzonder inderdaad. Zelfs de meeste kiezers die op GL/PvdA stemden kozen voor iemand anders dan de lijsttrekker.
aan de andere kant zie je nooit kandidaten die op de lijsten staan het land in gaan de media zoeken etc. (dus puur voor hun eigen plek), het hele systeem leunt op het lijstrekkers idee.quote:Op zondag 2 november 2025 00:16 schreef 215 het volgende:
[..]
Tja, dat is altijd al zo geweest. Mogelijk zijn die kiezers iets bewuster met verkiezingen bezig of kiezen ze altijd voor een vrouwelijke kandidaat.
Bij mij gaan de alarmbellen af als meer dan 90% voor de lijstrekker stemt, een dergelijke partij heeft dus niets meer ter bieden dan een enkel persoon waar alles om draait.
Niet mee eens, ik heb diverse mensen gehoord die geen lijsttrekker waren. Uiteraard kiezen die voor de partij en niet voor het eigen plekje daarin. Tenzij je Rita Verdonk heet natuurlijk, dan doe je vooral je best om je eigen partij op te blazen met als gevolg dat je uit die partij gezet wordt en bij de volgende verkiezing bakzeil haalt.quote:Op zondag 2 november 2025 00:32 schreef Korenfok het volgende:
[..]
aan de andere kant zie je nooit kandidaten die op de lijsten staan het land in gaan de media zoeken etc. (dus puur voor hun eigen plek), het hele systeem leunt op het lijstrekkers idee.
Het is fijn dat je het er niet mee eens bent, maar het is een feit wat hij hier post. Dus waar ben je het precies niet mee eens? De lijsttrekkers krijgen de meeste aandacht en dat is wie men kent. Er is niet voor niets een lijsttrekkersdebat bijvoorbeeld.quote:Op zondag 2 november 2025 00:36 schreef 215 het volgende:
[..]
Niet mee eens, ik heb diverse mensen gehoord die geen lijsttrekker waren. Uiteraard kiezen die voor de partij en niet voor het eigen plekje daarin. Tenzij je Rita Verdonk heet natuurlijk, dan doe je vooral je best om je eigen partij op te blazen met als gevolg dat je uit die partij gezet wordt en bij de volgende verkiezing bakzeil haalt.
Ha, daar zijn de 'contreien' weerquote:Op zondag 2 november 2025 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
Het gebrek aan zelfreflectie in de GL-PvdA contreien is weer eens ver te zoeken. 'Niets mis met de campagne' en men wil doodleuk verder op dezelfde voet met een 'progressief geluid' en non-issues zoals 'Palestina' (een niet-bestaand land).
[ twitter ]
Hier uit blijkt maar weer dat de fusie een grote mislukking is.quote:Op zondag 2 november 2025 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
Het gebrek aan zelfreflectie in de GL-PvdA contreien is weer eens ver te zoeken. 'Niets mis met de campagne' en men wil doodleuk verder op dezelfde voet met een 'progressief geluid' en non-issues zoals 'Palestina' (een niet-bestaand land).
[ twitter ]
Waarom heb jij eigenlijk zo'n probleem met dit woord? En waarom moet je meteen zo defensief reageren op mijn post? Het punt is dat na een toch aanzienlijk verlies van GL-PvdA, waar toch de ambitie was de grootste te worden, enige zelfreflectie wel op de plek is. Maar schijnbaar is men dus van mening dat men eigenlijk niets verkeerd heeft gedaan en wil ook de jongerenbeweging op dezelfde voet met dezelfde (intersectionele) thema's. Dan schiet men zichzelf in de voet.quote:Op zondag 2 november 2025 11:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ha, daar zijn de 'contreien' weer
En dat zogenaamde 'gebrek aan zelfreflectie' van de partij meen jij af te kunnen meten aan de mening vd jongerenpartijen en een podcast van 3 journalisten?
Bijzonder...
Maar afgezien daarvan: GLPvdA bepaalt zélf (samen met de leden) wat de koers van de partij is en wordt.
Wat mensen die niks met de partij hebben daarvan vinden is in het geheel niet relevant.
Jeetje, dit is wel een beetje een kopie van Harris in Amerika. Daar had je zelfs de campagneleiders die hun schouders aan het ophalen waren terwijl social media toch wel vrij duidelijk was waar het fout was gegaan (ook makkelijk na te lezen hoe mensen ergens over denken in dit huidige tijdperk).quote:Op zondag 2 november 2025 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
Die Gijs Broere heeft toch ook gewoon gelijk?quote:Op zondag 2 november 2025 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik dus zo'n onzin hè, dat frame dat er niks mis was met Timmermans en hij het allemaal maar over zich heen liet komen.quote:
Nou, die 'uitgesproken progressieve idealen' is juist waar het misgaat. En je ziet dit ook aan de volgorde van de dingen die worden opgenoemd:quote:Op zondag 2 november 2025 11:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Die Gijs Broere heeft toch ook gewoon gelijk?![]()
Het is een enorme strategische misser om na de fusie, waar je met een frisse nieuwe partij een brede linkse groep kiezers aan wil trekken, geen frisse, nieuwe leider die vanuit de idealen praat aan te stellen?
In plaats daarvan is gekozen voor een mastodont die vanuit de ouderwetse machtspolitiek probeert om mensen naar de mond te praten.
Gijs Broere wil die nieuwe leider nu wél. Een beetje laat, maar dan nog. Mijn stroming is het niet, maar dat lijkt me de enige manier om een nieuwe linkse partij in de markt te zetten
Eerst het klimaat en dieren, dan 'Palestina' wat een door links intersectioneel vraagstuk is (vandaar ook de selectieve obsessie en verontwaardiging met deze oorlog) en pas op de laatste plaats 'armere mensen'.quote:"We willen dan ook een echt linkse leider", zegt Gijs Broere, voorzitter van Dwars. Het verlies van vijf zetels ligt volgens hem aan het gebrek aan een duidelijk links verhaal. "De nieuwe leider moet wat ons betreft uitgesproken progressieve idealen hebben. Iemand die opkomt voor natuur, klimaat, dieren, maar ook voor mensen in Palestina en arme mensen die geen dak boven het hoofd hebben
Dat denk ik niet. Ik denk dat het minstens evenveel te maken heeft met de negatieve uitstraling die die man heeft, dat hij of verbeten of belerend klinkt, en dat hij steeds onnodig vaak hard en persoonlijk in de aanval ging.quote:Op zondag 2 november 2025 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat betreft Timmermans is het - denk ik - vooral misgegaan op zijn imago (heeft net zo’n hautain imago als Kaag), zijn weinig aansprekende debatkwaliteiten, zijn te wollige taalgebruik. Gewoon een politicus van de oude stempel.
Integendeel. Iemand als Jetten is in principe een stuk 'bekakter' dan Timmermans. Het probleem is dat Timmermans herhaaldelijk aan het polariseren was, telkens een negatief verhaal ophangen over de gevaren aan de andere kant van het politieke spectrum. Hij kwam regelmatig erg boos en gefrustreerd over. Jetten heeft slim een heel positief verhaal opgehangen, de intersectionele identiteitspolitiek achterwege gelaten en ook het demoniseren van anderen.quote:Op zondag 2 november 2025 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat betreft Timmermans is het - denk ik - vooral misgegaan op zijn imago (heeft net zo’n hautain imago als Kaag), zijn weinig aansprekende debatkwaliteiten, zijn te wollige taalgebruik. Gewoon een politicus van de oude stempel.
D66 en GL-PvdA zijn het misschien eens over de sociaal-culturele thema's, maar economisch en hoe de overheid zich moeten opstellen is D66 centrum, waar GL-PvdA uitgesproken links is. Daar zitten echt wel wat verschillen die niet zo te overbruggen zijn. Zie ook deze prima video van EenVandaag:quote:Op zondag 2 november 2025 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat betreft GroenLinks / PvdA denk ik dat het waar is dat de oude PvdA in staat was om nog wat CDA’ers en VVD’ers naar de PvdA te trekken zo nu en dan, maar met GroenLinks erbij lukt dat niet meer.
Er valt wat te zeggen voor een iets meer middenkoers voor de PvdA, maar aan de andere kant werd die partij na een aantal van die meer “middenjaren” zoals de Paarse kabinetten steevast keihard afgestraft door de kiezers.
Kortom, dat de PvdA nu wat meer blijft vasthouden aan een wat linksere koers valt ook wel weer te begrijpen.
Daarbij komt dat GroenLinks behoorlijk wat overlap heeft met D66 en we ook niet moeten overdrijven. Zo radicaal links zijn ze echt niet hoor. GroenLinks had bijvoorbeeld net zo goed kunnen fuseren met D66 (die als hele redelijke partij bekend staat).
Die twee partijen zijn mijns inziens gefuseerd omdat die twee elkaar helemaal niet uitsluiten. Je kan milieu, rechten van minderheden, internationale gelijkheid, de woningmarkt, een goede verhouding tussen inkomen en kosten allemaal belangrijk vinden.quote:Op zondag 2 november 2025 12:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, die 'uitgesproken progressieve idealen' is juist waar het misgaat. En je ziet dit ook aan de volgorde van de dingen die worden opgenoemd:
[..]
Eerst het klimaat en dieren, dan 'Palestina' wat een door links intersectioneel vraagstuk is (vandaar ook de selectieve obsessie en verontwaardiging met deze oorlog) en pas op de laatste plaats 'armere mensen'.
De realiteit is echter dat veel Nederlanders met die eerste twee dingen niet zo bezig zijn. Als we naar de belangrijkste thema's keken van de verkiezingen vorige week waren dit de woningmarkt, migratie, zorg en veiligheid, waar klimaat juist onderaan bungelde. Zie ook:
[ afbeelding ]
Bron
Bij GL-PvdA denkt men echter dat door te blijven door drammen op de polariserende thema's zoals 'Palestina' of het klimaat wat simpelweg niet bij veel Nederlands prioriteit is, dat men het beter zal gaan doen. Maar niets is minder waar. Als GL-PvdA echt dat grote succes op links wil worden, zal men toch ook de eigen retoriek wat moeten aanpassen. Kijk ook naar D66 hoe zij dat de afgelopen verkiezingen heel succesvol hebben gedaan.
Het overtuigen van de lagere inkomens lukt de partij nu nog altijd niet. Het overgrote merendeel van de GL-PvdA stemmers is hoogopgeleid. Dat zou dus ook de vraag moeten opwekken of de huidige koers wel zo effectief is.quote:Op zondag 2 november 2025 12:10 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Die twee partijen zijn mijns inziens gefuseerd omdat die twee elkaar helemaal niet uitsluiten. Je kan milieu, rechten van minderheden, internationale gelijkheid, de woningmarkt, een goede verhouding tussen inkomen en kosten allemaal belangrijk vinden.
Dat vonden PvdA en GroenLinks ook allemaal belangrijk en de arbeiderspartij kon mensen niet overtuigen dat ze ook voor een houdbaar klimaatbeleid waren en de groene partij kon de mensen niet overtuigen dat ze er ook voor de lagere inkomens waren.
Het idee van de fusie is dat ze die standpunten, die ze allebei al deelden, nu onder één partij kunnen uitdragen. MAar die volgorde die je daarbij verzint, zit alleen maar in je hoofd. Niemand zegt dat diertjes belangrijker zijn dan minima of dat de problematiek in Israel belangrijker is dan de woningnood. Dat maak je er helemaal zelf van. Het zijn allemaal zaken waar je je linkse visie op kan laten horen en dat zou die partij juist moeten doen met hun nieuwe leider.
De oude leider is daarin tekort geschoten
Los van dat ze dat lekker zelf moeten bepalen mag er best benoemd worden dat men een enorme plaat voor het hoofd heeft. Als de laatste paar verkiezingen iets duidelijk gemaakt heeft is het dat Nederland in z'n algemeenheid niet zit te wachten op een linkse regering. Als je dan gaat zeggen dat het linkse verhaal nog duidelijker moet worden dan ben je wel het spoor een beetje bijster wat mij betreft.quote:Op zondag 2 november 2025 11:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ha, daar zijn de 'contreien' weer
En dat zogenaamde 'gebrek aan zelfreflectie' van de partij meen jij af te kunnen meten aan de mening vd jongerenpartijen en een podcast van 3 journalisten?
Bijzonder...
Maar afgezien daarvan: GLPvdA bepaalt zélf (samen met de leden) wat de koers van de partij is en wordt.
Wat mensen die niks met de partij hebben daarvan vinden is in het geheel niet relevant.
Uiteindelijk gaat het om je uitstraling en dat is uiteindelijk wel waarmee ze in het nieuws komen. Mensen die wel klaar zijn met Gaza, zijn niet gebaat om te stemmen op zijn partij (want die koers zal worden voortgezet). En nee, dat zijn niet allemaal mensen die pro-Israel of Nazi's zijn.quote:Op zondag 2 november 2025 12:10 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het idee van de fusie is dat ze die standpunten, die ze allebei al deelden, nu onder één partij kunnen uitdragen. MAar die volgorde die je daarbij verzint, zit alleen maar in je hoofd. Niemand zegt dat diertjes belangrijker zijn dan minima of dat de problematiek in Israel belangrijker is dan de woningnood. Dat maak je er helemaal zelf van. Het zijn allemaal zaken waar je je linkse visie op kan laten horen en dat zou die partij juist moeten doen met hun nieuwe leider.
Met de jeugd win je ook geen verkiezingen. De 18-35 groep is volgens mij de kleinste kiesgererichigde groep in aantallen. Wil je de grootste worden dan moet je het goed doen in de debatten om de stem van de NPO kijkende boomer te winnen.quote:Op zondag 2 november 2025 14:26 schreef Eightyone het volgende:
Blijkbaar zat er niemand onder de 35 in het campagneteam.
Zonder jonge aanwas sterft je organisatie op een gegeven moment uit.
(Insta van Johan Fretz:)
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |