Zou je misschien eens een 'explain it like I am 5' kunnen doen voor verkiezingen met blockchain?quote:Op maandag 3 november 2025 02:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Is het daarom niet juist zo dat digitaal stemmen nog meer anonimiteit oplevert? Je hoeft niet eens met je eigen kop naar het stembureau te komen. En ook in het huidige systeem kan de overheid in principe inderdaad zien welke stempassen zijn ingenomen en welke niet.
We accepteren verder ook een bepaalde mate van beïnvloeding via volmachten en briefstemmen voor niet-ingezetenen, dus ik vind dat we ook een bepaalde mate van onzekerheid bij digitaal stemmen mogen accepteren. Toch denk ik dat het uiteindelijk veiliger kan zijn dan op papier stemmen en dat de voordelen (de snelheid van het stemproces en de uitslag) opwegen tegen de nadelen.
Met de blockchain kun je op dit gebied van alles doen.
Ik ben me er zelf ook pas in aan het verdiepen.quote:Op maandag 3 november 2025 02:53 schreef Treinmeneer het volgende:
[..]
Zou je misschien eens een 'explain it like I am 5' kunnen doen voor verkiezingen met blockchain?
Ik weet een heel klein beetje van blokchain, meerendeels dat het als een soort van Torrent downloaden is. Alles in blokjes en overal en nergens, heel gefragmenteerd, maar met de juiste code is het gestroomlijnd.
Ik vind het best een interessante gedachte, al weet ik er niet zoveel van.
Voor andere users die mee lezen: Wat is het voordeel/nadeel hier van?
Mijn nachtdienst is net voorbij en ik sta op het punt in slaap te vallen dus ik moet hier morgen op terug komen qua reactie, maar laat dat je niet tegen houden ^_^
Indien jij met "men", de politiek/partijen bedoelt, is dat precies wat ik bedoel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:59 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind niet dat partijen zich daar zomaar bij neet moeten gaan leggen. Oude verhoudingen bestaan niet meer maar nieuwe weer wel. Daar zou men zich omheen moeten gaan organiseren.
Soort van slaven ministers. Wil men niet, dan met de zweep terug het kabinet in?quote:Op maandag 3 november 2025 02:18 schreef TAmaru het volgende:
Wat ook kan, is tussentijdse verkiezingen gewoon verbieden. Zit de 4 jaar maar gewoon uit.
Klinkt als een oplossing die op zoek is naar een probleem.quote:Op maandag 3 november 2025 03:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben me er zelf ook pas in aan het verdiepen.
Iedereen krijgt een token, bijv. 1 votecoin. Die votecoin kun je naar het ontvangstadres van één van de kandidaten/partijen sturen. Via de blockchain wordt dit stemproces onveranderlijk vastgelegd, net als nu bij cryptocoins. Het is dus altijd voor iedereen in te zien hoeveel coins één kandidaat/partij verzameld heeft en ook van welke publieke adressen die afkomstig zijn, maar het is niet te zien van wie het adres is waar die coins van afkomstig zijn. Zo blijft het anoniem De stemmer in kwestie kan zijn stem later ook controleren via de blockchain.
Dan zijn er nog een aantal problemen op te lossen:
-hoe weet je dat mensen echt zelf gestemd hebben, en zonder beïnvloeding door iemand anders?
-hoe zorg je dat elke stemmer anoniem één token krijgt?
Daar zijn op zich ook wel oplossingen voor te bedenken. Tegenwoordig heb je ook al ID-controle en gezichtscontrole bij banken via een online proces, dus dat kan ook worden ingezet. Eventueel kan er ook worden gezorgd dat IP-adressen niet worden gelogd.
en hoe voorkom je de verkoop van deze tokens?quote:Op maandag 3 november 2025 03:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben me er zelf ook pas in aan het verdiepen.
Iedereen krijgt een token, bijv. 1 votecoin. Die votecoin kun je naar het ontvangstadres van één van de kandidaten/partijen sturen. Via de blockchain wordt dit stemproces onveranderlijk vastgelegd, net als nu bij cryptocoins. Het is dus altijd voor iedereen in te zien hoeveel coins één kandidaat/partij verzameld heeft en ook van welke publieke adressen die afkomstig zijn, maar het is niet te zien van wie het adres is waar die coins van afkomstig zijn. Zo blijft het anoniem De stemmer in kwestie kan zijn stem later ook controleren via de blockchain.
Dan zijn er nog een aantal problemen op te lossen:
-hoe weet je dat mensen echt zelf gestemd hebben, en zonder beïnvloeding door iemand anders?
-hoe zorg je dat elke stemmer anoniem één token krijgt?
Daar zijn op zich ook wel oplossingen voor te bedenken. Tegenwoordig heb je ook al ID-controle en gezichtscontrole bij banken via een online proces, dus dat kan ook worden ingezet. Eventueel kan er ook worden gezorgd dat IP-adressen niet worden gelogd.
Voor een paar ton stem ik op PVV en geef ik een dikke vinger aan Cindy.quote:Op maandag 3 november 2025 19:47 schreef Korenfok het volgende:
[..]
en hoe voorkom je de verkoop van deze tokens?
hierdoor is risico heel groot dat stemmen gekocht en verkocht mogen worden. ik ben niet te koop voor een paar duizendjes, maar een paar tonnen wil ik best een jaartje overslaan etc.....
Laat ik Blockchain nou nooit eerder op die manier beschreven zien worden…quote:Op maandag 3 november 2025 15:28 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Klinkt als een oplossing die op zoek is naar een probleem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |