Als je tekort aan personeel hebt kan je ze natuurlijk ook beter betalen. Gek genoeg werkt de door de VVD bejubelde marktwerking hier dan weer niet.quote:Zelfrijdende asfaltwals als oplossing voor personeelstekort: 'Onderhoud moet doorgaan'
Bouwbedrijf Heijmans maakt binnenkort gebruik van een zelfrijdende asfaltwals. Niet om personeel te vervangen, maar om het tekort daaraan op te vangen: "Een derde van ons personeel gaat bijna met pensioen, en het onderhoud moet blijven doorgaan."
Een groot deel van de Nederlandse wegen, bruggen en viaducten is aan onderhoud toe. Er is meer dan 140.000 kilometer aan openbare verharde wegen in Nederland, waarvan een groot deel al jaren kampt met achterstallig onderhoud. Rijkswaterstaat heeft tientallen infrastructurele projecten op de agenda staan, maar komt volgens een analyse van ABN Amro tot 2038 nog zo'n 35 miljard euro tekort.
Daardoor zijn sommige onderhoudswerkzaamheden uitgesteld, en verwacht wordt dat die problemen alleen maar verder toenemen.
Verouderde wegen, bruggen en viaducten
"Er is heel veel gebouwd en aangelegd na de Tweede Wereldoorlog. De levensduur daarvan komt nu aan zijn eind, dus moet er heel veel tegelijkertijd worden vervangen", zegt hoogleraar infrastructuurmanagement Leentje Volker. Volgens Volker geldt dat niet alleen voor wegen, maar ook voor veel bruggen en viaducten.
Dat betekent dat bouwbedrijven de komende periode veel werk omhanden hebben, ziet Wouter Heijsser, programmamanager bij Heijmans. "Het wordt echt passen en meten. Je hebt niet alleen de renovaties van bruggen maar ook het onderhoud van het wegennet zelf."
Volgens Volker moeten bouwbedrijven kiezen. "Er is nu veel meer vraag en we verwachten echt dat de vraag naar onderhoud het aanbod aan bouwcapaciteit gaat overtreffen."
Daar sluit hoogleraar bouwkunde aan de TU Delft Rob Nijsse zich bij aan: "Het is een geweldige opgave, want bijna al onze bruggen moeten vervangen worden. Rijkswaterstaat staat met de handen omhoog, en zeker als bouwbedrijven geen personeel hebben is de tunnel nu nog erg donker."
Een enorm personeelstekort hangt als een donkere wolk boven de bouwsector. Ruim 80 procent van de bouwondernemers ervaart een tekort aan personeel, bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Ook bij bouwbedrijf Heijmans is die krapte voelbaar. "De collega's van 40 zijn echt de jongeren, de gemiddelde leeftijd ligt rond de 55 jaar", zegt Heijsser. Niet alleen gaan veel werknemers over aantal jaar met pensioen, ook is de aanwas van jong personeel erg laag. "Als je met een asfaltwals werkt, werk je regelmatig in de nachten en weekenden. Je moet vroeg ergens zijn en je weet niet hoe laat je klaar bent. Dat is voor veel jongeren toch onaantrekkelijk."
Dat ziet Volker net zo. "Bedrijven hebben veel moeite om nieuwe mensen naar de bouw te trekken. Bij het leggen van asfalt werk je veel in de avonden en weekenden om zo min mogelijk overlast te veroorzaken, en er zijn geen mensen meer die dat willen doen."
Een geautomatiseerde asfaltwals kan dus een oplossing bieden. Toch ziet hoogleraar bouwkunde Nijsse dat het inzetten van dit soort machines vooral gebeurt als kostenbesparing. "Na de kredietcrisis kwam de bouw min of meer tot stilstand. Bouwbedrijven hebben toen veel werknemers ontslagen, die nu vaak weer worden ingehuurd als zzp'er, of ze halen arbeidsmigranten goedkoper uit het buitenland."
Maar zzp'ers zijn volgens Nijsse voor werkgevers vaak duurder, en veel politieke partijen willen arbeidsmigratie terugdringen. "Bouwbedrijven voelen die druk uit de markt, en dus kiezen ze voor het investeren in robots en machines", zegt Nijsse.
Hoewel Nijsse het initiatief van de zelfrijdende asfaltwals toejuicht, moeten bouwbedrijven ook zelf personeel opleiden. "Robots zijn vooral een goed idee voor banen die lichamelijk veel vragen."
Daar sluit Volker zich bij aan. "Ik vind het een goed teken dat bouwers investeren in dit soort innovaties, het is namelijk best wel een flinke investering." Volgens de hoogleraar doen bouwbedrijven dit als ze weten dat het positief uitwerkt voor het bedrijf.
Bouwbedrijf Heijmans is in ieder geval van plan om op termijn meer van dit soort asfaltwalsen in te gaan zetten. "We kunnen nu kijken waar we rekening mee moeten houden. Op den duur is het plan dat één werknemer drie walsen gaat bedienen, maar zover is het nu nog niet."
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Ik zeg net dat dat niet zo is.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:08 schreef Red_85 het volgende:
Exact. Iedereen jankt om personeelstekort. Die is er niet. Er is een te kort voor de prijs die zeurende werkgevers er voor willen betalen.
Ik durf te wedden dat als je gewoon juist betaald en normale voorwaarden hebt, er geen te kort is.
			
			
			
			Ja en nee, we zitten nu in een situatie waar we eigenlijk nog nooit mee te maken hebben gehad, dat er in bijna alle sectoren ernstige tekorten zijn, dat komt deels omdat wij in Nederland de opvatting hebben, dat als je dom bent je dan maar een technisch beroep moet doen, kortom geen ouder wil normaal gesproken dat zijn kind een technische opleiding gaat doen. Gelukkig snappen steeds meer ouders dat juist in Technische beroepen de toekomst ligt, alleen met dat soort beroepen is het wel zo dat het doorgaans een jaar of 10-15 in de praktijk vergt om volwaardig te opereren, gelukkig kunnen we steeds meer gebruik maken van AI en Virtual Reality waarbij je die kennis voor een groot deel real time aangereikt krijgt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat gelul over betalen altijd. De wegenbouw verdiend heel goed als je slecht opgeleid bent.
Het is dat je altijd ‘s avonds en ‘s nachts shifts moet draaien, of hele weekenden.
En dat wil niemand meer.
Denk aan basisloon van ¤4500 met 50% aanvulling voor onregelmatigheid
			
			
			
			En in een land waar het de helft van de tijd regent is het ook niet echt fijn.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zeg net dat dat niet zo is.
Bij grote wegenbouwers zijn de voorwaarden uitstekend.
Als je een limo wil en hotel met blauwe M&Ms dan niet nee.
Alleen het is kutwerk en onregelmatig dus niemand wil het meer doen.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Onzin. Het is gemiddeld ruim 92% van de tijd droog. In december regent het op de meeste momenten, gemiddeld 11% van de tijd.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
En in een land waar het de helft van de tijd regent is het ook niet echt fijn.
			
			
			
			
			
			
			
			Laat ik het anders formuleren, buiten werken is in Nederland over het algemeen niet zo een pretje.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Onzin. Het is gemiddeld ruim 92% van de tijd droog. In december regent het op de meeste momenten, gemiddeld 11% van de tijd.
			
			
			
			Een bestaand product ombouwen is doorgaans een stuk goedkoper dan het zelf ontwikkelen en produceren, zeker als het om kleine aantallen gaat. Kleiner kan het dan wel worden, maar goedkoper is onwaarschijnlijk. En waarschijnlijk werkt het dan ook niet zo goed als dat beproefde ontwerp dat al bestaat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:34 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind het altijd bijzonder dat ze dan iets maken wat geen personeel nodig heeft en dan blijkt het een gewone wals te zijn waar nog steeds iemand in kan zitten om alles te doen...
Maak het dan ook echt dat er niemand meer in kan werken zodat jij het veel kleiner en goedkoper kan maken.
			
			
			
			Oos has entered the chat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:48 schreef halfway het volgende:
Blabla. Wij als foodverwerker hebben ook zwaar geautomatiseerd. Met minder personeel de hele dag storingen oplossenja
			
			
			
			Waarom niet? Zelden koud (kun je je tegen kledtn) en qua regen valt het ook mee. Hooguit in de hitte 's zomers is het zwaar klote.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Laat ik het anders formuleren, buiten werken is in Nederland over het algemeen niet zo een pretje.
			
			
			
			Mijn ervaring is anders.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 08:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Waarom niet? Zelden koud (kun je je tegen kledtn) en qua regen valt het ook mee. Hooguit in de hitte 's zomers is het zwaar klote.
			
			
			
			Ik heb het ook nooit koudquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 08:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja nou, scheelt dat ik het nooit koud heb waarschijnlijk
			
			
			
			Oos heeft half geautomatiseerd. Het kan nog veel erger.quote:
			
			
			
			Komt ook omdat hij relatief veel verschillende producten heeft in iets te kleine setting.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 08:15 schreef halfway het volgende:
[..]
Oos heeft half geautomatiseerd. Het kan nog veel erger.
			
			
			
			Ik weet dat @GGMM ook opzoek is naar nieuw werk. Misschien is dit iets voor hem.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat gelul over betalen altijd. De wegenbouw verdiend heel goed als je slecht opgeleid bent.
Het is dat je altijd ‘s avonds en ‘s nachts shifts moet draaien, of hele weekenden.
En dat wil niemand meer.
Denk aan basisloon van ¤4500 met 50% aanvulling voor onregelmatigheid
			
			
			
			
			
			
			
			| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |