quote:Amsterdam- Meerdere politieke partijen willen mensen met hoge inkomens minder belastingvoordeel geven bij het opbouwen van pensioen.
Onder meer GL/PvdA, D66 en JA21 willen hierin snijden, blijkt uit de doorrekening van de verkiezingsplannen door het Centraal Planbureau.
Topinkomens gaan hierdoor minder pensioen opbouwen."
Vakbond FNV is ,,op z'n zachtst gezegd niet blij" met de plannen, zegt interim-penningmeester Willem Noordman.
,,Om te beginnen gaat dit lijnrecht in tegen het Pensioenakkoord dat werknemers en werkgevers met het kabinet hebben gesloten.
De politiek heeft daarin toegezegd niet te bezuinigen op ons pensioenstelsel."
We gaan het dus weer terugzetten op 100.000 euroquote:AI-overzicht
Het fiscaal maximale pensioengevend inkomen in 2010 was ¤ 100.000.
Dit bedrag is het maximale jaarsalaris waarop fiscaal vriendelijk pensioen opgebouwd mocht worden.
¤ 100.000: Dit was het maximale pensioengevend loon in 2010.
Pensioenopbouw: De pensioenopbouw werd berekend over het salaris tot dit maximum.
Fiscale voordelen: Pensioenopbouw boven dit bedrag was niet fiscaal gefaciliteerd.
quote:AI-overzicht
De grens pensioensparen in 2025 , is het fiscaal maximale pensioengevend inkomen van ¤ 137.800
Over inkomen boven deze grens kunt u niet langer belastingvrij pensioen opbouwen via de basisregeling.
Pensioenopbouw in 2025
Fiscaal maximum: Per 1 januari 2025 is het fiscaal pensioengevend inkomen vastgesteld op ¤ 137.800.
Pensioenopbouw basisregeling: U bouwt pensioen op over uw salaris tot ¤ 37.800.
Nettopensioen: Als uw inkomen hoger is dan ¤ 137.800, kunt u zich aanmelden voor een nettopensioenregeling om extra pensioen op te bouwen over het deel boven dit bedrag.
De premie hiervoor betaalt u uit uw nettosalaris.

juist , gewoon het hele pensioensparen helemaal aan de werknemer zelf over latenquote:Op maandag 27 oktober 2025 08:55 schreef TAmaru het volgende:
De overheid moet gewoon stoppen om zich overal maar mee te bemoeien.

de Christen Unie is ook voor en terecht , alleen de VVD en PVV zijn tegen dit voorstelquote:Op maandag 27 oktober 2025 08:58 schreef Hanca het volgende:
De moderne werknemer kan nog niet eens 10.000 euro bij elkaar sparen voor een auto, maar koopt die op afbetaling. Al het netto inkomen gaat gelijk op. Dus ja, de politiek moet zich wel zorgen maken en zorgen dat iedereen in een pensioenfonds zit.

Dit voorstel zelf ken ik niet, je hebt ook geen fatsoenlijke bron/link naar het voorstel geplaatst en geen uitleg gegeven, dus hier kan ik niet over oordelen. Het gaat me om die ene zin van je dat de mensen wel voor zichzelf zorgen. Nee, financieel meer dan 2 maanden vooruit kijken doen de meeste mensen al niet. Dus verplicht pensioensparen bij de pensioenfondsen, voor iedereen incl ZZPers, is essentieel. Er zijn ook nog teveel bedrijven die het niet aanbieden.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat de Chrsten Unie ook voor is en terecht , alleen de VVD en PVV zijn tegen dit voorstel

vooral de werkgevers zijn blij , ASML enzoquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:02 schreef -XOR- het volgende:
Geen verplichte pensioenafdracht zou gewoon een hogere huizenprijs en huur betekenen.

het is heel simel men wil de maximale grens voor belastingvrij sparen die nu sinds 1990 op 137.800 ligt ,verlagen naar 105.000 euroquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit voorstel zelf krn ik niet, je hebt ook geen fatsoenlijke bron/link naar het voorstel geplaatst en geen uitleg gegeven, dus hier kan ik niet over oordelen. Het gaat me om die ene zin van je dat de mensen wel voor zichzelf zorgen. Nee, financieel meer dan 2 maanden vooruit kijken doen de meeste mensen al niet.

CU is heel duidelijk: de politiek moet van het pensioenakkoord afblijven momenteel. Dus die zullen dit ook denk ik niet steunen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is heel simel men wilde maximale grens voor belastingvrij sparen die nu sinds 1990 op135.000 ligt verlagen aar 105.000 euro
Dat geld dus ook voor ZZP ers

dit heeft niets met het pensioenakkoord te maken, totaal niets, staat er totaal los van, het is slechts een zeer noodzakelijke spaar grens wijzigingquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU is heel duidelijk: de politiek moet van het pensioenakkoord afblijven momenteel. Dus die zullen dit ook zeker niet steunen.

Dat slaat nergens opquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:02 schreef -XOR- het volgende:
Geen verplichte pensioenafdracht zou gewoon een hogere huizenprijs en huur betekenen.

Geen verplichte pensioenafdracht = meer besteedbaar inkomen. Het idee gaat dan postvatten dat beleggen in stenen de beste belegging is die je kunt doen dus mensen gaan hun pensioengeld in hun starterswoning steken. In een krappe woningmarkt moet je dan wel mee in die gok anders doet een ander het wel en sta je met lege handen.quote:

Totale onzin.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dit heeft niets met het pensioenakkoord te maken, totaal niets...

of de hoge inkomens gaan een nnieuw EV kopen of een cruise maken of hun kinderen wat schenken je weet het niet hequote:Op maandag 27 oktober 2025 09:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geen verplichte pensioenafdracht = meer besteedbaar inkomen. Het idee gaat dan postvatten dat beleggen in stenen de beste belegging is die je kunt doen dus mensen gaan hun pensioengeld in hun starterswoning steken. In een krappe woningmarkt moet je dan wel mee in die gok anders doet een ander het wel en sta je met lege handen.

hier is een linkquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Totale onzin.
Ik zie trouwens ook dat het niet een echt voorstel is, het is alleen aan het CPB geleverd bij de doorrekeningen maar staat niet in de programma's. Ik denk dan ook niet dat ze hieraan gaan beginnen midden tijdens de transitie van het ene naar het andere pensioenstelsel.
quote:Maar er geldt wel een maximum: alleen over het inkomen tot 137.800 euro is de pensioeninleg belastingvrij.
Die grens willen veel politieke partijen nu verlagen, blijkt uit de doorberekening van hun verkiezingsprogramma's.
JA21, D66, Volt, GL/PvdA, ChristenUnie, NSC en SGP willen de aftoppingsgrens aanpassen.
D66 en NSC opteren voor een grens van 105.000 euro, anderen willen die lager leggen.
Het gaat om een lastenverzwaring die varieert van 2 miljard euro tot zelfs ruim 6 miljard bij JA21.

Je had het over totale afschaffing van verplichte pensioenafdracht.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of de hoge inkomens gaan een nnieuw EV kopen of een cruise maken of hun kinderen wat schenken je weet het niet he

je kunt toch lezen??quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je had het over totale afschaffing van verplichte pensioenafdracht.

Het interesseert mij geen zier dat gekke Henkie uit Zierikzee geen 10.000 euro bij elkaar kan sparen. Dan gaat ie maar harder werken of minder uitgeven. Sowieso zou Henkie zeer zeker wel meer kunnen sparen als de overheid niet gedwongen voor hem spaarde elke maand.quote:Op maandag 27 oktober 2025 08:58 schreef Hanca het volgende:
De moderne werknemer kan nog niet eens 10.000 euro bij elkaar sparen voor een auto, maar koopt die op afbetaling. Al het netto inkomen gaat gelijk op. Dus ja, de politiek moet zich wel zorgen maken en zorgen dat iedereen in een pensioenfonds zit.

quote:
quote:Op maandag 27 oktober 2025 08:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist gewoon het hele pensioensparen helemaal aan dee werknemer over laten
Penskioensparen via een fonds dat is iets uit de jaren 60 van de vorige eeuw, toen werknemers niet schrijven en lezen konden
Als je meer dan een ton verdient dan weet he donders goed hoe je het meerdere aan pensopenopbouw zelf moet sapren

En dat heeft dus een dramatisch effect op de hele samenleving, meer armoede is gewoon slecht voor een land.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het interesseert mij geen zier dat gekke Henkie uit Zierikzee geen 10.000 euro bij elkaar kan sparen. Dan gaat ie maar harder werken of minder uitgeven. Sowieso zou Henkie zeer zeker wel meer kunnen sparen als de overheid niet gedwongen voor hem spaarde elke maand.
En als Henkie dan toch al zijn geld opmaakt en op zijn 67e niets meer heeft: dikke pech.

of het idee gaat postvatten dat beleggen in oude autos een mooie beleggingis of ze gaan lekker op vakantie van het bespaarde geldquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geen verplichte pensioenafdracht = meer besteedbaar inkomen. Het idee gaat dan postvatten dat beleggen in stenen de beste belegging is die je kunt doen dus mensen gaan hun pensioengeld in hun starterswoning steken. In een krappe woningmarkt moet je dan wel mee in die gok anders doet een ander het wel en sta je met lege handen.

Denk jij echt dat hogere inkomens in de armoede tercht komen, omdat ze 35000 euro minder verplicht hoeven te sparen??\quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat heeft dus een dramatisch effect op de hele samenleving, meer armoede is gewoon slecht voor een land.

bijvoorbeeldquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of het idee gaat postvatten datb eleggen in oude autos een mooie beleggingis of ze gaan lekker op vakantie van het bespaarde geld

of ze gaan goud kopen, dan gaat dat weer omhoog of zilverquote:

Nee hoor, armoede is voor iedereen beter, vooral voor de armen zelf, die zichzelf zullen vinden in hun zwoegende, lijdzame bestaan.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat heeft dus een dramatisch effect op de hele samenleving, meer armoede is gewoon slecht voor een land.

De armen die minder dan 105.000 euro belastbaar verdienen die merken er helamaal niets vanquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee hoor, armoede is voor iedereen beter, vooral voor de armen zelf, die zichzelf zullen vinden in hun zwoegende, lijdzame bestaan.

jij zou het goed doen in een drama voorstelling, je krijgt het hele publiek aan het huilen denk ikquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]

veel moderne bedrijven in de IT en ook ASML hebben geen pensioen spaardwang via de vakbonden, verplicht pensioensparen is iets uit de vorige eeuw van bedrijven als werkspoor, stork, Verolme en De StaatsMijnenquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:
. Er zijn ook nog teveel bedrijven die het niet aanbieden.

ok mooi je hebt het dus wel gelezen, en ook begrepen neem ik aanquote:

Ik heb het idee dat je je eigen posts soms niet begrijpt.quote:Op maandag 27 oktober 2025 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok mooi je hebt het dus wel gelezen, en ook begrepen neem ik aan

ik ben slechts de boodschapper huilde de gewonde strijderquote:Op maandag 27 oktober 2025 10:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je je eigen posts soms niet begrijpt.

Ach toch arme zelfstandige IT consultants, die mogen nu minder belastingvrij wegzettenquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee hoor, armoede is voor iedereen beter, vooral voor de armen zelf, die zichzelf zullen vinden in hun zwoegende, lijdzame bestaan.

De Christen Unie die is voor , die wil net als JA21 zelfs nog verder gaanquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit voorstel zelf ken ik niet, je hebt ook geen fatsoenlijke bron/link naar het voorstel geplaatst en geen uitleg gegeven, dus hier kan ik niet over oordelen.
Het gaat me om die ene zin van je dat de mensen wel voor zichzelf zorgen. Nee, financieel meer dan 2 maanden vooruit kijken doen de meeste mensen al niet.
Dus verplicht pensioensparen bij de pensioenfondsen, voor iedereen incl ZZPers, is essentieel.
Er zijn ook nog teveel bedrijven die het niet aanbieden.
quote:Maar er geldt wel een maximum: alleen over het inkomen tot 137.800 euro is de pensioeninleg belastingvrij.
Die grens willen veel politieke partijen nu verlagen, blijkt uit de doorberekening van hun verkiezingsprogramma's.
JA21, D66, Volt, GL/PvdA, ChristenUnie, NSC en SGP willen de aftoppingsgrens aanpassen.
D66 en NSC opteren voor een grens van 105.000 euro, anderen willen die lager leggen.
Het gaat om een lastenvermindering voor de werkgever die varieert van 2 miljard euro tot zelfs ruim 6 miljard bij JA21.

Als je geen fatsoenlijke oplossing voor pensioenen hebt gaan veel mensen daar echt niet zelf iets aan doen, met als gevolg dat ze bijstand, hogere AOW etc nodig hebben om hun levensstandaard aan te houden.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Christen Unie die is voor , die wil net als JA21 zelfs nog verder gaan
Jouw netto salaris dat is van jou, maak je alles op, dan is er de bijstand,
Aanbieden impliceert een keuze, en dat is nu juist het probleem, er is geen keus nog voor de ouderwetse bedrijven en de overheid
Ik ben overigens wel voor een netto beloning ( voor de ouderen die nog willen werken) van 10% van het arbeidsinkomen belalstingvrij te laten net als in Duitsland
De oouderen vormen een gigantisch arbeidspotentieel met veel ervaring
[..]

pensioensparen is voor een heel groot deel van de economie al volledig vrij , de maxima en percentages regelmatig aanpassen is inderdaad niet verkeerdquote:Op maandag 27 oktober 2025 12:06 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat bedrag omlaag brengen lijkt me niet zoveel mis mee, mits het geen abritrair laag bedrag wordt.
Pensioenen volledig vrijgeven lijkt me een ontzettend slecht idee.
We gaan het dus weer terugzetten op 100.000 euroquote:AI-overzicht
Het fiscaal maximale pensioengevend inkomen in 2010 was ¤ 100.000.
Dit bedrag is het maximale jaarsalaris waarop fiscaal vriendelijk pensioen opgebouwd mocht worden.
¤ 100.000: Dit was het maximale pensioengevend loon in 2010.
Pensioenopbouw: De pensioenopbouw werd berekend over het salaris tot dit maximum.
Fiscale voordelen: Pensioenopbouw boven dit bedrag was niet fiscaal gefaciliteerd.
quote:AI-overzicht
De maximale grens voor pensioensparen via een pensioenfonds, zoals ABP, is het fiscaal maximale pensioengevend inkomen van ¤ 137.800 in 2025.
Over inkomen boven deze grens kunt u niet langer belastingvrij pensioen opbouwen via de basisregeling.
U kunt echter wel vrijwillig aanvullend pensioen opbouwen via de nettopensioenregeling van ABP, waarbij u de premie zelf uit uw nettosalaris betaalt.
Pensioenopbouw in 2025
Fiscaal maximum: Per 1 januari 2025 is het fiscaal maximale pensioengevend inkomen vastgesteld op ¤ 137.800.
Pensioenopbouw basisregeling: U bouwt pensioen op over uw salaris tot ¤ 137.800.
Nettopensioen: Als uw inkomen hoger is dan ¤ 137.800, kunt u zich aanmelden voor een nettopensioenregeling om extra pensioen op te bouwen over het deel boven dit bedrag.
De premie hiervoor betaalt u uit uw nettosalaris.

wat mij betreft is isquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je had het over totale afschaffing van verplichte pensioenafdracht.

Voor dat soort sukkels komen dan mooie baantjes als boodschappen inpakken in de supermarkt beschikbaar.quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het interesseert mij geen zier dat gekke Henkie uit Zierikzee geen 10.000 euro bij elkaar kan sparen. Dan gaat ie maar harder werken of minder uitgeven. Sowieso zou Henkie zeer zeker wel meer kunnen sparen als de overheid niet gedwongen voor hem spaarde elke maand.
En als Henkie dan toch al zijn geld opmaakt en op zijn 67e niets meer heeft: dikke pech.

In de USA stikt het van zulke figuren, so what, je kunt ook failliet gaan , dat kun je allemaal niet voor zijnquote:Op maandag 27 oktober 2025 15:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor dat soort sukkels komen dan mooie baantjes als boodschappen inpakken in de supermarkt beschikbaar.

Ja, daar is niks mis mee. Het is uiteindelijk een keuze; je geld opmaken en lekker genieten als je jong bent of wat sparen en genieten als je ouder bent.quote:Op maandag 27 oktober 2025 16:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In de USA stikt het van zulke figuren, so what, je kunt ook failliet gaan , dat kun je allemaal niet voor zijn

Daarboven mag je zelf netto sparen ,quote:Of ik vrees voor verdergaande nivellering? Ik zie het gewoon voor mijn ogen gebeuren."
Voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie windt zich enorm op over het nieuws dat een reeks politieke partijen wil snijden in de belastingvrije pensioenopbouw van hogere inkomens.
In het programma van JA21 en Christen Unie wordt het belastingvrij opbouwen van pensioen beperkt tot anderhalf keer modaal, 72.000 euro.

kinderbijslag opstrijken is dat extreme welvaart???quote:Op maandag 27 oktober 2025 20:51 schreef core2duo het volgende:
Sja... nergens ter wereld heeft men zoveel moeite met welvaartsverschillen en standsverschillen als in Nederland. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan het vrijwel ontbreken van luxe winkels. We zijn een land waar een groeiende groep hoogopgeleiden zich schaamt voor hun positie.
Een ander voorbeeld dan de pensioenen: bij D66 geen recht meer op kinderbijslag als je als huishouden meer vermogen hebt dan het heffingsvrij vermogen (50.933 euro per partner).

niet het opstrijken van toeslagen of wegsluizen van belastingen
 niet het opstrijken van toeslagen of wegsluizen van belastingen 

Maatschappelijk gezien is dat inderdaad heel nuttig. Veel nuttiger dan het eindeloos subsidiėren van armen, niet-werkenden, ouders, ouderen, asielzoekers, etc. Want die worden daardoor zo lui, dat ze zich nooit meer nuttig zullen maken voor de maatschappij.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor dat soort sukkels komen dan mooie baantjes als boodschappen inpakken in de supermarkt beschikbaar.

Ik heb het idee dat het verder aftoppen van het bedrag maximaal fiscaal pensioensparen vele miljarden belastinggeld naar voren gaat halen jaarlijksquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 02:09 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maatschappelijk gezien is dat inderdaad heel nuttig. Veel nuttiger dan het eindeloos subsidiėren van armen, niet-werkenden, ouders, ouderen, asielzoekers, etc. Want die worden daardoor zo lui, dat ze zich nooit meer nuttig zullen maken voor de maatschappij.

Stel dat men de fiscale grens niet op 100.000 euro legt, maar op modaal,quote:Op maandag 27 oktober 2025 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU is heel duidelijk: de politiek moet van het pensioenakkoord afblijven momenteel. Dus die zullen dit ook denk ik niet steunen.
https://www.instituut-pe.(...)ren-pensioenvermogenquote:Maar er geldt wel een maximum: alleen over het inkomen tot 137.800 euro is de pensioeninleg belastingvrij.
D66 en NSC opteren voor een grens van 105.000 euro,
De anderen willen die lager leggen.
Het gaat om een bezuiniging die varieert van 2 miljard euro tot zelfs ruim 6 miljard bij JA21.
quote:Door pensioenen fiscaal te stimuleren liep de overheid in 2020 in totaal dus zo'n 15,8 miljard euro mis
Ter vergelijking: in datzelfde jaar gaven we 13,4 miljard euro uit aan het gehele primaire (en pre-primaire) onderwijs (CBS, 2023).
Doordat we de pensioenkeuze al uit handen van het individu hebben genomen, is het onduidelijk waarom we het pensioen nog verder zouden moeten subsidiėren.
Het stimuleringsargument is vooral relevant voor een beperkte groep mensen - voornamelijk zzp'ers - die afhankelijk zijn van de 'derde pijler', waarin uit eigen initiatief fiscaal begunstigd kan worden gespaard voor het pensioen.
Maar zelfs voor deze beperkte groep mensen zijn fiscale prikkels voor pensioensparen waarschijnlijk ondoelmatig

Het gaat hier wel om een jaarlijks miljardenvordering van de overheid, dus heeft de overheid alle recht om zich met die vordering te bemoeienquote:Op maandag 27 oktober 2025 08:55 schreef TAmaru het volgende:
De overheid moet gewoon stoppen om zich overal maar mee te bemoeien.
quote:Kan niet zo zijn dat IT consultant Kees Klots met 4 keer modaal , 40 jaar lang zijn belastingschuld op zijn pensioenspaarekening bij de Giro of ING mag parkeren als zijnde uitgesteld loon

Die arme IT consultants zijn toch broodnodig, vooral ook bij de overheid zelf.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ach toch arme zelfstandige IT consultants, die mogen nu minder belastingvrij wegzetten
ja dan ben je wel niet blij als echte VVD er zijnde
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |