quote:LIVE | Bekijk de wereldrecordpoging van Jeffrey Hoogland vanaf 20.45 uur exclusief via onze site
Jeffrey Hoogland gaat vandaag in Mexico proberen om geschiedenis te schrijven. De baanwielrenner doet straks een aanval op het wereldrecord op de kilometer. Zijn poging is live en exclusief te zien via AD.nl en onze regionale titels met commentaar van Hidde van Warmerdam en Thijs Zonneveld. Hoogland begint om 21.00 uur Nederlandse tijd aan zijn jacht op het record. Om 20.45 begint de live-uitzending.
Sportredactie 31 okt. 2023
Vind dat ook wel iets van bonuspunten kunnen uitdelen bij de eerste drie onderdelen. Drie keer 5e eindigen en dan alles op de puntenkoers zetten is een prima tactiek.quote:Op zondag 26 oktober 2025 19:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
En dan de afsluiter zometeen. Dit WK is voorbijgevlogen. Altijd een genot.
Alleen vind ik nog steeds dat omnium te veel gericht is op duuronderdelen en te veel zelfde type onderdelen heeft.
Als je echt alle skills wil testen dan moet je gewoon toch echt een kilometer tijdrit erin doen of een 200m vliegende start.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:20 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Vind dat ook wel iets van bonuspunten kunnen uitdelen bij de eerste drie onderdelen. Drie keer 5e eindigen en dan alles op de puntenkoers zetten is een prima tactiek.
Ja, dat zou nog leuker zijn, gewoon weer over 2 dagen desnoods.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als je echt alle skills wil testen dan moet je gewoon toch echt een kilometer tijdrit erin doen of een 200m vliegende start.
Is Renaat voor België?quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:43 schreef Van_Poppel het volgende:
Renaat is weer helemaal hieperdepieper
| 1 2 3 | 1 France 148 125 135 408 2 Netherlands 126 109 97 332 3 Great Britain 124 99 85 308 |
Sommige afdelingen van de inrichting zouden ook gewoon geen toegang moeten hebben tot internet, man man man.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]
Wie van jullie was dit?
quote:Harrie ‘Hurricane’ Lavreysen ontleedt zijn racemonster met prijskaartje van 500.000 (!) euro: “We zouden alle kanten opgaan als het frame niet zo stijf is”
Speciaal voor de Zesdaagse van Rotterdam ontleedt Harrie Lavreysen de fiets - die een half miljoen euro heeft gekost om te ontwikkelen - waarop hij onder andere vrijdag een aanval gaat doen op zijn eigen baanrecord (9.674 seconden) in Sportpaleis Ahoy. Aartsrivaal Matthew Richardson is eveneens present om Lavreysen het vuur na aan de schenen te leggen. De vonken vliegen er vanaf tussen het tweetal met tevens Jeffrey Hoogland die zich in de vurige strijd mengt.
“De fiets weegt wedstrijdklaar 7.15 kilo. Bij een baanfiets gaat het om drie componenten. Stijfheid, aerodynamica en gewicht. Je kunt met die drie pijlers spelen en bij de Koga hebben wij gefocust op stijfheid (minder buiging van het frame, red.). Dan is de krachtoverbrenging het meest efficiënt. Tijdens de start komt er zoveel kracht vrij en als dan het frame ’wegwuift’, verliezen wij veel kracht. In plaats van dat we rechtdoor rijden, zouden we alle kanten opgaan als het frame niet zo stijf is als nu.”
STUUR
“Het stuur is 35 centimeter breed. Ik zit daarmee denk ik twee centimeter breder dan gemiddeld. Uit windtunneltests is gebleken dat ik met deze breedte mijn kracht het beste kwijt kan en ik het meest aerodynamisch ben.”
TRAPPERS
“We hebben geen rem, maar moeten altijd doortrappen. Dat zorgt er voor dat het baanwielrennen heel veilig wordt. Dat klinkt tegenstijdig, maar niemand kan opeens voor je remmen, waardoor er geen onverwachte manoeuvres zijn. Dat kan tot valpartijen leiden. Die ’doortrapper’ zorgt dat je altijd druk hebt op je pedalen en grip houdt op je achterwiel. Door tegendruk te geven, kun je wel een beetje afremmen, waardoor je geleidelijk tot stilstand komt. Je moet het vergelijken met een spinningfiets, dat vliegwiel blijft ook maar gaan.”
VOORBLAD
“Er zit tijdens de zesdaagse in het voorste tandwiel bladgoud verwerkt. Dat is speciaal voor mij gemaakt na de Olympische Spelen. Het heeft geen functie, maar een mooi detail dat ik vanwege mijn prestaties heb gekregen.”
VOORVORK
“Wanneer je de fiets van de zijkant bekijkt, moet de breedte van de voorvork binnen de 8 centimeter vallen. Daar voldoet deze fiets precies aan, ook bij het frame.”
VOORWIEL
“Wanneer je met anderen in de baan bent, zoals de individuele sprint en keirin, moeten we met een open voorwiel rijden. Op de Zomerspelen reed ik met een driespaaks voorwiel, tijdens de zesdaagse met vijf spaken.”
ACHTERWIEL
“De tijdritonderdelen mogen we met een dicht voor- en achterwiel rijden. Dat is aerodynamischer. De tubes (banden, red.) zijn 25 millimeter breed. Dat is voor de piste breed, maar in vergelijking met een wegfiets smal. De tubes zijn opgepompt tot 14 bar, dat is bizar hard.”
CRANK
“Het voorblad heeft 60 tanden, op het achterblad tel je er 15. Het gaat om een verhouding van één tot vier. Dat wil zeggen dat als mijn crank één keer rondgaat, mijn achterwiel vier keer. Je moet echt naar de verhouding kijken. Vrijdag en zaterdag als ik het record op de 200 meter ga aanvallen, zal ik 60/13 steken. Dat klinkt niet veel qua verschil, maar achter een tandje wisselen, verschilt qua zwaarte veel meer dan dat je dat voor doet.”
Vijfvoudig olympisch kampioen
Harrie Lavreysen is ’s werelds beste baansprinter ooit. De 28-jarige Brabander veroverde liefst vijf olympische -en twintig wereldtitels. Tijdens de laatste WK op de baan in Chili was hij goed voor een kwartet aan gouden plakken. In Ahoy is de man met de dijen die een omtrek hebben van 68 centimeter dé trekpleister voor wie mensen een kaartje kopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |