Ik ben zelf gelovig, maar als ik de SGP-politici aan het woord hoor, dan krijg ik de rillingen over mijn lijf. Moet er niet aan denken als zij ooit een PVV-achtige groei doormaken.quote:Op zondag 26 oktober 2025 05:34 schreef Telefoonvork het volgende:
Nou, ik ben nou niet bepaald geneigd om wat voor religie dan ook aan het roer van de wereld te zetten. Dat betekent alleen maar dat de wereld verzandt in fascisme en fatalisme.
Een voetnoot is dat 'de aarde' geen grote bol was. Maar zoals wij het (ook) nog kennen als letterlijk de modder; de grond onder onze voeten. Iets waar je een plant uit kunt laten groeien.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Tjonge, ik vond dit boek in mijn eigen bibliotheek (ik heb duizenden boeken, gek word ik ervan)
[ afbeelding ]
Het is niet te geloven, maar dit boek gaat precies over het dilemma van dit topic en over de gedachten van Ali. Ik wist niet dat het algemeen verspreid was onder een groep gelovigen. Het boek is een aanklacht aan dit soort ideeënvormen. "We weten dat het niet goed gaat, en toch gebeurt er helemaal niets".
Heb het boek nog nooit gelezen, ben er inmiddels in begonnen.
Dit vraag ik mezelf zelfs af. De tuin van Eden is denk ik een mythisch object dat in een verhaal is gegoten binnen de belevingswereld van de mensen toen, om zo het scheppingsverhaal overdrachtelijk te maken. Als je iemand iets wil uitleggen door middel van een leerboek, staan daar ook voorbeelden in die vaak fictief zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:12 schreef Beathoven het volgende:
In de tijd dat de teksten werden geschreven was het allemaal nog niet heel omvangrijk qua waar ze de piketpaaltjes neerzetten. De tuin van Eden heeft men letterlijk kunnen pinnen als een stuk land tussen de Tigris en de Eufraat. Losse verhalen uit de "regio" vormden later een soort gedocumenteerd geheugen mbt de wereld die men kende.
Kan ook. Alleen is er een andere hypothese dat het "verhaal" fictief is (en daarom imho niet minder mooi is, misschien nog wel mooier dan "letterlijk", en zal wel in de minderheid zijn met die mening) en wel op een bestaand stuk land geprojecteerd is. Er is een duidelijke beschrijving als in waar vier rivieren samenkomen met meer beschreven details van naburige locaties.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:15 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dit vraag ik mezelf zelfs af. De tuin van Eden is denk ik een mythisch object dat in een verhaal is gegoten binnen de belevingswereld van de mensen toen, om zo het scheppingsverhaal overdrachtelijk te maken. Als je iemand iets wil uitleggen door middel van een leerboek, staan daar ook voorbeelden in die vaak fictief zijn.
Klopt. Ik vind het ook een mooi verhaal. Wel jammer dat er een fout in het verhaal zit dat Adam en Eva twee zonen kregen en dat ze zich alleen voor konden planten als ze seks zouden hebben met hun moeder. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of het verhaal is niet compleet, of het komt uit de pen van een goede schrijver.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kan ook. Alleen is er een andere hypothese dat het "verhaal" fictief is (en daarom imho niet minder mooi is, misschien nog wel mooier dan "letterlijk", en zal wel in de minderheid zijn met die mening) en wel op een bestaand stuk land geprojecteerd is. Er is een duidelijke beschrijving als in waar vier rivieren samenkomen met meer beschreven details van naburige locaties.
[ afbeelding ]
De Pishon is een inmiddels opgedroogde rivier.
Het verhaal is een mix van een aantal Mesopotamische verhalen. Men heeft het geschreven in tijden dat er geen evolutietheorie bestond en men het ontstaan van de mens door de bril van de tijd bekeek. Zelfs restanten van het polytheïstisme van de oorspronkelijke verhalen zaten er in de eerste versie in. Het is gecombineerd en bijgeschaafd.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:05 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het ook een mooi verhaal. Wel jammer dat er een fout in het verhaal zit dat Adam en Eva twee zonen kregen en dat ze zich alleen voor konden planten als ze seks zouden hebben met hun moeder. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of het verhaal is niet compleet, of het komt uit de pen van een goede schrijver.
de mensheid is niet in staat om de krachten van het universum te begrijpen laat staan te sturenquote:Op maandag 20 oktober 2025 13:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is totale bullshit dat de mensheid de aarde zou moeten redden tegen de ondergang, tis eerder andersom.
Er is ook hoogstwaarschijnlijk en eigenlijk wel bewezen dat de aarde veel veel hogere CO2 niveaus heeft gehad en allemaal overleefd.quote:Op woensdag 5 november 2025 19:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de mensheid is niet in staat om de krachten van het universum te begrijpen laat staan te sturen
net als dat we 30 keer het peakoil punt gepasseerd zijn en steeds roepen , de olie raakt op , het aardgas raakt op
en we boren slechts een 200 meter diep, terwijl de aardkorst 70 km dik is en de aardplaten duiken en verschuiven
ik weet wel dat van CO2 en Stikstof alles eeen stuk beter groeit ook dee bossen
zuurstof is goed voor het dierlijk leven en voor brand
CO2 is goed voor plantengroei en bossen
en de rode zee is een gevolg ven de watersvloed (zondvloed) na het doorbreken van de dam tussen europa en afrikaquote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kan ook. Alleen is er een andere hypothese dat het "verhaal" fictief is (en daarom imho niet minder mooi is, misschien nog wel mooier dan "letterlijk", en zal wel in de minderheid zijn met die mening) en wel op een bestaand stuk land geprojecteerd is. Er is een duidelijke beschrijving als in waar vier rivieren samenkomen met meer beschreven details van naburige locaties.
[ afbeelding ]
De Pishon is een inmiddels opgedroogde rivier.
Ik denk omdat ie zo ongelofelijk veel schade heeft aangericht in zijn eentje. Dat werkt door nog steeds in de volksaard. Geen geringe prestatie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Snap vooral niet waarom men Calvijn zoveel eer geeft.
De Rode Zee is volgens geologen 20-25 miljoen jaar geleden ontstaan. De eerste homo sapiens migreerden zo rond 140.000 jaar geleden naar het Arabische schiereiland. Dus dat sluit qua zondvloed niet helemaal aan.quote:Op woensdag 5 november 2025 19:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de rode zee is een gevolg ven de watersvloed (zondvloed) na het doorbreken van de dam tussen europa en afrika
Er zijn wel tijden geweest dat de zeespiegel veel hoger was dan nu, in de orde van 100 meter of zo. Maar dan moet je wel veel verder teruggaan in de tijd. Denk aan dingen zoals de tijd tijdens het ontploffen van een supervulkaan, die een heel continent verandert in lava, met dan een tijdje later een nieuwe ijstijd, waarbij de zeespiegel weer veel lager was dan nu.quote:Op woensdag 5 november 2025 21:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Rode Zee is volgens geologen 20-25 miljoen jaar geleden ontstaan. De eerste homo sapiens migreerden zo rond 140.000 jaar geleden naar het Arabische schiereiland. Dus dat sluit qua zondvloed niet helemaal aan.
Er is wel een hypothese over de zwarte zee die wat meer in het tijdsbeeld ligt waarin doorvertellingen mogelijk waren. Rond 4600 BCE. Het zou een jaar oid geduurd hebben volgens de catastrofale hypothese.
[ afbeelding ]
Dan is er ook een hypothese die aangeeft dat het wat geleidelijker ging en wat meer krediet krijgt.
Nu is het "grappige" dat Christelijke wetenschappers de best wel plausibele theorie gecreeerd hebben en anderen m verwerpen. Waarom? Het beslaat geen "globale vloed" of "wereldwijde vloed".
Nogal logisch.. men kende "de globe" niet in die tijd en als men 'de wereld' beschreef, beschreef men zo losjes alles tussen Egypte en de Tigris.
Dus ja, prima hypothese die in het tekstbereik ligt.
Men schrijft in een hypothese de plagen in Egypte toe aan het exploderen van de oude vulkaan van het "redelijk nabijgelegen" Santorini en de na-effecten.quote:Op woensdag 5 november 2025 21:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn wel tijden geweest dat de zeespiegel veel hoger was dan nu, in de orde van 100 meter of zo. Maar dan moet je wel veel verder teruggaan in de tijd. Denk aan dingen zoals de tijd tijdens het ontploffen van een supervulkaan, met dan een tijdje later een nieuwe ijstijd, waarbij de zeespiegel weer veel lager was dan nu.
klopt als je in zee gaan met heel veel hoge kliffen zoals El Nido in de filipijnen dan zie dezelfde uitsparingen / uitslijtingen die nu ook te zien zijn op het huidig zee niveau , maar dan 6 meter hoger, dus het zeewater moet een vrij lange periode 6 meter hoger gestaan hebbenquote:Op woensdag 5 november 2025 21:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn wel tijden geweest dat de zeespiegel veel hoger was dan nu, in de orde van 100 meter of zo. Maar dan moet je wel veel verder teruggaan in de tijd. Denk aan dingen zoals de tijd tijdens het ontploffen van een supervulkaan, met dan een tijdje later een nieuwe ijstijd, waarbij de zeespiegel weer veel lager was dan nu.
Daar gaat het toch ook helemaal niet over. Het verhaal van de ark van noah gaat eerder over menselijke corruptie en slechtheid.quote:Op maandag 20 oktober 2025 15:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je vindt niet dat het verhaal over de ark meer een verhaal is dat laat zien dat we voor dieren en hun leefomgeving (de aarde als geheel) moeten zorgen? Zonder dat de mens vernietigd moet worden, wat ik ook helemaal niet opperde.
De hele grote vulkanen, van bijvoorbeeld een kwart miljard jaar geleden in Rusland, lieten een heel continent smelten. Tegenwoordig zijn zelfs hele grote vulkaanuitbarstingen maar vuurwerk, daarmee vergeleken.quote:Op woensdag 5 november 2025 21:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Men schrijft in een hypothese de plagen in Egypte toe aan het exploderen van de oude vulkaan van het "redelijk nabijgelegen" Santorini en de na-effecten.
[ afbeelding ]
Ding is compleet uitelkaar geknalt.
We hadden begin 19e eew ook een jaar zonder zomer door Tambora. En die is een heel stuk verder weg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaar_zonder_zomer
Maar dat is niet expliciet in de bijbel, indirect wordt er wel gesteld in spreuken dat men goed voor de dieren dient te zorgen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 15:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Als Christen zijnde heb je de aarde gekregen in bruikleen en zul je dus goed voor de aarde moeten zorgen, het is immers ook God Zijn schepping.
Genoeg Christenen die de schepping waarderen. Daar is niets geen afgoderij aan. Dat er christenen zijn die nog steeds niet snappen dat de aarde slechts in bruikleen is en niet dat je het gekregen hebt , hebben de bijbel niet goed gelezen. Je bent als Christen verplicht om zorg te dragen over de Schepping.
Dat maakt partij voor de dieren de meest christelijke partij op dat gebied.
Maar voortplanting kan enkel als er voldoende voedsel geproduceerd kan worden en dus moet de aarde leefbaar blijven.quote:Op maandag 20 oktober 2025 18:42 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Was de eerste opdracht niet neuken neuken neuken?
Ik zou dit eerder als de essentie zien:quote:Op maandag 20 oktober 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn geen 751 miljoen verschillende interpretaties van de essentie van het christelijke geloof, over de essentie (God dienen en de naaste liefhebben als jezelf) zijn alle christenen het wel met elkaar eens.
"De duivelen geloven dat Jezus Gods Zoon is en ze sidderen" (Jakobus 2:19). Geloof zonder naastenliefde is een dood en nutteloos geloof.quote:Op woensdag 5 november 2025 22:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou dit eerder als de essentie zien:
Het geloof in Jezus Christus als de zoon van God, wiens leven, dood en opstanding verlossing en verzoening voor de zonden van de mensheid boden en wiens wederopstanding het koninkrijk van god zal vestigen.
Het liefhebben van de naaste (medeburger) is een zeer relevant onderdeel uit leviticus, maar niet essentieel, net als dat het vergeven van anderen niet een essentieel onderdeel is.
Ik denk dat je hiermee de Stoa wel degelijk te kort doet. De Stoa was verre van ondoorgrondelijk, onmenselijk en had zeker wel een concept van het schone.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 21:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
Reformatie was boven alles een Deformatie.
Vrije wil van mensen werd geloochend en alles werd opgehangen aan predestinatie en de ondoorgrondelijkheid van Gods raadsbesluiten.
Godzijdank heeft Brabant zich altijd geweerd tegen deze neo-stoïcijnse leer van absolute menselijke verderferlijkheid en onkunde.
Dat is wel een aparte vertaling, volledig anders dan het origineel in het Grieks of Latijn.quote:Op woensdag 5 november 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
"De duivelen geloven dat Jezus Gods Zoon is en ze sidderen" (Jakobus 2:19). Geloof zonder naastenliefde is een dood en nutteloos geloof.
“Love your neighbor as yourself,”[a] you are doing right. 9 But if you show favoritism, you sin and are convicted by the law as lawbreakers.quote:Op woensdag 5 november 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
"De duivelen geloven dat Jezus Gods Zoon is en ze sidderen" (Jakobus 2:19). Geloof zonder naastenliefde is een dood en nutteloos geloof.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |