De winter met het hoogste Hellmann getal is de winter van 1947. Deze winter heeft een koudegetal van 348.3. De winter daarna is de strenge winter van 1963.quote:Het koudegetal, ook wel aangeduid als het Hellmanngetal (H) naar de Duitse meteoroloog Gustav Hellmann, is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november van het voorafgaande jaar tot en met 31 maart van het genoemde jaar. Voorbeeld: 1963 heeft betrekking op de periode 1 november 1962 tot en met 31 maart 1963. Het wordt verkregen door over dit tijdvak alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt te sommeren met weglating van het minteken.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/hellmann
Thanks man! Leuk dit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik ga eens een mention ingooien naar wat deelnemers van de week/maand verwachtingen![]()
@:butz0rs / @:Frutsel / @:GarlandBriggs / @:Houtenbeen / @:INViCTuS / @:MissHobje / @:Nattekat / @:SpeedyGJ / @:Starhopper / @:12Beaufort / @:Stephan5 / @:Scjvb / @:OA / @:onlogisch / @:Mikeytt / @:dick_laurent / @:Pisces29 / @:Geschiedkundige / @:Arizona / @:LTVDK / @:QWARQTAARTJE / @:de_boswachter / @:Mitt / @:michiel_merk @:PieterDeRijcke
Die van mij ga ik nog wel aanpassen, voor nu gooi ik em op 15!
Voor ik het morgen toch nog vergeet
Zie post #9quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik ga eens een mention ingooien naar wat deelnemers van de week/maand verwachtingen![]()
@:butz0rs / @:Frutsel / @:GarlandBriggs / @:Houtenbeen / @:INViCTuS / @:MissHobje / @:Nattekat / @:SpeedyGJ / @:Starhopper / @:12Beaufort / @:Stephan5 / @:Scjvb / @:OA / @:onlogisch / @:Mikeytt / @:dick_laurent / @:Pisces29 / @:Geschiedkundige / @:Arizona / @:LTVDK / @:QWARQTAARTJE / @:de_boswachter / @:Mitt / @:michiel_merk @:PieterDeRijcke
Die van mij ga ik nog wel aanpassen, voor nu gooi ik em op 15!
Voor ik het morgen toch nog vergeet
Klopt maar ik schat toch nog iets lager in, dus al vast lagere getalquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:12 schreef Frutsel het volgende:
Ik heb geen flauw idee dus ik heb 20 papiertjes gemaakt met de getalen
0.5 - 1 - 2 - 3 - 5 - 7 - 9 - 10 - 12 - 15 - 17,5 - 20 - 25 - 30 - 35 - 40 - 50 - 60 - 80 - 100
Die heb ik geschud, 3 nummers getrokken - dat waren 40, 9 en 20.
Daarvan neem ik het gemiddelde = 23Dat is geen toevallig gemiddelde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
True maar ik wilde geen 100 papiertjes maken omdat ik de kans op een heel koude winter wel kleiner acht dan op een heel zachte.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat is geen toevallig gemiddelde.
Goed winterweer is vaak wel mooier dan zo'n druilerige zachte verlengde herfst.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:18 schreef Stephan5 het volgende:
Als anti-winter-liefhebber ga ik uiteraard voor een zo laagst mogelijk score.
Hoe minder winter, hoe beter: Dus ik ga voor 2.5.
De laatste optie is het meest waarschijnlijk. Een deftig pak sneeuw kan ik ook wel waarderen, maar die kans is uitermate klein, en al helemaal in het midden van het centrum van de stad, en dat vlakbij de kust. En aan droge kou heb ik helemaal niets aan. Tenzij er geschaatst kan worden op het Spaarne, maar ook dat is niet heel realistisch.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:52 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Goed winterweer is vaak wel mooier dan zo'n druilerige zachte verlengde herfst.
ELF openquote:Op woensdag 17 december 2025 12:40 schreef 12Beaufort het volgende:
Na kerst lijkt het kouder te worden. De kans neemt daarbij toe dat het Hellmann getal gaat oplopen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Als dit uitkomt lig ik er al uit aan het einde van de ritquote:Op woensdag 17 december 2025 12:40 schreef 12Beaufort het volgende:
Na kerst lijkt het kouder te worden. De kans neemt daarbij toe dat het Hellmann getal gaat oplopen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De eerste puntjes! Nog veel te gaanquote:Op vrijdag 26 december 2025 11:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Op 1e kerstdag was de maximumtemperatuur -0,2 °C en de minimumtemperatuur -4,5 °C. Hierdoor kwam de gemiddelde temperatuur uit op -2,5 °C. Het eerste Hellmanngetal van dit seizoen bedraagt daarmee 2,5.
Vandaag levert ook nog wel wat op denk ik.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De eerste puntjes! Nog veel te gaan
Nog 13 puten te gaan en dan done!quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Op 1e kerstdag was de maximumtemperatuur -0,2 °C en de minimumtemperatuur -4,5 °C. Hierdoor kwam de gemiddelde temperatuur uit op -2,5 °C. Het eerste Hellmanngetal van dit seizoen bedraagt daarmee 2,5.
quote:Actuele stand winter 2025/2026: 4.7 (t/m 26 december)
RIP mijn verwachtingquote:
Actuele stand winter 2025/2026: 4.7 (t/m 5 januari)quote:Op zaterdag 27 december 2025 20:16 schreef 12Beaufort het volgende:
Volgens het KNMI zitten we inmiddels op 4.7
[..]
Gaat toch om etmaalgemiddelden? Het is overdag vaak niet echt koud en dan is het 's nachts wellicht niet koud genoeg om dat goed te makenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Actuele stand winter 2025/2026: 4.7 (t/m 5 januari)
Nog steeds 4.7? Hoe kan dat? Want we hebben toch best wat vorst gehad de afgelopen dagen?
Oww ok jaquote:Op woensdag 7 januari 2026 07:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Gaat toch om etmaalgemiddelden? Het is overdag vaak niet echt koud en dan is het 's nachts wellicht niet koud genoeg om dat goed te maken
quote:Actuele stand winter 2025/2026: 7.5 (t/m 9 januari)
dus vooralsnog een buitengewoon zachte winter, zo ervaar ik dat niet eigenlijk vergeleken met andere jarenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:30 schreef 12Beaufort het volgende:
De stand is weer bijgewerkt. Morgen zal het getal nog oplopen, maar daarna is het voorlopig gebeurd.
[..]
Wat temperatuur betreft wel idd. Dan moet je meer van dit soort ijsdagen hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
dus vooralsnog een buitengewoon zachte winter, zo ervaar ik dat niet eigenlijk vergeleken met andere jaren
We staan nu op plek 118.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:23 schreef Houtenbeen het volgende:
Met een beetje geluk komt er rond de 7-10 bij dit weekend. Dan kom je toch rond 15-18.
Dan heb je al de winter van 2024 ingehaald(15.8)
Is ook niet nodig geweest gelukkig, anders had ik er nu al dik uit gelegenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:50 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Wat temperatuur betreft wel idd. Dan moet je meer van dit soort ijsdagen hebben.
De dagen dat er sneeuw viel heeft amper punten opgeleverd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |