abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221024712
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 01:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik vind het een erg overdreven verhaal.
Je moet ook vooral geen waarde hechten aan mijn weergave of perceptie van welke studie dan ook. Het is niet mijn verhaal.
Ik verwijs je dus naar meer legitieme bronnen en bredere argumentatie elders. Zie de Covid Hearings om te beseffen dat het verhaal nog lang niet klaar is. Ik heb wel moeite met complementactiverend polyethyleenglycol, en daaraan gerelateerde vaatverwijding, het lekken van PEG in de bloedsomloop, met alle gevolgen van dien m.b.t de distributie en random cellen die gekaapt worden. Maar daar weer over beginnen is weer een aanzet tot een hoop heen en weer gelul en vragen beantwoorden die per definitie tekortschieten, waar ik geen zin in heb. Koester je keuzes en cross your fingers.

[ Bericht 1% gewijzigd door Monomeism op 13-06-2026 02:14:27 ]
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  zaterdag 13 juni 2026 @ 06:05:48 #202
545 dop
:copyright: dop
pi_221025241
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 01:50 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Je moet ook vooral geen waarde hechten aan mijn weergave of perceptie van welke studie dan ook. Het is niet mijn verhaal.
Ik verwijs je dus naar meer legitieme bronnen en bredere argumentatie elders. Zie de Covid Hearings om te beseffen dat het verhaal nog lang niet klaar is. Ik heb wel moeite met complementactiverend polyethyleenglycol, en daaraan gerelateerde vaatverwijding, het lekken van PEG in de bloedsomloop, met alle gevolgen van dien m.b.t de distributie en random cellen die gekaapt worden. Maar daar weer over beginnen is weer een aanzet tot een hoop heen en weer gelul en vragen beantwoorden die per definitie tekortschieten, waar ik geen zin in heb. Koester je keuzes en cross your fingers.
Je zegt dus eigenlijk een hoop, dat je zelf niet snapt en onderzoekt, om het dan maar te gooien op mensen met een PhD?
Een mrna vaccin is geen compleet virus dat de zelfde werking heeft als een virus.
Het is voor de werking van het vaccin juist belangrijk dat het eiwit verder komt als enkel je arm, dat is onderdeel van de hele werking van het vaccin.

Als je toch al Ai in je antwoorden gebruikt check dan ook eens je eigen beweringen. En onderzoek de daar uit voort komende conclusies

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 13-06-2026 08:10:46 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_221025479
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 01:50 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Het is in feite wèl jouw verhaal. Jij plaatst het hier.
Het is jouw interpretatie van wat je over dit onderwerp gelezen hebt.

Ik ben het wat dat betreft met @dop eens.

Je creëert een enorm angstbeeld over iets waar je als leek geen verstand van hebt en je afhankelijk bent van personen als Campbell om de stof te duiden.

En je weet hoe ik over Campbell denk. Die heeft daar een verdienmodel van gemaakt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221026913
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 06:05 schreef dop het volgende:

[..]
Je zegt dus eigenlijk een hoop, dat je zelf niet snapt en onderzoekt, om het dan maar te gooien op mensen met een PhD?
Een mrna vaccin is geen compleet virus dat de zelfde werking heeft als een virus.
Het is voor de werking van het vaccin juist belangrijk dat het eiwit verder komt als enkel je arm, dat is onderdeel van de hele werking van het vaccin.

Als je toch al Ai in je antwoorden gebruikt check dan ook eens je eigen beweringen. En onderzoek de daar uit voort komende conclusies
- Maar natuurlijk gooi ik het op mensen met een phd. Daar haal ik immers mijn informatie vandaan. Ik ga alleen geen Gish Gallop aan hierzo. Dat had ik al gemeld toch?Ik kan ook zeggen: Zoek het lekker zelf uit. Maar ja. Dat had in 2021 al gemoeten.

- Onzin. Dit gaat niet over een stukje dood virus maar over triljoenen LNP’s die zich versmelten met celweefsel in willekeurige organen met allerlei negatieve gevolgen.
Daar gaan onder andere de COVID Hearings over.

- Sinds 2020 lesjes van Pierre Capel kijken over mrna en immunologie daarvan is inmiddels voldoende blijven hangen. Ga ze ook eens kijken. Ze staan bijna allemaal op Bitschut. Dat zijn meer dan 100 filmpjes over immunologie die ik op een memorystick heb staan. Ik her-beluister deze regelmatig in de auto. Grappig dat je denkt dat ik AI heb gebruikt. Want dat is niet het geval.
Toch leuk al bedoel je het waarschijnlijk niet als compliment. Behalve mijn verwijzing naar legitieme bronnen en mensen met een phd zou ik namelijk ook het gebruik van AI gewoon netjes erbij vermelden. Want zo ben ik.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  zaterdag 13 juni 2026 @ 12:07:26 #205
545 dop
:copyright: dop
pi_221027101
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 11:53 schreef Monomeism het volgende:

[..]
- Maar natuurlijk gooi ik het op mensen met een phd. Daar haal ik immers mijn informatie vandaan. Ik ga alleen geen Gish Gallop aan hierzo. Dat had ik al gemeld toch?Ik kan ook zeggen: Zoek het lekker zelf uit. Maar ja. Dat had in 2021 al gemoeten.

- Onzin. Dit gaat niet over een stukje dood virus maar over triljoenen LNP’s die zich versmelten met celweefsel in willekeurige organen met allerlei negatieve gevolgen.
Daar gaan onder andere de COVID Hearings over.

- Sinds 2020 lesjes van Pierre Capel kijken over mrna en immunologie daarvan is inmiddels voldoende blijven hangen. Ga ze ook eens kijken. Ze staan bijna allemaal op Bitschut. Dat zijn meer dan 100 filmpjes over immunologie die ik op een memorystick heb staan. Ik her-beluister deze regelmatig in de auto. Grappig dat je denkt dat ik AI heb gebruikt. Want dat is niet het geval.
Toch leuk al bedoel je het waarschijnlijk niet als compliment. Behalve mijn verwijzing naar legitieme bronnen en mensen met een phd zou ik namelijk ook het gebruik van AI gewoon netjes erbij vermelden. Want zo ben ik.
Gebruik van Ai is niet bedoeld als beschuldiging van mijn kant, ik bedoel letterlijk dat je door moet zoeken.
En je eigen bronnen moet controleren.
Ai is daar een prima middel voor

In post 151 verwijs je zelf naar DuckDuckGo Ai prima verder
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_221027172
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 08:39 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je creëert een enorm angstbeeld over iets waar je als leek geen verstand van hebt en je afhankelijk bent van personen als Campbell om de stof te duiden.
Campbell doet het meer dan prima.
Het angstbeeld waar ik me zorgen om maak is massavorming. Goed boek trouwens. De psychologie van het totalitarisme van Mattias Desmet
― Thomas Sowell
pi_221027180
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 08:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is in feite wèl jouw verhaal. Jij plaatst het hier. Het is jouw interpretatie van wat je over dit onderwerp gelezen hebt.
Ja en daarom verwijs ik dus ook vanwege tijdgebrek en eventuele tekortkomingen als leek naar de bronnen zelf. Heel normaal om zo te werk te gaan.

Dat vind jij zelf ook een logische stap. Of je moet binnen 24 uur van gedachten zijn veranderd.

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 13:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als ik dan telkens andere bronnen moet raadplegen om te verifiëren of het klopt wat hij zegt, dan kan ik beter Campbell overslaan en naar die bronnen gaan.
Dat heb ik steeds gezegd. En we winnen er, al maak ik er veel meer woorden aan vuil dan jij, allemaal tijd en vooral rust mee. Maar blijft staan dat ik zonder Campbell de bron niet had gevonden. En zijn uitleg, van de video van ik meen, Epicbeardman die zelf nota-bene geen enkel commentaar of motivatie geeft op wat hij zelf plaatst, en in geen velden of wegen meer is te bekennen, heeft deze shit mij veel tijd gekost. Wat dat betreft ben ik gekke Henkie dat ik hier nog steeds tijd aan besteed. Ik ga vanaf nu dus van mijn weekend genieten.

[ Bericht 14% gewijzigd door Monomeism op 13-06-2026 14:01:52 ]
― Thomas Sowell
pi_221028780
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 12:19 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Campbell doet het meer dan prima.
Het angstbeeld waar ik me zorgen om maak is massavorming. Goed boek trouwens. De psychologie van het totalitarisme van Mattias Desmet
Maar het blijft jouw angstbeeld.
Dat je als leek in deze materie hebt gecreëerd op basis van onder andere Campbell.

En je staat er ook vanaf het begin gekleurd in, want je vindt het dapper dat Campbell mRNA vaccins bekritiseerd, ondanks dat hij de fout heeft gemaakt zichzelf daarmee 3x te vaccineren.

Ik vind dat een vreemde constatering.
Want dat suggereert dat als je ermee gevaccineerd bent, je daar niet kritisch op kunt zijn.

Verder ben ik benieuwd hoe het met zijn gezondheid is, na 3 inentingen die desastreus zijn voor zijn lichaam.
pi_221029316
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 15:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar het blijft jouw angstbeeld.
Dat je als leek in deze materie hebt gecreëerd op basis van onder andere Campbell.

En je staat er ook vanaf het begin gekleurd in, want je vindt het dapper dat Campbell mRNA vaccins bekritiseerd, ondanks dat hij de fout heeft gemaakt zichzelf daarmee 3x te vaccineren.

Ik vind dat een vreemde constatering.
Want dat suggereert dat als je ermee gevaccineerd bent, je daar niet kritisch op kunt zijn.

Verder ben ik benieuwd hoe het met zijn gezondheid is, na 3 inentingen die desastreus zijn voor zijn lichaam.
Gekleurd zeker. In het begin was het voor het grootste gedeelte intuïtief. Maar geen angstbeeld.

Ik zag te veel in mijn ogen gespeelde goed voorbereid obvious politiek circus.

Terzijde geschoven of ze nu gelijk hadden of niet besloot ik na heel veel tegenstand van o.a. Robert W Malone, Peter McCullough, Luc Montagnier, Geert van den Bossche, Martin Kulldorff, John P.A. Ioannidis, Anders Tegnell, Andrew Wakefield, Jay Bhattacharya, Sunetra Gupta, Sucharrit Bhakti, Theo Schetters, Pierre Capel, en honderden anderen, om eens te achterhalen waarom die enorme heibel nu ineens was ontstaan. En ook huisartsen en verpleging lieten zich horen. Niet iedereen deed dus blijkbaar mee met dat totaal gestoorde Jerusalema dansje

En de tegenstand en het besef groeit tot op de dag van vandaag. Zo’n tegenstand tegen een simpele prik zorgde er destijds bij mij voor dat ik pas op de plaats maakte. Vroeger betrof dat alleen een select antivax groepje mensen van de biblebelt met fundamenteel abstracte redenen vanwege het geloof. Maar ook als deze enorme tegenstand wereldwijd ernaast zou zitten vond ik het verstandig om eerst maar eens even goed op te gaan letten waar dit naartoe zou gaan.

Campbell was op dat moment gewoon de prik nog aan het promoten. Dus ik heb helemaal niets van hem meegekregen tot pas ergens in 2023 gok ik. Hoe het met zijn gezondheid gaat dat weet ik niet. Volg de Covid Hearings om te horen hoe het met patiënten gaat die daar wel iets over kunnen vertellen.

Hoe desastreus het is en over welke termijnen iets, wat precies, of helemaal niet aanricht hangt van allerlei factoren af. Het slechter werkend P53 (dna repair system) is wel een dingetje wat er steeds uitspringt. Maar wie ben ik. Ik ben maar een leek. Zoals eerder gezegd. Volg de kern. De bronnen vanwaar die claims komen. Zij hebben er voor geleerd. Ik heb het slechts van horen zeggen.

Niemand kan mij wijsmaken dat diegenen die zich hebben laten prikken daar verstand van hadden en vooraf alles eerst goed hebben uitgezocht of het wel verstandig was die experimentele genetische modificatie prik te nemen. De glimlach van Hugo was daarvoor al ruim voldoende. Dus waarom zou ik mij achteraf wel gaan verantwoorden met allerlei bronnen motivaties en argumenten die men zelf heel gemakkelijk kan vinden.
De censuur is grotendeels voorbij. Video’s hierover worden tegenwoordig niet eens meer verwijderd.
The goo is sold.
― Thomas Sowell
pi_221029595
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 16:31 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Niemand kan mij wijsmaken dat diegenen die zich hebben laten prikken daar verstand van hadden en vooraf alles eerst goed hebben uitgezocht of het wel verstandig was die experimentele genetische modificatie prik te nemen
Ik was gisteren bij de tandarts en heb verdoving gekregen.
Geen idee wat voor stof dat was
Laat staan dat ik dat tot detail als leek eerst heb uitgezocht.

Ik ben in mijn leven vanaf kleins af aan tegen van alles gevaccineerd.

Laatste vaccin was dacht ik van Valneva, een coronavaccin.

Bij geen enkel vaccin heb ik tot in detail uitgezocht wat het is en wat het met mijn lichaam doet.

Een paar jaar geleden ben ik geopereerd.
Geen idee wat voor narcosemiddel etc er toen gebruikt is.
Laat staan dat ik als leek allerlei onderzoeksrapporten daarover gelezen heb.

En ondanks dat allemaal ben ik gezond.
Geen enkel vaccin heeft desastreuze gevolgen voor mijn lichaam gehad.
Evenals geen enkele andere medicatie die ik in mijn leven heb gebruikt.

"experimentele genetische modificatie prik "

Dat is angstzaaien.

Ik kan daar niets anders van maken.

Is het experimenteel?
Elk nieuw medicijn is dat.
Dat is bij alle coronavaccins niet anders.
Maar inmiddels ruim 4 jaar en miljarden doses later kun je dat niet meer stellen.

Genetische modificatie?
Ja, en?

[ Bericht 25% gewijzigd door Wantie op 13-06-2026 17:08:32 ]
pi_221029723
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 17:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik was gisteren bij de tandarts en heb verdoving gekregen.
Geen idee wat voor stof dat was
Laat staan dat ik dat tot detail als leek eerst heb uitgezocht.

Ik ben in mijn leven vanaf kleins af aan tegen van alles gevaccineerd.

Laatste vaccin was dacht ik van Valneva, een coronavaccin.

Bij geen enkel vaccin heb ik tot in detail uitgezocht wat het is en wat het met mijn lichaam doet.

Een paar
Heb er ook nooit moeite mee gehad.
En de influenza prik nam ik niet uit luiheid.
En ik had dat niet nodig vond ik. Ik was jong.
Later begreep ik dat het niet veel verschil uitmaakte vanwege de mutaties. En kregen gewoon evengoed een mutatie voor hun kiezen.
Ziek was ziek voor Gen X
Baas bellen. Weekje thuis. Kippensoepje
Hot Coldrex. Paracetamolletje.
VHS band erin. Zonder woke onzin.

Bekijk deze YouTube-video
― Thomas Sowell
pi_221029941
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 17:00 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat is angstzaaien.

Ik kan daar niets anders van maken.

Er viel een Chinees om in China. Met rare “Maanmannen” in witte pakken. Dat was angstzaaien. Er kwamen achterlijke maatregelen, arrestaties, en uitsluitingen, en bejaarden werden opgesloten, kinderen weggehaald bij hun ouders, rekeningen afgesloten, filmpjes vertoond van ongevaccineerden die werden neergeschoten, er vielen ontslagen, mensen werden van stervende familieleden afgesneden, ongevaccineerde kinderen mochten zich niet binnen omkleden na het zwemmen, Covid staat nog steeds op de A lijst, positief getesten van een zeer discutabele en onbetrouwbare pcr test werden als besmettingen gerekend. En ga zo maar door.
Men had het over de “pandemie van de ongevaccineerden” om polarisatie teweeg te brengen. En dat lukte prima!

Dat is meer dan angstzaaien.

Hoezo is het angstzaaien wanneer ik het heb over genetische modificatie. Wat het gewoon ook is.
In het rijtje aminozuren dat het spike moet vormen voorbeeld-> augccguacg van de gevormde nucleotide is overal de "u" (uridine) vervangen met een "Ψ" (pseudo uridine) voorbeeld --> aΨgccgΨacg

In de mrna is de "u" vervangen met een "Ψ"

(Koolstof in het molecuul is van plaats verwisseld met stikstof)
En dan krijg je Ψ

Het (N1-methyl-Pseudouridine (N1-methyl-Ψ) is het stukje code dat er in is geplaatst.
Het gevolg is dat het mrna hier spike eiwit gaat produceren dat moeilijk kan worden afgebroken (motivatie was bescherming van de mrna) maar blijft op die manier onnatuurlijk langer antistoffen aanslepen.
De details in welke hoedanigheid dit buitengewoon slecht voor je is, is een andere discussie maar hier hebben we het dus over genetische modificatie.
Disclaimer: Trust me bro.

Fijne rest van het weekend nog. Ik ga d’r verder even een leuke avond van maken.
― Thomas Sowell
  zaterdag 13 juni 2026 @ 18:45:54 #213
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_221030201
Usa sponsert honderdvijfentwintig biolabs in dertig landen.

.

Miss weet iemand het orgineel?
pi_221030369
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 17:55 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Er viel een Chinees om in China. Met rare “Maanmannen” in witte pakken. Dat was angstzaaien. Er kwamen achterlijke maatregelen, arrestaties, en uitsluitingen, en bejaarden werden opgesloten, kinderen weggehaald bij hun ouders, rekeningen afgesloten, filmpjes vertoond van ongevaccineerden die werden neergeschoten, er vielen ontslagen, mensen werden van stervende familieleden afgesneden, ongevaccineerde kinderen mochten zich niet binnen omkleden na het zwemmen, Covid staat nog steeds op de A lijst, positief getesten van een zeer discutabele en onbetrouwbare pcr test werden als besmettingen gerekend. En ga zo maar door.
Men had het over de “pandemie van de ongevaccineerden” om polarisatie teweeg te brengen. En dat lukte prima!

Dat is meer dan angstzaaien.
Maar wat wil je daar mee aantonen.

quote:
Hoezo is het angstzaaien wanneer ik het heb over genetische modificatie. Wat het gewoon ook is.
De wijze waarop je het brengt.

Nu doe je net alsof je gewoon een feit noemt.

Maar zo breng je het niet.

quote:
In het rijtje aminozuren dat het spike moet vormen voorbeeld-> augccguacg van de gevormde nucleotide is overal de "u" (uridine) vervangen met een "Ψ" (pseudo uridine) voorbeeld --> aΨgccgΨacg

In de mrna is de "u" vervangen met een "Ψ"

(Koolstof in het molecuul is van plaats verwisseld met stikstof)
En dan krijg je Ψ

Het (N1-methyl-Pseudouridine (N1-methyl-Ψ) is het stukje code dat er in is geplaatst.
Het gevolg is dat het mrna hier spike eiwit gaat produceren dat moeilijk kan worden afgebroken (motivatie was bescherming van de mrna) maar blijft op die manier onnatuurlijk langer antistoffen aanslepen.
De details in welke hoedanigheid dit buitengewoon slecht voor je is, is een andere discussie maar hier hebben we het dus over genetische modificatie.
Disclaimer: Trust me bro.
Dat is allemaal informatie die we jaren geleden ook al wisten.

Ik zie het probleem niet dat de eiwitten langer nodig hebben om af te breken.

Je krijgt een langere immuunrespons, dus betere bescherming.

Desastreus, buitengewoon slecht..

Dat zijn allemaal chargerende termen.

Het lijkt wel op die titels door YouTube, waarbij Trump een Disastrous interview heeft gegeven.
En als je het dan kijkt is er weinig aan de hand.

quote:
Fijne rest van het weekend nog. Ik ga d’r verder even een leuke avond van maken.
Jij fijn weekend.
pi_221030489
https://bomenenbos.substa(...)onder-ede-weggestopt

quote:
Wouter Koolmees onder ede: Weggestopt in sheet 32 door de NCTV

Toen oud-minister Wouter Koolmees op 10 juni voor de parlementaire enquêtecommissie Corona verscheen, vertelde hij over buikpijn. De avondklok noemde hij een duivels dilemma, maar uiteindelijk een proportionele maatregel waar hij nog steeds achter staat [1]. Het werd een verhoor over twijfel die netjes binnen de lijntjes bleef: kritisch binnenskamers, loyaal naar de buitenwacht.

Zeven documenten uit vrijgegeven WOO-documenten van VWS vertellen een scherper verhaal. Het verzet van de drie economische ministeries, de zogeheten Troika van Wouter Koolmees, Wopke Hoekstra en Eric Wiebes, was geen kwestie van buikpijn bij losse maatregelen. Het was een schriftelijk vastgelegde, maandenlange betwisting van de uitgangspunten van het beleid: de noodzaak van verzwaringen, de betrouwbaarheid van de RIVM-modellen en zelfs de manier waarop de Tweede Kamer werd geïnformeerd. Die betwisting verdween in een ambtelijke trechter onder regie van de NCTV, waar het departement van Mark Rutte de grens bewaakte. De commissie vroeg er nauwelijks naar.

De Troika op papier
Op 1 december 2020 sturen de ambtenaren van EZK, SZW en Financiën een gezamenlijke notitie over de aangescherpte routekaart. Dit was het maatregelenschema van het kabinet [2]. De toon is opmerkelijk scherp en fundamenteel. De maatregelen worden op alle risiconiveaus verzwaard “zonder onderbouwing van nut en noodzaak”, schrijven de drie departementen van de Troika. De aanname dat te lichte maatregelen een tweede golf zouden veroorzaken lezen zij niet terug in de OMT-adviezen. Zij wijzen op drie andere oorzaken: gebrekkige naleving en handhaving, te laat ingrijpen en een testcapaciteit die in september niet op orde was.

Bomen & Bos Substack

Read distraction-free on Substack
Wouter Koolmees onder ede: Weggestopt in sheet 32 door de NCTV
Een reconstructie op basis van een transcriptie via @gewoonmerels en WOO-documenten, geanalyseerd door Opus 4.8 en de investigative journalism skillset van @patricksavalle
Cees van den Bos
Jun 13, 2026

Toen oud-minister Wouter Koolmees op 10 juni voor de parlementaire enquêtecommissie Corona verscheen, vertelde hij over buikpijn. De avondklok noemde hij een duivels dilemma, maar uiteindelijk een proportionele maatregel waar hij nog steeds achter staat [1]. Het werd een verhoor over twijfel die netjes binnen de lijntjes bleef: kritisch binnenskamers, loyaal naar de buitenwacht.

Zeven documenten uit vrijgegeven WOO-documenten van VWS vertellen een scherper verhaal. Het verzet van de drie economische ministeries, de zogeheten Troika van Wouter Koolmees, Wopke Hoekstra en Eric Wiebes, was geen kwestie van buikpijn bij losse maatregelen. Het was een schriftelijk vastgelegde, maandenlange betwisting van de uitgangspunten van het beleid: de noodzaak van verzwaringen, de betrouwbaarheid van de RIVM-modellen en zelfs de manier waarop de Tweede Kamer werd geïnformeerd. Die betwisting verdween in een ambtelijke trechter onder regie van de NCTV, waar het departement van Mark Rutte de grens bewaakte. De commissie vroeg er nauwelijks naar.

De Troika op papier
Op 1 december 2020 sturen de ambtenaren van EZK, SZW en Financiën een gezamenlijke notitie over de aangescherpte routekaart. Dit was het maatregelenschema van het kabinet [2]. De toon is opmerkelijk scherp en fundamenteel. De maatregelen worden op alle risiconiveaus verzwaard “zonder onderbouwing van nut en noodzaak”, schrijven de drie departementen van de Troika. De aanname dat te lichte maatregelen een tweede golf zouden veroorzaken lezen zij niet terug in de OMT-adviezen. Zij wijzen op drie andere oorzaken: gebrekkige naleving en handhaving, te laat ingrijpen en een testcapaciteit die in september niet op orde was.

Afbeelding 1: troikanotitie 1 december 2020, passage over nut en noodzaak
De notitie betwist dus niet welke sector eerst dicht moet, maar de onderbouwing van het hele opschalingsbeleid. De Troika draagt bovendien een alternatief aan: meer inzetten op het isoleren van kwetsbaren en op handhaving van de basisregels. Dit was juist uit de routekaart geschrapt. Daarnaast adviseert de Troika om de routekaart voorlopig niet aan de Tweede Kamer te sturen omdat “dat zou zorgen voor politieke onrust in plaats van politieke rust” [2]. Het informeren van het parlement wordt hier gewogen op rust bewaren en niet op de democratische informatieplicht.

Dat dit geen ambtelijke vingeroefening was, blijkt uit de ministeriële laag. De NOS reconstrueerde al in november 2020 hoe de “drie W’s” samen met minister Grapperhaus in het Catshuis tegen een avondklok en de sluiting van winkels en middelbare scholen [3]. Een interne VWS-bijlage van 8 december uit de vrijgegeven WOO-documenten erkent de betwisting. Er bestaat “geen consensus” over de vraag of te lichte maatregelen de oorzaak waren van de oplopende besmettingen in de zomer

Sheet 32 en 33
De kritiek op de besluitvorming is mondjesmaat naarbuiten gekomen. Uit een WOO-document blijkt dat een medewerker van de VWS-programmadirectie COVID-19 hier openhartig over is geweest [5]. De ambtenaar beschrijft het kernteam van bewindslieden als “de witte jassen” en schrijft dat er “al een hele tijd discussie” loopt tussen die witte jassen en de Troika. De Troika vindt de gezondheidszorg te dominant en de economische gevolgen blijken telkens het sluitstuk. De samenvatting van een EZK-collega is ontwapenend concreet: “wij zijn weggestopt in sheet 32 en 33”

Die sheets verwijzen naar de zogeheten sheetdecks waarmee de besluitvorming werd voorbereid door Pieter Jaap Aalbersberg van de NCTV. Dit zijn de presentaties waarin alle departementale inbreng samenkwam voor het Catshuis en later voor de ministeriële commissie. De NCTV coördineert begin 2021 dus nog altijd de interdepartementale samenwerking [5]. Dat is een half jaar na de formele afschaling van de crisisstructuur waarbij de NCTV zijn coördinerende rol zou hebben opgegeven. Het dagelijkse directeurenoverleg van alle ministeries, het DOC-19, vergaderde in december 2020 op het ministerie van Justitie en Veiligheid onder NCTV-voorzitterschap [6].

In zijn verhoor bevestigde Koolmees deze trechter uit eigen waarneming. Alle inbreng kwam samen in de decks van Pieter-Jaap Aalbersberg. Op de vraag of de NCTV daarbij selecteerde, antwoordde hij dat hij het niet wist, maar het wel dacht [1]. Het interne bericht laat zien dat de selectie ook een ordening was. De economisch-maatschappelijke weging stond niet vooraan in het verhaal, maar achterin het deck. Wie de volgorde van de informatie beheert, stuurt de vergadering zonder ergens formeel eigenaar van te zijn.

‘OMT-advies niet ter discussie stellen’
Het verslag van het DOC-19 van 8 december 2020 toont hoe het inhoudelijke debat vervolgens werd begrensd [6]. EZK zegt het ingewikkeld te vinden om de uitkomsten van de RIVM-modellering voor waarheid aan te nemen terwijl onduidelijk is wat erachter zit. Om die reden meent EZK dat over het R-getal bij een maatregelenpakket geen uitspraak kan worden gedaan omdat alles van naleving afhangt. Financiën vraagt om politieke tijd voor deze fundamentele vragen.

De informele terugkoppeling van datzelfde overleg is nog directer [7]. Financiën toont zich verrast dat het RIVM maatregelenpakketten heeft doorgerekend, “want eerder is gezegd” dat het instituut geen aparte maatregelen kan doorrekenen. Het ministerie van Algemene Zaken van Mark Rutte trekt een streep onder de discussie door te stellen dat het OMT-advies niet ter discussie moet worden gesteld.

Hiermee staat in één ambtelijk verslag de hele dynamiek bijeen. De economische departementen eisen inzicht in de modellen en een debat over nut en noodzaak terwijl Aalbersberg de economische belangen wegstopt op slide 32. Het departement van Mark Rutte sluit dat debat af met een beroep op het gezag van het OMT.

Koolmees schetste het Catshuis als een gremium waar alles gezegd kon worden. Voor de ministers op zondagmiddag gold dat misschien, maar in de ambtelijke lijn die de besluiten voorbereidde werd de bandbreedte van het bespreekbare bewaakt door Aalbersberg en Rutte.

De rekensom van de avondklok
Wouter Koolmees vertelde dat het kabinet voor de avondklok afging op een RIVM-kwantificering van ongeveer tien procent effect op het reproductiegetal. Bovendien moet je als bestuurder nu eenmaal op je adviseurs kunnen varen [1]. Zes weken eerder lag in de eigen kolom van zijn Troika vast dat zo’n geïsoleerd cijfer methodologisch niet te bepalen was. De interne VWS-bijlage formuleert het als uitgangspunt: de impact van individuele maatregelen op het reproductiegetal kan in isolatie niet worden vastgesteld [4]. Toch droeg precies zo’n geïsoleerd cijfer in januari de proportionaliteitsverdediging van de avondklok richting Kamer en later richting rechter.

Het OMT-advies waarop het kabinet tot de avondklok besloot, dateert van 19 januari 2021, zo stelde het gerechtshof in Den Haag vast [8]. Diezelfde dag, zo hield de commissie Koolmees voor, verschijnt een dwarsdoorsnijdende toets van zijn eigen Troika waarin de proportionaliteit van het maatregelenpakket discutabel wordt genoemd. Hierin wordt de vraag gesteld of de maatschappelijke schade nog opweegt tegen de vermeden gezondheidsschade [1]. Vier dagen later ging de avondklok in. Wat er tussen 19 en 23 januari met die waarschuwing is gebeurd, weet Koolmees naar eigen zeggen oprecht niet meer. De commissie vroeg hier niet op door.

Een maand later werd de interne twijfel door de rechter bevestigd. De voorzieningenrechter oordeelde dat de wettelijke grondslag van de avondklok ten onrechte was geactiveerd. Het kabinet repareerde dat met een spoedwet die in drie dagen door beide Kamers werd geloodst [9]. In een annotatie voor de ministeriële commissie van 16 maart (een maand na ingang van de avondklok) instrueert de eigen bewindspersoon van Financiën om het RIVM te vragen waarom de voorspelde piek telkens opschuift, waarom de geraamde derde golf hoger uitvalt ondanks zware maatregelen en vaccinaties, en hoe een zichzelf versterkende spiraal te voorkomen is waardoor beperkende maatregelen “structureel op een te hoog niveau” komen te liggen [10].

De nahang die verdween
Een week nadat de TWM in werking trad, bespreekt het DOC-19 hoe de routekaart juridisch moet worden verankerd. In een bijlage van de stukken wordt de spanning benoemd: wie de routekaart in een ministeriële regeling opneemt, maakt snel ingrijpen mogelijk. Echter, zodra de maatregelen van kracht worden “is geen sprake meer van een nahangprocedure” [4]. VWS omschrijft die route in het overleg als “tijdwinst” [6].

Bomen & Bos Substack

De Troika op papier

Afbeelding 1: troikanotitie 1 december 2020, passage over nut en noodzaak
De notitie betwist dus niet welke sector eerst dicht moet, maar de onderbouwing van het hele opschalingsbeleid. De Troika draagt bovendien een alternatief aan: meer inzetten op het isoleren van kwetsbaren en op handhaving van de basisregels. Dit was juist uit de routekaart geschrapt. Daarnaast adviseert de Troika om de routekaart voorlopig niet aan de Tweede Kamer te sturen omdat “dat zou zorgen voor politieke onrust in plaats van politieke rust” [2]. Het informeren van het parlement wordt hier gewogen op rust bewaren en niet op de democratische informatieplicht.

Afbeelding 2: troikanotitie 1 december 2020, passage over het niet versturen aan de Kamer
Dat dit geen ambtelijke vingeroefening was, blijkt uit de ministeriële laag. De NOS reconstrueerde al in november 2020 hoe de “drie W’s” samen met minister Grapperhaus in het Catshuis tegen een avondklok en de sluiting van winkels en middelbare scholen [3]. Een interne VWS-bijlage van 8 december uit de vrijgegeven WOO-documenten erkent de betwisting. Er bestaat “geen consensus” over de vraag of te lichte maatregelen de oorzaak waren van de oplopende besmettingen in de zomer [4].

Afbeelding 3: Bijlage 1 Fundamentele bespreekpunten, passage over ontbrekende consensus
Sheet 32 en 33
De kritiek op de besluitvorming is mondjesmaat naarbuiten gekomen. Uit een WOO-document blijkt dat een medewerker van de VWS-programmadirectie COVID-19 hier openhartig over is geweest [5]. De ambtenaar beschrijft het kernteam van bewindslieden als “de witte jassen” en schrijft dat er “al een hele tijd discussie” loopt tussen die witte jassen en de Troika. De Troika vindt de gezondheidszorg te dominant en de economische gevolgen blijken telkens het sluitstuk. De samenvatting van een EZK-collega is ontwapenend concreet: “wij zijn weggestopt in sheet 32 en 33”.

Afbeelding 4: intern bericht 10 januari 2021, passage over witte jassen, troika en sheet 32 en 33
Die sheets verwijzen naar de zogeheten sheetdecks waarmee de besluitvorming werd voorbereid door Pieter Jaap Aalbersberg van de NCTV. Dit zijn de presentaties waarin alle departementale inbreng samenkwam voor het Catshuis en later voor de ministeriële commissie. De NCTV coördineert begin 2021 dus nog altijd de interdepartementale samenwerking [5]. Dat is een half jaar na de formele afschaling van de crisisstructuur waarbij de NCTV zijn coördinerende rol zou hebben opgegeven. Het dagelijkse directeurenoverleg van alle ministeries, het DOC-19, vergaderde in december 2020 op het ministerie van Justitie en Veiligheid onder NCTV-voorzitterschap [6].

In zijn verhoor bevestigde Koolmees deze trechter uit eigen waarneming. Alle inbreng kwam samen in de decks van Pieter-Jaap Aalbersberg. Op de vraag of de NCTV daarbij selecteerde, antwoordde hij dat hij het niet wist, maar het wel dacht [1]. Het interne bericht laat zien dat de selectie ook een ordening was. De economisch-maatschappelijke weging stond niet vooraan in het verhaal, maar achterin het deck. Wie de volgorde van de informatie beheert, stuurt de vergadering zonder ergens formeel eigenaar van te zijn.

‘OMT-advies niet ter discussie stellen’
Het verslag van het DOC-19 van 8 december 2020 toont hoe het inhoudelijke debat vervolgens werd begrensd [6]. EZK zegt het ingewikkeld te vinden om de uitkomsten van de RIVM-modellering voor waarheid aan te nemen terwijl onduidelijk is wat erachter zit. Om die reden meent EZK dat over het R-getal bij een maatregelenpakket geen uitspraak kan worden gedaan omdat alles van naleving afhangt. Financiën vraagt om politieke tijd voor deze fundamentele vragen.

Afbeelding 5: DOC-19-verslag 8 december 2020, EZK-passage over de RIVM-modellering
De informele terugkoppeling van datzelfde overleg is nog directer [7]. Financiën toont zich verrast dat het RIVM maatregelenpakketten heeft doorgerekend, “want eerder is gezegd” dat het instituut geen aparte maatregelen kan doorrekenen. Het ministerie van Algemene Zaken van Mark Rutte trekt een streep onder de discussie door te stellen dat het OMT-advies niet ter discussie moet worden gesteld.

Afbeelding 6: e-mailterugkoppeling DOC-19, passages FIN over doorrekening en AZ over het OMT-advies
Hiermee staat in één ambtelijk verslag de hele dynamiek bijeen. De economische departementen eisen inzicht in de modellen en een debat over nut en noodzaak terwijl Aalbersberg de economische belangen wegstopt op slide 32. Het departement van Mark Rutte sluit dat debat af met een beroep op het gezag van het OMT.

Koolmees schetste het Catshuis als een gremium waar alles gezegd kon worden. Voor de ministers op zondagmiddag gold dat misschien, maar in de ambtelijke lijn die de besluiten voorbereidde werd de bandbreedte van het bespreekbare bewaakt door Aalbersberg en Rutte.

De rekensom van de avondklok
Wouter Koolmees vertelde dat het kabinet voor de avondklok afging op een RIVM-kwantificering van ongeveer tien procent effect op het reproductiegetal. Bovendien moet je als bestuurder nu eenmaal op je adviseurs kunnen varen [1]. Zes weken eerder lag in de eigen kolom van zijn Troika vast dat zo’n geïsoleerd cijfer methodologisch niet te bepalen was. De interne VWS-bijlage formuleert het als uitgangspunt: de impact van individuele maatregelen op het reproductiegetal kan in isolatie niet worden vastgesteld [4]. Toch droeg precies zo’n geïsoleerd cijfer in januari de proportionaliteitsverdediging van de avondklok richting Kamer en later richting rechter.

Het OMT-advies waarop het kabinet tot de avondklok besloot, dateert van 19 januari 2021, zo stelde het gerechtshof in Den Haag vast [8]. Diezelfde dag, zo hield de commissie Koolmees voor, verschijnt een dwarsdoorsnijdende toets van zijn eigen Troika waarin de proportionaliteit van het maatregelenpakket discutabel wordt genoemd. Hierin wordt de vraag gesteld of de maatschappelijke schade nog opweegt tegen de vermeden gezondheidsschade [1]. Vier dagen later ging de avondklok in. Wat er tussen 19 en 23 januari met die waarschuwing is gebeurd, weet Koolmees naar eigen zeggen oprecht niet meer. De commissie vroeg hier niet op door.

Een maand later werd de interne twijfel door de rechter bevestigd. De voorzieningenrechter oordeelde dat de wettelijke grondslag van de avondklok ten onrechte was geactiveerd. Het kabinet repareerde dat met een spoedwet die in drie dagen door beide Kamers werd geloodst [9]. In een annotatie voor de ministeriële commissie van 16 maart (een maand na ingang van de avondklok) instrueert de eigen bewindspersoon van Financiën om het RIVM te vragen waarom de voorspelde piek telkens opschuift, waarom de geraamde derde golf hoger uitvalt ondanks zware maatregelen en vaccinaties, en hoe een zichzelf versterkende spiraal te voorkomen is waardoor beperkende maatregelen “structureel op een te hoog niveau” komen te liggen [10].

Afbeelding 7: FIN-annotatie MCC 16 maart 2021, de vier vragen aan het RIVM
De nahang die verdween
Een week nadat de TWM in werking trad, bespreekt het DOC-19 hoe de routekaart juridisch moet worden verankerd. In een bijlage van de stukken wordt de spanning benoemd: wie de routekaart in een ministeriële regeling opneemt, maakt snel ingrijpen mogelijk. Echter, zodra de maatregelen van kracht worden “is geen sprake meer van een nahangprocedure” [4]. VWS omschrijft die route in het overleg als “tijdwinst” [6].

Afbeelding 8: Bijlage 1, bespreekpunt 4 over de nahangprocedure
Hier wordt, zwart op wit en binnen een week na inwerkingtreding van de wet, verkend hoe een zojuist bevochten parlementair controlerecht feitelijk omzeild kan worden. In het verhoor van een oud-vicepremier die in de eerste fase in de ministeriële crisiscommissie zat, viel het woord TWM geen enkele keer.

Het verhoor naast het papier
Liegt Koolmees? Dat blijkt nergens concreet uit. Als je zijn getuigenis naast WOO-documenten legt, ontstaat er wel een patroon van gladstrijken. Het debat van zijn eigen departement wordt in het verhoor gereduceerd tot een debat over instrumentkeuze. Over de rode lijn was volgens hem nooit discussie. De volgorde van de slides waarover zijn Troika zich destijds beklaagde, kan hij zich niet herinneren. De gedocumenteerde modelscepsis van EZK en Financiën wordt vervangen door “vertrouwen op de wetenschap”. En het advies van zijn eigen ambtenaren om de Kamer een stuk te onthouden omwille van de politieke rust, blijft alleen in de WOO-archieven beschikbaar. De commissie liet hem lopen.

Het probleem is niet dat tegenspraak onmogelijk was. Het probleem is dat zij georganiseerd werd binnen een trechter waarvan de uitgang elders werd bepaald: in de sheetvolgorde van de NCTV, in het OMT-advies dat situationeel als leidraad werd gekozen door de premier en in de keuze voor regelgeving die de Kamer passeerde.

De grootste vragen gaan daarom naar de enquêtecommissie zelf. Zij had de getuige met deze WOO-stukken kunnen confronteren. Zij deed dat met geen ervan, op de “dwarsdoorsnijdende toets” na. Koolmees’ “weet ik niet meer” lieten zij met rust. De juridische ondergang van de avondklok bij de rechter bleef ook onbesproken, net als de nahang-discussie en de vraag wat de NCTV met al die achteraan geplaatste sheets deed.

Wat we (nog) niet weten
Of de RIVM-doorrekening van het avondklokeffect methodologisch verschilde van de pakketberekeningen waarover Financiën zich in december verbaasde, is niet duidelijk. Het RIVM kan zijn aanpak tussentijds hebben aangescherpt, maar zoals bekend is hier niet op doorgevraagd. Onbekend is ook of de dwarsdoorsnijdende toets van 19 januari de ministeriële commissie heeft bereikt en hoe zij daar naast het OMT-advies van dezelfde dag is gewogen. Of het verslag van de MCC van 16 maart 2021 laat zien wat er met de vier kritische vragen van Financiën is gedaan, moet uit nog op te vragen stukken blijken.

Wel staat vast dat het kritische tegengeluid dat de Nederlandse bevolking tijdens de tweede golf zo miste in het publieke debat, bestond wel achter de schermen. Dit kritische tegengeluid zat aan tafel als de Troika en het stelde de juiste vragen.

Het werd alleen weggestopt in sheet 32 en 33. De enquêtecommissie heeft nog zeven verhoorweken om het daar op te halen.
pi_221030816
Kan ik het toch niet laten te reageren.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 15:32 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je ziet

Ik begon niet over desastreus
Ik zou er zelf niet eens zijn opgekomen. Ik reageerde in mijn bericht op jouw gebruik van dat woord desastreus.

Je blijft maar eeuwig lullen over alles behalve de inhoud. Vandaar de clip van George Carlin
Volgens mij ben ik best serieus en behoorlijk uitgebreid in mijn uitleg. Voor wat ik er voor terugkrijg. In tegenstelling dus tot jouw willekeurige gequote waar de helft van wat ik zeg voor jouw eigen gemak blijft liggen gevolgd door afwijkende ondoordachte responsen, en discussie doodslaande, niet ter zake doende opmerkingen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 19:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zie het probleem niet dat de eiwitten langer nodig hebben om af te breken.
Dat blijkt wel ja.

quote:
Je krijgt een langere immuunrespons, dus betere bescherming.
Nee. Integendeel. Maar dan volgt een moeilijk en lang verhaal over complement systeem, totaal uitgeputte lymfocieten, macrofagen, dendrytische cellen, neutrofielen.

Een goed boek is “Immuun” van Phillipp Dettmer.

Beetje de basis van Immunologie voor leken zoals wij.

Langere immuunrespons krijg je naar gelang er pathogeen aanwezig blijft.
Als het is opgeruimd is dan is het klaar.
Die immuunresponse moet een blitzkrieg zijn anders gaat er van alles fout, naar gelang de oorlog duurt. En hoe slechter dat is voor jouw gezondheid. De rust moet zo snel mogelijk terugkeren voor je herstel.
Geheugencellen van je adaptieve immuunsysteem in ruste blijven als het pathogeen is verslagen alert voor de rest van je leven. Voor dat pathogeen dan. Met Corona ligt dat wat anders. Want met mutaties begint de lol weer opnieuw. Als het pathogeen in kaart is gebracht dan is dat voldoende.
Je hebt geen enorme hoeveelheden antistoffen nodig die maar blijven aanrukken. Die matten jou en je immuunsysteem af zolang je ziek bent. En moeilijk afbreekbaar pathogeen wil je dus niet hebben.
En in detail gebeurd er nog veel meer wat ik niet begrijp. Daar heb je inderdaad een phd voor nodig. Maar waar het op neerkomt.
Langere aanwezigheid van spike eiwit dat moeilijk wordt afgebroken zorgt ervoor dat je immuunsysteem voortdurend blijft vechten. Neutrofielen die jouw gekaapte lichaamscellen waarin spike zich openbaart, maar blijven bestoken omdat ze het bijna niet af te breken pathogeen eiwit maar niet kleinkrijgen geeft schade aan het celweefsel waar het zich laat zien. Dat moet zo snel mogelijk stoppen en herstellen. Neutrofielen zijn zeer agressief.
Vaccinatie moet dienen om jouw immuunsysteem te leren hoe ze het (Virus of bacterie enz.) pathogeen moeten verslaan.
En dat is het enige doel. Macrofagen, complement, en neutrofielen stellen geen vragen. Die gaan direct op oorlogspad.
Dat is ook het doel van bijvoorbeeld een afgezwakt eiwit vaccin.
Het moet zwak zijn. Maar sterk genoeg om een daadwerkelijke besmetting van het virus te weerstaan. En gek eigenlijk. Ik had gedacht dat je dit wel zou weten. Nogmaals: Alles wat ik hierboven beschrijf ligt vele malen genuanceerder. Motto: Zoek de bronnen
― Thomas Sowell
pi_221031511
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 20:46 schreef Monomeism het volgende:
Je blijft maar eeuwig lullen over alles behalve de inhoud. Vandaar de clip van George Carlin
Volgens mij ben ik best serieus en behoorlijk uitgebreid in mijn uitleg. Voor wat ik er voor terugkrijg. In tegenstelling dus tot jouw willekeurige gequote waar de helft van wat ik zeg voor jouw eigen gemak blijft liggen gevolgd door afwijkende ondoordachte responsen, en discussie doodslaande, niet ter zake doende opmerkingen.
Je weet dat hij hiervoor - het stelselmatig obstrueren van discussies - een tijdlang een ban heeft gehad op BNW? En nu gaat ie gewoon op dezelfde wijze weer verder. Ik zou er helemaal niet meer op ingaan, echt zonde van je tijd.
pi_221032229
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 21:36 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Je weet dat hij hiervoor - het stelselmatig obstrueren van discussies - een tijdlang een ban heeft gehad op BNW? En nu gaat ie gewoon op dezelfde wijze weer verder. Ik zou er helemaal niet meer op ingaan, echt zonde van je tijd.
:Y
Gewoon negeren is de boodschap
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221032422
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 21:36 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Ik heb zelfs mensenkennis op afstand.
Ook een ban voelt voor hem als overwinning.
― Thomas Sowell
pi_221032787
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 20:46 schreef Monomeism het volgende:
Kan ik het toch niet laten te reageren.
[..]
Je ziet

Ik begon niet over desastreus
Ik zou er zelf niet eens zijn opgekomen. Ik reageerde in mijn bericht op jouw gebruik van dat woord desastreus.
Okay, je hebt gelijk: desastreus is mijn bewoording van hoe jij de gevolgen van het mRNA vaccin beschreef.

'Buitengewoon slecht' is wel jouw omschrijving geweest.

quote:
[..]
Dat blijkt wel ja.
[..]
Nee. Integendeel. Maar dan volgt een moeilijk en lang verhaal over complement systeem, totaal uitgeputte lymfocieten, macrofagen, dendrytische cellen, neutrofielen.
Totaal uitgeput.
Door een lichaamsvreemd eiwit?

quote:
Een goed boek is “Immuun” van Phillipp Dettmer.

Beetje de basis van Immunologie voor leken zoals wij.

Langere immuunrespons krijg je naar gelang er pathogeen aanwezig blijft.
Als het is opgeruimd is dan is het klaar.
Die immuunresponse moet een blitzkrieg zijn anders gaat er van alles fout, naar gelang de oorlog duurt. En hoe slechter dat is voor jouw gezondheid. De rust moet zo snel mogelijk terugkeren voor je herstel.
Die Blitzkrieg is wat we gezien hebben bij Covid: dat mensen wiens immuunrespons niet adequaat tegen het virus was wekenlang op de UC zijn beland als gevolg van het virus, maar ook de schade die het immuunsysteem aanricht in het virus te bestrijden.

Maar dat zien we na het vaccin niet.

Er zijn miljarden doses verstrekt.
In Nederland iets van 80%?

We hebben daardoor niet een sterke stijging gezien van opnames in de ziekenhuizen, ic, etc vanwege de heftige immuunrespons op het vaccin.

In tegendeel: terwijl het aantal ongevaccineerden sterk in de minderheid was, was die groep in de meerderheid op de IC met corona.

quote:
Geheugencellen van je adaptieve immuunsysteem in ruste blijven als het pathogeen is verslagen alert voor de rest van je leven. Voor dat pathogeen dan.
Dat is niet helemaal juist.
Niet voor elke pathogeen bouw je levenslange immuniteit op.

quote:
Met Corona ligt dat wat anders. Want met mutaties begint de lol weer opnieuw.
Dat geldt voor elke pathogeen die voldoende muteert om niet meer door het immuunsysteem herkend te worden.
Verkoudheidsvirussen staan hier om bekend, en influenza.

quote:
Als het pathogeen in kaart is gebracht dan is dat voldoende.
Je hebt geen enorme hoeveelheden antistoffen nodig die maar blijven aanrukken. Die matten jou en je immuunsysteem af zolang je ziek bent. En moeilijk afbreekbaar pathogeen wil je dus niet hebben.
En in detail gebeurd er nog veel meer wat ik niet begrijp. Daar heb je inderdaad een phd voor nodig. Maar waar het op neerkomt.
Langere aanwezigheid van spike eiwit dat moeilijk wordt afgebroken zorgt ervoor dat je immuunsysteem voortdurend blijft vechten. Neutrofielen die jouw gekaapte lichaamscellen waarin spike zich openbaart, maar blijven bestoken omdat ze het bijna niet af te breken pathogeen eiwit maar niet kleinkrijgen geeft schade aan het celweefsel waar het zich laat zien. Dat moet zo snel mogelijk stoppen en herstellen. Neutrofielen zijn zeer agressief.
Vaccinatie moet dienen om jouw immuunsysteem te leren hoe ze het (Virus of bacterie enz.) pathogeen moeten verslaan.
En dat is het enige doel. Macrofagen, complement, en neutrofielen stellen geen vragen. Die gaan direct op oorlogspad.
Dat is ook het doel van bijvoorbeeld een afgezwakt eiwit vaccin.
Het moet zwak zijn. Maar sterk genoeg om een daadwerkelijke besmetting van het virus te weerstaan. En gek eigenlijk. Ik had gedacht dat je dit wel zou weten. Nogmaals: Alles wat ik hierboven beschrijf ligt vele malen genuanceerder. Motto: Zoek de bronnen
Academisch gezien vind ik het een reuze interessant onderwerp.
En onderzoek voor het verder verbeteren van deze techniek is zeker welkom.

Bijvoorbeeld het spike eiwit: uiteraard wil je het liefst dat deze zo exact mogelijk de juiste immuunrespons geeft en niet meer dan dat.

Maar in hoeverre gaat dat lukken?

Ik heb geen idee hoe dat zit met de huidige generatie mRNA vaccins, aangezien deze steeds worden aangepast aan nieuwe varianten van het virus.

Maar puur gezien als cliënt/consument/whatever die het vaccin ontvangt vind ik die discussie minder van belang.
Dan gaat het om effectiviteit en bijwerkingen.

En terugkijkend op de pandemie, dan was het vaccin van Valneva met de minste bijwerkingen.
Maar die kwam vrij laat in de pandemie beschikbaar. In Nederland pas nadat bijna iedereen al 2 x gevaccineerd was.

Daarna Pfizer, gevolgd door Moderna

En daarna AstraZeneca.
Deze werd in veel landen stopgezet vanwege de bijwerkingen.

Vergeleken met de gevolgen van Covid zijn de vaccins een beter alternatief gebleken.

Ik ken zelf enkele mensen die te maken hebben gehad met ernstig ziektebeeld door Covid.

Ei collega van begin 40 die op de IC is beland.
Die heeft een lang traject van revalidatie gehad om er weer bovenop te komen.

Een andere collega is een van diens ouders verloren aan covid.
Die was te zwak voor de IC.
De partner is wel op de IC opgenomen en heeft het gehaald.
Dit heeft wel geleid tot een permanente breuk in de familie, omdat enkele familieleden tegen de ziekenhuisopname waren.
Die zagen de hele pandemie als een hoax en covid als een milde griep.
pi_221034022
@Wantie
Ik ben inderdaad wel klaar met reageren
Dank voor je bericht dat de doorslag geeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Monomeism op 14-06-2026 00:33:12 ]
― Thomas Sowell
pi_221036183
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 00:24 schreef Monomeism het volgende:
@:Wantie
Eindelijk zie je het licht :)
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221036470
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 00:24 schreef Monomeism het volgende:
@:Wantie
Prima, wat jij wilt.

Ik spreek je bevindingen niet tegen, maar de impact ervan op het menselijk lichaam.

Dat is alles. En we hoeven het natuurlijk niet met elkaar eens te worden.
pi_221037537

Die hearings in de VS gaan tenminste ergens over. Als je dit vergelijkt met onze parlementaire enquête commissie...

[ Bericht 25% gewijzigd door Bananenbennie op 14-06-2026 13:10:36 ]
pi_221038472
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 13:00 schreef Bananenbennie het volgende:

Die hearings in de VS gaan tenminste ergens over. Als je dit vergelijkt met onze parlementaire enquête commissie...
De documentaires “Inside Mrna Vaccines” en “Inside the vaccine trials” duren ruim een uur.
Allebei op YouTube te vinden. Het bespreekt bovengenoemde problemen uit je geplaatste stukjes uit de hearings.

Daarom voor het gemak even verkort wat visuele stukjes van een paar minuten uit deze documentaires met kort commentaar van George Campbell. De ene gaat over de distributie van LNP’s ….

…. en de andere over pseudo uridine waar ik het eerder al over heb gehad.

Zoals gezegd: De documentaires zelf zijn in geheel te zien en een aanrader voor een meer volledig begrip van de situatie.
― Thomas Sowell
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')