abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220791865
Ik maak het mezelf even makkelijk met chat ai
Omdat het kan.

Korte uitleg — belangrijkste verschillen:
Doel van immuunrespons:
Klassiek (levenslange) vaccin: stimuleert sterke, langdurige geheugen-B- en T-cellen + hoge-affiniteitsantilichamen; soms ook langdurige plasmacellen in beenmerg die continu antilichamen produceren.
Tijdelijk werkend vaccin/virus (zoals veel verkoudheidsvirussen): roept meestal zwakkere of vluchtige immuunrespons op; geheugencellen vormen zich minder sterk of dalen snel.
Antigeenvariabiliteit:
Levenslange bescherming: target vaak stabiele antigeenepitopen die niet snel muteren.
Tijdelijke bescherming: target antigenen die snel veranderen (mutaties/varianten) — immuniteit verliest effectiviteit.
Infectielocatie en mucosa-immuniteit:
Veel levenslange vaccins (bv. tegen mazelen) wekken brede systemische immuniteit aan.
Verkoudheidsvirussen repliceren in de neus/neus-keel-mucosa; immuniteit lokaal (IgA) is vaak korter en minder beschermend dan systemische IgG.
Dosis/boosters en vaccinplatform:
Sommige vaccins gebruiken levende verzwakte of vectortechnieken die sterke, duurzame respons geven.
Andere (zwakke antigenen, korte blootstelling) hebben herhaalde boosts nodig.
Leeftijd, immunocompetentie en exposities:
Oudere of immuungecompromitteerde personen bouwen slechter geheugen op; herhaalde natuurlijke blootstelling kan immuniteit versterken of juist selectief laten falen.
Kort voorbeeld: mazelenvaccin geeft vaak levenslange immuniteit omdat het sterke systemische en geheugenresponsen op stabiele antigenen opwekt; rhinovirussen (verkoudheid) veranderen veel en repliceren in mucosa, waardoor bescherming korter is en mensen vaak opnieuw verkouden worden.
Bron: DuckDuckGo AI
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_220791882
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 15:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb een klassiek vaccin gehad, gebaseerd op een inactief coronavirus.
Dat zou dus moeten betekenen dat ik levenslang immuun ben.

Maar in de praktijk is dat niet zo.
Dat is een goede keuze.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')