Beetje bang dat dit ondersneeuwt tussen de nieuwe aanmeldingen, maar toch nog even een uitgebreidere analyse.
Team Thimble: eindafrekening seizoen 2025Over het algemeen kijkt Team Thimble terug op een succesvol seizoen. De doelstelling was om in het linkerrijtje te eindigen, en dat is ruimschoots gelukt met een 9e plek. Een tijd lang koersten we zelfs op plek 5 of 6, maar richting het slot sloeg toch de vermoeidheid wat toe en zijn we nog iets weggezakt. De sterkste periode was van eind april tot begin juni, toen we maar liefst 9 ronden op rij wisten te winnen, een ongeëvenaarde prestatie dit jaar!
[
afbeelding ]
Kopman
Jhonatan Narvaez heeft de verwachtingen deels waargemaakt, maar niet helemaal. Hij begon uitmuntend aan het seizoen door vrijwel eigenhandig 10 renners van concurrent Skysherrif op te rollen en de Tour Down Under te winnen, en het slot was ook meer dan prima met mooie ereplaatsen in Duitsland, Luxemburg, Canada en China. Toch liet het middenstuk wel te wensen over. In de Tour was er nog wel een aanklampklassement, maar te vaak reed hij ook in de anonimiteit rond om zijn hoge aankoopwaarde te kunnen rechtvaardigen. Al met al nipt voldoende. Cijfer: 6
[
afbeelding ]
Giulio Pellizzari ontpopte zich verrassend tot grote klassementsman van Team Thimble. Zesde in de Giro én in de Vuelta, dan ben je toch wel een grote, en zijn aanwezigheid was beslist geen overbodige luxe om die (behoorlijk spannende) rondes allebei te winnen. Ook aan het doelsaldo (5e hoogste overall) heeft Pellizzari een mooie bijdrage kunnen leveren. In de kleinere rondes en eendagskoersen had ik er misschien nog iets meer van verwacht, maar toch kan ik niet ontevreden zijn. Cijfer: 7,5
[
afbeelding ]
Dan komen we bij onze verrassende topscorer,
Kevin Vauquelin. 1549 punten is een fantastische score, en die punten zijn ook nog eens goed verdeeld over een hele hoop verschillende rondes, precies zoals je het wil zien. Zowel in grote koersen (7e in de Tour) als in kleine (eindwinst in de Besseges en in de Pays de la Loire) leverde hij constant, echt heel knap. Enige minpuntje is dat hij vlak na de Tour bij een knullig ongeluk in huis zijn been brak en de rest van het seizoen eruit lag. Vermoedelijk heeft dit wel een rol gespeeld bij de wat mindere prestaties in het sluitstuk van het seizoen, anders had het nóg mooier kunnen zijn allemaal. Cijfer: 8
[
afbeelding ]
Waar de andere klimmers redelijk tot goed presteerden, was het voor
Daniel Felipe Martinez een seizoen om snel te vergeten. De wisselvallige Colombiaan, die vorig jaar nog mooie dingen liet zien in de Giro, kwam eigenlijk het hele seizoen amper in zijn ritme en heeft ook maar heel weinig koersen gereden. Zijn enige goede prestatie was een 7e plek in Luik-Bastenaken-Luik, en die ronde hadden we zonder hem niet gewonnen, dus hij was gelukkig niet helemaal nutteloos. Cijfer: 4,5
[
afbeelding ]
Tobias Lund Andresen mocht het sprintkopmanschap dit seizoen delen met Dainese (zie hieronder). Van de twee was Andresen duidelijk de beste; hij stak ver boven zijn gebruikelijke niveau uit en was elke uitgegeven euro dubbel en dwars waard. 15 verschillende rondes reed hij in de punten, 980 punten in totaal – alleen Vauquelin had er meer, maar dat is een klimmer. Van begin tot eind indrukwekkend. Enige verbeterpuntje is dat er maar één profzege op zijn palmares bij kwam dit jaar, maar dat mag de pret niet drukken. Cijfer: 8,5
[
afbeelding ]
Alberto Dainese stond qua sprintcapaciteiten een beetje in de schaduw van Andresen, maar deed het alsnog verre van slecht. Na Andresen scoorde hij in de meeste verschillende rondes, 12 stuks, en ook hij deed dat overal van de Tour de France tot aan kleine koersjes in België en Spanje. Geen profzeges, wel een mooi constant jaar. Cijfer: 7,5
[
afbeelding ]
Mijn ploeg had het moeilijk in het Vlaamse voorjaar. We hadden daar eigenlijk ook maar één man voor,
Timo Kielich, en die had eigenlijk wat te veel druk op zijn schouders om het waar te kunnen maken. Van De Panne tot aan de Ronde van Limburg scoorde hij nul punten, terwijl we hem daar het hardste nodig hadden. Toch liet hij daarbuiten nog wel wat mooie dingen zien, met als hoogtepunt de zege in de Schaal Sels. Cijfer: 7
[
afbeelding ]
Alex Baudin zijn niveau in de koers is al even wisselvallig als zijn bloedpaspoort, maar hij heeft in ieder geval geen positieve test of andere controverse op zijn naam dit seizoen. Daarnaast wel een paar aardige dingen laten zien, en zijn beste benen bewaard tot op het laatst, met een 2e plek in de Japan Cup. Cijfer: 6,5
[
afbeelding ]
Bij
Jefferson Alveiro Cepeda lag juist het zwaartepunt in het begin van het seizoen. Een 7e plaats in Valencia en nogmaals 7e in de Gran Camino leek een heel mooi seizoen in het vooruitzicht te liggen, maar dat ging toch een beetje uit als een nachtkaars, afgezien van nog een paar ereplaatsen in etappes in de grote rondes. Cijfer: 6
[
afbeelding ]
Heel anders verging het
Lorenzo Fortunato. Bij de ploegenpresentatie vermeldde ik nog dat hij nooit meer in de buurt was gekomen van zijn Zoncolan-jaar, maar hij reed zowaar het beste jaar uit zijn carrière, vanuit het betrekkelijke niets. Met name zijn tweede plek in Burgos en zijn vierde plek in Romandië waren indrukwekkend, en in totaal reed hij maar liefst 12 keer in de punten, evenveel als sprinter Dainese en nog meer dan Vauquelin, al was die nog wat beter voor het doelsaldo. En hij kostte bijna niets, misschien wel de beste aankoop van dit seizoen. Cijfer: 8,5
[
afbeelding ]
Guillermo Thomas Silva heeft eigenlijk geopereerd in de schaduwen. Weinig vol in beeld in de grote koersen, maar altijd betrouwbaar in de kleinere, klaar om punten te rapen in ronden waar niemand anders dat doet. Die renners moet je ook hebben. Zijn hoogtepunt was Qinghai Lake, waar hij de concurrentie van Chiappucci op een hoop reed terwijl de rest van de wereld bezig was de Tour de France te kijken. Cijfer: 7,5
[
afbeelding ]
Marco Tizza, tsja, dat was niet veel. Hij was door een 11e plek in de Marseillaise wel snel van de nul af, maar daarna fietste hij achteruit tot aan de transferperiode, zodat ik hem toch maar heb verkocht. Daarna sprokkelde hij nog tweemaal een paar schamele puntjes, achteraf was dat lood om oud ijzer, want vervanger
Jake Stewart kende een prima eerste seizoenshelft maar deed niet veel meer nadat ik hem aantrok. Beide renners krijgen een cijfer: 4.
[
afbeelding ]
Dan hebben we C-sprinter
Itamar Einhorn nog, tsja. Hij deed precies wat ik hem had gevraagd en eigenlijk ook geen trap meer. Een paar ereplaatsen in Rwanda en Taiwan, net als vorig jaar. Beide rondes had ik ook zonder hem wel gewonnen. Eigenlijk werd hij verder vooral voorbijgestreefd door landgenoot Oded Kogut, die wellicht een betere keuze was geweest. Cijfer: 5
[
afbeelding ]
Georgios Bouglas kan niet bijzonder goed fietsen. Dat wist ik, dus kocht ik hem voor een paar euro bij het scheiden van de markt. Toch heeft zijn aanwezigheid zowaar verschil gemaakt bij het binnenhalen van de winst in een enkele wat minder bezette ronde, en alleen daarvoor al kan ik hem eigenlijk moeilijk een onvoldoende geven. Efcharisto, Georgios! Cijfer: 5,5
--
Het was me weer een waar genoegen. Tot volgend jaar!