FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Vliegtuig Ryanair maakt landing met nog maar zes minuten aan brandstof
The-BFGdinsdag 14 oktober 2025 @ 17:30
quote:
Een Ryanair-vlucht die op 3 oktober werd omgeleid vanwege storm Amy, is met een vrijwel lege brandstoftank geland op de luchthaven van Manchester. Volgens een intern logboek had het toestel nog slechts 220 kilogram brandstof aan boord. Daarmee kan een dergelijk vliegtuig maar zes minuten in de lucht blijven.

De vlucht vertrok uit Pisa en had oorspronkelijk het Schotse Prestwick als bestemming. Door hevige windstoten mislukten daar twee landingspogingen. Het vliegtuig week uit naar Edinburgh, maar ook daar kon het niet landen. De piloten riepen een ‘mayday’ uit en slaagden er uiteindelijk in veilig te landen in Manchester, waar de weersomstandigheden rustiger waren.

De passagiers kwamen tien uur later dan gepland aan in Prestwick. Het is niet bekend hoeveel passagiers er precies aan boord waren, maar een Boeing 737-800 heeft een maximumcapaciteit van 189.

De Britse luchtvaartautoriteit (AAIB) is een officieel onderzoek gestart naar het ‘ernstige incident’, schrijft de Britse krant The Guardian. Vluchtmaatschappij Ryanair bevestigt het voorval en zegt volledig mee te werken aan het onderzoek, maar doet verder geen uitspraken.
Ryanair heeft eerder gezeik gehad met de hoeveelheid reserve brandstof die ze meenamen. Maar dit lijkt me pech doordat het landen op de uitwijk luchthaven ook niet lukte. Mss een skill issue dan.
Starhopperdinsdag 14 oktober 2025 @ 17:32
Genoeg voor een veilige landing ^O^
Glazenmakerdinsdag 14 oktober 2025 @ 17:36
Amerikaanse troep kan niet tegen een beetje Europees weer.
Wereldgozerdinsdag 14 oktober 2025 @ 18:03
Ik vlieg volgende week met RyanAir, zin in :')
Irritatie100dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:14
Altijd weer de schuld van Boeing.
Aberkulliedinsdag 14 oktober 2025 @ 18:15
Met RyanAir vliegen dan is er ook wel iets mis gegaan in je leven hoor
Haagsdinsdag 14 oktober 2025 @ 18:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:03 schreef Wereldgozer het volgende:
Ik vlieg volgende week met RyanAir, zin in :')
Beter vlieg je met ordin-air
zeetheefjedinsdag 14 oktober 2025 @ 18:20
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:15 schreef Aberkullie het volgende:
Met RyanAir vliegen dan is er ook wel iets mis gegaan in je leven hoor
Heb eens in een Ryanair vlucht naast de vrouw van een minister gezeten, dus dat zal wel meevallen.
MichaelScottdinsdag 14 oktober 2025 @ 18:21
quote:
Door hevige windstoten mislukten daar twee landingspogingen
Best bijzonder als je de gemiddelde Ryanair landing ziet, meestal gooien ze dat ding naar beneden.
TLCdinsdag 14 oktober 2025 @ 18:27
Surely you cant be serious..

I am serious and don't call me Shirley
Irritatie100dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:15 schreef Aberkullie het volgende:
Met RyanAir vliegen dan is er ook wel iets mis gegaan in je leven hoor
Ik heb ooit 2 vluchten met Ryanair gedaan, als je een zonnebril meeneemt tegen dat felle geel en noise cancelling om het geklap bij de landing niet te horen is het echt zo verkeerd niet. De beenruimte viel mij dus enorm mee, veel beter dan Wizzair waar ik een paar dagen daarvoor mee vloog en vergelijkbaar met Air Transat waar ik een paar dagen daarna mee vloog.

Dit alles was wel 10 jaar geleden :+
SebbeSwensjedinsdag 14 oktober 2025 @ 18:33
220kg waar hebben ze het over joh, die marge kan kleiner!
RamboDirkdinsdag 14 oktober 2025 @ 18:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:03 schreef Wereldgozer het volgende:
Ik vlieg volgende week met RyanAir, zin in :')
Bekijk deze YouTube-video
Bill_Hilliedinsdag 14 oktober 2025 @ 18:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:27 schreef TLC het volgende:
Surely you cant be serious..

I am serious and don't call me Shirley
Yes, yes, I remember, I had lasagna
The-BFGdinsdag 14 oktober 2025 @ 18:42
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:30 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik heb ooit 2 vluchten met Ryanair gedaan, als je een zonnebril meeneemt tegen dat felle geel en noise cancelling om het geklap bij de landing niet te horen is het echt zo verkeerd niet. De beenruimte viel mij dus enorm mee, veel beter dan Wizzair waar ik een paar dagen daarvoor mee vloog en vergelijkbaar met Air Transat waar ik een paar dagen daarna mee vloog.

Dit alles was wel 10 jaar geleden :+
Heb veel met ze gevlogen voor voetbaltripjes. Goed te doen hoor; totdat er iets mis gaat.. Dan mis je wel enige klantenservice :)
Discombobulatedinsdag 14 oktober 2025 @ 18:45
Een beetje piloot die zweeft hem zonder brandstof ook nog wel naar een landingsbaan.
ACT-Fdinsdag 14 oktober 2025 @ 22:09
Living on the edge :7
ChevyCapricedinsdag 14 oktober 2025 @ 22:18
Door hevige windstoten mislukten daar twee landingspogingen.

Driemaal is scheepsrecht, ook in de luchtvaart blijkbaar!
ChevyCapricedinsdag 14 oktober 2025 @ 22:18
Wel insane dat je met 200Kg brandstof dus maar 6 minuten in de lucht kan blijven _O-
Kopikodinsdag 14 oktober 2025 @ 22:23
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:03 schreef Wereldgozer het volgende:
Ik vlieg volgende week met RyanAir, zin in :')
Komt allemaal wel dichtbij zo :{w
capuchon_jongendinsdag 14 oktober 2025 @ 22:31
Ik heb ooit 1 keer van Warschau naar Charleroi gevlogen en heb mezelf beloofd om nooit meer met Ryanair te vliegen
Knutknuttssondinsdag 14 oktober 2025 @ 22:33
Toen ik nog in Stockholm woonde vloog ik vaak met Ryanair naar Bremen. Simpel, snel en goedkoop van A naar B. Maar ook toen ging het gerucht al dat ze het minimale aan brandstof meenamen. Ik kneep hem serieus toen we in slecht (sneeuw)weer niet konden landen in Bremen en moesten uitwijken naar Dusseldorf, wat ook niet doorging vanwege het weer en toen via Charleroi (ook dicht) uiteindelijk in Eindhoven aan de grond werden gezet. Complete chaos op het vliegveld, maar geen personeelslid van Ryanair te vinden. Zoek het maar uit. Sindsdien niet meer met ze gevlogen.
George_of_the_Jungledinsdag 14 oktober 2025 @ 22:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:20 schreef zeetheefje het volgende:

[..]
Heb eens in een Ryanair vlucht naast de vrouw van een minister gezeten, dus dat zal wel meevallen.
Ik zat eens bij Transavia voor Stelios Haji-Ioannou, zat gewoon in cattle class.
gwn_een_userdinsdag 14 oktober 2025 @ 22:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 17:36 schreef Glazenmaker het volgende:
Amerikaanse troep kan niet tegen een beetje Europees weer.
ryanair is iers
Glazenmakerdinsdag 14 oktober 2025 @ 23:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 22:40 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ryanair is iers
Klopt.
flyguydinsdag 14 oktober 2025 @ 23:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:20 schreef zeetheefje het volgende:

[..]
Heb eens in een Ryanair vlucht naast de vrouw van een minister gezeten, dus dat zal wel meevallen.
Waarschijnlijk wil die minister al een tijdje van zijn vrouw af...
Red_85dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:29
3 pogingen en 2 omwegen.
Kan wel snappen dat het bijna droog was daar. Niet heel gek dit.

On the edge maar het werkt blijkbaar. En anders is er nog de 'Azores Glider' tactiek.
gwn_een_userdinsdag 14 oktober 2025 @ 23:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:12 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Klopt.
het overgrote deel van hun vloot is dacht ik dan wel weer boeing en dat is amerikaans (737-800 als ik het goed las). dat is redelijk slim want dan bespaar je op onderhoud, training en onderdelen. maar dat zegt niets over de operationele keuzes van ryanair zelf. het is net als toyota de schuld geven van hoe een taxibedrijf zich gedraagt.

ryanair staat bekent om zijn extreem lage kostenmodel. dus strakke schema's, minimale turnaround-tijden, en ja waarschijnlijk ook het meenemen van exact de wettelijk vereiste hoeveelheid brandstof en geen milliliter meer :{

in dit geval was er wel sprake van storm amy, waardoor twee luchthavens niet bruikbaar waren. ja dan moeten ze langer doorvliegen, maar daar had men denk ik toch wel op kunnen plannen
Glazenmakerwoensdag 15 oktober 2025 @ 06:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:35 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
het overgrote deel van hun vloot is dacht ik dan wel weer boeing en dat is amerikaans (737-800 als ik het goed las). dat is redelijk slim want dan bespaar je op onderhoud, training en onderdelen. maar dat zegt niets over de operationele keuzes van ryanair zelf. het is net als toyota de schuld geven van hoe een taxibedrijf zich gedraagt.

ryanair staat bekent om zijn extreem lage kostenmodel. dus strakke schema's, minimale turnaround-tijden, en ja waarschijnlijk ook het meenemen van exact de wettelijk vereiste hoeveelheid brandstof en geen milliliter meer :{

in dit geval was er wel sprake van storm amy, waardoor twee luchthavens niet bruikbaar waren. ja dan moeten ze langer doorvliegen, maar daar had men denk ik toch wel op kunnen plannen
Lees anders even het artikel.
George_of_the_Junglewoensdag 15 oktober 2025 @ 13:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:35 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
het overgrote deel van hun vloot is dacht ik dan wel weer boeing en dat is amerikaans (737-800 als ik het goed las). dat is redelijk slim want dan bespaar je op onderhoud, training en onderdelen. maar dat zegt niets over de operationele keuzes van ryanair zelf. het is net als toyota de schuld geven van hoe een taxibedrijf zich gedraagt.

ryanair staat bekent om zijn extreem lage kostenmodel. dus strakke schema's, minimale turnaround-tijden, en ja waarschijnlijk ook het meenemen van exact de wettelijk vereiste hoeveelheid brandstof en geen milliliter meer :{

in dit geval was er wel sprake van storm amy, waardoor twee luchthavens niet bruikbaar waren. ja dan moeten ze langer doorvliegen, maar daar had men denk ik toch wel op kunnen plannen
Niet altijd volgens mij, ze kunnen ook besparen door daar te tanken waar het het goedkoopste is, en tanken kost ook tijd, kan goed dat ze vaak 's ochtends een volle tank hebben, en daarmee verschillende vluchten doen lijkt me.
Beathovenwoensdag 15 oktober 2025 @ 13:09
Kilogram brandstof? Vliegen ze tegenwoordig op turf?
raptorixwoensdag 15 oktober 2025 @ 13:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:45 schreef Discombobulate het volgende:
Een beetje piloot die zweeft hem zonder brandstof ook nog wel naar een landingsbaan.
https://nl.wikipedia.org/(...)liegen_naar_Terceira
raptorixwoensdag 15 oktober 2025 @ 13:14
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:09 schreef Beathoven het volgende:
Kilogram brandstof? Vliegen ze tegenwoordig op turf?
Jet_VCF_base_F.jpg
WrappedEuphoriawoensdag 15 oktober 2025 @ 13:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 22:18 schreef ChevyCaprice het volgende:
Wel insane dat je met 200Kg brandstof dus maar 6 minuten in de lucht kan blijven _O-
Ik vind het niet zo heel gek gezien het vliegtuig veel meer weerstand te verduren krijgt bij het opstijgen en landen vanwege de geringe hoogte. Op grote hoogte zal minder weestand zijn en zijn ze een stuk efficiënter, denk dat je met 200Kg dan wel wat langer kunt vliegen.
Twiitchwoensdag 15 oktober 2025 @ 13:54
Dus ze hadden voldoende brandstof
onlogischwoensdag 15 oktober 2025 @ 13:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:03 schreef Wereldgozer het volgende:
Ik vlieg volgende week met RyanAir, zin in :')
@Anneloos waar gaan jullie naar toe?
Kip_Frites_Appelmoeswoensdag 15 oktober 2025 @ 15:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:45 schreef Discombobulate het volgende:
Een beetje piloot die zweeft hem zonder brandstof ook nog wel naar een landingsbaan.
Dat is ooit een keer gebeurd in Canada.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gimli-zweefvliegtuigincident
TyVolewoensdag 15 oktober 2025 @ 15:28
Paar jaar terug was hier ook zo'n nieuwsbericht over. Ook toen voldeed Ryanair aan de wettelijke vereiste hoeveelheid brandstof.

Waarom zou je een wettelijk minimum hebben als je daar dan eigenlijk ruim boven zou moeten zitten om "kritiek" zoals dit te voorkomen? Dan zou dat minimum dus niet kloppen. Dit gaat echter nooit mis en dit was een extreem voorbeeld.

Snap die haat op Ryanair niet zo goed. Voor een appel en een ei vlieg je Europa door. Ja, het is een veredelde busservice, maar ze zit maximaal 4 uur in zo'n vliegtuig. Prima toch?

Nooit problemen mee gehad.
mvdejongwoensdag 15 oktober 2025 @ 15:34
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:09 schreef Beathoven het volgende:
Kilogram brandstof? Vliegen ze tegenwoordig op turf?
Het weergeven van de hoeveelheid brandstof als volume is onbetrouwbaar, omdat dat sterk varieert met de temperatuur. Gewicht geeft de daadwerkelijk beschikbare vliegduur veel beter weer.
Idisromwoensdag 15 oktober 2025 @ 17:00
Het overkwam de KLM ook wel eens. De vlucht van Amsterdam naar Toronto werd niet gehaald wegens te weinig brandstof en toen werd er eerst in Montreal geland.
RealistAtheistdonderdag 16 oktober 2025 @ 09:17
10 jaar geleden voor het laatst met Ryanair gevlogen. Ik vond het altijd wel meevallen. En zij hadden vaak vluchten op leuke kleinere steden. Wij zijn bijvoorbeeld van Bremen naar Tallinn gevlogen en later nog een keer van Bremen naar Riga. Inmiddels dus al lang niet meer met hun gevlogen en volgens mij zijn ze ook niet zo goedkoop meer.
Kip_Frites_Appelmoesdonderdag 16 oktober 2025 @ 10:31
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:09 schreef Beathoven het volgende:
Kilogram brandstof? Vliegen ze tegenwoordig op turf?
In de meeste landen wordt vliegtuigbrandstof in kilogram gemeten, maar in sommige landen, zoals in de Verenigde Staten, gebruiken ze nog pounds (lbs). En als je als piloot denkt dat je een bepaalde hoeveelheid brandstof in kilogram getankt hebt, maar het blijken pounds te zijn, dan krijg je dus problemen zoals met de Gimli Glider.
George_of_the_Jungledonderdag 16 oktober 2025 @ 11:12
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:09 schreef Beathoven het volgende:
Kilogram brandstof? Vliegen ze tegenwoordig op turf?
1 liter is niet 1 kg, en het volume van de brandstof kan ook nog veranderen door druk en temperatuur, maar het gewicht niet. En voor vliegen is gewicht belangrijker dan volume lijkt me.
Annelooszondag 19 oktober 2025 @ 22:16
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:55 schreef onlogisch het volgende:

[..]
@:Anneloos waar gaan jullie naar toe?
Het buitenland
KvanGzondag 19 oktober 2025 @ 23:46
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:28 schreef TyVole het volgende:
Waarom zou je een wettelijk minimum hebben als je daar dan eigenlijk ruim boven zou moeten zitten om "kritiek" zoals dit te voorkomen?
De wet moet ergens een grens trekken, maar het is dus niet echt een ideale situatie. Net zoals met het wettelijk minimum aan profiel op je autobanden rijden.
onlogischmaandag 20 oktober 2025 @ 07:45
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 22:16 schreef Anneloos het volgende:

[..]
Het buitenland
-O-
Irmak_Spermabakmaandag 20 oktober 2025 @ 08:05
Denk dat hier vooral de fout was dat ze überhaupt die storm boven Schotland zijn ingevlogen en niet eerder zijn uitgeweken naar Engeland of misschien nog verstandiger - afhankelijk van de route - Nederland of Frankrijk. Daar zou ik eerder vraagtekens bij zetten dan bij de hoeveelheid brandstof.