abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:25:55 #1
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218986835
Het heeft dik vijf jaar geduurd tot het moment dat ik deze OP schrijf. Voordat je verder leest, wil ik je vragen om respectvol te reageren en begrip te hebben voor mijn verhaal. Veroordeel mij niet, want je kent mij niet in het echt.

Hoe dan ook...

Ik ben drugsverslaafd.

Cannabis, marijuana, wiet, of hoe je het ook wil noemen: we hebben het hier over een onschuldige drug die je gerust recreatief of medicinaal kunt gebruiken. Ben je ernstig of chronisch ziek? Dan zou ik het zeker aanbevelen als alternatieve geneeswijze.

Ook een keertje voor recreatieve doeleinden cannabis gebruiken, is niets mis mee. Het is een onschuldig middel en een veilig alternatief voor harddrugs zoals alcohol; alles met mate. We zijn allemaal mensen en je mag best een keertje ontsnappen aan de werkelijkheid. Daar ben je oud en wijs genoeg voor.

Voor mij is cannabis echter allesbehalve een onschuldig incidenteel middel: geloof me, hier spreekt een echte verslaafde.

Het begon voor mij circa vier of vijf jaar geleden. Ik woonde net op mezelf na een jeugd vol trauma's en uiteindelijk zelfs dakloosheid. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik geestelijk mishandeld ben door zowel mijn ouders (al bedoelden ze het goed :') ) als door de """samenleving""".

Mijn eerste high kan ik me nog goed herinneren. Ik voelde me verlost van al mijn problemen en gevoelens. Nadat ik had liggen neuken met een kennis van me gingen we naar buiten; de high was FANTASTISCH. Ik liep als een zombie in z'n eigen wereldje door de stad heen en ervoer lucht wat kouder, alsof het me probeerde te omhelzen. De kleuren waren zo ontzettend mooi. Het lukte me om stil te staan bij alles wat zo mooi was aan het leven. De dagen erna voelde ik me nog steeds ronduit fantastisch zonder onder invloed te zijn; het natuurlijk antidepressivum deed duidelijk haar werk.

Enkele dagen later voelde ik me onverschillig; ik had zeker niet de neiging om zelf cannabis te kopen. Het boeide me allemaal niet zo veel en het leven ging gewoon door.

Maarja, dat is toch niet helemaal hoe het werkt, want ik herinner me dat ik op een bepaalde dag last had van angstgevoelens die ik het best kan omschrijven als een soort pleinvrees. Ik besloot zelf naar de coffeeshop te gaan, zoekend naar een antwoord op de pijn die ik ervoer.

Je bent natuurlijk heus niet van de een op de andere dag verslaafd; daar zit een proces aan vast. Toch kan ik de periode in de drie jaar na mijn eerste high het beste omschrijven als "van god los". Ik zat in de ziektewet door mijn psychische problemen en deed op een gegeven moment niets anders meer dan joints roken, vervolgens vapen, en vervolgens werd het nog gekker en ging ik diverse keren aan de magische truffels, waarbij het de vierde keer echt behoorlijk mis ging.

Achteraf gezien kan ik het allemaal zelf niet eens geloven, maar ik heb perioden gehad dat ik niets anders deed dan dagen achter elkaar cannabis roken, als een zombie door het huis heen lopen, naar buiten staren of te veel gebruiken en dan uren op bed naar buiten liggen staren. Ik heb in de verslavingszorg gezeten en zelfs (zeer lichte) antipsychotica voorgeschreven gekregen om 'de trek' te verminderen.

Ik heb als het ware meerdere perioden gekend waarbij ik het beu was om te gebruiken. De eerste keer zat ik huilend bij een neef waar ik normaal gesproken nooit langs kwam, uit eenzaamheid, en in de jaren erna was het op- en af.

De verslaving wil ik vergelijken met de duivel die constant achter je staat en in de oren fluistert: "hey, psst, het is alweer een maand geleden dat je voor het laatst gebruikt hebt. Je bent van je verslaving af en daarom mag je weer genieten!

Zo bleef het maar eindeloos doorgaan door de jaren heen. Op een bepaald moment was ik het zat en stopte ik, maar zonder dat ik het door had was het eigenlijk de geestelijke verslaving die me vertelde dat het heus wel OK was om weer eens lekker high op de bank te gaan liggen.
Daarnaast begon ik het middel te associëren met creativiteit en presteren: het middel stelde me behoorlijk in staat om creatief uit de doos te denken en te presteren. Dit lijkt haaks te slaan op zoals de meeste mensen het middel kennen, maar geloof mij maar, ik heb zeer indrukwekkende dingen gedaan met computers terwijl ik onder invloed was. Dit komt doordat ik zo mijn depressie en zorgen kon onderdrukken en helemaal in mijn eigen wereldje topprestaties kon leveren; weliswaar onder lichte invloed.

Achteraf gezien kon ik deze topprestaties net zo goed en zelfs veel beter leveren door gewoon nuchter te zijn. Daar was dit toen echter niet het moment voor.

Morgen is de 43e dag dat ik clean ben. Ik voel me veel beter: mijn hersenen zijn in principe hersteld. Ik merk echter dat de patronen in het dopaminesysteem nog hardnekkig aanwezig zijn: ik had deze avond de meest heftige craving die ik ooit gevoeld heb.
Mijn prefrontale cortex zei: "Niet doen, je was gestopt met een reden!"
Mijn overige hersengebieden (de spreekwoordelijke duivel) zeiden: "Wat maakt die ene keer nou uit? Je bent al 42 dagen gestopt!"

Ik had reeds al een bevroren edible uit de vriezer gehaald om hem te laten ontdooien en begon middels een gesprek met ChatGPT te zoeken naar manieren om eenmalig gebruik voor mezelf te bagatelliseren. Want ja, het is immers een onschuldige drug en ik verdien het na deze heftige week om morgen lekker stoned te zijn!

Met dank aan mezelf was ik zo verstandig om een korte ademsessie (mindfulness / yoga) uit te voeren voor een korte, natuurlijke high. Mijn hersenen waren na deze sessie weer neutraal en de craving was verdwenen. Ik liep naar mijn partner om te vertellen wat er was gebeurd en ben in huilen uitgebarsten, waarbij ik zei: "ik heb gewonnen".

We hebben net buiten samen die rotzooi weggegooid in de vuilcontainer: ik realiseer me maar al te goed dat je na jarenlang chronisch (maar zeer licht) gebruik mijn hersenen dermate zijn geconditioneerd dat ik in weze een verslavingspatiënt ben. Ik voelde me vandaag fantastisch; scherp, vrolijk en succesvol. En dan tóch heb je in de avond de zwaarste craving die je ooit gevoeld hebt, door bepaalde triggers die paden in de hersenen activeren.

Ik ben echter vastbesloten. Ik wil mijn hersenen opnieuw conditioneren met sporten, meditatie en natuurlijke succesmomenten die je bijvoorbeeld op je werk hebt. Vooral dat laatste zal voor mij denk ik een belangrijkere factor gaan worden. Mijn carrière is als softwareontwikkelaar redelijk indrukwekkend, wat wellicht vreemd klinkt als je mijn verhaal zo leest. Ik ben echter vastbesloten om, juist vanaf nu, de lat nog heel veel hoger te leggen en keihard verder te werken aan mijn loopbaan. Ik voel echt een intrinsieke motivatie om alles uit de kan te halen!

Morgenochtend weer aan de krachttraining. :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door MisterFox op 11-10-2025 10:56:43 ]
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_218987039
Goed gedaan man, verslaving is zo tricky. Het ene moment gaat alles goed, het volgende moment zit dat stemmetje in je oor te tetteren dat het best wel weer een keertje kan.

Wat is je plan voor de volgende keer dat je een craving krijgt?
pi_218987049
Morgen is de 43e dag dat ik clean ben.

Ik werd hier een beetje emo van nadat ik je eerste stuk tekst gelezen had 🥹 Wat ontzettend knap van je!
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:39:29 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218987199
Goed bezig 💪

Heb je hulp bij het afkicken? Met name om overweg te kunnen met de momenten dat de cravings hoog zijn en de motivatie weer inzakt?

Verder is marihuana geen onschuldige drug, goed dat je er vanaf bent.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:44:22 #5
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218987218
Kwam dit toevallig tegen in de AT en heb eigenlijk niks nuttigs te melden of iets waar je wat aan hebt, maar respect dat je dit wilt delen met ons (lijkt me een grote stap, ook al zijn we vreemden) en zelf inzien dat je een probleem hebt, is dé stap die het belangrijkst is.

Heel veel succes en sterkte gewenst _O_ _O_ ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Forum Admin vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:46:20 #6
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_218987224
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 16:34 schreef MisterFox het volgende:
Kan je alsjeblieft eerst een lage doses cannabis proberen voordat je zwaar aan de drugs gaat?
Als ik zo je verhaal in de OP lees dan vind ik het heel vreemd dat je mensen adviseert of stimuleert er juist mee te gaan beginnen.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_218987238
Goed om te horen dat je bezig bent met je herstel

Ik heb dat ook, maar dan met alcohol, maar uiteindelijk maakt het soort drugs niet uit.

quote:
Cannabis, marijuana, wiet, of hoe je het ook wil noemen: we hebben het hier over een onschuldige drug die je gerust recreatief of medicinaal kunt gebruiken. Ben je ernstig of chronisch ziek? Dan zou ik het zeker aanbevelen als alternatieve geneeswijze.

Ook een keertje voor recreatieve doeleinden cannabis gebruiken, is niets mis mee. Het is een onschuldig middel en een veilig alternatief voor harddrugs zoals alcohol.
Kijk uit me dit soort uitspraken, niet voor een ander, maar voor jezelf ook. Je zit met dit soort uitspraken al weer dicht bij een terugval. "wiet is niet zo erg"

Nee, lichamelijk misschien minder schadelijk dan alcohol, maar ik heb met mensen in een kliniek gezeten die 3 flessen wodka leeg dronken, terwijl ik toen nog geen krat bier leeg dronk per dag. Toen dacht ik ook: bij mij viel het wel mee

Uiteindelijk werden dat 20 halve liters en de nodige wijn..

En het is nog steeds een strijd.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218987317
quote:
80s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 22:25 schreef MisterFox het volgende:
Het heeft dik vijf jaar geduurd tot het moment dat ik deze OP schrijf. Voordat je verder leest, wil ik je vragen om respectvol te reageren en begrip te hebben voor mijn verhaal. Veroordeel mij niet, want je kent mij niet in het echt.

Hoe dan ook...

Ik ben drugsverslaafd.

Ook een keertje voor recreatieve doeleinden cannabis gebruiken, is niets mis mee. Het is een onschuldig middel en een veilig alternatief voor harddrugs zoals alcohol.

Voor mij is cannabis echter allesbehalve een onschuldig middel: geloof me, hier spreekt een echte verslaafde.

Het begon voor mij circa vier of vijf jaar geleden. Ik woonde net op mezelf na een jeugd vol trauma's en uiteindelijk zelfs dakloosheid. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik geestelijk mishandeld ben door zowel mijn ouders (al bedoelden ze het goed :') ) als door de """samenleving""".

Mijn eerste high kan ik me nog goed herinneren. Ik voelde me verlost van al mijn problemen en gevoelens. Nadat ik had liggen neuken met een kennis van me gingen we naar buiten; de high was FANTASTISCH. Ik liep als een zombie in z'n eigen wereldje door de stad heen en ervoer lucht wat kouder, alsof het me probeerde te omhelzen. De kleuren waren zo ontzettend mooi. Het lukte me om stil te staan bij alles wat zo mooi was aan het leven. De dagen erna voelde ik me nog steeds ronduit fantastisch zonder onder invloed te zijn; het natuurlijk antidepressivum deed duidelijk haar werk.

Enkele dagen later voelde ik me onverschillig; ik had zeker niet de neiging om zelf cannabis te kopen. Het boeide me allemaal niet zo veel en het leven ging gewoon door.

Maarja, dat is toch niet helemaal hoe het werkt, want ik herinner me dat ik op een bepaalde dag last had van angstgevoelens die ik het best kan omschrijven als een soort pleinvrees. Ik besloot zelf naar de coffeeshop te gaan, zoekend naar een antwoord op de pijn die ik ervoer.

Je bent natuurlijk heus niet van de een op de andere dag verslaafd; daar zit een proces aan vast. Toch kan ik de periode in de drie jaar na mijn eerste high het beste omschrijven als "van god los". Ik zat in de ziektewet door mijn psychische problemen en deed op een gegeven moment niets anders meer dan joints roken, vervolgens vapen, en vervolgens werd het nog gekker en ging ik diverse keren aan de magische truffels, waarbij het de vierde keer echt behoorlijk mis ging.

Achteraf gezien kan ik het allemaal zelf niet eens geloven, maar ik heb perioden gehad dat ik niets anders deed dan dagen achter elkaar cannabis roken, als een zombie door het huis heen lopen, naar buiten staren of te veel gebruiken en dan uren op bed naar buiten liggen staren. Ik heb in de verslavingszorg gezeten en zelfs (zeer lichte) antipsychotica voorgeschreven gekregen om 'de trek' te verminderen.

Ik heb als het ware meerdere perioden gekend waarbij ik het beu was om te gebruiken. De eerste keer zat ik huilend bij een neef waar ik normaal gesproken nooit langs kwam, uit eenzaamheid, en in de jaren erna was het op- en af.

De verslaving wil ik vergelijken met de duivel die constant achter je staat en in de oren fluistert: "hey, psst, het is alweer een maand geleden dat je voor het laatst gebruikt hebt. Je bent van je verslaving af en daarom mag je weer genieten!

Zo bleef het maar eindeloos doorgaan door de jaren heen. Op een bepaald moment was ik het zat en stopte ik, maar zonder dat ik het door had was het eigenlijk de geestelijke verslaving die me vertelde dat het heus wel OK was om weer eens lekker high op de bank te gaan liggen.
Daarnaast begon ik het middel te associëren met creativiteit en presteren: het middel stelde me behoorlijk in staat om creatief uit de doos te denken en te presteren. Dit lijkt haaks te slaan op zoals de meeste mensen het middel kennen, maar geloof mij maar, ik heb zeer indrukwekkende dingen gedaan met computers terwijl ik onder invloed was. Dit komt doordat ik zo mijn depressie en zorgen kon onderdrukken en helemaal in mijn eigen wereldje topprestaties kon leveren; weliswaar onder lichte invloed.

Achteraf gezien kon ik deze topprestaties net zo goed en zelfs veel beter leveren door gewoon nuchter te zijn. Daar was dit toen echter niet het moment voor.

Morgen is de 43e dag dat ik clean ben. Ik voel me veel beter: mijn hersenen zijn in principe hersteld. Ik merk echter dat de patronen in het dopaminesysteem nog hardnekkig aanwezig zijn: ik had deze avond de meest heftige craving die ik ooit gevoeld heb.
Mijn prefrontale cortex zei: "Niet doen, je was gestopt met een reden!"
Mijn overige hersengebieden (de spreekwoordelijke duivel) zeiden: "Wat maakt die ene keer nou uit? Je bent al 42 dagen gestopt!"

Ik had reeds al een bevroren edible uit de vriezer gehaald om hem te laten ontdooien en begon middels een gesprek met ChatGPT te zoeken naar manieren om eenmalig gebruik voor mezelf te bagatelliseren. Want ja, het is immers een onschuldige drug en ik verdien het na deze heftige week om morgen lekker stoned te zijn!

Met dank aan mezelf was ik zo verstandig om een korte ademsessie (mindfulness / yoga) uit te voeren voor een korte, natuurlijke high. Mijn hersenen waren na deze sessie weer neutraal en de craving was verdwenen. Ik liep naar mijn partner om te vertellen wat er was gebeurd en ben in huilen uitgebarsten, waarbij ik zei: "ik heb gewonnen".

We hebben net buiten samen die rotzooi weggegooid in de vuilcontainer: ik realiseer me maar al te goed dat je na jarenlang chronisch (maar zeer licht) gebruik mijn hersenen dermate zijn geconditioneerd dat ik in weze een verslavingspatiënt ben. Ik voelde me vandaag fantastisch; scherp, vrolijk en succesvol. En dan tóch heb je in de avond de zwaarste craving die je ooit gevoeld hebt, door bepaalde triggers die paden in de hersenen activeren.

Ik ben echter vastbesloten. Ik wil mijn hersenen opnieuw conditioneren met sporten, meditatie en natuurlijke succesmomenten die je bijvoorbeeld op je werk hebt. Vooral dat laatste zal voor mij denk ik een belangrijkere factor gaan worden. Mijn carrière is als softwareontwikkelaar redelijk indrukwekkend, wat wellicht vreemd klinkt als je mijn verhaal zo leest. Ik ben echter vastbesloten om, juist vanaf nu, de lat nog heel veel hoger te leggen en keihard verder te werken aan mijn loopbaan. Ik voel echt een intrinsieke motivatie om alles uit de kan te halen!

Morgenochtend weer aan de krachttraining. :Y
Wat een toeval dat je vader ook zwaar verslaafd is aan joints en dat hij zijn rijbewijs kwijtraakte toen hij een ongeluk kreeg met de auto terwijl hij stoned achter het stuur zat

WGR / Straf bij rijden onder invloed?

En nu ben jij ook nog eens zwaar verslaafd geraakt

Heftig

Ik. Hoop dat jullie beide drugsloos kunnen blijven

Edit: ik denk dat je vader niet aan de drugs zat, het topic gelezen en denk nu dat jij zelf met drugs op was gaan rijden, hopelijk blijf je nu van die rommel af en heb je een goed leven verder zonder dat je anderen in gevaar brengt omdat jij zonodig drugs wil gebruiken

[ Bericht 1% gewijzigd door SnodeSnuiter op 11-10-2025 00:45:53 ]
pi_218987389
quote:
80s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 22:25 schreef MisterFox het volgende:
Het is een onschuldig middel en een veilig alternatief voor harddrugs zoals alcohol.
Waarom kun je alcohol dan wel gewoon in de supermarkt kopen en wiet niet?
En waarom heb je dan een verslaving?
pindazakje
pi_218987463
Die zooi nergens meer hebben liggen, sporten als uitlaatklep en regelmatig blijven doen.
Dan kom je heel ver.

Geniet van alles wat gezond is, en begin nooit met een ander middel want dan vul je het op en heb je het volgende probleem wat misschien wel erger is.

Succes! Het leven is nuchter ook goed te doen en word met vlagen steeds leuker omdat je dopamine langzaam weer aangemaakt word bij kleinere successen. Ook voor mensen met vroegere verslavingen is het best goed te doen. gewoon sterk doorzetten.
pi_218987530
Goed bezig, verslaving is a bitch. Die cravings zullen steeds minder frequent (maar niet minder heftig!) worden naarmate je langer clean bent, blijf altijd oppassen. Good luck!
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218987919
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 01:11 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Omdat het een sociaal geaccepteerde drug is. Dat het vrij verkrijgbaar is wil niet zeggen dat het minder erg is.
Tabak en alcohol (en sinds kort ook cannabis) zijn weliswaar legaal, maar net zo verslavend, zo niet nog verslavender dan andere drugs.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_218987951
-echt joh, flikker op-

[ Bericht 57% gewijzigd door Lenny77 op 11-10-2025 09:28:07 ]
  Moderator zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:27:37 #14
441859 crew  Lenny77
pi_218987979
_O_ sterk bezig!!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218988003
Heel goed bezig, 5 jaar verslaving is niet niks
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:43:38 #16
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218988340
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 22:58 schreef Lichtloper het volgende:
Goed gedaan man, verslaving is zo tricky. Het ene moment gaat alles goed, het volgende moment zit dat stemmetje in je oor te tetteren dat het best wel weer een keertje kan.

Wat is je plan voor de volgende keer dat je een craving krijgt?
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 22:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Morgen is de 43e dag dat ik clean ben.

Ik werd hier een beetje emo van nadat ik je eerste stuk tekst gelezen had 🥹 Wat ontzettend knap van je!
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 23:39 schreef embedguy het volgende:

Heb je hulp bij het afkicken? Met name om overweg te kunnen met de momenten dat de cravings hoog zijn en de motivatie
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 23:44 schreef StateOfMind het volgende:
Kwam dit toevallig tegen in de AT en heb eigenlijk niks nuttigs te melden of iets waar je wat aan hebt, maar respect dat je dit wilt delen met ons (lijkt me een grote stap, ook al zijn we vreemden) en zelf inzien dat je een probleem hebt, is dé stap die het belangrijkst is.

Heel veel succes en sterkte gewenst _O_ _O_ ^O^
quote:
3s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 23:46 schreef Armani XL het volgende:

[..]
Als ik zo je verhaal in de OP lees dan vind ik het heel vreemd dat je mensen adviseert of stimuleert er juist mee te gaan beginnen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 23:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Goed om te horen dat je bezig bent met je herstel

Ik heb dat ook, maar dan met alcohol, maar uiteindelijk maakt het soort drugs niet uit.
[..]
Kijk uit me dit soort uitspraken, niet voor een ander, maar voor jezelf ook. Je zit met dit soort uitspraken al weer dicht bij een terugval. "wiet is niet zo erg"

Nee, lichamelijk misschien minder schadelijk dan alcohol, maar ik heb met mensen in een kliniek gezeten die 3 flessen wodka leeg dronken, terwijl ik toen nog geen krat bier leeg dronk per dag. Toen dacht ik ook: bij mij viel het wel mee

Uiteindelijk werden dat 20 halve liters en de nodige wijn..

En het is nog steeds een strijd.
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 00:36 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Wat een toeval dat je vader ook zwaar verslaafd is aan joints en dat hij zijn rijbewijs kwijtraakte toen hij een ongeluk kreeg met de auto terwijl hij stoned achter het stuur zat

WGR / Straf bij rijden onder invloed?

En nu ben jij ook nog eens zwaar verslaafd geraakt

Heftig

Ik. Hoop dat jullie beide drugsloos kunnen blijven

Edit: ik denk dat je vader niet aan de drugs zat, het topic gelezen en denk nu dat jij zelf met drugs op was gaan rijden, hopelijk blijf je nu van die rommel af en heb je een goed leven verder zonder dat je anderen in gevaar brengt omdat jij zonodig drugs wil gebruiken
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 01:11 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 03:05 schreef Invisibli het volgende:
Die zooi nergens meer hebben liggen, sporten als uitlaatklep en regelmatig blijven doen.
Dan kom je heel ver.

Geniet van alles wat gezond is, en begin nooit met een ander middel want dan vul je het op en heb je het volgende probleem wat misschien wel erger is.

Succes! Het leven is nuchter ook goed te doen en word met vlagen steeds leuker omdat je dopamine langzaam weer aangemaakt word bij kleinere successen. Ook voor mensen met vroegere verslavingen is het best goed te doen. gewoon sterk doorzetten.
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 04:45 schreef nostra het volgende:
Goed bezig, verslaving is a bitch. Die cravings zullen steeds minder frequent (maar niet minder heftig!) worden naarmate je langer clean bent, blijf altijd oppassen. Good luck!
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:19 schreef hoechst het volgende:
Neuk je haar nog??
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:19 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Omdat het een sociaal geaccepteerde drug is. Dat het vrij verkrijgbaar is wil niet zeggen dat het minder erg is.
Tabak en alcohol (en sinds kort ook cannabis) zijn weliswaar legaal, maar net zo verslavend, zo niet nog verslavender dan andere drugs.
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:27 schreef Lenny77 het volgende:
_O_ sterk bezig!!
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:35 schreef Cupfighter het volgende:
Heel goed bezig, 5 jaar verslaving is niet niks
Gewaardeerde vrienden,

Bedankt voor jullie lieve woorden en steun.

Allereerst even over het bagatelliseren over het gebruik van cannabis: jullie hebben uiteraard helemaal gelijk. Daarom moet ik wat nuance aanbrengen: wat ik echt heel bizar en niet van deze wereld vind, is dat alcohol vrij verkrijgbaar is bij de supermarkt, slijterij en is andere landen zelfs bij het tankstation. Het verschil met alcohol is dat het een extreem toxische substantie dat super schadelijk is voor de gezondheid. Daarentegen veroorzaakt cannabis geen gezondheidsschade. Maar, dat wil inderdaad niet zeggen dat het onschuldig is.

We willen allemaal als mensen weleens ontsnappen aan de werkelijkheid. Daar is op zich niets mis mee; daar zijn we mensen voor. Ik heb dan liever dat we als mensen een keertje cannabis gebruiken dan dat we ethanol in ons lijf gieten...

Maar goed, dat gezegd hebbende, is cannabis voor mij inmiddels niet onschuldig meer. Het is namelijk een gewoonte geworden en dat is precies waar de onschuld stopt. Een gewoonte is niet een paar keer per jaar incidenteel. De paden in mijn hersenen zijn door langdurig chronisch gebruik inmiddels gelegd en het zal nog lang duren voordat mijn hersenen helemaal hersteld zijn. De stof zit allang niet meer in mijn lichaam, maar het kost nou eenmaal tijd om deze gedragsverandering te bewerkstelligen.

Een stok achter de deur of motivatie heb ik niet nodig. Ik ben taai en sterk genoeg om die zooi komende jaren te laten liggen.

Nog even over mijn vader: die bleek tot mijn eigen verbazing achteraf 100% onschuldig en is sindsdien helemaal gestopt met het gebruik.

Mijn broer (want die heb ik) heeft overigens een 1000x groter probleem gehad dan ik. Die rookte makkelijk voor 300,- euro per maand weg en is inmiddels een halfjaar clean.
pi_218988341
Vooral die neiging om jezelf te mogen belonen voor je geweldigheid (al x dagen gestopt, ik ben Hercules) met precies datgene waarmee je gestopt bent.. die is tricky.

Sterkte, succes, en mocht je een keer struikelen: draad weer oppakken!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:46:47 #18
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218988351
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:44 schreef sigme het volgende:
Vooral die neiging om jezelf te mogen belonen voor je geweldigheid (al x dagen gestopt, ik ben Hercules) met precies datgene waarmee je gestopt bent.. die is tricky.

Sterkte, succes, en mocht je een keer struikelen: draad weer oppakken!
Ik struikel niet. Nooit ever. ;)
pi_218988365
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:46 schreef MisterFox het volgende:

[..]
declare(strict_types=1);

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:52:41 #20
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218988375
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:50 schreef sigme het volgende:

[..]
declare(strict_types=1);

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee maar dat is het ook. Het is voor mij alles of niets in dit geval. Ik ga niet lopen kutten.
pi_218988392
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:46 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Dan zou het ook geen continue strijd zijn, als je dat met zekerheid kon zeggen. ;) Blijf alert en pas op voor de 'ik voel me zo goed, eentje kan wel' trap, die is stukken gevaarlijker dan de heftige gebeurtenissen waar je direct alert bent.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:21:06 #22
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218988542
quote:
Een stok achter de deur of motivatie heb ik niet nodig. Ik ben taai en sterk genoeg om die zooi komende jaren te laten liggen.
Zolang je maar eerlijk tegen jezelf bent op het moment dat je toch wel een keer struikelt: de (clean)draad weer oppakken en hulp zoeken!

Houd jezelf niet voor de gek dat je het alleen kunt en dat struikelen onvergeeflijk is :) (ik bedoel op het moment dat mocht blijken dat de motivatie toch wat verder wegzakt dan verwacht. In je huidige situatie gewoon vooral lekker zo door gaan 💪).

You can do it 💪
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218988700
Goed bezig. Respect. Zowel het delen als het clean zijn.

Nu is het wel tricky om te zeggen dat je nooit meer gaat gebruiken, daar is de trigger te krachtig voor om dat te onderschatten.

Al zitten er wel gradaties in verslaving: alcohol/andere harddrugs, gokken, seks is anders dan wiet, social Media. Wat niet wilt zeggen dat je met andere verslavingen niet ook in de problemen kan komen dus goed dat je flink ermee bezig bent geweest.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218988750
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:47 schreef Fok-it het volgende:
Goed bezig. Respect. Zowel het delen als het clean zijn.

Nu is het wel tricky om te zeggen dat je nooit meer gaat gebruiken, daar is de trigger te krachtig voor om dat te onderschatten.

Al zitten er wel gradaties in verslaving: alcohol/andere harddrugs, gokken, seks is anders dan wiet, social Media. Wat niet wilt zeggen dat je met andere verslavingen niet ook in de problemen kan komen dus goed dat je flink ermee bezig bent geweest.
De lichamelijke effecten kun je enkel onderscheiden in een verslaving. Geestelijk maakt het geen fuck uit
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218988805
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 11:56 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
De lichamelijke effecten kun je enkel onderscheiden in een verslaving. Geestelijk maakt het geen fuck uit
Uiteindelijk komt verslaving vrijwel altijd vanuit trauma ja. Maar qua afkicken en kans op terugval heb je natuurlijk gewoon verschil tussen verslavingen, dat bedoel ik eigenlijk meer

Bekijk deze YouTube-video

Gabor Mate _O_
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:02:31 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218988806
Belangrijkste reden waarom mensen niet van verslaving afkomen is wanneer hun sociale omgeving niet veranderd. Blijf je hangen in een vriendengroep waar drugsgebruik norm is, is de kans minimaal dat je blijvend kan stoppen
pi_218988854
Klasse man, hou vol!
pi_218988856
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 12:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Belangrijkste reden waarom mensen niet van verslaving afkomen is wanneer hun sociale omgeving niet veranderd. Blijf je hangen in een vriendengroep waar drugsgebruik norm is, is de kans minimaal dat je blijvend kan stoppen
Dat is een van de vele redenen ja. Als je er bijkomende struggles bij hebt, andere mentale issues zorgt dat ook weer voor een flink blok aan je been bijvoorbeeld. Plus gewoon het hele neurologische verhaal. Je hele beloningssysteem is compleet verziekt na tijden van verslaving. En dat heeft heel lang nodig voordat dit weer enigszins hersteld wordt. Zo'n lange tijd volledig in herstel blijven is gewoon heel erg pittig voor veel mensen. Zeker als het niet het enige is waar je mee moet dealen
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:46:01 #29
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_218989030
Zelf heb ik nooit alcohol gedronken maar rook ik af en toe wiet. Vooral zomers, in de winter heb ik geen zin om buiten te gaan staan. Ik heb zelf zomers 5 plantjes staan waarvan ik het grootste deel weggeef aan iemand die het medisch gebruikt. Mijn man drinkt af en toe alcohol, op een feestje of gezellig op zaterdagavond of wijn bij een pizza. Ik ben altijd de bob. Ik zie er uit als een degelijk iemand van in de 50 en er zijn maar een paar vrienden die weten dat ik af en toe wiet rook.
To BG or not to BG!
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:09:48 #30
421867 greysbones
People will do anything, no ma
pi_218989664
knap dat je bent gestopt
hopelijk kun je deze lijn doortrekken

ik hoop dat je ook gaat in zien dat het bagatelliseren van het gebruik van cannabis niet in lijn is met de huidige wetenschappelijke meningen hierover
de algehele consensus over gebruik hiervan verschuift de laatste jaren behoorlijk.
DM’s gonzen zacht,
roddels zwermen als muggen —
waar is de spray, joh?
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:17:38 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218990142
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 14:09 schreef greysbones het volgende:
knap dat je bent gestopt
hopelijk kun je deze lijn doortrekken

ik hoop dat je ook gaat in zien dat het bagatelliseren van het gebruik van cannabis niet in lijn is met de huidige wetenschappelijke meningen hierover
de algehele consensus over gebruik hiervan verschuift de laatste jaren behoorlijk.
De nederwiet van de jaren 80 waar de meeste mensen hun dat is onschuldig op baseren is tegenwoordig iets compleet anders. Waar in de jaren 80 het thc gehalte 3-4% was, is het nu al snel 20%. De samenstelling is anders.
Inmiddels worden er ook al (nog niet vaak, maar tendens stijgende) synthetische middelen aan toegevoegd,
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:36:48 #32
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218992265
Wietrokers hebben een wit gezicht. Verbleekt. Je ziet het zó.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:26:55 #33
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218993255
Wat knap dat je bent gestopt! Hou vol :)
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218993271
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 12:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het voordeel van fokker zijn is dan weer dat je geen vrienden hebt of überhaupt een sociaal leven.
pindazakje
pi_218993278
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 20:36 schreef Boca_Raton het volgende:
Wietrokers hebben een wit gezicht. Verbleekt. Je ziet het zó.
Terwijl het beter schijnt te zijn dan ieder weekend bier drinken?
pindazakje
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:36:25 #36
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218993347
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 22:29 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Terwijl het beter schijnt te zijn dan ieder weekend bier drinken?
Niet als je het dag in, dag uit doet. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218993574
Iemand die dicht bij me staat heeft ook een zware wietverslaving gehad. Hij blowde nooit overdag maar rende letterlijk naar zijn spul zodra hij thuis kwam. Kon niet eten zonder te blowen, uiteraard niet slapen. Vertelde zichzelf dat hij het nodig had om zijn zware werk te kunnen doen. Dat hij niet verslaafd was omdat hij overdag niet gebruikte, dat het normaal was om te willen ontspannen, etc. Voor een groot deel van zijn omgeving was het geheim dus in de avonden afspreken met die mensen was onmogelijk.

Na zeker 6 jaar pogingen doen heeft hij 1,5 jaar therapie gehad en toen is het gelukt. Hij mist het enorm maar is een stuk beter gaan functioneren. Minder stress, gelijkmatiger humeur, scherper brein.

Ik heb zelf ook jarenlang dagelijks geblowd en ben er zonder problemen mee gestopt zodra het geen toegevoegde waarde meer had. Maar als je een trauma en/of genetische aanleg hebt, is het echt een ander verhaal.

Succes TS, je kunt het ^O^
Spoilers!
  zondag 12 oktober 2025 @ 12:35:14 #38
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218996426
Vrienden,

Gisteren was een heftige dag voor me. Bijna heel de dag heb ik last gehad van cravings en deze keer gingen ze niet weg met een simpele meditatie-oefening...

Veel last gehad van spanning, ongeduld en gewoon niet lekker in mijn vel zitten.

Heb mijn kantoortje opgeruimd en ben aan het rommelen geweest met mijn computers. Geleidelijk gingen de gevoelens weg en vandaag voel ik me meer dan prima.

Overigens is het handig om te vermelden dat ik autistisch ben met officiële diagnose. Moet daar wel bij zeggen dat het mensen nog nooit is opgevallen en ze zijn verbaasd als ik ze deze informatie geef.

Microdoseren was voor mij de perfecte manier om in focus te komen. Echter weet ik dat CBD-olie die je kunt kopen bij de drogist voor mij net zo goed werkt, zonder dat je onder invloed bent.
  zondag 12 oktober 2025 @ 15:10:50 #39
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218997450
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:35 schreef MisterFox het volgende:
Vrienden,

Gisteren was een heftige dag voor me. Bijna heel de dag heb ik last gehad van cravings en deze keer gingen ze niet weg met een simpele meditatie-oefening...

Veel last gehad van spanning, ongeduld en gewoon niet lekker in mijn vel zitten.

Heb mijn kantoortje opgeruimd en ben aan het rommelen geweest met mijn computers. Geleidelijk gingen de gevoelens weg en vandaag voel ik me meer dan prima.

Overigens is het handig om te vermelden dat ik autistisch ben met officiële diagnose. Moet daar wel bij zeggen dat het mensen nog nooit is opgevallen en ze zijn verbaasd als ik ze deze informatie geef.

Microdoseren was voor mij de perfecte manier om in focus te komen. Echter weet ik dat CBD-olie die je kunt kopen bij de drogist voor mij net zo goed werkt, zonder dat je onder invloed bent.
En denk je echt dat dit een goed idee is om van je verslaving af te komen?
Ik raad je dringend aan eens met je huisarts te gaan praten. Die kan je doorverwijzen naar gespecialiseerden
pi_218997775
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:35 schreef MisterFox het volgende:
Vrienden,

Het is vervelend dat er geen medicinale cravingonderdrukkers zijn voor cannabis, alhoewel je zou kunnen checken bij je huisarts of naltrexon daarvoor werkt, maar volgens mij zijn dat andere receptoren.

Sowieso is een ambulant programma bij de verslavingszorg of een bezoekje aan de NA echt te overwegen. Het vervelende is dat de kwaliteit daarvan veelal te wensen overlaat, maar met wat zoeken vind je je plek wel. NA is vooral handig voor lotgenotencontact; je kan altijd iemand van de groep bellen en erover praten helpt enorm. Verder, ride the wave, knoop je in je oren dat de cravings altijd weer zullen wegzakken en accepteer dat ze er zijn.
Friedman on Donahue
  zondag 12 oktober 2025 @ 16:35:59 #41
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218997987
Ik overleef het wel. Op dagen dat ik wat moeite heb met focussen kan zo’n CBD pilletje van de Kruidvat echt geen kwaad. :)

Ik heb verder geen zorg nodig, maar bedankt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')