Nee het is juist heel goed dat ze dit handhaven. Om te mogen splitsen is een vergunning nodig en als je daar normaal wel op handhaaft maar bij deze kamersgewijze verkoop niet ontstaat rechtsongelijkheid. Dat levert niet alleen precedentwerking op maar ook nog risico op een hoop juridische shit ivm geweigerde splitsingsvergunningen, uit het verleden of in de toekomst.quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:45 schreef Hexagon het volgende:
Beter bouwt Utrecht meer studentenhuisvesting dan zich met dit soort micromanagement bezig te houden.
Maar is de VVE legaal als de koop-overeenkomst geen vergunning heeft?quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:37 schreef recursief het volgende:
[..]
De opstalverzekering loopt kennelijk via de VvE (wat volgens mij redelijk gebruikelijk is).
Dat vroeg ik me ook af. Er zijn immers geen appartementsrechten. Een appartementsrecht ontstaat immers pas als er een splitsingsakte is.quote:Op zondag 5 oktober 2025 23:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar is de VVE legaal als de koop-overeenkomst geen vergunning heeft?
Dat is dan toch ook een façade?
En dan ook nog niet eens een eigen toilet hebben.quote:
Ruim 1,2 miljoen mensen zijn iig miljonair in Nederland. Volgens deze bron tenminste.quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zoveel rijke families met studerende kinderen zijn er nou ook weer niet.
Je hebt het dan over minimaal miljonairs.
Nou hoeveel zijn er daarvan die aan de criteria voldoen?
Anyway, ik vraag me af of die ouders dan ook gewoon hun geld kwijt zijn, of dat ze dat op een of andere manier weer terug kunnen vorderen?quote:Nederland telt 1.231.625 miljonairs, goed voor 8,4% van de volwassen bevolking.
Stel je voor dat er een megabrand uitbreekt bij dit soort panden in de binnenstad.quote:Op zondag 5 oktober 2025 23:37 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af. Er zijn immers geen appartementsrechten. Een appartementsrecht ontstaat immers pas als er een splitsingsakte is.
Wellicht is het een gewone vereniging met statuten die e.e.a. regelen alsof het een VvE is.
Veel daarvan zit in de stenen, hypotheken genoeg die niet akkoord gaan met het opnemen van de overwaarde voor de aankoop van dit soort projecten. Dan moet het geld terug het huis of tuin in.quote:Op maandag 6 oktober 2025 00:18 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ruim 1,2 miljoen mensen zijn miljonair in Nederland. Volgens deze bron tenminste.
[..]
Anyway, ik vraag me af of die ouders dan ook gewoon hun geld kwijt zijn, of dat ze dat op een of andere manier weer terug kunnen vorderen?
Utrecht?quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:45 schreef Hexagon het volgende:
Beter bouwt Utrecht meer studentenhuisvesting dan zich met dit soort micromanagement bezig te houden.
Dat was mijn complete stadsappartement met tuin 13 jaar geleden, ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen. Alles is echt goed naar de klote.quote:De kosten zijn vaak tussen de 100.000 en 200.000 euro.
Ik denk dat de gemeente hier bakzeil gaat halen. Splitsing is immers niet verplicht. Opkoopbescherming nvt als de ouders het geld aan de student lenen, dan wel kunnen ze een vergunning krijgen op basis van verhuur aan familieleden.quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Hier uitgebreid artikel. https://www.varnws.nl/lei(...)verkoop-losse-kamers
De meeste personen zijn op papier miljonair en dat komt voornamelijk door de eigen woningwaarde. Dat is heel wat anders dan een paar ton liquide te hebben.quote:Op maandag 6 oktober 2025 00:18 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ruim 1,2 miljoen mensen zijn iig miljonair in Nederland. Volgens deze bron tenminste.
[..]
Anyway, ik vraag me af of die ouders dan ook gewoon hun geld kwijt zijn, of dat ze dat op een of andere manier weer terug kunnen vorderen?
Je kan die ton gewoon lenen tegen de overwaarde.quote:Op maandag 6 oktober 2025 06:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De meeste personen zijn op papier miljonair en dat komt voornamelijk door de eigen woningwaarde. Dat is heel wat anders dan een paar ton liquide te hebben.
De verkoop an sich is niet illegaal. Anders had de notaris een probleem gehad.quote:Op maandag 6 oktober 2025 07:31 schreef Gia het volgende:
Als je geen losse kamers mag verkopen, dan kun je daar toch op handhaven, lijkt me.
Wonen is een essentiele levensbehoefte.quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:32 schreef Janneke141 het volgende:
Dit lijkt me gewoon onwil van een paar gemeente-ambtenaren. Het voorziet duidelijk in een behoefte op een toch al gespannen woningmarkt, dus dan kun je dat ook gewoon mogelijk maken zonder de bureaucraat uit te hangen.
Het zit hem in het illegaal splitsen en over bewoning. En ik snap wel waarom dat gedoe gaat opleveren. Overigens zowel voor gemeente en buurt als voor de kopers. Dit lijkt niet goed geregeld te worden en dus zal je eigendomsrecht en andere rechten en plichten onder druk staan.quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:24 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou dit nou precies verboden zijn, eigenlijk?
Maar dat gebeurt hier niet. Je koopt het gebruiksrecht op een kamer, zonder dat er appartementsrechten zijn, want er is geen splitsingsakte. Gek genoeg is er dan wel weer een VvE.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op zichzelf kun je zonder splitsing niet een recht op een specifiek deel van een pand kopen. Echter, je kan natuurlijk wel gezamenlijk een pand kopen en dan onderling afspraken maken over wie welke kamer gebruikt.
Ik vind dat de overheid in deze anders moet reageren. Ze zouden bijv. ook kunnen zeggen: "We zien dat hier een behoefte aan is en dus gaan we het (juridisch) mogelijk maken."quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:09 schreef recursief het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt hier niet. Je koopt het gebruiksrecht op een kamer, zonder dat er appartementsrechten zijn, want er is geen splitsingsakte. Gek genoeg is er dan wel weer een VvE.
Ik ben ook heel benieuwd hoe de fiscaliteiten uitpakken: Moet er overdrachtsbelasting worden betaald? Hoe ga je in je belastingaangifte je eigen woningbezit opgeven? Wie krijgt het eigenwoningforfait voor zijn kiezen? Wie krijgt de OZB-aanslag? Wie gaat de gemeentelijke belastingen betalen? Want zonder kadastrale splitsing gaan al die zaken nooit opgesplitst worden naar de kopers van de gebruiksrechten. Ik denk dat deze creatieve constructie nog weleens voor flink wat nodige juridische, fiscale en financiele hoofdpijn kan gaan zorgen.
Dat is niet hoe zorgvuldige wetgeving tot stand komt. En natuurlijk moet de overheid hier handhaven, anders staan ze straks voor de rechter bij iedere geweigerde splitsingsvergunning.quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik vind dat de overheid in deze anders moet reageren. Ze zouden bijv. ook kunnen zeggen: "We zien dat hier een behoefte aan is en dus gaan we het (juridisch) mogelijk maken."
Andere problemen bijvoorbeeld als er een lekkage is, of problemen met het dak, de fundering? Wie is dan de eigenaar van het probleem en dient dat op te lossen? Wat zegt de verzekering in een dergelijk geval? Is er een VvE verzekering, is dat mogelijk als er geen splitsingsakte is? Is de VvE notarieel opgericht?quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:09 schreef recursief het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt hier niet. Je koopt het gebruiksrecht op een kamer, zonder dat er appartementsrechten zijn, want er is geen splitsingsakte. Gek genoeg is er dan wel weer een VvE.
Ik ben ook heel benieuwd hoe de fiscaliteiten uitpakken: Moet er overdrachtsbelasting worden betaald? Hoe ga je in je belastingaangifte je eigen woningbezit opgeven? Wie krijgt het eigenwoningforfait voor zijn kiezen? Wie krijgt de OZB-aanslag? Wie gaat de gemeentelijke belastingen betalen? Want zonder kadastrale splitsing gaan al die zaken nooit opgesplitst worden naar de kopers van de gebruiksrechten. Ik denk dat deze creatieve constructie nog weleens voor flink wat nodige juridische, fiscale en financiele hoofdpijn kan gaan zorgen.
Van wat ik op Funda heb gevonden betaal je maandelijks aan een VvE en is een deel daarvan opstalverzekering. Zonder appartementsrechten kan dit uiteraard geen normale VvE zijn, maar als je een vereniging opricht kun je in de statuten natuurlijk een heleboel regelen over onderhoud en verzekering.quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Andere problemen bijvoorbeeld als er een lekkage is, of problemen met het dak, de fundering? Wie is dan de eigenaar van het probleem en dient dat op te lossen? Wat zegt de verzekering in een dergelijk geval? Is er een VvE verzekering, is dat mogelijk als er geen splitsingsakte is? Is de VvE notarieel opgericht?
Natuurlijk kun je een heleboel regelen. Mijn ervaring met officiele VvE's is echter dat er al vaak problemen optreden met verantwoordelijkheden en verplichtingen. Ook met verzekeringen. Afschuiven ervan is een veel voorkomend probleem. Met goede splitsingsakten en VvE's met een modelreglement om op terug te vallen kun je veel juridisch dichttimmeren. Of een gewone vereniging daarvoor voldoende handvatten kan hebben, vind ik moeilijk in te schatten.quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:43 schreef recursief het volgende:
[..]
Van wat ik op Funda heb gevonden betaal je maandelijks aan een VvE en is een deel daarvan opstalverzekering. Zonder appartementsrechten kan dit uiteraard geen normale VvE zijn, maar als je een vereniging opricht kun je in de statuten natuurlijk een heleboel regelen over onderhoud en verzekering.
Maar voor fiscale verplichtingen gaat dat niet zomaar. Voor je het weet gaat de belastingdienst dat zien als bijvoorbeeld schenkingen of dienstverlening waarover dan weer andere belastingen geheven worden. Ik vind dit met mijn geinformeerdelekenbril op een riskante constructie.
Weet je zeker dat niet ook een deel van de woning wordt verkocht? Het hoeft natuurlijk niet, maar dat lijkt mij voor de kopers een extra risico wat je voor dat geld niet wil nemen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:09 schreef recursief het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |