Grote zorgen binnen VVD over verkiezingsuitslag: 'Ik houd mijn hart vast'
In de VVD heerst onrust over de campagne en het dreigende verlies bij de verkiezingen. Zowel in de VVD-top als in de partij maken mensen zich grote zorgen, blijkt uit gesprekken van de politieke redactie van RTL Nieuws.
'Knarsetanden', 'hart vasthouden', 'angst en beven'. Het zijn maar een paar woorden die invloedrijke VVD'ers gebruiken als ze wordt gevraagd hoe ze de verkiezingscampagne beoordelen. Bij de tweede verkiezingen na het vertrek van Mark Rutte staat de VVD weer op stevig verlies in de peilingen.
Velen willen alleen op basis van anonimiteit hun visie delen op de campagne en op de positie van partijleider Dilan Yeşilgöz. Niet dat iemand nu alsnog afscheid van haar wil nemen. Maar over het resultaat dat zij op 29 oktober zal halen is niemand optimistisch. "Ik ben al zover dat ik zeg, gewoon de oppositie in, niet onder leiding van de huidige partijleider", zegt een zeer invloedrijke VVD'er.
'Dieptepunt nog niet bereikt'
"Ik houd mijn hart vast", zegt een oud-burgemeester van VVD-huize. "Ik denk dat we het dieptepunt nog niet hebben bereikt. Het zou mij niet verbazen als we op 10 zetels uitkomen." Een liberaal kopstuk zegt: "Je zit in een spiraal waar je niet meer uitkomt. Tenzij er opeens iets gebeurt, maar ja dan ben je afhankelijk van anderen."
Een ander vertelt: "Wie ik ook spreek in de partij, ze kijken met angst en beven naar wat er gebeurt." Volgens deze partijbobo lijkt het erop dat de VVD-leiding niet weet waar ze mee bezig zijn. Ook wijst hij erop dat lijsttrekker Yeşilgöz zo druk is dat de vicefractievoorzitter feitelijk de baas is. "Zij is kneiterrechts. Dan krijg je fouten als het steunen van de antifa-motie."
In deze video delen VVD'ers wat ze van de campagne en partijleider Dilan Yeşilgöz vinden:
'Foute motie'
Met de antifa-motie doelt deze ingewijde op de, met steun van de VVD, in de Tweede Kamer aangenomen motie die het kabinet oproept antifa als terroristische organisatie aan te merken. De steun aan deze motie kwam de VVD op veel kritiek te staan.
Voorzitter van de JOVD Friso van Gruijthuijsen noemt de antifa-motie een 'ontzettend populistische, anti-democratische en ook onuitvoerbare motie'. "Wij vinden het ontzettend jammer dat de VVD zich heeft laten verleiden daar voor te stemmen."
Van Gruijthuijsen wijst erop dat de VVD daardoor een kans laat liggen om het 'eigen liberale verhaal' te vertellen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ag-ik-houd-mijn-hart