Gezellig!quote:Morgen zal een militaire colonne met onder meer vier pantserhouwitsers dwars door Nederland rijden en daarbij mogelijk voor verkeersoverlast zorgen, zo meldt defensie in een persbericht. In het kader van de legeroefening Ferocious Bison ('woeste bizon') zal de colonne zo'n 200 kilometer afleggen, van het Brabantse Oirschot naar Stroe in Gelderland.
De precieze route wordt niet bekendgemaakt: een pantserhouwitser weegt zo'n 60.000 kilo, dus de colonne is wel gebonden aan snelwegen en N-wegen, zegt een woordvoerder. De colonne neemt niet de meest efficiënte route (dat zou zo'n 120 kilometer zijn), maar zal door het land zigzaggen.
De colonne zal met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur rijden en mag niet door andere weggebruikers doorsneden worden, zo waarschuwt defensie. Ook hebben andere weggebruikers geen voorrang op zebrapaden, en mag de colonne door rood rijden als het voorste voertuig door het groene stoplicht is gegaan. Andere weggebruikers moeten dan wachten.
De voorkant van de colonne is herkenbaar aan een blauwe vlag, de achterkant aan een groene.
Volgende week oefening met scherp geschut
De colonne is het eerste nieuwe wapenfeit van 11 Afdeling Rijdende Artillerie (11 AfdRA). Die legereenheid werd afgelopen zomer nieuw leven ingeblazen, na in 2013 te zijn wegbezuinigd. Door de oorlog in Oekraïne en toenemende dreiging vanuit Rusland werd besloten de Nederlandse krijgsmacht weer te versterken.
Pantserhouwitsers zijn zwaar maar verplaatsbaar geschut dat doelen op grote afstand kan raken. Om effectief te zijn moeten de houwitsers vaak verplaatsen, aldus defensie, vandaar de tocht van dit weekend. Op zondag zal de eenheid van Stroe naar 't Harde rijden, om daar komende werkweek een schietoefening te houden met echte munitie.
En ws haalt de helft het einde van de rit niet wegens gebrek aan onderhoudquote:Op vrijdag 26 september 2025 17:18 schreef Glazenmaker het volgende:
Kun je nagaan hoe klein onze hoofdtaak 1 gevechtskracht is als het verplaatsen van 4 houwitsers nationaal nieuws is.
Ja prima, maar laat de rest van Den Haag dan wel even heel. Alvast bedankt!quote:Op vrijdag 26 september 2025 17:30 schreef Starhopper het volgende:
De Russische ambassade is een mooi oefendoel
quote:Op vrijdag 26 september 2025 17:30 schreef Starhopper het volgende:
De Russische ambassade is een mooi oefendoel
quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:08 schreef Starhopper het volgende:
Putin![]()
![]()
Fijn dat deze goede Russische leider mag blijven
Iedere volkswagen polo en golf gewoon al van een afstandje neerknallen lijkt me het beste.quote:Op vrijdag 26 september 2025 18:49 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik vraag mij af hoeveel mensen gaan proberen de colone te doorbreken, met mogelijk desastreuse gevolgen voor hen.
quote:Op vrijdag 26 september 2025 18:52 schreef Strijder_ het volgende:
Complete waanzin. Blijf weg. Propaganda. Stop met oorloghitsen en angstzaaien.
Ja joh, dit is echt iets van de laatste jarenquote:Op vrijdag 26 september 2025 18:52 schreef Strijder_ het volgende:
Complete waanzin. Blijf weg. Propaganda. Stop met oorloghitsen en angstzaaien.
46quote:Op vrijdag 26 september 2025 19:18 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Valt me nog mee dat we uberhaupt 4 van die dingen hebben
Nee dit is propaganda en oorlogshitsen, volgens @Strijder_quote:Op vrijdag 26 september 2025 19:29 schreef AchJa het volgende:
Dat dit al nieuws is... Vroeger regelde je dit als stuco zelf om met je peloton op oefening te gaan...
Dat zou wel een lollige verassing zijn ja als ze daar op de A12 zitten en die militaire colonne komt op ze af. Nou ja, de precieze route is niet bekend dus wie weetquote:Op vrijdag 26 september 2025 20:15 schreef Joppiez het volgende:
Goed moment voor Extinction Rebellion om te gaan protesteren.
Blauw vlag dan moeten ze je voorbij laten, groene vlag is GOquote:Op vrijdag 26 september 2025 20:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
En buitenlandse weggebruikers weten hier totaal niets van met die blauwe en groene vlag.
quote:Op vrijdag 26 september 2025 21:44 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Oei! Vier stuks! Poetin zal heel erg onder de indruk zijn! Nou gaat ie echt uitkijken voor West-europa hoor! Kikkerlandje NL is gewapend met vier kannonetjes!
welke problemen?quote:Maar serieus. Als het nu al problemen in het verkeer oplevert kan je dan voorstellen als het echt oorlog is? Dan zitten er zoveel vluchtelingen op de snelweg dat alles vastloopt. Inclusief defensie met hun houwitsers.
Je blijft met defensie gewoon lachen om dit land. En dat zal helaas altijd zo blijven ook.
Militaire colonne rijdt door onze provincie en dit ga jij ervan merkenquote:Op vrijdag 26 september 2025 23:29 schreef opgebaarde het volgende:
Ik was aan het checken of ik ergens iets van een route kan vinden. Als het even kan wil ik wel kijken maar niks te vinden.
Volgens het persbericht https://www.defensie.nl/d(...)r-uur-door-nederland is die militaire colonne vandaag 26 september. De fout zit in het persbericht I assume
Zeik niet joh.quote:Op vrijdag 26 september 2025 17:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)meter-door-nederland
[..]
Gezellig!
Onderweg 4x tanken, wel goed voor de airmiles
Voorrang bij het zebrapad wist ik niet (meer), klinkt wel logisch, je zal er maar lopen met je blinde geleidehond die een militaire colonne niet herkent
Tsja wat moet je nou met zo'n gast.quote:
Juist wel. Wij waren tot voor kort het land wat er een eigen systeem op nahield mbt colonnesignalering. Vroeger moesten we altijd omvlaggen als we de grens over gingen, dat hoeft nu niet meer.quote:Op vrijdag 26 september 2025 20:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
En buitenlandse weggebruikers weten hier totaal niets van met die blauwe en groene vlag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |