Dit zijn meestal de onderzoeken die het meest waarheidsgetrouw zijn, geschreven door iemand die daadwerkelijk de supermarkten bezocht heeft en niet achter een bureau zit.quote:Op woensdag 24 september 2025 20:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
oedkoopste. Met en zonder A-merken in de kar. De keten heeft meer dan 700 vestigingen door heel Frankrijk.
Dit topic gaat over de prijzen van boodschappen, niet over verslavingen van proleten.quote:Op woensdag 24 september 2025 20:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet. Meestal als ik boodschappen doe gaat dat ook best snel en heb geen enkel besef of iets wel of niet in de aanbieding is. Doen anderen dat wel?
Als het om producten gaat die lang houdbaar zijn wil ik wel eens een aantal artikelen meenemen als het in de aanbieding is. Meestal gaat het dan niet om voedsel maar eerder om shampoo of douchegel.quote:Op woensdag 24 september 2025 20:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet. Meestal als ik boodschappen doe gaat dat ook best snel en heb geen enkel besef of iets wel of niet in de aanbieding is. Doen anderen dat wel?
Dat herken ik wel. Ik woon ook niet ver van de grens en één keer per maand haal ik een setje boodschappen in België waarvan ik weet dat die fors goedkoper zijn, samen met het tanken is dat op jaarbasis best een leuk bedrag.quote:Op woensdag 24 september 2025 19:55 schreef Irritatie100 het volgende:
Als iemand die op een paar honderd meter van de grens met België woont doe ik m'n boodschappen over het algemeen toch echt in Nederland. Dat zelfs terwijl de supermarkt in België dichterbij is voor mij, maar ik kom daar alleen voor hele specifieke dingen of als ik een keer iets vergeten ben ofzo. In Nederland staan er ook altijd best wel vaak Belgische kentekens bij de supermarkt, andersom is dat vooral bij de benzinepomp ernaast.
Tanken scheelt inderdaad ook behoorlijk en ook dat is voor mij sowieso dichterbij dan een Nederlands tankstation. Alleen het eerste tankstation over de grens staat altijd vol Nederlanders, als je 5 minuten doorrijdt heb je een leeg tankstation dat ook standaard 15 cent per liter goedkoper is dan de eerste. Vraag me soms wel eens af of de supermarkt ook een soort grenstoeslag erop gooit.quote:Op woensdag 24 september 2025 22:55 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dat herken ik wel. Ik woon ook niet ver van de grens en één keer per maand haal ik een setje boodschappen in België waarvan ik weet dat die fors goedkoper zijn, samen met het tanken is dat op jaarbasis best een leuk bedrag.
Ja, die grensstations hanteren Belgische snelwegprijzen lijkt het, maar ook weer niet allemaal. Ik denk dat er bij de supermarkten juist een grenskorting is omdat ze ook met Nederlands winkels moeten concurreren.quote:Op woensdag 24 september 2025 23:01 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Tanken scheelt inderdaad ook behoorlijk en ook dat is voor mij sowieso dichterbij dan een Nederlands tankstation. Alleen het eerste tankstation over de grens staat altijd vol Nederlanders, als je 5 minuten doorrijdt heb je een leeg tankstation dat ook standaard 15 cent per liter goedkoper is dan de eerste. Vraag me soms wel eens af of de supermarkt ook een soort grenstoeslag erop gooit.
Het is alsof ik in 1943 een Duitse nazi of in 2025 een Joodse zionist zou inhuren om toe te geven dat er sprake is van een Joodse of een Palestijnse holocaust. Het antwoord laat zich al op honderd kilometer afstand raden. Wij van WC-eend, zeg maar. Welke idioot stelt zo'n vraag aan een VVD-politicus, die al begint te spuiten zodra hij het woord neoliberalisme hoort, laat staan het in de praktijk ziet?quote:Op woensdag 24 september 2025 19:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
De boodschappen in Nederlandse supermarkten zijn volgens demissionair minister Karremans (Economische Zaken) helemaal niet duurder dan over de grens. Hij laakt de discussie die onder meer voormalig NSC-leider Omtzigt op de kaart werd gezet. Maar die deed volgens de VVD-bewindsman aan ’letterlijk selectief shoppen met potjes appelmoes’.
https://www.telegraaf.nl/(...)-grens/92799114.html
We worden weer besodemieterd![]()
Ik zie niet helemaal in wat je liefde voor het Gazaanse terreurvolk en je afkeer tegen Joden te maken heeft met deze discussie.quote:Op donderdag 25 september 2025 01:14 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het is alsof ik in 1943 een Duitse nazi of in 2025 een Joodse zionist zou inhuren om toe te geven dat er sprake is van een Joodse of een Palestijnse holocaust. Het antwoord laat zich al op honderd kilometer afstand raden. Wij van WC-eend, zeg maar. Welke idioot stelt zo'n vraag aan een VVD-politicus, die al begint te spuiten zodra hij het woord neoliberalisme hoort, laat staan het in de praktijk ziet?
Bekijk deze YouTube-video
'Gewoon' het huismerk kopen dus.quote:A-Merken stijgen nóg meer in prijs dan huismerken, verschil bijna 40 procent
Als je in de supermarkt een huismerk koopt dan ben je stukken goedkoper uit dan wanneer je kiest voor een ander merk, zoals een A-merken Douwe Egberts of Coca-Cola. De afgelopen jaren is het verschil tussen beiden alleen maar toegenomen.
Dat blijkt uit onderzoek van de Rabobank. Voor bekende merken betaalde je bij bijvoorbeeld bij Albert Heijn, Jumbo of Plus altijd al meer dan voor het huismerk.
Maar sinds begin 2022 - in drie jaar tijd - is een mandje boodschappen van merkproducten gemiddeld 31 procent duurder geworden, terwijl huismerken gemiddeld 'slechts' 20 procent in prijs stegen.
Huismerk fors populairder
Huismerken zijn nu volgens het onderzoeksbureau NIQ goed voor bijna 65 procent van het aantal artikelen dat wordt afgerekend bij supermarkten. Uitgedrukt in de omzet is het aandeel overigens iets lager, omdat huismerken dus goedkoper zijn dan A-merken. Volgens Sloot is het aandeel van huismerken in de afgelopen decennia fors gestegen. In 1998 was het volgens hem nog maar 18 procent.
Schreijen denkt overigens dat de producenten van merken zullen proberen dat aandeel niet verder te laten oplopen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)verschil-nu-bijna-40
Ik was benieuwd over hoeveel mensen dit zou gaan. Of dit nou écht noemenswaardig zou zijn op zo’n grote stad:quote:
Owke, dan dus eigenlijk 71.500 mensen per jaar over half Nederland. En ik neem aan dat een groot deel van die mensen meerdere keren per jaar gaat.quote:. Via opstapplaatsen Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam en Arnhem
Best duur nog.quote:Kosten busreis snel terugverdiend
„Voor deze reis betaal ik 34 euro, maar dat geld haal ik er makkelijk uit’’,
Mobiliteit is de sleutel tot vrijheid en zelfstandigheid. Iedereen moet zich vlot én betaalbaar kunnen verplaatsen naar werk, school en sociale activiteiten. Een toegankelijk en betaalbaar mobiliteitssysteem versterkt de economie en verkleint sociale ongelijkheid.quote:
Ben benieuwd of de losse prijs van producten nu eindelijk gaat dalen met het verdwijnen van zulke aanbiedingen.quote:Lidl stopt met aanbiedingen als 1+1 gratis: ‘In de praktijk kom je vaak bedrogen uit’
Lidl stopt als eerste grote supermarkt met bulkaanbiedingen als ‘1 plus 1 gratis’ en ‘tweede halve prijs’. De Consumentenbond ‘verwelkomt’ de stap van de discounter. „Door bulkaanbiedingen zijn de gewone prijzen in Nederlandse supermarkten vaak hoger dan in andere landen.”
De Consumentenbond wil al veel langer een einde aan dergelijke bulkaanbiedingen. De consumentenorganisatie stuurde vorige week nog een brief aan informateur Rianne Letschert om dat standpunt kracht bij te zetten.
Die brief werd ook ondertekend door voedselwaakhond Foodwatch en onderzoeksbureau Questionmark. „We zijn op zichzelf niet tegen aanbiedingen, maar we vinden het onwenselijk dat je meer stuks moet kopen om gebruik te kunnen maken van een aanbieding’’, zegt een woordvoerder.
Britse supermarkten mogen al veel langer geen ongezonde producten meer in bulk verkopen. Ook Dirk geeft geen stapelkorting, omdat het bedrijf zegt geen ‘verborgen kosten of voorwaarden’ te willen.
Het onderliggende probleem is volgens de Consumentenbond dat producten die niet in de aanbieding zijn, onnodig duur zijn. ,,Door bulkaanbiedingen zijn de gewone prijzen in Nederlandse supermarkten vaak hoger dan in andere landen. ’’
De medaille heeft ook een andere kant, zegt Laurens Sloot, hoogleraar Ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Juist mensen met lagere inkomens en de wat grotere gezinnen profiteren bovenmatig van deze kortingen. Promoties zorgen er ook voor dat bepaalde A-merken opeens bereikbaar zijn voor mensen met een smalle beurs.’’
Lidl zegt de bulkaanbiedingen nu vaarwel. De Duitse discounter heeft zo’n negenhonderd stapelkortingen per jaar, die niet meer in de folder terugkomen. Andere aanbiedingen, zoals Van/Voor en XXL-verpakkingen (een extra grote verpakking waardoor de kiloprijs of stukprijs naar beneden wordt gebracht), blijven wel bestaan.
https://www.ad.nl/binnenl(...)drogen-uit~a1ad1d28/
Lagere inkomens kunnen helemaal geen aanbiedingen, waarbij ze gelijk meerdere aantallen tegelijk moeten kopen, veroorlovenquote:Op zaterdag 24 januari 2026 00:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De medaille heeft ook een andere kant, zegt Laurens Sloot, hoogleraar Ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Juist mensen met lagere inkomens en de wat grotere gezinnen profiteren bovenmatig van deze kortingen.
Bijstandsmoedermentaliteitje.quote:Op woensdag 24 september 2025 21:01 schreef capricia het volgende:
Wat moet ik met vijf flessen wasmiddel als ik er 1 nodig heb?
Heb echt geen trek om thuis ook een half magazijn bij te houden.
nou nee, het ligt er wel een beetje aan welke specifieke producten, als ik naar duitsland ga, koop ik vlees kaas en groenten, scheelt behoorlijk!quote:Op woensdag 24 september 2025 20:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want de boodschappen zijn hier goedkoper dan in Duitsland.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |