Nee en ja.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:14 schreef matspontius het volgende:
Nieuws over de rechtszaak of zijn we Charlie Kirk al helemaal vergeten?
Verdachte van moord op Charlie Kirk verzet zich tegen doodstraf: ‘Alleen beoogd doelwit werd geraakt’quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:14 schreef matspontius het volgende:
Nieuws over de rechtszaak of zijn we Charlie Kirk al helemaal vergeten?
quote:De 23-jarige Tyler Robinson, die wordt verdacht van de moord op de Amerikaanse conservatieve activist Charlie Kirk, vraagt het OM om de doodstraf niet te eisen. Volgens zijn advocaten bracht de schutter niemand anders in levensgevaar, omdat slechts één schot werd gelost en alleen ‘het beoogde doelwit’ werd geraakt. Dat schrijft The New York Times.
Tyler Robinson wordt in de Amerikaanse staat Utah vervolgd voor de moord op Charlie Kirk, die vorig jaar tijdens een toespraak op Utah Valley University door een schot in de keel om het leven kwam. Het Openbaar Ministerie beschuldigt Robinson van moord en wil de doodstraf eisen.
Volgens de aanklagers bracht de schutter niet alleen Kirk, maar ook de vele aanwezigen in gevaar. Daardoor zou sprake zijn van een verzwarende omstandigheid die in de VS de doodstraf mogelijk maakt. Bij een gewone moordveroordeling riskeert Robinson een gevangenisstraf van vijftien jaar tot levenslang.
De verdediging betwist die redenering. In een nieuw processtuk stellen de advocaten dat de schutter slechts één kogel afvuurde, die ‘boven de menigte’ vloog en alleen Kirk raakte. Omdat het schot zijn doel niet miste en er geen tweede schot volgde, zou niemand anders aan een groot risico op overlijden zijn blootgesteld.
Robinson heeft voorlopig nog geen schuld bekend. Zijn advocaten zeggen in hun verzoekschrift ook niet expliciet dat hun cliënt de schutter was. Tijdens eerdere zittingen brachten de aanklagers onder meer verklaringen aan van een voormalige partner van Robinson, die beweert dat hij de moord had bekend en later spijt had geuit.
De rechter moet zich eerst uitspreken over de vraag of er voldoende aanwijzingen zijn om de zaak tegen Robinson voor de rechtbank te brengen. Daarnaast vragen de advocaten om nog twee andere aanklachten te schrappen. Volgens hen is er onvoldoende bewijs voor getuigenbeïnvloeding en kan evenmin worden aangetoond dat Robinson wist dat een kind jonger dan 14 jaar getuige zou zijn van de schietpartij.
Motief
Ook over het motief bestaat discussie. Volgens de aanklagers had Robinson het op Kirk gemunt vanwege zijn uitgesproken conservatieve en religieuze standpunten. Ze verwijzen onder meer naar een bericht waarin Robinson na de schietpartij schreef dat hij ‘genoeg had van zijn haat’.
De verdediging vindt dat onvoldoende bewijs. Volgens de advocaten speculeert het Openbaar Ministerie over een politiek motief en is niet aangetoond dat Robinson het op Kirk gemunt had vanwege diens standpunten over onder meer homoseksualiteit en transgenderrechten. Juridische experts verwachten dat de zaak uiteindelijk zal uitmonden in een spraakmakend proces.
Waarom? Er worden zo vaak mensen vermoord met voorbedachte rade en die daders krijgen vrijwel nooit de doodstraf.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 15:26 schreef Solispolar het volgende:
Dit is moord met voorbedachte rade. Of je wel of niet anderen in gevaar wilde brengen lijkt me niet zo relevant toch? Ik ben tegen de doodstraf, maar als hij er dan toch is dan is dit toch wel een klassiek geval lijkt me
Ik heb geen idee maat. Ik verdiep me er niet zo in moet ik zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat er een lijstje is met vergrijpen en ik kan me ook zomaar voorstellen dat moord met voorbedachte rade 1 van de dingen op die lijst is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Waarom? Er worden zo vaak mensen vermoord met voorbedachte rade en die daders krijgen vrijwel nooit de doodstraf.
Deze dude gaat over 30 jaar een spuitje krijgen...quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:34 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik heb geen idee maat. Ik verdiep me er niet zo in moet ik zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat er een lijstje is met vergrijpen en ik kan me ook zomaar voorstellen dat moord met voorbedachte rade 1 van de dingen op die lijst is.
Te gemakkelijk helaas.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:35 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Deze dude gaat over 30 jaar een spuitje krijgen...
lol 30 jaar in een amerikaanse gevangenis? ik kan me weinig ergers voorstellen. Na 10 jaar bid je voor dat spuitje.quote:
Dat spuitje bedoel ik. Die 30 jaar of zelfs veel meer wens ik m van harte toe.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:59 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
lol 30 jaar in een amerikaanse gevangenis? ik kan me weinig ergers voorstellen.
Mooi.quote:Op woensdag 2 september 2026 15:29 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]
Groen licht voor death penalty
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |