Ik zie er eigenlijk wel wat in om de zondagsrust weer landelijk te herstellen. Er zijn de afgelopen jaren te veel gemeenten geweest die alles open laten op zondagen waardoor vooral jonge mensen weer druk voelen om te blijven werken.quote:SGP: vrijheid godsdienst onder druk, zondagsrust terug
De vrijheid van godsdienst en geweten staan ernstig onder druk en daar moet voor opgekomen worden. Dat zei SGP-leider Stoffer op een congres van zijn partij in Kesteren.
Volgens Stoffer staan er bij de komende verkiezingen op 29 oktober veel klassieke vrijheden en rechten op het spel die "verbonden zijn met de ontstaansgeschiedenis van ons land". Hij hekelt het dat partijen en mensen die zich 'liberaal' noemen, vinden dat religie achter de voordeur moet blijven.
Stoffer meent dat de islam in ons land "ruim baan" krijgt, terwijl de joods-christelijke waarden onder druk staan. "Die wortels worden steeds meer losgelaten", aldus Stoffer.
Zondagsrust
De SGP, een partij die de afgelopen decennia vaak christelijk/liberale coalities steunde en soms aan een meerderheid hielp, vindt dat het demissionaire kabinet een aantal fundamenteel verkeerde afslagen neemt, als het gaat om Israël, zondagsrust en medische ethiek. Terwijl Nederland juist meer rust nodig heeft, zet het kabinet de zondagsrust "verder op de helling", en dat is de partij een doorn in het oog.
Stoffer riep daarom op tot een herstel van zondagsrust. "Den Haag wil iedere gemeente verplichten om winkelopenstelling op zondag mogelijk te maken en fietst daarmee dwars door de lokale democratie heen. Urk, Barneveld, Staphorst, Nunspeet kunnen dat zelf wel bepalen!"
Ook pleit de partij als vanouds voor het beschermen van het ongeboren leven. De partij is fel tegenstander van een wetsvoorstel van D66 om het recht op abortus vast te leggen en vraagt zich af waarom het demissionaire kabinet "het radicale en onwerkelijke idee om van abortus een mensenrecht te maken steunt".
Daarnaast heeft de partij weinig begrip voor de toenemende anti-Israël maatregelen. "Terwijl het Joodse volk wereldwijd onder vuur ligt, loopt Nederland binnen de EU voorop om niet Hamas, maar Israël onder druk te zetten."
Gezinnen in 'ratrace'
De partij vindt dat het kabinet-Schoof de grote problemen waaronder de wooncrisis niet goed heeft aangepakt. De partij deelt zichzelf wel een pluim uit voor resultaten die naar eigen zeggen de afgelopen tijd door de SGP zijn bereikt. "We konden de verruiming van de transgenderwet tegenhouden én een kwalijk overblijfsel van kabinet-Rutte IV werd niet doorgezet: de zondagsschoolpolitie", het voorgestelde toezicht op religieus onderwijs.
De partij wil meer steun voor gezinnen, want die zitten in een "ratrace" om alles vol te houden, waardoor ze in onrust en stress belanden. Volgens de partij jaagt de overheid nu mensen de arbeidsmarkt op, met nadelige gevolgen voor de stabiliteit in gezinnen.
Dit voorjaar stemden de leden een voorstel van de Zeeuwse Lilian Jansen weg om het vrouwenstandpunt van de partij aan te passen. Jansen is de eerste vrouw die een zetel voor de gereformeerde partij veroverde, in de afdeling Vlissingen. Daar zit zij sinds 2014 in de gemeenteraad.
Doordat haar voorstel verworpen werd, wordt het vrouwen volgens de partijprincipes nog steeds ontraden zich verkiesbaar te stellen voor politieke functies.
De SGP wil vrijheids- van Godsdienst, dan moeten ze open zijn op zondag ook accepteren voor anders gelovigen of niet gelovigen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:20 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)uk-zondagsrust-terug
[..]
Ik zie er eigenlijk wel wat in om de zondagsrust weer landelijk te herstellen. Er zijn de afgelopen jaren te veel gemeenten geweest die alles open laten op zondagen waardoor vooral jonge mensen weer druk voelen om te blijven werken.
Denk dat de SGP prima met linkse partijen en het CDA kan werken om dit te bewerkstelligen.
Zou er ook niks aan missen. Vind het vooral aanstellerij.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:27 schreef Gibson88 het volgende:
Als de winkels weer op Zondag gesloten zijn zou ik niks aan missen. 1x in de maand een koopzondag volstaat prima.
Studenten willen juist op zondag werken omdat ze dan vrij zijn. Je zou ervoor kunnen kiezen om de winkels pas vanaf 12:00 te openen zodat kerkgangers en winkelbezoekers elkaar niet voor de voeten lopen. Het is geven en nemen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:20 schreef Mikeytt het volgende:
Er zijn de afgelopen jaren te veel gemeenten geweest die alles open laten op zondagen waardoor vooral jonge mensen weer druk voelen om te blijven werken.
Je blijft godverdomme van de zondagrust af!quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:31 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik wil vrijheid van godsdiensten en hun gedram.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Ik, en velen met mij, zouden dat wel missen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:27 schreef Gibson88 het volgende:
Als de winkels weer op Zondag gesloten zijn zou ik niks aan missen. 1x in de maand een koopzondag volstaat prima.
Eeuwig rustquote:Op zaterdag 20 september 2025 13:46 schreef StateOfMind het volgende:
Zondagsrust
Maandagsrust
Dinsdagsrust
Woensdagsrust
Donderdagsrust
Vrijdagsrust
Zaterdagsrust
"Onze geloofsvrijheid staat onder druk, maar we zijn bijzonder blij dat we de afgelopen periode niet gelovige mensen hebben kunnen beperken in hun vrijheid" -SGPquote:De partij deelt zichzelf wel een pluim uit voor resultaten die naar eigen zeggen de afgelopen tijd door de SGP zijn bereikt. "We konden de verruiming van de transgenderwet tegenhouden én een kwalijk overblijfsel van kabinet-Rutte IV werd niet doorgezet: de zondagsschoolpolitie", het voorgestelde toezicht op religieus onderwijs.
"145 zetels moeten hun muil houden over het recht op openingstijden op Urk, dat kunnen we best zelf bepalen. Ps, onze 5 zetels zeggen dat het hele land geen recht heeft op abortus". -SGPquote:"Den Haag wil iedere gemeente verplichten om winkelopenstelling op zondag mogelijk te maken en fietst daarmee dwars door de lokale democratie heen. Urk, Barneveld, Staphorst, Nunspeet kunnen dat zelf wel bepalen!"
....
Ook pleit de partij als vanouds voor het beschermen van het ongeboren leven. De partij is fel tegenstander van een wetsvoorstel van D66 om het recht op abortus vast te leggen".
Ik heb het idee dat dit niet alleen maar gaat over openingstijden. Dat klussen op zondag kun je met de tijd ook wel vergeten.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:46 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik, en velen met mij, zouden dat wel missen.
Als ik op zondag aan het klussen ben en een paar schroefjes ofzo nodig heb, wil ik gewoon naar de bouwmarkt kunnen stappen.
Als ik op zaterdag iets te doen heb dat de hele dag duurt, wil ik op zondag naar de super kunnen voor mijn wekelijkse boodschappen (sinds een paar weken iets minder relevant aangezien ik de AOW-gerechtigde leeftijd heb bereikt).
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat we een religie die niet inheems aan Nederland noch Westers is, alle vrijheid in de publieke ruimte moeten geven. Als mensen een boerka willen dragen gaan ze maar naar een Islamitisch land.quote:Op zaterdag 20 september 2025 14:57 schreef probeer het volgende:
De SGP is juist degene die de vrijheid van godsdienst onder druk zet, met hun instemming met die motie voor de uitbreiding voor het boerkaverbod.
quote:Artikel 6: Vrijheid van godsdienst en levensovertuiging
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |