De supermarkten weigeren in elk geval uitleg te geven:quote:Op donderdag 18 september 2025 11:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ach is allemaal 1 grote kartelvorming met als doel uitknijpen van de consument. Hoef je geen onderzoek voor te doen beste ACM, iedereen weet het al....
Directe kartelvorming zal vermoedelijk het niet zijn, maar ze gaan dit gezamenlijk verdienmodel natuurlijk niet zelf op het spel zetten. Alle etiketten in eigen taal en engels, EU-wijd verplichten lost het op, ga je miereneuken op dit vlak dan zijn de supermarktketens en hun leveranciers de lachende 3e. Kan je geen engels dan gebruik je je smartphone maar voor de vertaling.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ach is allemaal 1 grote kartelvorming met als doel uitknijpen van de consument. Hoef je geen onderzoek voor te doen beste ACM, iedereen weet het al....
Oh ja, het probleem met de verplichte Nederlandse etiketten heb je natuurlijk ook nog:quote:Op donderdag 18 september 2025 11:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Directe kartelvorming zal vermoedelijk het niet zijn, maar ze gaan dit gezamenlijk verdienmodel natuurlijk niet zelf op het spel zetten. Alle etiketten in eigen taal en engels, EU-wijd verplichten lost het op, ga je miereneuken op dit vlak dan zijn de supermarktketens en hun leveranciers de lachende 3e. Kan je geen engels dan gebruik je je smartphone maar voor de vertaling.
2 talige etiketten kan prima, zolang het er ook verplicht in het engels op staat moet het binnen de gehele EU vrij verhandelbaar zijn, dan zijn we van dit gezeur en gemelk af.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Oh ja, het probleem met de verplichte Nederlandse etiketten heb je natuurlijk ook nog:
NWS / Supermarkten willen één Engelstalig etiket
Vermeende verschil? Onderzoek?quote:Op donderdag 18 september 2025 11:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
ACM onderzoekt prijzen in Nederlandse supermarkten: ‘Signalen dat boodschappen over de grens goedkoper zijn’
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar boodschappenprijzen in Nederland. Reden is het vermeende verschil in prijzen tussen de Nederlandse supermarkt en het buitenland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
De action labelt producten om. Dat kan een AH ook doen of laten doen en dat hoeft echt niet veel te kosten.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Oh ja, het probleem met de verplichte Nederlandse etiketten heb je natuurlijk ook nog:
NWS / Supermarkten willen één Engelstalig etiket
Dat bleek onmogelijk. Lees dat topic maar eens doorquote:Op donderdag 18 september 2025 11:36 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
De action labelt producten om. Dat kan een AH ook doen of laten doen en dat hoeft echt niet veel te kosten.
Ik dacht dat we in de EU de vrijheid hadden om diensten en goederen over de grenzen aan te bieden.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Welk topic?quote:Op donderdag 18 september 2025 11:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat bleek onmogelijk. Lees dat topic maar eens door
Ja dit he...quote:Op donderdag 18 september 2025 12:11 schreef junkiesietze het volgende:
signalen? het is pas jaren aan de gang joh.
Val nogal mee, men maakt gebruik van de geboden mogelijkheden en daar kan eenvoudig een eind aan worden gemaakt middels verplichte 2-talige etikettering landstaal+engels en evt gebruik van de smartphone voor degenen die geen engels kunnen.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:21 schreef Haags het volgende:
Firma list en bedrog.
Alle supermarkten.
De EU is meestal erg traag en daar ligt de sleutel, wat de ACM er ook van kan vinden.quote:
En dan met de 1+1 gratis producten nog steeds duurder zijn dan de standaardprijs in Duitsland bizar hoe we hier bestolen worden.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:24 schreef L3viathan het volgende:
Supermarkten: ja maar NL is een aanbiedingenland, dus het is eigenlijk juist goedkoper hier hurdurdur
Ja maar die verwoording is zo dorkerig. "Signalen"quote:Op donderdag 18 september 2025 12:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De EU is meestal erg traag en daar ligt de sleutel, wat de ACM er ook van kan vinden.
Weet niet of we dat nog steeds zouden willen, maar het word ons hoe dan ook opgedrongen. Met veel producten moet je eigenlijk wel wachten tot het in de aanbieding is.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:06 schreef Nober het volgende:
Omdat wij, anders dan alle andere landen, houden van 'aanbiedingen'.
En als je die dingen nou in de aanbieding koopt? Haarverf is ongeveer om de paar weken in de aanbieding, cola is ook altijd wel ergens in de aanbieding hier. scheelt het dan nog zo veel?quote:Op donderdag 18 september 2025 12:54 schreef yvonne het volgende:
'jamaar tokkieboodschappen'
'jamaar jij rookt'
'jamaar jij zuipt'
Oh maar dat doe ik niet 🤣
Nou hebben we dat ook ff gehad.
Ik ben voor de doodgewone, dag dagelijkse dingen euro's goedkoper uit.
Op m'n kattenzand scheelt het per verpakking 5 euro
Op haarverf (ja dat gebruiken vrouwen) 7 tot 10 euro
Op dag en nacht crême van l'oreal en dan een bepaalde soort 10 euro per potje.
Cola zero niks 4 voor 8 euro, dan kijk je de folders online niet, maar per fles van 1,25 l 0,89 CT
Idd aanbieding, maar dan moet je maar op de folders letten..
Ik kom uit Dordt, we gaan naar Kranenburg, en het scheelt echt enorm.
Maar bedenk wel, je bent soms ff bezig alle aanbiedingen bij elkaar te harken. Bij de Penny, Nettorama, Rewe, DM, LIDL, het is een dagje uit.
No pain no gain
Haal je je tips voor goede dealtjes ook hier vandaan?quote:Op donderdag 18 september 2025 12:54 schreef yvonne het volgende:
'jamaar tokkieboodschappen'
'jamaar jij rookt'
'jamaar jij zuipt'
Oh maar dat doe ik niet 🤣
Nou hebben we dat ook ff gehad.
Ik ben voor de doodgewone, dag dagelijkse dingen euro's goedkoper uit.
Op m'n kattenzand scheelt het per verpakking 5 euro
Op haarverf (ja dat gebruiken vrouwen) 7 tot 10 euro
Op dag en nacht crême van l'oreal en dan een bepaalde soort 10 euro per potje.
Cola zero niks 4 voor 8 euro, dan kijk je de folders online niet, maar per fles van 1,25 l 0,89 CT
Idd aanbieding, maar dan moet je maar op de folders letten..
Ik kom uit Dordt, we gaan naar Kranenburg, en het scheelt echt enorm.
Maar bedenk wel, je bent soms ff bezig alle aanbiedingen bij elkaar te harken. Bij de Penny, Nettorama, Rewe, DM, LIDL, het is een dagje uit.
No pain no gain
Soms, maar meestal gewoon van de sites van de winkels zelf.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Haal je je tips voor goede dealtjes ook hier vandaan?
CUL / Duitse Supermarkten #20 Waar we de Real niet missen
Joh echt.quote:Volgens de ACM zijn er ‘signalen’ dat de prijzen van sommige boodschappen in Nederland hoger zijn dan in omringende landen.
Zou het dan niet mooi zijn als dit onderzoek ertoe leid dat de prijzen wat meer gelijkgetrokken worden en je ook in Nederland straks wat minder kwijt bent aan je boodschappen?quote:Op donderdag 18 september 2025 13:24 schreef Gunner het volgende:
Altijd weer die discussie over Duitsland. Die paar euro besparen is me mijn beperkte vrije tijd niet waard.
M'n schoonmoeder woont aan de grens, kijk af en toe wel eens in de folder van de beperkte winkels die ik daar over de grens aantref, meestal de Combi, maar voor sterke drank ben je ook daar voor een goede prijs afhankelijk van aanbiedingen. Zelfs als ik daar ben, en de 25 jaar dat ik daar al kom, neem ik bijna nooit de moeite.
maar dat moet ieder voor zich weten.
quote:Verhoging accijns op tabak levert schatkist niets méér op, door aankopen over de grens
De prijs voor een pakje sigaretten is op een kantelpunt beland. Verdere verhoging van de accijnzen op tabak levert de schatkist vanaf nu geen cent méér op.
Dat blijkt uit een document dat het ministerie van Financiën jaarlijks publiceert op Prinsjesdag. Vorig jaar ging men er nog vanuit dat elke accijnsverhoging van 5 cent de staatskas 7 miljoen euro extra zou opleveren. Inmiddels staat dat bedrag op 0.
"De verwachting is dat bij de huidige hoogte van de tabaksaccijns, verhogingen tot sterke gedragseffecten zullen leiden waardoor uiteindelijk de extra opbrengst volledig teniet worden gedaan", schrijft het ministerie van Financiën.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)atkist-niets-meer-op
Ik heb nergens, nooit ergens ooit cola zero voor 89 cent voor 1,25 liter gehad nog nooit.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:59 schreef Moonversion het volgende:
[..]
En als je die dingen nou in de aanbieding koopt? Haarverf is ongeveer om de paar weken in de aanbieding, cola is ook altijd wel ergens in de aanbieding hier. scheelt het dan nog zo veel?
Ik las een poos geleden al dat ze dan maar in dld de prijzen moesten verhogen.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vandaag ook in het nieuws:
[..]
Alsof Nederland daar iets over te zeggen heeftquote:Op donderdag 18 september 2025 14:07 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik las een poos geleden al dat ze dan maar in dld de prijzen moesten verhogen.
Dat is echt onzin, neem bijvoorbeeld maar eens keukenrol mee, en koop die hier.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:24 schreef Gunner het volgende:
Altijd weer die discussie over Duitsland. Die paar euro besparen is me mijn beperkte vrije tijd niet waard.
M'n schoonmoeder woont aan de grens, kijk af en toe wel eens in de folder van de beperkte winkels die ik daar over de grens aantref, meestal de Combi, maar voor sterke drank ben je ook daar voor een goede prijs afhankelijk van aanbiedingen. Zelfs als ik daar ben, en de 25 jaar dat ik daar al kom, neem ik bijna nooit de moeite.
maar dat moet ieder voor zich weten.
Wat is onzin. Dat ik het de moeite niet waard vind? Dat moet en mag ik toch zelf weten?quote:Dat is echt onzin,
Nou ja dat vind ik dus niet. Je hoeft me dus niet proberen te overtuigen.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:28 schreef Watmoetjenou het volgende:
Die 2-3 uur zijn het best waard, ook als je niet aan de grens woont
Jij haalt het voorbeeld van sterke drank aan, in Nederland kost een fles Jack Daniels van 0,7L 28 euro.quote:Op donderdag 18 september 2025 15:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat is onzin. Dat ik het de moeite niet waard vind? Dat moet en mag ik toch zelf weten?
[..]
Nou ja dat vind ik dus niet. Je hoeft me dus niet proberen te overtuigen.
Een aantal van de dingen die je noemt heb ik een andere mening over, heb ik geen interesse in, of ze kloppen in mijn ogen niet.
Koffie is inmiddels is Duitsland ook goedkoper hoor.quote:Op donderdag 18 september 2025 15:04 schreef Havermout2 het volgende:
Ik denk dat de prijsverschillen gemiddeld over het hele assortiment niet zo groot zijn, zeker als je rekening houd met Btw-verschillen. Ik zie wel verschillen bij bepaalde producten of productgroepen. Zo zijn frisdrank en drogisterijartikelen in Nederland vaak duurder, terwijl koffie in Duitsland juist prijzig is. In België zijn bijvoorbeeld diepvriesgroenten en frisdrank goedkoper, maar supermarkt brood en broodjes duurder.
Ik heb het idee dat of de supermarkten (of de producenten) wat regionale margepakkers hebben.
Even heel snel gekeken, bij de combi is de standaardprijs daarvan 22 euro, in NLD bijna altijd in de aanbieding voor 23. Bij drankdozijn onder de 20.quote:Op donderdag 18 september 2025 15:14 schreef Watmoetjenou het volgende:
In Duitsland 20, en nu bij de Kaufland in de aanbieding 15.
De ACM hoeft niet aan te tonen dat de prijzen hier hoger zijn, dat is niet zo moeilijk. Je stuurt 10 man een week op pad, laat ze de prijzen noteren en je bent klaar.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:29 schreef Watmoetjenou het volgende:
Nou ACM hierbij de uitslag van mijn onderzoek, maak die paar ton maar over
Het zijn vooral de fabrikanten die ervan worden verdacht prijsafspraken en onwettige verplichtingen op te leggen aan de supermarkten.quote:Op donderdag 18 september 2025 16:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De ACM hoeft niet aan te tonen dat de prijzen hier hoger zijn, dat is niet zo moeilijk. Je stuurt 10 man een week op pad, laat ze de prijzen noteren en je bent klaar.
Maar ze moeten aantonen dat er sprake is van manipulatie of kartel-vorming door de Nederlandse supermarkten. En dan gaan de AH en de Jumbo natuurlijk los met een hele rij redenen waar dat prijsverschil door komt. Hogere vastgoedprijzen, loonkosten, verschillende distributie, kosten voor innovatie, andere prijsafspraken met leveranciers, regeldruk door de overheid, andere afspraken met franchisenemers etcetera etcetera blablabla.
En dan mag de ACM heel die puzzel opnieuw leggen en uiteindelijk tot de conclusie komen dat ze marktmanipulatie niet kunnen aantonen, omdat het te complex is om het verhaal van de supermarkten te weerleggen.
Eens, de goedkoopste cola die je nu kan krijgen is 1,17 per liter, in Duitsland is dat 71 cent. Tandpasta iedem, ik snap dat je zegt dat je maar 1 tube wil kopen, maar als je toch in duitsland bent neem je toch meteen wat extra mee en heb je op een paar centen na hetzelfde als hier 1+1 gratis. dan scheelt het allemaal niet zo veel meer en moet je verdomd veel kopen om de afstand dordrecht-kranenburg en de benzine (en afschrijving/onderhoud/tijd etc) die dat kost weer goed te maken.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:03 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heb nergens, nooit ergens ooit cola zero voor 89 cent voor 1,25 liter gehad nog nooit.
Haarverf is ook met aanbieding hier daar nog steeds goedkoper plus een veel groter aanbod.
Kattenzand in de allergoedkoopste aanbieding hier 10.95 Daar 6,95
Maar groente, vlees, aardappelen, zuivel, gewone dagelijkse dingen, goedkoper. Fruit ben ik kieskeurig in dus dat koop ik bij m'n eigen groenten man. Maar de ruimere keuze, assortiment, het besparen. Ja dat vind ik tof.
En bedenk dat de aanbieding hier met zoveel halen zoveel betalen, gewoon fucked up is. Ik wil 1 tube Tandpasta, 1, en dan kijk ik naar de prijs en ja hoor, de week voor de aanbieding was ie 2,75 en nu 2,95 (ik noem ff wat)
Ik denk dat veel mensen geen idee hebben wat iets kost want je gooit alles in je kar en wegwezen. Zorg dat je de prijzen een beetje in je hoofd hebt. Ook dat scheelt.
Ik ga toch niet iedere week. En ja ik koop dan veel ja.quote:Op donderdag 18 september 2025 17:13 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Eens, de goedkoopste cola die je nu kan krijgen is 1,17 per liter, in Duitsland is dat 71 cent. Tandpasta iedem, ik snap dat je zegt dat je maar 1 tube wil kopen, maar als je toch in duitsland bent neem je toch meteen wat extra mee en heb je op een paar centen na hetzelfde als hier 1+1 gratis. dan scheelt het allemaal niet zo veel meer en moet je verdomd veel kopen om de afstand dordrecht-kranenburg en de benzine (en afschrijving/onderhoud/tijd etc) die dat kost weer goed te maken.
soberso verstandig boodschappen doen en niet 5 euro voor een tube tandpasta is waar het mee begint.
Als je een beetje oplet en de supermarkt aanbiedingen of bij het kruidvat de 1+1 mee neemt is je volle kar hier misschien 10 euro duurder dan in Duitsland, daar kun je dan weer niet voor op en neer rijden.quote:Op donderdag 18 september 2025 17:18 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ga toch niet iedere week. En ja ik koop dan veel ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |