abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218802024
ACM onderzoekt prijzen in Nederlandse supermarkten: ‘Signalen dat boodschappen over de grens goedkoper zijn’
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar boodschappenprijzen in Nederland. Reden is het vermeende verschil in prijzen tussen de Nederlandse supermarkt en het buitenland.

Volgens de ACM zijn er ‘signalen’ dat de prijzen van sommige boodschappen in Nederland hoger zijn dan in omringende landen. De Consumentenwaakhond gaat ook onderzoek doen naar de winstmarges van leveranciers van levensmiddelen (waaronder A-merk leveranciers) en de winstmarges van supermarkten. De ACM wil ‘meer inzicht’ krijgen in de wijze waarop de prijzen van levensmiddelen in de supermarkt tot stand komen.

Supermarktbedrijven klagen al lange tijd dat het hen onmogelijk gemaakt om over de grens inkopen te doen. Michiel Muller, oprichter van Picnic, is bijvoorbeeld fel tegenstander van wat hij ‘territoriale leveringsbeperkingen’ noemt, de strenge regels die door fabrikanten aan supermarkten worden opgelegd. Zij kunnen daardoor niet over de grens inkopen doen, ook niet als producten daar goedkoper zijn. Volgens Muller zijn producten daarom soms onnodig duur. „Voor vier flessen Coca-Cola betaal je in Duitsland 8 euro en in Nederland 10 euro’’, zei Muller daar eerder over.

„Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is tussen supermarkten, leidt dit tot hogere prijzen”, zegt toezichthouder ACM nu zelf over de invoerbeperkingen. De resultaten zijn naar verwachting volgend jaar bekend.
https://www.ad.nl/binnenl(...)koper-zijn~a7788aef/

twitter

[ Bericht 20% gewijzigd door voetbalmanager2 op 18-09-2025 12:50:20 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 18 september 2025 @ 11:10:00 #2
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218802047
Ach is allemaal 1 grote kartelvorming met als doel uitknijpen van de consument. Hoef je geen onderzoek voor te doen beste ACM, iedereen weet het al....
Want het wetboek ken ik ook
pi_218802093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ach is allemaal 1 grote kartelvorming met als doel uitknijpen van de consument. Hoef je geen onderzoek voor te doen beste ACM, iedereen weet het al....
De supermarkten weigeren in elk geval uitleg te geven:
NWS / Supermarkten weigeren uitleg te geven over dure boodschappen
pi_218802121
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Directe kartelvorming zal vermoedelijk het niet zijn, maar ze gaan dit gezamenlijk verdienmodel natuurlijk niet zelf op het spel zetten. Alle etiketten in eigen taal en engels, EU-wijd verplichten lost het op, ga je miereneuken op dit vlak dan zijn de supermarktketens en hun leveranciers de lachende 3e. Kan je geen engels dan gebruik je je smartphone maar voor de vertaling.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218802136
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Directe kartelvorming zal vermoedelijk het niet zijn, maar ze gaan dit gezamenlijk verdienmodel natuurlijk niet zelf op het spel zetten. Alle etiketten in eigen taal en engels, EU-wijd verplichten lost het op, ga je miereneuken op dit vlak dan zijn de supermarktketens en hun leveranciers de lachende 3e. Kan je geen engels dan gebruik je je smartphone maar voor de vertaling.
Oh ja, het probleem met de verplichte Nederlandse etiketten heb je natuurlijk ook nog:
NWS / Supermarkten willen één Engelstalig etiket
  donderdag 18 september 2025 @ 11:24:56 #6
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_218802140
Supermarkten: ja maar NL is een aanbiedingenland, dus het is eigenlijk juist goedkoper hier hurdurdur
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_218802159
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Oh ja, het probleem met de verplichte Nederlandse etiketten heb je natuurlijk ook nog:
2 talige etiketten kan prima, zolang het er ook verplicht in het engels op staat moet het binnen de gehele EU vrij verhandelbaar zijn, dan zijn we van dit gezeur en gemelk af.
pi_218802168
quote:
4s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
ACM onderzoekt prijzen in Nederlandse supermarkten: ‘Signalen dat boodschappen over de grens goedkoper zijn’
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar boodschappenprijzen in Nederland. Reden is het vermeende verschil in prijzen tussen de Nederlandse supermarkt en het buitenland.
Vermeende verschil? Onderzoek?

Ik woon 80km van de Duitse grens en als ik eens in de 2 maanden naar Duitsland ga, bespaar ik al honderden euro's, oké ik rook dan ook.

Maar zelfs voor alleen de boodschappen kan het al uit. Kijk maar eens naar keukenrol, toiletpapier, drogisterij artikelen ed. Maar ook vlees is veel goedkoper geworden het afgelopen jaar (door de stijgingen hier), kruiden, wasmiddel, sauzen.

En dan beginnen ze over de aanbiedingen cultuur in Nederland. Want dat hebben ze in Duitsland zogenaamd niet. Wat dikke bullshit is, want dat hebben ze daar ook gewoon...

Neem een pakje macaronikruiden, 2!!! Euro in Nederland, heel soms 1+1 gratis.
. In Duitsland bijna wekelijks in de aanbieding voor 33 cent.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218802178
Nou ACM hierbij de uitslag van mijn onderzoek, maak die paar ton maar over
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  donderdag 18 september 2025 @ 11:36:10 #10
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_218802231
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De action labelt producten om. Dat kan een AH ook doen of laten doen en dat hoeft echt niet veel te kosten.
pi_218802242
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:36 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
De action labelt producten om. Dat kan een AH ook doen of laten doen en dat hoeft echt niet veel te kosten.
Dat bleek onmogelijk. Lees dat topic maar eens door
pi_218802406
Fijn dat er eindelijk onderzoek komt. En ja, 'signalen', het klinkt onbeduidend in wat wij in onze portemonnee allang voelen, maar men moet toch ergens beginnen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_218802427
quote:
Ik dacht dat we in de EU de vrijheid hadden om diensten en goederen over de grenzen aan te bieden.

Toen ik nog in de IT werkte had je dit probleem ook. Als consument kocht je een enkele stuks goedkoper in in Duitsland dan hier bij de groothandel per pallet als retailer. Hierdoor zat je altijd boven de prijs van de spullen zoals die in Duitsland werden geleverd.
  donderdag 18 september 2025 @ 12:05:47 #14
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_218802480
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat bleek onmogelijk. Lees dat topic maar eens door
Welk topic?

Maar waarom zou de AH dat niet kunnen, maar een action wel?

En desnoods laat de AH het doen, of het op een langdurig proefproxes aankomen.

Ik heb hier ook voedsel uit Duitsland staan. Gekocht bij Die Grenze.. niet over gelabeld dacht ik.
pi_218802488
Omdat wij, anders dan alle andere landen, houden van 'aanbiedingen'. :')
  donderdag 18 september 2025 @ 12:11:13 #16
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_218802517
signalen? het is pas jaren aan de gang joh.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 18 september 2025 @ 12:16:19 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218802574
quote:
15s.gif Op donderdag 18 september 2025 12:11 schreef junkiesietze het volgende:
signalen? het is pas jaren aan de gang joh.
Ja dit he... :D
pi_218802631
Firma list en bedrog.

Alle supermarkten.
Zonder wrijving geen glans
pi_218802750
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 12:21 schreef Haags het volgende:
Firma list en bedrog.

Alle supermarkten.
Val nogal mee, men maakt gebruik van de geboden mogelijkheden en daar kan eenvoudig een eind aan worden gemaakt middels verplichte 2-talige etikettering landstaal+engels en evt gebruik van de smartphone voor degenen die geen engels kunnen.
pi_218802771
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 12:16 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja dit he... :D
De EU is meestal erg traag en daar ligt de sleutel, wat de ACM er ook van kan vinden.
  donderdag 18 september 2025 @ 12:39:07 #21
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_218802788
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 11:24 schreef L3viathan het volgende:
Supermarkten: ja maar NL is een aanbiedingenland, dus het is eigenlijk juist goedkoper hier hurdurdur
En dan met de 1+1 gratis producten nog steeds duurder zijn dan de standaardprijs in Duitsland bizar hoe we hier bestolen worden. :r
  donderdag 18 september 2025 @ 12:40:38 #22
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218802800
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 12:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De EU is meestal erg traag en daar ligt de sleutel, wat de ACM er ook van kan vinden.
Ja maar die verwoording is zo dorkerig. "Signalen"
"We ontvangen signalen dat de paus katholiek is!"
pi_218802828
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 12:06 schreef Nober het volgende:
Omdat wij, anders dan alle andere landen, houden van 'aanbiedingen'. :')
Weet niet of we dat nog steeds zouden willen, maar het word ons hoe dan ook opgedrongen. Met veel producten moet je eigenlijk wel wachten tot het in de aanbieding is.
  Admin donderdag 18 september 2025 @ 12:54:54 #25
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_218802911
'jamaar tokkieboodschappen'
'jamaar jij rookt'
'jamaar jij zuipt'

Oh maar dat doe ik niet 🤣

Nou hebben we dat ook ff gehad.
Ik ben voor de doodgewone, dag dagelijkse dingen euro's goedkoper uit.
Op m'n kattenzand scheelt het per verpakking 5 euro
Op haarverf (ja dat gebruiken vrouwen) 7 tot 10 euro
Op dag en nacht crême van l'oreal en dan een bepaalde soort 10 euro per potje.
Cola zero niks 4 voor 8 euro, dan kijk je de folders online niet, maar per fles van 1,25 l 0,89 CT
Idd aanbieding, maar dan moet je maar op de folders letten..

Ik kom uit Dordt, we gaan naar Kranenburg, en het scheelt echt enorm.
Maar bedenk wel, je bent soms ff bezig alle aanbiedingen bij elkaar te harken. Bij de Penny, Nettorama, Rewe, DM, LIDL, het is een dagje uit.

No pain no gain
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')