Tja, ik spreek je over 20 jaar wel weer, als volgens mij en vele deskundigen alle scheepvaart op waterstof is. En nogmaals, er is ook geen andere optie, behalve opgeven.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:54 schreef SymbolicFrank het volgende: [..] Veel groene mensen willen graag geloven in waterstof, maar de praktijk is erg weerbarstig. Bijvoorbeeld: de NAM, die hun inkomsten in gevaar zag komen en die eigenaar zijn van een enorm aardgasnetwerk, verzekert ons al lang dat die waterstof daar prima doorheen kan. Misschien met een paar kleine aanpassingen. En dat ze genoeg lege gasvelden hebben om het in op te slaan. Ze zijn er al jaren klaar voor. Maar dat is alleen interessant als je pyromaan bent en graag veel enorme explosies hebt. En daarom doen we dat dus niet. Ook is het veel te reactief en penetrant voor die gasvelden. Het zou wel kunnen, met een hoop risico's, als we alles opnieuw aanleggen en er nieuwe apparatuur voor ontwikkelen. Dus je oude leidingstelsel, CV ketel, geiser en gasfornuis moeten dan minimaal wel op de schroothoop. Dus dan is elektrisch een stuk praktischer. Voor schepen en vliegtuigen is waterstof inderdaad ook geen optie. (Ja, ik weet dat Airbus een demo toestel heeft op waterstof. Dat wil niet zeggen dat het bruikbaar gaat zijn.) Voor brandstofcellen kun je er methanol van maken, voor verbrandingsmotoren ammoniak. Dat is wel heel corrosief, dus dan moet je wel ook je tanks en leidingwerk daarop aanpassen en de motor flink onder handen nemen of vervangen. En e-Fuel is wel populair omdat je het kunt gebruiken in bestaande apparatuur, maar alleen praktisch als je nog wat kerncentrales hebt die niks staan te doen. Plus, we kunnen arme landen niet verplichten om daar ook een grote berg geld aan uit te geven die ze niet hebben. Dus we zouden het misschien hier kunnen halen, als we er bijvoorbeeld ieder jaar tot 2050 de helft van de rijksbegroting aan uitgeven en het stuur strak in handen nemen, maar het effect wat we daarmee bereiken op het klimaat gaat niet meetbaar zijn. Maar je gaat hier ongetwijfeld geen woord van geloven
Het moet kunnen!
Hier zijn alle (Arriva, Limburg) bussen elektrisch. En dat je er veel over leest, betekent niet dat het ingeburgerd is. Integendeel. Het betekent dat het opzienbarend is. Net zoals alle fabrieken die ze daarvoor gingen bouwen. Ok, er staat er 1 in Duitsland en dan heb je het ver gehad.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik spreek je over 20 jaar wel weer, als volgens mij en vele deskundigen alle scheepvaart op waterstof is. En nogmaals, er is ook geen andere optie, behalve opgeven.
En het feit dat het al op behoorlijke schaal wordt toegepast (volgens mij alle bussen in Nederland, steeds meer vrachtwagens en rivierboten, steeds meer fabrieken) geeft aan dat het gewoon kan, doen alsof het allemaal zo gevaarlijk is is echt in het verleden leven. Waterstof wordt op dagelijkse basis steeds meer toegepast en van al die ontploffingen geen enkel spoor. Dergelijke spookverhalen passen je niet.
Nee, omdat het gewoon echt letterlijk niet strafbaar is om de wet niet te kennen. Je kunt alleen geen beroep doen op onwetendheid om onder je straf uit te komen. Een boete aanvechten omdat je dacht dat die schattige kleurige lichtjes boven een kruispunt hingen voor de sfeer en niet op de hoogte was van het feit dat het strafbaar is om door rood licht te rijden is dus geen optie.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het wordt getolereerd wegens onuitvoerbaarheid.
Retoriek. Maar ik weet dat het zo bij wet geregeld is. De achterliggende logica ontbreekt. Maar dat is wel vaker met wetten. Die zijn ook niet allemaal even consistent, daarom hebben we rechters en jurisprudentie.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, omdat het gewoon echt letterlijk niet strafbaar is om de wet niet te kennen. Je kunt alleen geen beroep doen op onwetendheid om onder je straf uit te komen. Een boete aanvechten omdat je dacht dat die schattige kleurige lichtjes boven een kruispunt hingen voor de sfeer en niet op de hoogte was van het feit dat het strafbaar is om door rood licht te rijden is dus geen optie.
Sorry hoor, maar dit is het soort typische praat van autistische ITers voor wie de wereld volkomen binair is. Een rechtssysteem kent nou eenmaal uitgangspunten zoals ook bijvoorbeeld dat je je niet kan onttrekken aan de wet zoals soevereinen dat soms abusievelijk denken.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Retoriek. Maar ik weet dat het zo bij wet geregeld is. De achterliggende logica ontbreekt. Maar dat is wel vaker met wetten. Die zijn ook niet allemaal even consistent, daarom hebben we rechters en jurisprudentie.
Ik ben de eerste om grijstinten uit te leggen of de andere kant te belichten. Tegenstrijdigheid is lastiger. Vicieuze cirkels en zichzelf vervullende voorspellingen ook. Die laatste is niet ingewikkeld maar moeilijk voorspelbaar. Enige consistentie is wel wenselijk, anders kun je er niks mee, maar die zit vaak niet in de wetten zelf maar in de jurisprudentie, zoals ik al zei.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dit is het soort typische praat van autistische ITers voor wie de wereld volkomen binair is. Een rechtssysteem kent nou eenmaal uitgangspunten zoals ook bijvoorbeeld dat je je niet kan onttrekken aan de wet zoals soevereinen dat soms abusievelijk denken.
Ik bekijk dit in het verlengde van de transitie die we razendsnel hebben doorgaan in de jaren zestig en zeventig van steenkool en turf naar aardgas. Ook dat was redelijk onbekend en niet zonder ontploffingsgevaar maar bleek wel een succes. Ik zou niet weten waarom dat niet voor waterstof kan. Zeker als je het gericht toepast.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik spreek je over 20 jaar wel weer, als volgens mij en vele deskundigen alle scheepvaart op waterstof is. En nogmaals, er is ook geen andere optie, behalve opgeven.
En het feit dat het al op behoorlijke schaal wordt toegepast (volgens mij alle bussen in Nederland, steeds meer vrachtwagens en rivierboten, steeds meer fabrieken) geeft aan dat het gewoon kan, doen alsof het allemaal zo gevaarlijk is is echt in het verleden leven. Waterstof wordt op dagelijkse basis steeds meer toegepast en van al die ontploffingen geen enkel spoor. Dergelijke spookverhalen passen je niet.
Dus je hebt meer vertrouwen in de NAM, die er veel geld aan denken te kunnen verdienen, dan in mensen zoals veiligheidsexperts uit de petrochemische industrie en de brandweer?quote:Op dinsdag 16 september 2025 18:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik bekijk dit in het verlengde van de transitie die we razendsnel hebben doorgaan in de jaren zestig en zeventig van steenkool en turf naar aardgas. Ook dat was redelijk onbekend en niet zonder ontploffingsgevaar maar bleek wel een succes. Ik zou niet weten waarom dat niet voor waterstof kan. Zeker als je het gericht toepast.
Er is een pilot met 50 bussen in Nederland en een paar schepen, het is momenteel ook nog enorm duur.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik spreek je over 20 jaar wel weer, als volgens mij en vele deskundigen alle scheepvaart op waterstof is. En nogmaals, er is ook geen andere optie, behalve opgeven.
En het feit dat het al op behoorlijke schaal wordt toegepast (volgens mij alle bussen in Nederland, steeds meer vrachtwagens en rivierboten, steeds meer fabrieken) geeft aan dat het gewoon kan, doen alsof het allemaal zo gevaarlijk is is echt in het verleden leven. Waterstof wordt op dagelijkse basis steeds meer toegepast en van al die ontploffingen geen enkel spoor. Dergelijke spookverhalen passen je niet.
Bron: bussen en schepen.quote:Een volle tank kost dus ongeveer 250 euro waarop een waterstof bus 300 kilometer kunt rijden. Omgerekend is dit 83 cent per kilometer. Voor een elektrische bus is het ongeveer 10 cent per kilometer. Dit betekent dat een waterstof bus nu nog 8x duurder in verbruik is dan het elektrische alternatief. Een flink verschil dus.
Zelf waterstofoptimist Dierik Samson ziet dit alleen als optie wanneer de energiecentrales, industrie, vrachtvervoer en luchtvaart voldoende voorzien is. (bron). Hij deelt hiermee de visie van de IEA Global Hydrogen Review 2024quote:Op dinsdag 16 september 2025 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je hebt meer vertrouwen in de NAM, die er veel geld aan denken te kunnen verdienen, dan in mensen zoals veiligheidsexperts uit de petrochemische industrie en de brandweer?
En dan voor het vervoer voornamelijk in de vorm van ammoniak? Voor bussen is waterstof nog wel te doen, die hebben ruimte voor grote en zware tanks, die ook vaak gevuld kunnen worden. Voor thuis is het meer een kwestie dat je de auto in een goed geventileerde ruimte moet laten staan en dat na een week of zo de tank leeg is gelopen. Dat is ook het probleem met schepen, die al gauw een maand onderweg zijn. Dan nemen ze erg veel plaats in beslag en moet je ze goed koelen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zelf waterstofoptimist Dierik Samson ziet dit alleen als optie wanneer de energiecentrales, industrie, vrachtvervoer en luchtvaart voldoende voorzien is. (bron)
Alleen zodra bossen daar ook in meegenomen worden, zodat die er niet voor worden omgehakt.quote:Natuurlijk heeft Europa met het geweldige emissie handelssysteem wel een geweldige methode om CO2 emissie vrij ontwikkelingen mogelijk te maken. Volgens mij kun je daar alleen maar grote fan van zijn.
Het verschil is dat waterstof geen energiebron is maar een energiedrager. En eentje die erg inefficiënt is en ook nog eens lastig te transporteren en op te slaan.quote:Op dinsdag 16 september 2025 18:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik bekijk dit in het verlengde van de transitie die we razendsnel hebben doorgaan in de jaren zestig en zeventig van steenkool en turf naar aardgas. Ook dat was redelijk onbekend en niet zonder ontploffingsgevaar maar bleek wel een succes. Ik zou niet weten waarom dat niet voor waterstof kan. Zeker als je het gericht toepast.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waterstofmotor: ~25–35% efficiënt: van 100 eenheden elektriciteit worden ~30 eenheden omgezet in beweging.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je ervoor kiest om waterstof als energiedrager te gebruiken voor een auto ipv elektriciteit direct te gebruiken heb je dus ruim 2,5x zoveel elektriciteit nodig om dezelfde afstand af te leggen.
Waterstof als energiedrager is alleen interessant in bepaalde niches waarin elektriciteit direct gebruiken niet of veel minder makkelijk mogelijk is.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Interessant, ik zal het eens doorlezen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Hij deelt hiermee de visie van de IEA Global Hydrogen Review 2024
Als men een "waterstofoptimist" is dan heeft men er gewoon onvoldoende verstand van. Het is zwaar niet realistisch wensdenken.quote:
Maar ondertussen betalen we allemaal mee aan de bergen subsidies die er door alle overheden in worden gepompt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als men een "waterstofoptimist" is dan heeft men er gewoon onvoldoende verstand van. Het is zwaar niet realistisch wensdenken.
Werkelijk alles wat nog een beetje positief lijkt is reeds lang weerlegd.
Beslssingsdeskundici die tevens vaak waterstofoptimist zijn zijn er schuldig aan dat het metier nog een beetje loopt. Anders was het terecht dood geweest.
Ik heb de post aangevuld. Het is een lobby die enkel nog mensen zonder verstand weet te bewerken.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar ondertussen betalen we allemaal mee aan de bergen subsidies die er door alle overheden in worden gepompt.
En een hele dure!quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb de post aangevuld. Het is een lobbie die enkel nog mensen zonder verstand weet te bewerken.
MUX op tweakers heeft in het verleden een aantal diepgravende artikelen geschreven. Onweerlegbaar. Als je die leest en begrijpt zul je nooit meer een "waterstofoptimist" zijn.quote:
Mensen zonder verstand:quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb de post aangevuld. Het is een lobby die enkel nog mensen zonder verstand weet te bewerken.
Dank je. Het was de meest gedistingeerde foto die ik kon vinden. En dat verdient ie ook wel.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:41 schreef Oud_student het volgende:
Een hele mooie foto van Schoof in de OP, complimenten voor de fotograaf en natuurlijk Schoof zelf.
Doet me denken aan staatslieden uit de 19e eeuw
Er moeten natuurlijk de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen worden. Maar de NAM en staatsbedrijf Gasunie (die belangrijker hierin zal zijn) hebben natuurlijk volop ervaring met gas. Als je weet wat je doet (en waterstof zal primair professioneel worden toegepast) lijkt me het risico niet onoverkomelijk.quote:Op dinsdag 16 september 2025 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je hebt meer vertrouwen in de NAM, die er veel geld aan denken te kunnen verdienen, dan in mensen zoals veiligheidsexperts uit de petrochemische industrie en de brandweer?
quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het verschil is dat waterstof geen energiebron is maar een energiedrager. En eentje die erg inefficiënt is en ook nog eens lastig te transporteren en op te slaan.
Elektrische motor: ~75–80% efficiënt: van 100 eenheden elektriciteit worden ~80 eenheden omgezet in beweging.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waterstofmotor: ~25–35% efficiënt: van 100 eenheden elektriciteit worden ~30 eenheden omgezet in beweging.Daarom sprak ik ook van gericht toepassenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je ervoor kiest om waterstof als energiedrager te gebruiken voor een auto ipv elektriciteit direct te gebruiken heb je dus ruim 2,5x zoveel elektriciteit nodig om dezelfde afstand af te leggen.
Waterstof als energiedrager is alleen interessant in bepaalde niches waarin elektriciteit direct gebruiken niet of veel minder makkelijk mogelijk is.. Voor personenauto’s lijkt het me kansloos. Maar voor energie-intensieve industriële toepassingen waarbij elektrisch lastig of onmogelijk is wel. Of bijvoorbeeld voor zeeschepen.
voor zeeschepen / bulkschepen is windenergie een algemeen toepassing en levert een forse besparing op kosten van stookoliequote:Op dinsdag 16 september 2025 20:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarom sprak ik ook van gericht toepassen. Voor personenauto’s lijkt het me kansloos. Maar voor energie-intensieve industriële toepassingen waarbij elektrisch lastig of onmogelijk is wel. Of bijvoorbeeld voor zeeschepen.
Wat men denkt en jij waarschijnlijk ook is dat het een dingetje is van "engineering" en dat we wel weer iets uitvinden.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:14 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, niemand kan in de toekomst kijken.
Overigens is juist de scheepvaart daarin best interessant. Veel binnenvaartschepen zijn al decennia of zelfs een eeuw oud en al hun tweede of derde voortstuwingssysteem toe. Bijvoorbeeld van kolen via diesel naar diesel-elektrisch.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant, ik zal het eens doorlezen.
Maar in de samenvatting zeggen ze dus ook dat er veel subsidies aan uit worden gegeven en veel projecten voor zijn opgestart, maar dat het daarna stil wordt. De projecten worden dus nog steeds niet afgemaakt.
Uit jouw link:
[ afbeelding ]
Waterstof kost behoorlijk wat ruimte, dus je moet er dan wel nieuwe schepen voor maken waarbij die tanks (plus koelinstallatie en brandstofcellen) ergens weggewerkt zijn.
Als ik dit rapport van het PBL aanhoudt blijven de kosten tot zeker 2040 extreem hoog vergeleken met het fossiele alternatief. De kosten zouden ongeveer 2 euro per kg moeten zijn om concurrerend te zij met fossiel inclusief CO2 kosten, maar na verwachting zijn de kosten per 2040 volgens het PBL tussen de 4 en 6 euro zit.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen zonder verstand:
https://www.tudelft.nl/st(...)de-scheepvaartsector
https://www.tudelft.nl/me(...)me-scheepvaartsector
Algemeen bekend dat in Delft alleen mensen zonder verstand rondlopen.
Maar goed, niemand kan in de toekomst kijken. Investeren in waterstof gebeurt vooral in EU verband, in Nederland hebben we nog wel wat andere noten te kraken. En dan helpt het niet de CO2 belasting af te schaffen.
Toch bijzonder dat je zoiets projecteert. Volgens mij is heel algemeen bekend dat waterstof inderdaad een drager is.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat men denkt en jij waarschijnlijk ook is dat het een dingetje is van "engineering" en dat we wel weer iets uitvinden.
Ondertussen staan er ijzersterke natuurwetten in de weg en onoverkomelijke praktische bezwaren.
De keten kan gewoon niet uit, nooit. Ik denk ook dat je niet goed voor de bril hebt dat waterstof een "drager" van energie is, geen energiebron zelf. Je moet dus altijd die energie elders halen om waterstof te krijgen. Het is geen benzine...
Ik heb het idee dat "waterstofoptimisten" het verschil tussen een bron en een drager niet kennen en/of geen idee hebben van hoe dit twee zeer verschillende dingen zijn.
Ja voor zwaar spul en lange afstanden wint waterstof als energiedrager omdat batterijen (nog) te zwaar zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Overigens is juist de scheepvaart daarin best interessant. Veel binnenvaartschepen zijn al decennia of zelfs een eeuw oud en al hun tweede of derde voortstuwingssysteem toe. Bijvoorbeeld van kolen via diesel naar diesel-elektrisch.
Ook zijn er al experimenten waarbij containerschepen (die in de binnenvaart vaak een lijndienst bedienen en dus voorspelbaar zijn in energiebehoefte) een container met accu’s of een brandstofcel kunnen laden.
Wat dat betreft gaat de techniek best snel vooruit.
In totaal 37 per 2024, dat lijkt mij nog niet echt een algemene toepassing.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor zeeschepen / bulkschepen is windenergie een algemeen toepassing en levert een forse besparing op kosten van stookolie
[ afbeelding ]
Sprak onlangs de directeur van een grote bakkerij (en ken hetzelfde verhaal van een grote asfaltfabriek), die sorteren voor op een hybride systeem waarbij hun systemen straks geschikt zijn voor zowel elektrisch, waterstof als aardgas/biogas, zodat ze naar gelang de marktsituatie snel kunnen schakelen. Het is nog niet zo ver maar de ontwikkelingen zijn erg interessant.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja voor zwaar spul en lange afstanden wint waterstof als energiedrager omdat batterijen (nog) te zwaar zijn.
Dat is het echt niet. Dat gigantische verschil wordt zeer slecht begrepen. Als dat wel zo zou zijn dan was het buiten de voor de hand liggende lobby reeds lang overleden en vergeten.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Toch bijzonder dat je zoiets projecteert. Volgens mij is heel algemeen bekend dat waterstof inderdaad een drager is.
Of begrijp je zelf de materie niet zo goed?quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is het echt niet. Dat gigantische verschil wordt zeer slecht begrepen. Als dat wel zo zou zijn dan was het buiten de voor de hand liggende lobby reeds lang overleden en vergeten.
Als het elektrisch werkt, kun je er ook een brandstofcel voor zetten, een generator aangedreven door een dieselmotor voor biobrandstof, een gewone motor voor de gassen, of zelfs een turbinemotor. Nou is het wel goedkoper om dat zo groot mogelijk te doen, dus vanaf 400MW. Een gewone aardgascentrale, eigenlijk.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sprak onlangs de directeur van een grote bakkerij (en ken hetzelfde verhaal van een grote asfaltfabriek), die sorteren voor op een hybride systeem waarbij hun systemen straks geschikt zijn voor zowel elektrisch, waterstof als aardgas/biogas, zodat ze naar gelang de marktsituatie snel kunnen schakelen. Het is nog niet zo ver maar de ontwikkelingen zijn erg interessant.
Tja, je zal het wel beter weten…quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als het elektrisch werkt, kun je er ook een brandstofcel voor zetten, een generator aangedreven door een dieselmotor voor biobrandstof, een gewone motor voor de gassen, of zelfs een turbinemotor. Nou is het wel goedkoper om dat zo groot mogelijk te doen, dus vanaf 400MW. Een gewone aardgascentrale, eigenlijk.
Dus in de praktijk zal dat niet gebeuren, zolang de stroomprijzen door al die groene projecten niet de pan uit reizen. Maar dan is het omdat je extra veel energiebelasting betaalt om bijvoorbeeld nog meer geld over de balk te smijten aan waterstof probeersels die allemaal een stille dood sterven zodra de subsidie op is. Of accu's.
Maar je kunt zo mooi wat bovenop de prijs doen van je installatie zonder dat je daar iets voor aan hoeft te passen.
Reken het ons eens voor, zodat wij het ook begrijpen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of begrijp je zelf de materie niet zo goed?
Ja dit. Meneer de Stoute is w.s. ook een waterstofoptimist.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Reken het ons eens voor, zodat wij het ook begrijpen.
Ja, en als ik het voorreken komen er allemaal verkeerde getallen uit.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dit. Meneer de Stoute is w.s. ook een waterstofoptimist.
Je hebt het over de situatie over pakweg 15 jaar. Ik heb niet de illusie dat ik de techniek en marktomstandigheden dan voor kan rekenenquote:Op dinsdag 16 september 2025 21:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Reken het ons eens voor, zodat wij het ook begrijpen.
Het probleem is dat hun business enkel floreert bij spotgoedkope energie voor de industrie zoals ze dat de afgelopen 70 jaar gewend waren. Zie ook de aluminiumsmelterijen en zo. Daar in Delfzijl gebruikte de plant meer stroom dan een land als Roemenië b.v. per dag. Die tijden zijn geweest en komen nooit meer terug. Dat jouw bakker daar nog wel op hoopt is logisch maar niet realistisch.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:06 schreef KareldeStoute het volgende:
Sprak onlangs de directeur van een grote bakkerij (en ken hetzelfde verhaal van een grote asfaltfabriek)
Ook hier slaat je projectie weer finaal de plank mis.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het probleem is dat hun business enkel floreert bij spotgoedkope energie voor de industrie zoals ze dat de afgelopen 70 jaar gewend waren. Zie ook de aluminiumsmelterijen en zo. Daar in Delfzijl gebruikte de plant meet stroom dan een land als Roemenië b.v. per dag. Die tijden zijn geweest en komen nooit meer terug. Dat jouw bakker daar nog wel op hoopt is logisch maar niet realistisch.
Een gigantisch deel van dit is helemaal geen kwestie van techniek cq "engineering" maar van vervelende natuurwetten die dwars liggen. Die kun je niet engineeren.quote:
Ben je nou aan het trollen of wat? Enkel tegenspreken en ontkennen komt niet erg snugger over Maestro.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook hier slaat je projectie weer finaal de plank mis.
Hoe was het ook weer? Niet in discussie gaan met iemand die er niets van af weet, want die sleept je mee naar zijn niveau?quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ben je nou aan het trollen of wat? Enkel tegenspreken en ontkennen komt niet erg snugger over Maestro.
Never argue with drunks and idiots. They drag you down to their level and then beat you with experience.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe was het ook weer? Niet in discussie gaan met iemand die er niets van af weet, want die sleept je mee naar zijn niveau?
Hoeveel miljarden aan subsidie zijn er voor beschikbaar? Je richt een dochterbedrijf op, haalt zoveel mogelijk subsidie binnen en als die dan op is en je nog niets hebt gepresteerd, laat je dat failliet gaan. En ondertussen heb je het personeel daarvan goed betaald en heeft die dochter al het werk uitbesteed aan 1 van jouw andere bedrijven.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je hebt het over de situatie over pakweg 15 jaar. Ik heb niet de illusie dat ik de techniek en marktomstandigheden dan voor kan rekenen. Het lijkt me dat grote bedrijven daar meer zicht op hebben.
Wat voor definitie van energiedrager houdt jij er op na Bart? Waterstof is geen energiebron maar zeker een energiedrager, misschien haal je deze twee door elkaar?quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is het echt niet. Dat gigantische verschil wordt zeer slecht begrepen. Als dat wel zo zou zijn dan was het buiten de voor de hand liggende lobby reeds lang overleden en vergeten.
. Zou je mij uit willen leggen waarom oa wikipedia (en nog veel meer bronnen) ongelijk hebben?quote:Waterstof is drager van energie, géén energiebron: het moet geproduceerd worden met bijvoorbeeld elektriciteit
Jullie zijn het eens.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat voor definitie van energiedrager houdt jij er op na Bart? Waterstof is geen energiebron maar zeker een energiedrager, misschien haal je deze twee door elkaar?
Zoals wikipedia stelt:
[..]
. Zou je mij uit willen leggen waarom oa wikipedia (en nog veel meer bronnen) ongelijk hebben?
Ik kan me herinneren dat @KareldeStoute zelf had gezegd een hoop van energietechniek af te weten en vroeger een groot voorstander geweest te zijn van kernenergie, maar dat moet je hem zelf vragen. Ik kan het in ieder geval niet uit zijn berichten halen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Inderdaad, door quote op quote heb ik het verkeerd gelezen.
Ik kan me exact dezelfde rapporten van 20 jaar geleden rondom zon en wind herinneren. Was ook onbetaalbaar, zou nooit grootschalig gebruikt worden, mensen die deden alsof je een heel land kon laten draaien op zon en wind waren onverbeterlijke optimisten, enz. En zie nu.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als ik dit rapport van het PBL aanhoudt blijven de kosten tot zeker 2040 extreem hoog vergeleken met het fossiele alternatief. De kosten zouden ongeveer 2 euro per kg moeten zijn om concurrerend te zij met fossiel inclusief CO2 kosten, maar na verwachting zijn de kosten per 2040 volgens het PBL tussen de 4 en 6 euro zit.
Ben wel benieuwd of MUX volgens @:Bart2002 ook met andere CO2 vrije alternatieven kwam voor bijvoorbeeld de industrie?
Oh jeetje, dit soort mensen zijn er nog? Vermoeiend altijd, aanhangers van het luddisme.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is het echt niet. Dat gigantische verschil wordt zeer slecht begrepen. Als dat wel zo zou zijn dan was het buiten de voor de hand liggende lobby reeds lang overleden en vergeten.
We zijn nog een hele, hele, hele grote stap verwijderd van een land op zon en wind laten draaien.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan me exact dezelfde rapporten van 20 jaar geleden rondom zon en wind herinneren. Was ook onbetaalbaar, zou nooit grootschalig gebruikt worden, mensen die deden alsof je een heel land kon laten draaien op zon en wind waren onverbeterlijke optimisten, enz. En zie nu.
en biomassa warmte netten voor arme huurdersquote:Op dinsdag 16 september 2025 23:26 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
We zijn nog een hele, hele, hele grote stap verwijderd van een land op zon en wind laten draaien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |