Je reageert op het donker/licht van Scandinavië. Wat boeit de zon nu, het gaat over daglicht..quote:Op donderdag 18 september 2025 13:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Vriendelijke vriend, dat verschil kan je echt in nooooo way zo simpel vergelijken![]()
Het gaat vooral om de lichtintensiteit en de zonkracht/zonhoogte.
Daarnaast speelt de grijsheid die in NL in die maanden voor (minimaal) rond de 70% van de tijd een hele grote rol in die daglicht beleving.
Jullie hebben met zeer grote regelmaat winterdagen die er letterlijk zo uit zien:
[ afbeelding ]
En dan geef ik je nu een random foto van de omgeving hier die genomen is in winter:
[ afbeelding ]
Zoek de verschillen
Nee ik reageerde niet over Scandinavië, ik zei letterlijk: "Euhh, dat heb je in Nederland toch ook? In december/januari wordt het daar praktisch niet licht buitenquote:Op donderdag 18 september 2025 13:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Je reageert op het donker/licht van Scandinavië. Wat boeit de zon nu, het gaat over daglicht..
Dat zie je in Nederland wel gewoon en in Scandinavië dus veel minder tot vrijwel niet. Afhankelijk van waar je zit natuurlijk.
Je quote mij waar het over Scandinavië ging.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:32 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nee ik reageerde niet over Scandinavië, ik zei letterlijk: "Euhh, dat heb je in Nederland toch ook? In december/januari wordt het daar praktisch niet licht buiten"
Refererend naar jouw post dat je lang licht en lang donker niet zou trekken. Dat lang donker, weinig daglicht, heb je in Nederland net zo in de wintermaanden. Dat was mijn hele punt.
Geen idee, ik ben nog nooit in Scandinavie geweest dus dan mag iemand reageren die daar in de winter vaker is geweest, qua vergelijking met NL...quote:Op donderdag 18 september 2025 13:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Je quote mij waar het over Scandinavië ging.
Daarop reageer je:
"Euhh, dat heb je in Nederland toch ook? In december/januari wordt het daar praktisch niet licht buiten"
Daarbij refereer je dus dat je het in Nederland ook hebt, net als in Scandinavië. En dat is gewoon onzin.
Er zit een wereld van verschil tussen Nederland en midden/noord Scandinavië. Minstens net zo groot als tussen Nederland en Spanje.
In Trondheim en erboven schijnt de zon eigenlijk gewoon vrijwel niet in december/januari. En is het een uurtje of 0 tot 4 aan daglicht ofzo (ligt eraan hoe noordelijk).quote:Op donderdag 18 september 2025 13:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben nog nooit in Scandinavie geweest dus dan mag iemand reageren die daar in de winter vaker is geweest, qua vergelijking met NL...
Ik denk nog steeds, dat ondanks kortere dagen, dat je daar meer/beter zonlicht ervaart dan in Nederland met z'n grijze moerasweer.
Jah okee.... dan neem je ook echt zo'n beetje het meest noordelijke puntjequote:Op donderdag 18 september 2025 13:39 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
In Trondheim en erboven schijnt de zon eigenlijk gewoon vrijwel niet in december/januari.
Als de zon hier schijnt in de winter dan wordt dat snel vergeten, want het grijs moet overheersen.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Daarop reageer je:
"Euhh, dat heb je in Nederland toch ook? In december/januari wordt het daar praktisch niet licht buiten"
Daarbij refereer je dus dat je het in Nederland ook hebt, net als in Scandinavië. En dat is gewoon onzin.
Er zit een wereld van verschil tussen Nederland en midden/noord Scandinavië. Minstens net zo groot als tussen Nederland en Spanje.
Leuk dat daar de zon meer schijnt, maar die is maar drie uurtje op. Jullie doen ook net alsof hier werkelijk waar nooit de zon schijnt in de winter.
Vrij logisch opzich. Het is daar kouder, meer hogedruk.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben nog nooit in Scandinavie geweest dus dan mag iemand reageren die daar in de winter vaker is geweest, qua vergelijking met NL...
Ik denk nog steeds, dat ondanks kortere dagen, dat je daar meer/beter zonlicht ervaart dan in Nederland met z'n grijze moerasweer.
Trondheim ligt nog ruim ten zuiden van de middenlijn van Noorwegen.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jah okee.... dan neem je ook echt zo'n beetje het meest noordelijke puntjedaar is het idd nogal extreem, dat kan je niet vergelijken nee. Maar goed, discussie is idd verder nogal zonloos ehh zinloos dus laat maar
Oh shit, ik verwarde het met Tromso. Begint beiden met een TROquote:Op donderdag 18 september 2025 13:52 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Trondheim ligt nog ruim ten zuiden van de middenlijn van Noorwegen.
Daar komt van 18 november tot 14 januari helemaal geen zon tevoorschijnquote:Op donderdag 18 september 2025 13:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oh shit, ik verwarde het met Tromso. Begint beiden met een TROjezus, moeilijk allemaal dit....
Ja, die shit fascineert mij wel moet ik zeggen. Of een plaats als Longyearbyen.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:56 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Daar komt van 18 november tot 14 januari helemaal geen zon tevoorschijn
Midnight Sun marathon staat wel op mijn bucket lust (marathon in de late avond in het licht).quote:Op donderdag 18 september 2025 13:59 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja, die shit fascineert mij wel moet ik zeggen. Of een plaats als Longyearbyen.
Zal er wel nooit heen gaan want het fascineert me ook weer niet zoveel dat ik er een paar duizend euro als reis voor over heb![]()
Maar gewoon daar in December ofzo een paar dagen verblijven, en ervaren dat het gewoon 24/7 niet licht wordt. Lijkt me zo bizar. En natuurlijk noorderlicht spotten, ook een unieke ervaring lijkt me
Nou, 75/80% van de tijd niet. Neem december vorig jaar hier. 20 zonuren. Gewoon sneuquote:Op donderdag 18 september 2025 13:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Daarop reageer je:
Leuk dat daar de zon meer schijnt, maar die is maar drie uurtje op. Jullie doen ook net alsof hier werkelijk waar nooit de zon schijnt in de winter.
Zie niet in waarom, dat lijkt me bijzonder onprettig voor je bioritme.quote:Op donderdag 18 september 2025 16:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Van die dagen dat het helemaal niet of nauwelijks donker wordt 's nachts, dat lijkt me dan wel weer lekker.
Gordijnenquote:Op donderdag 18 september 2025 16:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zie niet in waarom, dat lijkt me bijzonder onprettig voor je bioritme.
Toch aardig wat mensen die ermee moeten leven. Het zal wel wennen. Als je moe bent, dan slaap je toch welquote:Op donderdag 18 september 2025 16:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zie niet in waarom, dat lijkt me bijzonder onprettig voor je bioritme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |