Ik zit in eenzelfde situatie, heb ondertussen echter substantieel meer vermogen dan de vrijstelling voor huurtoeslag. Daarentegen zijn mijn woonlasten evengoed gering. Kapitaal moet lonen, dat is al langer problematisch tenzij je grote risico's aangaat en dat is op mijn leeftijd geen goede optie. Circa 15 jaar geleden kwam ik dan ook tot de conclusie dat goud en zilver dan overblijven als middel tegen financiele repressie en inflatie. Die inschatting heeft gelukkig tot nu toe goed uitgepakt.quote:Op zondag 14 september 2025 16:38 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik zit toch nu boven het vermogen om huurtoeslag te krijgen. En werken moet lonen nee, kapitaal moet lonen
De overheid is van plan om het heffingsvrije vermogen flink naar beneden te schroeven en ook de vermogensgrens voor zorgtoeslag fors te verlagen. Zie voorjaarsnota.quote:Op zondag 14 september 2025 16:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zit in eenzelfde situatie, heb ondertussen echter substantieel meer vermogen dan de vrijstelling voor huurtoeslag. Daarentegen zijn mijn woonlasten evengoed gering. Kapitaal moet lonen, dat is al langer problematisch tenzij je grote risico's aangaat en dat is op mijn leeftijd geen goede optie. Circa 15 jaar geleden kwam ik dan ook tot de conclusie dat goud en zilver dan overblijven als middel tegen financiele repressie en inflatie. Die inschatting heeft gelukkig tot nu toe goed uitgepakt.
Geef je het edelmetaal wel netjes op bij belastingdienst?quote:Op zondag 14 september 2025 16:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zit in eenzelfde situatie, heb ondertussen echter substantieel meer vermogen dan de vrijstelling voor huurtoeslag. Daarentegen zijn mijn woonlasten evengoed gering. Kapitaal moet lonen, dat is al langer problematisch tenzij je grote risico's aangaat en dat is op mijn leeftijd geen goede optie. Circa 15 jaar geleden kwam ik dan ook tot de conclusie dat goud en zilver dan overblijven als middel tegen financiele repressie en inflatie. Die inschatting heeft gelukkig tot nu toe goed uitgepakt.
Ah, ze gaan aan het werk buiten Luxemburg. Want daar zijn ze ongewenst. Check.quote:Op zondag 14 september 2025 15:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft men smartphones, ze weten wat ze in Luxemburg te wachten staat en reizen door naar Nederland. Enkele capabele migranten met goede vooruitzichten nemen de gok en komen dan uiteindelijk aan het werk in Luxemburg. Landen zijn ook filters, Nederland en Duitsland trekken vooral kansarmen aan omdat ze een ruimharig sociaal stelsel hebben, dat dus tzt zal imploderen, de wiskunde faalt uiteindelijk nimmer.
Het is ook van de zotte dat je met een vermogen van 140k (single) of 180k (stel) nog aan het infuus moet voor bijvoorbeeld dik 100 euro p.p. maandelijkse zorgtoeslag.quote:Op zondag 14 september 2025 17:05 schreef rutger05 het volgende:
[..]
De overheid is van plan om het heffingsvrije vermogen flink naar beneden te schroeven en ook de vermogensgrens voor zorgtoeslag fors te verlagen. Zie voorjaarsnota.
Als dit doorgaat een aantal mensen veel geld kosten. Er is echter geen aandacht voor in de media.
Dat er geen enorme batterij regels, wetten en uitzonderingen zijn. Leuk voor politici die graag wetjes maken en herverdelen, maar de bevolking schiet er niets mee op en weet nooit waar ze aan toe zijn. Het zorgt ook voor de veel te ongelijke woningmarkt.quote:Op zondag 14 september 2025 16:33 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd het te snappen maar ik kom er niet uit. Dit komt toch neer op gratis geld voor iedereen dat je weer (deels) afpakt zodra iemand meer gaat verdienen, dus werken.
Wat is het verschil met de huidige situatie? Of het moet al zijn dat voor een nog grotere groep werken minder gaat lonen.
Nee, er zijn er die ondanks alles de uitdaging aangaan in Luxemburg, maar dat zijn migranten met de nodige capaciteiten en tegenslag ook niet uit de weg gaan, mensen met hoge arbeidpotentie. De kansarmen mijden Luxemburg, zoveel alternatieve landen met voor hen betere vooruitzichten in de directe omgeving.quote:Op zondag 14 september 2025 17:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ze gaan aan het werk buiten Luxemburg. Want daar zijn ze ongewenst. Check.
Rentenieren, het ultieme profiteren zonder er iets voor terug te hoeven doen.quote:Op zondag 14 september 2025 16:38 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik zit toch nu boven het vermogen om huurtoeslag te krijgen. En werken moet lonen nee, kapitaal moet lonen
Geld verdienen met vermogen is al riskant met vermogensbelasting en minder toeslagen houd je helemaal niks overquote:Op zondag 14 september 2025 17:18 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het is ook van de zotte dat je met een vermogen van 140k (single) of 180k (stel) nog aan het infuus moet voor bijvoorbeeld dik 100 euro p.p. maandelijkse zorgtoeslag.
Ja, en dan tentenkampen met gaarkeukens, we weten het.quote:Op zondag 14 september 2025 16:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De koppeling van minimumloon met de bijstand moet dan ook van tafel, de wig tussen werk en bijstand moet echt omhoog.
Weet je dat zeker, of is dat voor een bepaald bedrag per jaar?quote:Op zondag 14 september 2025 12:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, dat is dus ook geen basisinkomen, probleem is dat per gemeente ook nog verschilt wat ze cadeau doen aan werkelozen.
Een vriendje van m’n zoon kan altijd gratis naar het zwembad, bioscoop en nog meer uitjes.
Ah, je renteniert.quote:Op zondag 14 september 2025 16:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ah, er zitten alleen allochtonen in die tentenkampen. Alle autochtone Luxemburgers hebben een dik salaris. Duidelijk.quote:Op zondag 14 september 2025 17:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, er zijn er die ondanks alles de uitdaging aangaan in Luxemburg, maar dat zijn migranten met de nodige capaciteiten en tegenslag ook niet uit de weg gaan, mensen met hoge arbeidpotentie. De kansarmen mijden Luxemburg zoveel alternatieve landen met voor hen betere vooruitzichten in de directe omgeving.
Dit idd. Lonen zijn veel te laag, of de huren te hoog, net als de zorgkosten. Zodra zoveel zaken aan het infuus van de staat ligt, is er iets serieus mis met de kosten/inkomsten balans.quote:Op zondag 14 september 2025 16:23 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus het salaris eigenlijk te laag. En doorom zijn die toeslagen.
Dan zijn we met zijn allen de werkgevers aan het subsidiëren die te weinig salaris betalen?
Nee investeren, risico lopen naar wat je inlegt en daar mogelijk wat op verdienen.quote:Op zondag 14 september 2025 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Rentenieren, het ultieme profiteren zonder er iets voor terug te hoeven doen.
En wat doe jij dan, rentenieren op andermans zakquote:Op zondag 14 september 2025 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Rentenieren, het ultieme profiteren zonder er iets voor terug te hoeven doen.
Nee, ik werk en mijn vermogen gebruik ik om in Costa Rica te kunnen overleven als hier de shit de fan gaat raken, hopelijk gebeurt dat niet, maar beter safe than sorry. Ik wil straks een rustige oude dag kunnen genieten. Goud en zilver leveren trouwens geen rente op. Ervan rentenieren gaat dus niet, het is voor mij niet meer dan een middel tegen financiele repressie en inflatie, wat het al duizenden jaren was.quote:
Met 140k op de bank maak je redelijkerwijs zo'n 5000 rendement.quote:Op zondag 14 september 2025 17:23 schreef Vvdjemoeder het volgende:
[..]
Geld verdienen met vermogen is al riskant met vermogensbelasting en minder toeslagen houd je helemaal niks over
Ah, gaan we opscheppen? Ik heb volgens het UWV 37 jaar gewerkt, waarvan 33 hele jaren. Het is alleen jammer dat het bijna allemaal via uitzend- of detacheringsbureaus voor het minimum of iets meer was. Ik heb alles bij elkaar 3 jaar modaal verdiend, alleen dan met een 32-urige werkweek, dus maar 4/5e. En ik heb dus ook geen pensioen opgebouwd.quote:Op zondag 14 september 2025 17:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
En wat doe jij dan, rentenieren op andermans zak
Ik krijg geen 5000 rente op 140k bij de bank. Vastzetten op een langjarige deposito levert dat misschien op, maar dat behelst een groot risico imo.quote:Op zondag 14 september 2025 17:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Met 140k op de bank maak je redelijkerwijs zo'n 5000 rendement.
Na het voldoen van je inkomstenbelasting hou je daar nog 4000 van over.
Het lijkt me prima als je daarvan 1500 besteedt aan het ophouden van de eigen broek inzake de ziektenkostenverzekering.
Dan hou je nog steeds 2500 euro over en dat lijkt me lonend genoeg voor iets waar je geen steek voor hoeft te doen.
Je had ook zoiets als werkverschaffing, het Luxemburgse systeem overnemen voldoet. Zover hoeven we niet eens te gaanquote:Op zondag 14 september 2025 17:38 schreef Bredemug het volgende:
Waarom niet de bijstand compleet verwijderen als recht/wet en terug gaan naar de armenwet zoals rond de 1850, toen de kerk het op zich nam om de mensen te helpen die het ook echt nodig hadden en dat die verantwoordelijkheid niet meer bij de overheid en gemeentes meer liggen.
Zo kunnen de moskeeën voor die moslims zorgen, de kerken voor de christenen en mensen die werken gewoon extra beloond worden vanuit het potje van de bijstand wat nu verwijderd word.
Ik zeg doen.
Het rijkste land, met de armste mensen.quote:Op zondag 14 september 2025 17:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je had ook zoiets als werkverschaffing, het Luxemburgse systeem overnemen voldoet. Zover hoeven we niet eens te gaan
Luxembourg: Poverty in Europe's wealthiest country
Bekijk deze YouTube-video
Jij bent dus nu van mening dat je op basis van dat verleden kan 'rentenieren'. Echter als mensen door werken en investeren/risico nemen, vermogen opbouwen en vervolgens daarvan rentenieren is het uit den bozequote:Op zondag 14 september 2025 17:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, gaan we opscheppen? Ik heb volgens het UWV 37 jaar gewerkt, waarvan 33 hele jaren. Het is alleen jammer dat het bijna allemaal via uitzend- of detacheringsbureaus voor het minimum of iets meer was. Ik heb alles bij elkaar 3 jaar modaal verdiend, alleen dan met een 32-urige werkweek, dus maar 4/5e. En ik heb dus ook geen pensioen opgebouwd.
Hard werken? Check.
Er iets aan over gehouden? Totaal niet.
Ik was zelfs zo'n sukkel dat ik meer dan tien jaar aan toeslagen ben misgelopen omdat ik dacht dat dat alleen voor mensen in de bijstand was ...
Nee, van bijstand moet je sober maar goed kunnen leven en het moet simpelweg meer lonen om te gaan werken.quote:Op zondag 14 september 2025 17:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en dan tentenkampen met gaarkeukens, we weten het.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |