abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 september 2025 @ 20:00:31 #126
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_218772914
Beter ook van niet inderdaad!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_218773103
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 19:34 schreef Ulx het volgende:
Oekraïne gaat het leger van Polen helpen met anti-drone trainingen
De Navo is eigenlijk helemaal niet klaar/voorbereid op een drone-oorlog. Als je ziet dat we drones van piepschuim die 8.000 euro kosten uit de lucht schieten met F35's en raketten van 1,5 miljoen per stuk.

Hoe verdedigt de NAVO het grondgebied als er een gigantische zwerm drones op ons af zou komen?
pi_218773118
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:18 schreef Breekfast het volgende:

[..]
De Navo is eigenlijk helemaal niet klaar/voorbereid op een drone-oorlog. Als je ziet dat we drones van piepschuim die 8.000 euro kosten uit de lucht schieten met F35's en raketten van 1,5 miljoen per stuk.

Hoe verdedigt de NAVO het grondgebied als er een gigantische zwerm drones op ons af zou komen?
Er wordt altijd geroepen dat de NAVO er heus wel mee bezig is. Het blijkt :')

Belangrijkste reden waarom dat Oekraïne bij de navo moet komen, zij kunnen iedereen op sleeptouw nemen.
pi_218773126
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:20 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er wordt altijd geroepen dat de NAVO er heus wel mee bezig is. Het blijkt :')

Belangrijkste reden waarom dat Oekraïne bij de navo moet komen, zij kunnen iedereen op sleeptouw nemen.
Duh, Oekraïne heeft praktijkervaring.

Wij leveren die drones. Zij leveren de kennis.
  zondag 14 september 2025 @ 20:25:45 #130
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218773174
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:21 schreef Ulx het volgende:

[..]
Duh, Oekraïne heeft praktijkervaring.

Wij leveren die drones. Zij leveren de kennis.
Blijkbaar hebben een aantal Europese landen ook veel interesse in hun anti-drone drones las ik elders vanmiddag.

Perrin in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekraïne #30
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218773216
Dat lijkt me heel logisch.
  zondag 14 september 2025 @ 20:34:01 #132
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218773240
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:30 schreef Ulx het volgende:
Dat lijkt me heel logisch.
Lijkt me ook een goede motivatie om alles op alles te zetten dat Oekt niet verliest :Y

Immers, zolang die oorlog voortduurt, hebben zij die drones zelf keihard nodig en kunnen zij er geen missen voor ons.
A murky, forgotten land.
pi_218773387
quote:

[..]

Dat we niet voldoende voorbereid zijn is ook wel logisch. In de laatste serieuze conflicten waar NAVO-landen bij betrokken waren speelden die niet of nauwelijks een rol.
Maar inderdaad een prima excuus om Oekraïne nog dichter tegen de NAVO aan te trekken.
pi_218773417
quote:

[..]

Het enige positieve is dat ik las dat er vanuitEuropa blijkbaar veel interesse was in de interceptor drones van Oekraïne. Zonder die speldenprikjes van Rusland zouden we lekker doorslapen.
  zondag 14 september 2025 @ 20:53:54 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218773426
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:53 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Het enige positieve is dat ik las dat er vanuitEuropa blijkbaar veel interesse was in de interceptor drones van Oekraïne. Zonder die speldenprikjes van Rusland zouden we lekker doorslapen.
Schandalig natuurlijk, dat hadden we allang op orde moeten hebben. Zoals altijd 0,0 vermogen tot vooruitkijken. Vanwege die luiheid moeten we straks misschien miljoenen of miljarden aan dure raketten op Poetin's drones afschieten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218773437
quote:

[..]

Ik neem aan dat als het zover komt, zware (kruis)raketten de lanceerlocaties zullen bestoken. Dat is weer iets wat Oekraïne niet of maar heel beperkt kan, maar de NAVO volop.
  zondag 14 september 2025 @ 20:56:18 #137
38496 Perrin
pi_218773446
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:55 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik neem aan dat als het zover komt, zware (kruis)raketten de lanceerlocaties zullen bestoken. Dat is weer iets wat Oekraïne niet of maar heel beperkt kan, maar de NAVO volop.
En wat denk je dat Poetin dan doet? En wat wij dan weer doen? En wat Poetin dan weer doet?
pi_218773489
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
En wat denk je dat Poetin dan doet? En wat wij dan weer doen? En wat Poetin dan weer doet?
Als Rusland een grote zwerm drones een NAVO land instuurt dan is dat een regelrechte oorlogsverklaring en dan gaat dat gewoon gebeuren.
  zondag 14 september 2025 @ 21:01:05 #139
38496 Perrin
pi_218773501
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:00 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Als Rusland een grote zwerm drones een NAVO land instuurt dan is dat een regelrechte oorlogsverklaring en dan gaat dat gewoon gebeuren.
Gelukkig denken sommige mensen wel meer dan 1 stapje vooruit.
  zondag 14 september 2025 @ 21:02:02 #140
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218773515
quote:

[..]

Meer zelfs, 2,8 miljoen per stuk die AIMX9 (oid) Sidewinders.

Iig die onze F35's hebben afgevuurd.

Er zullen ongetwijfeld goedkopere (of beter: minder dure) varianten zijn.

Maar idd buiten verhouding.

Je zag het ook met die schermutselingen tussen Iran en Israël, het Iron Dome vuurt peperdure munitie af versus goedkoper spul van Iran.

En dat is op de langere termijn niet langdurig vol te houden, hoe rijk een land ook is.
Vergt ook gigantische voorraden.

Ik meen dat iig de Britten bezig zijn met een prototype die met laserstralen werkt tegen drones.
Staat me ook vaag iets van bij dat die in Oekraïne getest wordt.
Maar dat weet ik niet zeker.
A murky, forgotten land.
  zondag 14 september 2025 @ 21:02:35 #141
38496 Perrin
pi_218773520
quote:

[..]

Dat is dus de hamvraag. En helaas een vraag waar Poetin vast een antwoord op zal zoeken.
  zondag 14 september 2025 @ 21:03:45 #142
38496 Perrin
pi_218773532
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 21:02 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Meer zelfs, 2,8 miljoen per stuk die AIMX9 (oid) Sidewinders.

Iig die onze F35's hebben afgevuurd.

Er zullen ongetwijfeld goedkopere (of beter: minder dure) varianten zijn.

Maar idd buiten verhouding.

Je zag het ook met die schermutselingen tussen Iran en Israël, het Iron Dome vuurt peperdure munitie af versus goedkoper spul van Iran.

En dat is op de langere termijn niet langdurig vol te houden, hoe rijk een land ook is.
Vergt ook gigantische voorraden.

Ik meen dat iig de Britten bezig zijn met een prototype die met laserstralen werkt tegen drones.
Staat me ook vaag iets van bij dat die in Oekraïne getest wordt.
Maar dat weet ik niet zeker.
Het antwoord is niet 1 wunderwaffen, maar verschillende systemen. Anti-drone drones, evt die laserwapens, elektronische verdediging, afweergeschut, etc.

Vooralsnog moet veel van dat spul nog gemaakt worden en lopen we jaren achter.
pi_218773588
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Gelukkig denken sommige mensen wel meer dan 1 stapje vooruit.
Als Rusland met een ondubbelzinnige massieve drone aanval bijvoorbeeld een NAVO basis opblaast of een munitiedepot, dan denk jij dat ze het er bij laat zitten?
  zondag 14 september 2025 @ 21:13:04 #144
38496 Perrin
pi_218773623
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:07 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Als Rusland met een ondubbelzinnige massieve drone aanval bijvoorbeeld een NAVO basis opblaast of een munitiedepot, dan denk jij dat ze het er bij laat zitten?
Tot nu toe is ons hele Ruslandbeleid gebaseerd op billenknijperij. Het zou me niks verbazen. Maar ik weet het antwoord ook niet hè.

Het betekent wel dat we vanaf dat punt daadwerkelijk in oorlog zijn met kernmacht Rusland. En dat het maar de vraag is of de VS aan onze kant staat in die oorlog.
pi_218773670
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:13 schreef Perrin het volgende:

[..]
Tot nu toe is ons hele Ruslandbeleid gebaseerd op billenknijperij. Het zou me niks verbazen. Maar ik weet het antwoord ook niet hè.

Het betekent wel dat we vanaf dat punt daadwerkelijk in oorlog zijn met kernmacht Rusland. En dat het maar de vraag is of de VS aan onze kant staat in die oorlog.
Eigenlijk is het geen vraag of de VS aan onze kant staat. Het is vrij duidelijk dat ze de kant kiezen van het kwaad.
  zondag 14 september 2025 @ 21:20:50 #146
38496 Perrin
pi_218773695
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:17 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Eigenlijk is het geen vraag of de VS aan onze kant staat. Het is vrij duidelijk dat ze de kant kiezen van het kwaad.
En de vraag aan ons is of we klaar zijn om een kernmacht te confronteren, nu zelfs zonder de rugdekking van de VS, die per dag hondenden drones en weet ik wat nog meer kan produceren om op ons af te schieten waar we nauwelijks een werkbaar defensief antwoord op hebben.

Zijn we echt bereid die drone-logistiek plat te bombarderen, en hoe denken we dat Poetin daar weer op gaat reageren? Een duivels dilemma.
  zondag 14 september 2025 @ 21:24:18 #147
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218773725
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het antwoord is niet 1 wunderwaffen, maar verschillende systemen. Anti-drone drones, evt die laserwapens, elektronische verdediging, afweergeschut, etc.

Vooralsnog moet veel van dat spul nog gemaakt worden en lopen we jaren achter.
Logischerwijs was die productie opgestart op het moment dat besloten werd om Oekraïne te steunen met onze wapensystemen en munities.

Immers, wat je van jezelf weggeeft moet immers ook weer minimaal aangevuld moeten worden.

Is niet meer dan logisch.

Maar ja, de praktijk...

Wij zijn vooral goed in ellenlang vergaderen, overleggen, rapporten maken, commissie hier, commissie daar, uitstellen.

En eer dat er dan eindelijk een knoop wordt doorgehakt ben je een hele tijd verder.

En dan moet het nog opgestart worden.
A murky, forgotten land.
  zondag 14 september 2025 @ 21:25:23 #148
38496 Perrin
pi_218773732
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 21:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Logischerwijs was die productie opgestart op het moment dat besloten werd om Oekraïne te steunen met onze wapensystemen en munities.

Immers, wat je van jezelf weggeeft moet immers ook weer minimaal aangevuld moeten worden.

Is niet meer dan logisch.

Maar ja, de praktijk...

Wij zijn vooral goed in ellenlang vergaderen, overleggen, rapporten maken, commissie hier, commissie daar, uitstellen.

En eer dat er dan eindelijk een knoop wordt doorgehakt ben je een hele tijd verder.

En dan moet het nog opgestart worden.
Yup. We worden helaas geregeerd door bureaucraten die niet gehinderd zijn door enige visie..
  zondag 14 september 2025 @ 21:26:26 #149
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218773739
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
En de vraag aan ons is of we klaar zijn om een kernmacht te confronteren, nu zelfs zonder de rugdekking van de VS, die per dag hondenden drones en weet ik wat nog meer kan produceren om op ons af te schieten waar we nauwelijks een werkbaar defensief antwoord op hebben.

Zijn we echt bereid die drone-logistiek plat te bombarderen, en hoe denken we dat Poetin daar weer op gaat reageren? Een duivels dilemma.
Frankrijk en Engeland zijn ook kernmachten.

Gezamenlijk goed voor 600 stuks.

Een schijntje ivm de circa 6000 van Ruzland, maar toch.
A murky, forgotten land.
  zondag 14 september 2025 @ 21:28:32 #150
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218773751
quote:
9s.gif Op zondag 14 september 2025 21:25 schreef Perrin het volgende:

[..]
Yup. We worden helaas geregeerd door bureaucraten die niet gehinderd zijn door enige visie..
En ironisch genoeg is degene die bij de Navo (terecht) roept om grote investeringen in defensie te doen, uitgerekend degene onder wiens kabinetten Defensie kapot bezuinigd is :') :') :')
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')