Vrouw René van der Gijp hekelt Wierd Duk: ‘Inhumane mafklapper’
De aanval van René van der Gijp op de vaste Vandaag Inside-gast Wierd Duk lijkt niet op zichzelf te staan. Zijn vrouw Minouche van der Gijp gaat nu he-le-maal los op de Telegraaf-journalist. “Mafklapper!”
René van der Gijp gaf in de zomer aan niet meer naast Wierd Duk te willen zitten bij Vandaag Inside, maar de afgelopen weken probeerde hij dat toch, waarschijnlijk op verzoek van Wilfred Genee. Kennelijk is het niet goed bevallen, want René ging gisteren in VI behoorlijk los op de Telegraaf-journalist en nu komt Wierd langs op de Gijp-loze woensdag.
Mafklapper
Het blijkt niet op zichzelf te staan, want thuis heeft René iemand zitten die een gruwelijke hekel heeft aan Wierd, namelijk zijn activistische vrouw Minouche van der Gijp. Ze wijst er op Instagram op, tussen haar vakantiefotootjes door, dat een VN-commissie zegt dat Israël zich in de Gazastrook schuldig maakt aan genocide.
Minouche pissig: “Natuurlijk allemaal niet waar volgens de Brammetjes en de Wierdjes… Terwijl ze natuurlijk diep in hun hartje weten dat dit wel zo is. Maar eigenlijk zijn ze te laf om op tv te zeggen dat het ze gewoon niet interesseert. Gewoon blijven ontkennen. Inhumane mafklappertjes zijn het.”
Geen platform
We moeten mensen als Bram Moszkowicz en Wierd Duk geen aandacht meer geven, meent Minouche. Mogelijk heeft ze René onder druk gezet om niet meer met Wierd aan tafel te gaan zitten in VI.
“Laten we deze mensen geen platform meer geven waar ze hun extreem rechtse opvattingen kunnen ventileren. Laten we met z’n alle blijven strijden voor menselijke waarde waarin je een beetje links of rechts mag zijn in dit land, waar je vrijheid van meningsuiting hebt, maar nooit tot het punt waar je het goedkeurt dat kinderen afgeslacht worden.”
‘Trek ik slecht’
Minouche kan gewoon niet naar Wierd kijken. “Mensen die op tv onzin blijven uitkramen dat er geen genocide gepleegd wordt, trek ik heel slecht. Of die zogenaamd een hele propoganda voeren over waarom Israhell/ Netanyahululu het recht heeft om een heel bevolking uit te roeien om Hamas uit te schakelen. Dan ben je in mijn ogen een elitaire fascist.”
Ze benadrukt geen hekel te hebben aan Joden. “Ik ben geen antisemiet. Ik heb geen hekel aan de Joodse gemeenschap. Verre van. Maar zionisten, de Israëlische overheid en de IDF mogen van mij allemaal branden in de hel. Maar we moeten niet generaliseren en iedereen over één kam scheren.”
Linkse ideeën
Heeft Minouche haar man gedwongen om afstand te nemen van Wierd? “Ik beinvloed mijn man met mijn linkse ideeën? Ok, om deze moet ik echt altijd zo lachen. Alsof mijn man geen eigen mening heeft. Nou, dan ken je mijn man niet. Die kan prima voor zichzelf opkomen en zijn mening ventileren.”
“Eigenlijk hebben we nooit politieke discussies thuis. Onze gesprekken zijn genuanceerder als het om Gaza gaat. Omdat ik meer activistisch ben en hij niet. Betekent nog niet dat hij mijn mening in alles overneemt. Betekent ook niet dat hij twee ogen heeft en ziet wat voor gruwelijkheden er in Gaza plaatsvinden.”
Geen balans
Gaat Minouche na deze tirade weer volop door met vakantiefotootjes plaatsen vanuit het zonnige Spanje? “Ja, Ibiza was weer heerlijk. Voor de mensen die zeggen dat ik de ene dag mooie plaatjes van mijn vakanties laat zien en dan weer gruwelijkheden uit Gaza, en dat dat niet klopt… Inderdaad!”
“F*cking klote dat daar geen balans in zit. Maar dat is mijn leven. Ik zit in een bevoorrechte positie waar ik kan reizen, maar dat betekent niet dat ik mijn ogen sluit voor wat er met de Palestijnse bevolking gebeurt. Free Palestine.”
https://www.mediacourant.(...)inhumane-mafklapper/