https://www.nu.nl/songfes(...)l-mag-deelnemen.htmlquote:Ierland ziet officieel af van deelname aan het Eurovisie Songfestival als Israël in 2026 mag meedoen in Wenen. Dat maakte de organiserende omroep RTE donderdag bekend. Het is voor het eerst dat een land zo concreet uitspreekt niet mee te doen door het Israël-Gazaconflict.
RTE is al jaren de organisator namens Ierland en laat in een verklaring weten de beslissing goed te hebben overwogen.
"De deelname van Ierland zou onredelijk zijn gezien alle verschrikkelijke dingen die gebeuren in Gaza. RTE maakt zich daarnaast grote zorgen over de dood van vele journalisten in Gaza, het weigeren van toegang van internationale journalisten en het lot van de Israëlische gijzelaars", schrijft de omroep in een verklaring.
Sinds oktober 2023 wordt er constant gediscussieerd over de deelname van Israël aan het Songfestival. Eerder werden Rusland en Belarus geweigerd omdat zij in oorlog zijn met Oekraïne en volgens critici zou diezelfde regel moeten worden gehanteerd voor Israël.
De European Broadcasting Union (EBU), de organisator van het Songfestival, heeft eerder gezegd dat zolang de organiserende Israëlische omroep zich afzijdig houdt van de oorlog in Gaza, Israël gewoon mag meedoen.
Definitief besluit volgt waarschijnlijk in oktober
Een definitief besluit is nog niet genomen. Waarschijnlijk volgt dat in oktober. Ierland hakt na die beslissing ook de knoop door over deelname aan de zeventigste editie van het festival.
AVROTROS zei begin september geen mededelingen te doen over het aankomende Songfestival, omdat ze nog in gesprek zijn met de EBU over onder meer "geopolitieke invloeden".
Dit jaar werd het Eurovisie Songfestival, gehouden in Zwitserland, gewonnen door de Oostenrijkse artiest JJ.
Ze hebben dus tóch manierenquote:Op donderdag 11 september 2025 15:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De Ieren tonen tenminste ballen.
Ja, en die moordde ook geen heel volk uit.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:42 schreef thedeedster het volgende:
Joost Klein is voor minder weggestuurd.
De deelnemer van Israel ook niet.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en die moordde ook geen heel volk uit.
Haha.quote:
Want die hebben geen belangrijkere zaken aan hun hoofd op het moment?quote:Op donderdag 11 september 2025 16:50 schreef Horzula het volgende:
Dan moet Palestina ook maar meedoen aan het Eurovisiesongfestival
Hoezo?quote:Op donderdag 11 september 2025 16:53 schreef dennis_b het volgende:
Ierland staat dus aan de verkeerde kant van de geschiedenis
Welk deel? De Hamas-dictatuur of de Abbas-dictatuur?quote:Op donderdag 11 september 2025 16:50 schreef Horzula het volgende:
Dan moet Palestina ook maar meedoen aan het Eurovisiesongfestival
Dit was altijd al zo natuurlijk.quote:Op donderdag 11 september 2025 18:26 schreef damsco het volgende:
De façade brokkelt af. Het ESF draait niet om muziek, maar om politiek toneel en nep-inclusiviteit.
Dagjesmensen die alleen kijken als hun land meedoet / in de finale staatquote:Op donderdag 11 september 2025 16:55 schreef Hexagon het volgende:
Hoewel ze ISrael er van mij best uit mogen flikkeren zolang Netanyahu er nog zit, vind ik dit naar de Ieren zelf een suffe actie. Ontneem je ze het plezier van het ESF vanwege Israel.
welke moslims en welke apenlanden? Op AZERBEIDZJAN zie ik geen een echte moslimland of moslims mee doen.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:54 schreef kurk_droog het volgende:
Israël is een kut land maar staat dichter bij Europa dan de moslims...moeilijk. misschien gewoon terug naar Europa als deelnemers ipv al die apenlanden?
Je hebt de handelswijze van Israël bij de laaste ESF dus ook gezien?quote:Op donderdag 11 september 2025 18:26 schreef damsco het volgende:
De façade brokkelt af. Het ESF draait niet om muziek, maar om politiek toneel en nep-inclusiviteit.
Rusland is tegenwoordig uitgesloten toch?quote:Op donderdag 11 september 2025 19:35 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
welke moslims en welke apenlanden? Op AZERBEIDZJAN zie ik geen een echte moslimland of moslims mee doen.
Nee, naast Ierland hebben IJsland, Slovenië en Spanje ook aangegeven niet mee te willen doen als Israël meedoet.quote:Op donderdag 11 september 2025 19:40 schreef vaarsuvius het volgende:
Estland of een van de andere baltische staten heeft dat ook al geopperd
ik heb dat toch ook echt ook op een baltische nieuwssite gezien.... ik was daar voor een berichtje over rusland, maar toen kwam dit ook voorbij .quote:Op donderdag 11 september 2025 19:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, naast Ierland hebben IJsland, Slovenië en Spanje ook aangegeven niet mee te willen doen als Israël meedoet.
Maar dat heeft de Nederlandse media gemist.
Mogen ze allemaal lekker opzouten. Je doet mee of niet, maar ga geen politieke eisen stellen aan je deelname.quote:Op donderdag 11 september 2025 19:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, naast Ierland hebben IJsland, Slovenië en Spanje ook aangegeven niet mee te willen doen als Israël meedoet.
Maar dat heeft de Nederlandse media gemist.
Nou dan heb je een primeurtje in het ESF wereldjequote:Op donderdag 11 september 2025 19:43 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
ik heb dat toch ook echt ook op een baltische nieuwssite gezien.... ik was daar voor een berichtje over rusland, maar toen kwam dit ook voorbij .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |