Altijd leuk dit soort berekeningen waarbij ze de mediaan pakken. Een grote groep is er nog veel meer op vooruit gegaan maar net zo'n grote groep is er nauwelijks op vooruit gegaan of zelfs op achteruitgaanquote:Koopkracht gestegen: we mopperen over financiën, maar geven tegelijk meer uit
Nederlandse huishoudens hebben steeds meer te besteden. De gemiddelde koopkracht steeg vorig jaar met 3,6 procent. Dat is de grootste stijging in twintig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Waarom voelt het dan toch alsof we erop achteruitgaan? Vier vragen aan Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS.
ven tegelijk meer uit
Nederlandse huishoudens hebben steeds meer te besteden. De gemiddelde koopkracht steeg vorig jaar met 3,6 procent. Dat is de grootste stijging in twintig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Waarom voelt het dan toch alsof we erop achteruitgaan? Vier vragen aan Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS.
Josselin Gordijn 11-09-25, 10:32 Laatste update: 12:06
Sinds 2001 zag het CBS niet zo’n snelle stijging in koopkracht, en dat komt vooral door de loonstijging van vorig jaar (6,8 procent). Dat was de grootste gemiddelde cao-loonstijging in veertig jaar. Tegelijkertijd stegen prijzen gemiddeld met 3,1 procent.
Driekwart van de huishoudens in loondienst ging erop vooruit. De rest verloor bestedingsruimte, onder wie mensen die tijdelijk hun baan verloren, hun baan opzegden of minder gingen werken. Bijstandshuishoudens stegen 0,2 procent in koopkracht, de kleinste stijging volgens het CBS.
Hoe kan het dat de cijfers zo goed zijn, maar je om je heen geklaag hoort over de hoge prijzen?
„Dit sentiment is niet gek. Het sleutelwoord is inflatie: die is nog steeds aan de hoge kant. Daardoor zijn prijzen in de supermarkt tot ongekende hoogte gestegen. Daar word je dagelijks mee geconfronteerd: de hele dag zie je om je heen dat het toch wel heel duur is, duurder dan je gewend bent.
Maar de cijfers waar we het nu over hebben, kijken enerzijds naar de inflatie, die 3,1 procent is, en anderzijds naar het inkomen, dat met 6,8 procent is gestegen. Een simpele rekensom laat zien dat je er dan uiteindelijk op vooruitgaat.”
Sinds 2001 zag het CBS niet zo’n snelle stijging in koopkracht, en dat komt vooral door de loonstijging van vorig jaar (6,8 procent). Dat was de grootste gemiddelde cao-loonstijging in veertig jaar. Tegelijkertijd stegen prijzen gemiddeld met 3,1 procent.
Driekwart van de huishoudens in loondienst ging erop vooruit. De rest verloor bestedingsruimte, onder wie mensen die tijdelijk hun baan verloren, hun baan opzegden of minder gingen werken. Bijstandshuishoudens stegen 0,2 procent in koopkracht, de kleinste stijging volgens het CBS.
Hoe kan het dat de cijfers zo goed zijn, maar je om je heen geklaag hoort over de hoge prijzen?
„Dit sentiment is niet gek. Het sleutelwoord is inflatie: die is nog steeds aan de hoge kant. Daardoor zijn prijzen in de supermarkt tot ongekende hoogte gestegen. Daar word je dagelijks mee geconfronteerd: de hele dag zie je om je heen dat het toch wel heel duur is, duurder dan je gewend bent.
Maar de cijfers waar we het nu over hebben, kijken enerzijds naar de inflatie, die 3,1 procent is, en anderzijds naar het inkomen, dat met 6,8 procent is gestegen. Een simpele rekensom laat zien dat je er dan uiteindelijk op vooruitgaat.”
Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over AD Economie.
UITGELEGD | Nederlanders belanden steeds meer in de schulden. Met deze bespaartips houd jij je hoofd boven water
01:32
Met deze tips houd je geld over aan het einde van de maand
Dus we hebben last van ‘gevoelsinflatie’?
„Het is zeker een stukje psychologie: je went snel aan je loon dat is gestegen. Tijdens de eerste maand denk je, ‘lekker, zoveel procent erbij’, of ‘dat werd eens tijd’. Maar de maand erop sta je er niet meer bij stil, dan is het gewoon geworden."
„Tegelijkertijd zien we dat mensen minder snel wennen aan de gestegen prijzen van bijvoorbeeld benzine, boodschappen, en uitjes. Hogere lonen nemen we dus voor waar, maar hogere prijzen in de winkels niet. Daardoor kan het voelen alsof je erop achteruitgaat terwijl dat onderaan de streep niet zo is.”
Zien we dat ook terug in wat we uitgaven?
„Ja, we voelen misschien niet dat we meer te besteden hebben, maar zo gedragen we ons wel. Als het daadwerkelijk niet goed gaat in de portemonnee, geven we minder uit. Maar nu geven we meer uit, ondanks het sombere gevoel. Daarnaast sparen we ook meer."
„Dus het sentiment en ons gedrag matchen niet met elkaar: we mopperen, maar geven gewoon geld uit. Het kan natuurlijk ook allebei waar zijn: we vinden het leven duur, maar kunnen het ons veroorloven. Mensen houden natuurlijk altijd van lagere prijzen en willen liever dat een dagje pretpark minder kost.”
Heeft het gevoel met leeftijd te maken? Hebben vijftigers en zestigers minder last van een zwaar gevoel rondom financiën dan twintigers of dertigers?
„Mensen hebben altijd het idee dat de groep waar zij toe behoren aan het kortste eind trekt. De dertigers en veertigers, die midden in het werkzame leven zitten, profiteren optimaal van de loonstijging.”
„De cijfers laten zien dat mensen met lagere inkomens het minst hebben aan de stijging; dat zit dus niet in leeftijd. Mensen met lagere inkomens merken er bijvoorbeeld veel van dat de energietoeslag, die mensen met lagere inkomens moest helpen de energierekening te betalen, er niet meer is.”
https://www.ad.nl/economi(...)k-meer-uit~a6e513b9/
Dat staat in het artikel: de koopkracht is toegenomen. De inflatie is daar al vanaf gehaald. Dus het zegt wel wat.quote:Op donderdag 11 september 2025 13:30 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Jaja, van die dommige vragen stellen in dat verschrikkelijke "vier vragen over/aan-format kunnen ze goed bij het AD, maar wat ik eigenlijk wil weten is waaraan dat dan wordt uitgegeven. Als je meer geld uitgeeft aan boodschappen doordat de boodschappen duurder zijn geworden zegt het allemaal niet zoveel.
Fok!-alles-wat-niet-in-hun-beeld-past-disbeliever charlatans. En door.quote:Op donderdag 11 september 2025 13:28 schreef Nober het volgende:
CBS charlatans. En door.
[ afbeelding ]
Als ik naar de officiële inflatie cijfers kijk en kijk naar de loonstijgingen van de afgelopen 5 jaar, deze cumulatief ten opzichte van elkaar bereken, dan leidt de inflatie cumulatief met een prijsindex van 100 tot stijging van 26,75%quote:Op donderdag 11 september 2025 14:10 schreef embedguy het volgende:
[..]
Fok!-alles-wat-niet-in-hun-beeld-past-disbeliever charlatans. En door.
Huurprijzen worden echter wel meegenomen.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik naar de officiële inflatie cijfers kijk en kijk naar de loonstijgingen van de afgelopen 5 jaar, deze cumulatief ten opzichte van elkaar bereken, dan leidt de inflatie cumulatief met een prijsindex van 100 tot stijging van 26,75%
De lonen zijn in die tijd gemiddeld met 26,83% gestegen..
Let wel, de huizenprijzen worden niet meegenomen in inflatieberekeningen.
Inflatie
2020 1,3
2021 2,7
2022 10
2023 3,8
2024 3,3
2025 3,3
Loonstijgingen
2020 2,9
2021 2,7
2022 3,2
2023 6,1
2024 5,8
2025 3,6
Als je de loonstijgingen sinds 2000 afzet tegen de inflatie en de gestegen lasten is daaruit volgende koopkracht ongeveer gelijk gebleven, en let wel, dat is zonder de huizenprijzen mee te rekenen.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:14 schreef embedguy het volgende:
On topic: goed nieuws
Voor die genen die benieuwd zijn naar meer info: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-3-6-procent-in-2024
Zo te zien gaat het overwegend goed met onze koopkracht. In iedergeval sinds 2000. En dat idee heb ik ook wel.
Bereken anders zelf ff opnieuw met de CBS cijfersquote:Op donderdag 11 september 2025 14:19 schreef embedguy het volgende:
[..]
Huurprijzen worden echter wel meegenomen.
Interessante cijfers. Ik kan ze alleen niet matchen met de koopkrachtcijfers van het cbs: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-3-6-procent-in-2024
Weet je waar dat verschil hem in zit?
Let wel: ik zeg zeker niet dat jou cijfers niet kloppen. Ik ben gewoon benieuwd, want ik begrijp het even niet.
? Dan weet ik nog steeds niet waar het verschil hem in zit toch. Dus ik begrijp je reactie niet tbh.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bereken anders zelf ff opnieuw met de CBS cijfers
De cijfers gaan inderdaad over de gemiddelde koopkrachtstijging in Nederland.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:34 schreef torentje het volgende:
Men vergeet altijd te vermelden dat heel veel mensen leven als een kasplantje, en nauwelijks kunnen sparen voor het geval dat een duur noodzakelijk apparaat stuk gaat.
quote:Op donderdag 11 september 2025 14:39 schreef embedguy het volgende:
[..]
De cijfers gaan inderdaad over de gemiddelde koopkrachtstijging in Nederland.
In het eerder gedeelde linkje wordt de koopkrachtstijging (of daling) ook voor andere bevolkingsgroepen gegeven. Maar de bevolkingsgroep ‘kasplantje’ wordt daar niet benoemd.
Dus ik denk niet dat het nieuwsartikel daar iets over vergeten is om over te melden, daar is immers geen nieuws over in dit geval.
Men heeft die groep niet kasplantjes genoemd, dat klopt, maar het is overduidelijk dat het kasplantjes zijn geworden.quote:„De cijfers laten zien dat mensen met lagere inkomens het minst hebben aan de stijging; dat zit dus niet in leeftijd. Mensen met lagere inkomens merken er bijvoorbeeld veel van dat de energietoeslag, die mensen met lagere inkomens moest helpen de energierekening te betalen, er niet meer is.”
Ook de lagere inkomens zijn er op vooruit gegaan, alleen dan minder. Zie eerder gegeven link, mocht je geïnteresseerd zijn.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:46 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
Men heeft die groep niet kasplantjes genoemd, dat klopt, maar het is overduidelijk dat het kasplantjes zijn geworden.
Kortom: de stijging van vorig jaar is slechts een correctie voor koopkracht die in 2022 fors daalde.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik naar de officiële inflatie cijfers kijk en kijk naar de loonstijgingen van de afgelopen 5 jaar, deze cumulatief ten opzichte van elkaar bereken, dan leidt de inflatie cumulatief met een prijsindex van 100 tot stijging van 26,75%
De lonen zijn in die tijd gemiddeld met 26,83% gestegen..
Let wel, de huizenprijzen worden niet meegenomen in inflatieberekeningen.
Inflatie
2020 1,3
2021 2,7
2022 10
2023 3,8
2024 3,3
2025 3,3
Loonstijgingen
2020 2,9
2021 2,7
2022 3,2
2023 6,1
2024 5,8
2025 3,6
Met vijandige mannen zoals jou gebeurt er ook niets positiefs.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:53 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ook de lagere inkomens zijn er op vooruit gegaan, alleen dan minder. Zie eerder gegeven link, mocht je geïnteresseerd zijn.
Maargoed, ik schat dat je gewoon negatief wilt doen ongeacht waar het topic over gaat. Prima, dan laat ik je verder je gang gaan :-).
Cherrypickende charlatans.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:10 schreef embedguy het volgende:
[..]
Fok!-alles-wat-niet-in-hun-beeld-past-disbeliever charlatans. En door.
Whaha, ik moest lachen.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:37 schreef Nober het volgende:
[..]
Cherrypickende charlatans.
[ x ]
https://x.com/demo_demo_nl/status/1961499732557082808
[ x ]
https://x.com/demo_demo_nl/status/1960732873037594911
vergeet niet dat er mensen ook heel spulletjes hebben, abbonementen op streamservices, honderden euros uit geven aan apps, in game aankopen, terrasjes etc.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:34 schreef torentje het volgende:
Men vergeet altijd te vermelden dat heel veel mensen leven als een kasplantje, en nauwelijks kunnen sparen voor het geval dat een duur noodzakelijk apparaat stuk gaat.
Nope. De correctie is een stuk groter dan het eerdere koopkrachtverlies uit 2022.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Kortom: de stijging van vorig jaar is slechts een correctie voor koopkracht die in 2022 fors daalde.
We hebben meer dan 2 jaar op die correctie moeten wachten, dus in harde euro's aan totaal inkomen is er nog een groot tekort.
2 jaar lang 100 euro koopkracht inleveren en dan eindelijk een loonsverhoging ontvangen die je weer op het eerdere niveau brengt betekent immers dat je ¤2400 bent misgelopen
Dan ben je een uitzonderingquote:Op donderdag 11 september 2025 15:04 schreef TweedeKlum het volgende:
Bijzondere berekeningen allemaal, als ik mijn situatie vergelijk met 5 jaar geleden dan is er idd fors meer salaris, lekker! Aan boodschappen ruim 30% meer per maand voor 5 personen en 2 honden, hypotheek ietsje gedaald maar de andere vaste lasten, zorg, verzekeringen, waterschap, gas etc ook vele malen meer kwijt. Mijn koopkracht onder de streep is hetzelfde of zelfs ietsje minder dan in 2020.
Als je de loonstijgingen sinds 2000 afzet tegen de inflatie en de gestegen lasten is daaruit volgende koopkracht ongeveer gelijk gebleven, en let wel, dat is zonder de huizenprijzen mee te rekenen.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:52 schreef Korenfok het volgende:
[..]
vergeet niet dat er mensen ook heel spulletjes hebben, abbonementen op streamservices, honderden euros uit geven aan apps, in game aankopen, terrasjes etc.
Iedereen die roept dat het heel slecht gaat in Nederland, zit misschien in zijn eigen bubbel vast, maar totaal niet in contact met 90% van de bevolking
Ik was wel benieuwd naar het antwoord hierop en ben gaan zoeken. Eigenlijk is het wel logisch: koopkrachtverandering is niet gelijk aan het inkomenverandering minus inflatie.quote:Op donderdag 11 september 2025 14:28 schreef embedguy het volgende:
[..]
? Dan weet ik nog steeds niet waar het verschil hem in zit toch. Dus ik begrijp je reactie niet tbh.
Enige wat ik heb kunnen vinden is dat je cijfers van de afgelopen 5jaar lijken te kloppen.
Heeft iemand anders een idee waar het verschil hem in zit?
Voor 60% van de nederlanders wel want die hebben al een koophuis. Is dit gochelen met cijfers wat je probeert te doen. iemand die 15 jaar in het zelfde huurhuis woont, betaalt een veel lagere huur dan de buurman die er vandaag intrekt. En zijn er natuurlijk meer foejes die probeert. Onz niveau van welstand en welvaart is velen malen hoger als die in 2000.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je de loonstijgingen sinds 2000 afzet tegen de inflatie en de gestegen lasten is daaruit volgende koopkracht ongeveer gelijk gebleven, en let wel, dat is zonder de huizenprijzen mee te rekenen.
Kortom de afgelopen 25 jaar is het reëel besteedbaar inkomen dus niet gestegen.
Schijnbaar toch wel. Zie de cijfers van het cbs.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je de loonstijgingen sinds 2000 afzet tegen de inflatie en de gestegen lasten is daaruit volgende koopkracht ongeveer gelijk gebleven, en let wel, dat is zonder de huizenprijzen mee te rekenen.
Ik zeg toch niet dat alle mensen het slecht hebben? Maar je zal maar tot de groep behoren, waar men geen moer voor doet.quote:Op donderdag 11 september 2025 15:52 schreef Korenfok het volgende:
[..]
vergeet niet dat er mensen ook heel spulletjes hebben, abbonementen op streamservices, honderden euros uit geven aan apps, in game aankopen, terrasjes etc.
Iedereen die roept dat het heel slecht gaat in Nederland, zit misschien in zijn eigen bubbel vast, maar totaal niet in contact met 90% van de bevolking
Klopt ook gestegen lasten.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:23 schreef embedguy het volgende:
[..]
Schijnbaar toch wel. Zie de cijfers van het cbs.
Koopkracht is meer dan alleen inkomen en inflatie.
Reken het eens voor?quote:Op donderdag 11 september 2025 17:21 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Voor 60% van de nederlanders wel want die hebben al een koophuis. Is dit gochelen met cijfers wat je probeert te doen. iemand die 15 jaar in het zelfde huurhuis woont, betaalt een veel lagere huur dan de buurman die er vandaag intrekt. En zijn er natuurlijk meer foejes die probeert. Onz niveau van welstand en welvaart is velen malen hoger als die in 2000.
Want het reeel besteedbare inkomen is vele malen hoger, aangezien we vele malen meer consumeren, meer spaargeld hebben dan ooit ervoor (ook over de hele linie) in vergelijking tot vroeger. Luxere auto's, luxere tv's, meerdere laptops smartphones, high end internet etc.
Nouja, die zijn dus minder gestegen dan het inkomen.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt ook gestegen lasten.
Vaak zie op dit forum, dat users heel erg uit vergroten hoe slecht het wel niet gaat in Nederland, half aan de afgrond staat.... etc en die houding is compleet losgerukt van de realiteit.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat alle mensen het slecht hebben? Maar je zal maar tot de groep behoren, waar men geen moer voor doet.
Ik doe via chatgpt;quote:
⸻quote:De koopkracht geeft aan hoeveel goederen en diensten een huishouden (of persoon) met zijn inkomen kan kopen. Het is dus een maat voor de reële waarde van je inkomen, gecorrigeerd voor prijsveranderingen (inflatie of deflatie).
NEEquote:Op donderdag 11 september 2025 17:44 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ik doe via chatgpt;
[..]
⸻
Jaarlijkse koopkrachtmutaties sinds 2000
Volgens CBS / “Hoe ging het met onze koopkracht?”, “Materiële welvaart” e.d., zijn de jaar-op-jaar veranderingen (doorsnee / mediaan) sinds 2000 ongeveer zo geweest:
Jaar
± % verandering t.o.v. voorgaand jaar
2000
≈ +2,1 %
2001
+6,3 %
2002
+1,6 %
2003
+0,3 %
2004
+0,8 %
2005
−0,2 %
2006
+3,1 %
2007
+3,1 %
2008
+1,5 %
2009
+1,8 %
2010
−0,4 %
2011
−0,9 %
2012
−1,1 %
2013
−1,1 %
2014
+1,9 %
2015
+1,3 %
2016
+3,0 %
2017
+0,7 %
2018
+0,6 %
2019
+1,5 %
2020
+2,2 %
Totale stijging sinds 2000
Als je alle jaarlijkse mutaties vanaf 2000 optelt in een samengestelde berekening (dus rente-op-rente), kom je op een gecumuleerde koopkrachtstijging sinds 2000 tot ongeveer +35‑40% uit, afhankelijk van welk jaar je exact als “nu” neemt en welke mutaties je meerekent (bijv. voorlopige cijfers of latere cijfers).
⸻
Conclusie
Dus, in samenvatting:
• Sinds 2000 is de koopkracht in Nederland met ongeveer 35‑40% toegenomen in doorsnee (mediaan), rekening houdend met jaren van stijging én daling.
• De groei was vooral sterk in de jaren rond 2000‑2008, daarna wat stabieler met periodes van daling (economische crisis) en herstel daarna.
Dus volgens mij bereken jij koopkracht stijging en trekt daar weer inflatie vanaf, en die is al meeberekend
plus wordt er niet eens rekening gehouden met baanwissels, promoties etc.
je hebt 3 kinderen en 2 honden?quote:Op donderdag 11 september 2025 15:04 schreef TweedeKlum het volgende:
Bijzondere berekeningen allemaal, als ik mijn situatie vergelijk met 5 jaar geleden dan is er idd fors meer salaris, lekker! Aan boodschappen ruim 30% meer per maand voor 5 personen en 2 honden, hypotheek ietsje gedaald maar de andere vaste lasten, zorg, verzekeringen, waterschap, gas etc ook vele malen meer kwijt. Mijn koopkracht onder de streep is hetzelfde of zelfs ietsje minder dan in 2020.
Mensen geven meer uit, ook na correctie van inflatie.quote:Op donderdag 11 september 2025 19:46 schreef Cockwhale het volgende:
Gek he, dat mensen meer uitgeven als de prijzen van zo'n beetje alles behoorlijk gestegen zijn. Het lijkt bijna wel of er een logisch verband is...
Wat is de noemer ‘lastenverzwaring’ hier? Belastingdruk op netto inkomen is niet per see hoger geworden geloof ik. Andere lastenverzwaringen die ik zo even kan bedenken zitten al in de inflatie verwerkt.quote:Op donderdag 11 september 2025 19:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
NEE
Ik reken
Loon stijging - (Inflatie + Lastenverzwaring)
Hier komt dan nog bij de stijging van de kosten van huizen
Erop vooruitgaan terwijl 30% van je spaargeld en pensioen is gestolen.quote:Op donderdag 11 september 2025 13:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Altijd leuk dit soort berekeningen waarbij ze de mediaan pakken. Een grote groep is er nog veel meer op vooruit gegaan maar net zo'n grote groep is er nauwelijks op vooruit gegaan of zelfs op achteruitgaan
Heffingen, Accijnzen, en andere belastingen zitten niet verwerkt in het inflatieplaatjequote:Op donderdag 11 september 2025 21:41 schreef embedguy het volgende:
[..]
Wat is de noemer ‘lastenverzwaring’ hier? Belastingdruk op netto inkomen is niet per see hoger geworden geloof ik. Andere lastenverzwaringen die ik zo even kan bedenken zitten al in de inflatie verwerkt.
Nopequote:Stijging van kosten van huizen zit indirect ook verwerkt in inflatie.
Vertelquote:Neemt niet weg dat je er op achteruit bent gegaan de afgelopen 5jaar als je vandaag een huis aanschaft inplaats van toen. En zo zijn er wel (veel) meer situaties waarbij je koopkracht omlaag is gegaan. Echter zijn er meer situaties waarbij de koopkracht juist omhoog is gegaan.
Dat is denk ik aan jezelf, welke conclusies of mening je hieraan wilt verbinden.quote:Op donderdag 11 september 2025 22:51 schreef Cockwhale het volgende:
Maar wat is nou het punt? Dat we niet zo moeten zeiken, omdat de hoogste inkomens alles wel weer gelijk trekken?
1:quote:Op donderdag 11 september 2025 23:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heffingen, Accijnzen, en andere belastingen zitten niet verwerkt in het inflatieplaatje
[..]
Nope
[..]
Vertel
Je vergeet voor gemak dat er ook een flink aantal fijne zaken zijn afgeschaft, bijvoorbeeld zaken als Spaarloonregeling en PC-Prive.quote:Op donderdag 11 september 2025 17:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
IDD, dat komt er nog bij.quote:Op vrijdag 12 september 2025 05:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je vergeet voor gemak dat er ook een flink aantal fijne zaken zijn afgeschaft, bijvoorbeeld zaken als Spaarloonregeling en PC-Prive.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |