https://www.hln.be/buiten(...)staat-utah~a8bb03b6/quote:De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .
Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.
Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.
Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”
Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.
Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
Alleen vergeten de mensen dit die zeer diep in die bubbel of dat algoritme zitten. Die denken dan echt dat die online bubbel volledig gelijk staat aan de realiteit zelfs hier in NL of anders grotendeels. Je ziet het zo vaak. Dat deze kerel is doodgeschoten is natuurlijk erg en had nooit mogen gebeuren. Maar laten we niet in NL doen alsof hier de Vice President in de US is vermoord ofzo. Dit soort moorden zijn helemaal niet nieuw in Amerika. Het is onderdeel van hun (zeer gepolariseerde) politieke cultuur + gewelddadige samenleving met een enorm gun violence probleem.quote:Op donderdag 11 september 2025 09:06 schreef Tijn het volgende:
Ja, dat zie je veel tegenwoordig, mensen met veel online aanhangers die binnen hun niche vrij beroemd zijn, maar daarbuiten heeft nooit iemand ervan gehoord.
Lees hier de reacties maar even door.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een gelul. Rechts "gemuilkorfd"? Ik kom Derksen, Duk, en van Gelder bijna dagelijks wel ergens tegen met hun domme gewauwel. En wat wordt er precies geaccepteerd 'vanuit linkse hoek'?
Ehm.. dan moet je dat doen als je dat zo heerlijk vindt denk ik?quote:Op donderdag 11 september 2025 10:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Het lijkt me heerlijk veilig om iedereen maar in een hokje of zijde te willen duwen.
Ah, het enige programma met een rechts geluid. Prima toch? Het medialandschap is met al die andere talkshows toch met name links gericht? Of ben je dat niet met me eens?quote:Op donderdag 11 september 2025 10:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat een gelul. Rechts "gemuilkorfd"? Ik kom Derksen, Duk, en van Gelder bijna dagelijks wel ergens tegen met hun domme gewauwel. En wat wordt er precies geaccepteerd 'vanuit linkse hoek'?
Of op zijn minst onverschilligheid. Ook Charlie was onverschillig wat betreft het lot van derden, zoals Oekraine. Niet mee bemoeien, niet onze 'concern' enz. Prima, hij mag zijn mening hebben.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dus? Het is en blijft vrijheid van meningsuiting en van alle tijden dat er mensen "blij" zijn dat figuren vermoord worden. Links, rechts, blank en zwart.
Dat 'ja maar' is inderdaad bizar.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:11 schreef FlippingCoin het volgende:
Samenvatting van de topics zo ver:
de meeste mensen: oh moord is fout, ik veroordeel dit
een paar linkse users: ja maar democraten worden ook vermoord, ja maar hij had rare ideeën, lekker voor hem, de dader kon goed schieten dus die was rechts (lol)
iets minder bizar dan openlijk zeggen lekker voor hem, maar zeker bizar inderdaadquote:Op donderdag 11 september 2025 10:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat 'ja maar' is inderdaad bizar.
Een eigen mening die wel degelijk invloed heeft op het leven en de veiligheid van vrouwen, scholieren, mensen van kleur, trans personen, immigranten…quote:Op donderdag 11 september 2025 10:10 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Lees hier de reacties maar even door.
Prima vinden dat iemand die een eigen mening heeft doodgeschoten is en als mensen dat niet prima vinden dan is er gelijk een discussie en worden de meest walgelijke vergelijkingen gemaakt.
Dat Tjacka op dit forum nog eens the al dan niet AI voice of reason zou worden.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:13 schreef Tjacka het volgende:
Dat rechts wordt gemuilkorfd? Onzin. Het scoort juist keihard, lokaal én internationaal. In Nederland zie je het bij Duk, Van Gelder, Derksen, FvD, PVV en meer. In Duitsland AfD-figuren zoals Alice Weidel en Tino Chrupalla.
In de VS zijn Tucker Carlson, Ben Shapiro, Candace Owens grote namen en via podcasts zoals Joe Rogan bereiken ze miljoenen. Het punt is: rechts mag juist overal zijn boodschap kwijt en bereikt enorm veel mensen, zowel op nationale televisie als online.
Nou ja vijf topics over een of andere Amerikaanse influencer. Ik heb er geen vijf gezien over de moord op Uribe in Colombia bijvoorbeeld. Moord is altijd treurig natuurlijk, maar als ik me over elke moord in de wereld druk moet maken, dan moet ik me elke 200 milliiseconden ergens druk over maken.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:11 schreef FlippingCoin het volgende:
een paar linkse users: ja maar democraten worden ook vermoord, ja maar hij had rare ideeën, lekker voor hem, de dader kon goed schieten dus die was rechts (lol)
Denk inderdaad dat het tegenwoordig echt niet meer zo'n ding is, zeker niet met de opkomst van social media. Ik word eerder doodgegooid door rechtse politiek dan linkse politiek tegenwoordig op internet.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:13 schreef Tjacka het volgende:
Dat rechts wordt gemuilkorfd? Onzin. Het scoort juist keihard, lokaal én internationaal. In Nederland zie je het bij Duk, Van Gelder, Derksen, FvD, PVV en meer. In Duitsland AfD-figuren zoals Alice Weidel en Tino Chrupalla.
In de VS zijn Tucker Carlson, Ben Shapiro, Candace Owens grote namen en via podcasts zoals Joe Rogan bereiken ze miljoenen. Het punt is: rechts mag juist overal zijn boodschap kwijt en bereikt enorm veel mensen, zowel op nationale televisie als online.
Over dingen uit z’n verband trekken gesproken.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:11 schreef FlippingCoin het volgende:
een paar linkse users: ja maar democraten worden ook vermoord, ja maar hij had rare ideeën, lekker voor hem, de dader kon goed schieten dus die was rechts (lol), ja maar als ze hitler hadden doodgeschoten was er vast ook wel kritiek geweest ()
Dat is idd typisch links, het zijn gelovigen dogmatisten.quote:Op donderdag 11 september 2025 09:51 schreef Zoddie het volgende:
Links is wel een puinhoop hoor.
Kijk alleen al naar linkse politieke influencers.
Hasan Piker, Destiny, Ethan Klein.
Die HATEN elkaar, fans sturen deaththreats naar de andere influencers, Swatting, Kinderbescherming wordt gebeld.
Ze haten elkaar meer dan dat ze rechtse influencer haten.
En waarom?
Omdat ze het voor 99% met elkaar eens zijn ipv 100%
Alleen zie ik niemand dat roepen in deze context. Wel als er weer eens iemand roept dat de kogel altijd van links komt. Wat dat is gewoon aantoonbare onzin.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat 'ja maar' is inderdaad bizar.
Ik vind ook absoluut niet dat iedereen nu moet gaan roepen dat deze moord erg is hoor, ik kende die man ook niet verder. Maar ik had toch wel meer gehoopt in Nederland dat van de mensen die zich hierover uitlaten dat er unaniem uitgesproken zou worden dat zulke moorden fout zijn.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja vijf topics over een of andere Amerikaanse influencer. Ik heb er geen vijf gezien over de moord op Uribe in Colombia bijvoorbeeld. Moord is altijd treurig natuurlijk, maar als ik me over elke moord in de wereld druk moet maken, dan moet ik me elke 200 milliiseconden ergens druk over maken.
Jullie juichen ook als er terroristen vermoord zijn en een vergelijking met leden van een drugskartel die vermoord zijn vind ik ook bizarre opmerkingen.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:11 schreef FlippingCoin het volgende:
een paar linkse users: ja maar democraten worden ook vermoord, ja maar hij had rare ideeën, lekker voor hem, de dader kon goed schieten dus die was rechts (lol), ja maar als ze hitler hadden doodgeschoten was er vast ook wel kritiek geweest ()
Jammer dat je denkt dat het door AI komt, ik ben best een slimme jongen.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:15 schreef Caland het volgende:
Dat Tjacka op dit forum nog eens the al dan niet AI voice of reason zou worden
Nee hoor.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:16 schreef viceversa het volgende:
[..]
Over dingen uit z’n verband trekken gesproken.
Ik ben gewoon niet gewend dat jij meer dan twee volzinnen produceert makkerquote:Op donderdag 11 september 2025 10:17 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Jammer dat je denkt dat het door AI komt, ik ben best een slimme jongen.
Soms
Omdat links rechts uitsluit groeit rechts.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:13 schreef Tjacka het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |