Ik denk dat er momenteel bijna geen kabinet mogelijk is zonder de VVD.quote:Op zondag 7 september 2025 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik schat de kans dat Yeşilgöz aan een onderhandelingstafel komt op bijna 0, dat maakt het wegwuiven van haar beloftes ook iets makkelijker.
quote:Op zondag 7 september 2025 20:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan moet ze het niet als breekpunt formuleren.
Zoals letterlijk in mijn post staat: misschien moet Yesilgöz andere woorden kiezen. Maar dat pleit de kiezer die een politicus afrekent op dergelijke woorden niet vrij. Je zou toch echt beter moeten weten.quote:Op zondag 7 september 2025 20:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze moet het heel anders formuleren... in de zin van compromissen maken met die H-aftrek kan moeilijk worden.
Maar nu formuleert ze het alsof de VVD zeker niet zal regeren met een coalitie die de H-aftrek afbouwt.
Mag best, maar dan wel die belofte uitvoeren
Als een andere VVD-er de VVD leidt aan de onderhandelingstafel, dan ik het nog steeds verkiezingsbedrog van de VVD , als die de belofte niet terugneemt. vóór de verkiezingen.quote:Op zondag 7 september 2025 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik schat de kans dat Yeşilgöz aan een onderhandelingstafel komt op bijna 0, dat maakt het wegwuiven van haar beloftes ook iets makkelijker.
Idd... ze moet andere woorden kiezen... en niet zo'n belofte doen.quote:Op zondag 7 september 2025 20:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Zoals letterlijk in mijn post staat: misschien moet Yesilgöz andere woorden kiezen. Maar dat pleit de kiezer die een politicus afrekent op dergelijke woorden niet vrij. Je zou toch echt beter moeten weten.
Precies, CU’ers zijn de mensen die flyeren op straat met Jezus en je een kerk proberen in te krijgen, SGP’ers zijn zwarte kousen die geen tv hebben.quote:Op zondag 7 september 2025 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de SGP is wel echt een andere bloedgroep. Er zal vast wel iets overlap zijn, maar niet dat ik in gesprekken merk.
Edit: om duidelijk te maken wat ik bedoel, CU en SGP achterban hebben hun eigen kerken, hun eigen krant, hun eigen scholen, hun eigen fora, hun eigen tijdschriften en hun eigen familiedagen of in het geval van CU ook festivals. Zo veel ontmoeten CUers en SGPer elkaar niet, er is ook best veel onbegrip beide kanten op merk ik altijd, met een vrouw uit een SGP nest.
Ik zeg dan ook bewust Yeşilgöz, die gaat gewoon weg zijn na de verkiezingen. Ik denk zelfs als ze 20 zetels halen. Die wil helemaal geen leider zijn van de 3e/4e partij in een kabinetsvorming onder leiding van Timmermans of Bontenbal.quote:Op zondag 7 september 2025 20:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat er momenteel bijna geen kabinet mogelijk is zonder de VVD.
Zowel een middenkabinet met PvdA / GL en CDA als een eventueel rechts kabinet met PVV en JA21.
Dan zal het er alleen om neerkomen dat de VVD zich in eerste instantie zal bezinnen (voor de buitenwereld) en later in het proces hun huid alsnog zo duur mogelijk zullen verkopen in het landsbelang om zo een kabinet mogelijk te maken.
Dan komt er een oneindige formatie waarbij de VVD dus blijft regeren in Kabinet-Schoof. 4D chessquote:Op zondag 7 september 2025 20:44 schreef Bluesdude het volgende:
Ik denk dat de VVD is playing-hard-to-get en rechtse kiezers lijmen . Het kan zijn dat de VVD besluit helemaal niet meer te reageren in welk kabinet dan ook. Misschien wijs
Of een minderheidskabinet. Of ze weten JA21 over te halen.quote:Op zondag 7 september 2025 20:45 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dan komt er een oneindige formatie waarbij de VVD dus blijft regeren in Kabinet-Schoof. 4D chess
Was ook wel vrij naief om te denken dat het CDA als stempelmachine van dat kabinet zou fungeren.quote:Op zondag 7 september 2025 20:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Maar bij Rutte II is het besproken tijdens de formatie. Ze zeiden toen 'dat komt wel met het CDA, daar gaan we wel mee aan tafel, komt goed'. Maar het CDA weigerde en stemde zelfs de begroting BiZa (oa de politiesalarissen) een keer weg. Tot verbijstering van alle bewindspersonen van Rutte II.
De peilingen kunnen letterlijk nog alle kanten op gaan schommelen zodra de campagnes en debatten echt zijn losgebarsten.quote:Op zondag 7 september 2025 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of een minderheidskabinet. Of ze weten JA21 over te halen.
Eerst de uitslag maar eens afwachten, ik denk dat het vrij essentieel wordt of CDA kleiner of groter wordt dan GL-PvdA (en ik vrees die strijd, die CU wel eens volledig leeg kan trekken).
Als ik een kleine fast forward maak naar de komende maanden verwacht ik steeds meer een terugkeer van de eurocrisis (Frankrijk redden en tegen welke prijs) en dat kan straks ook het debat gaan domineren.quote:Op zondag 7 september 2025 21:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De peilingen kunnen letterlijk nog alle kanten op gaan schommelen zodra de campagnes en debatten echt zijn losgebarsten.
Een bepaalde tendens in de media kan in een paar weken tijd een partij zomaar 10 zetels opleveren (of laten kwijtraken).
Ik ben ook benieuwd hoe de PVV het gaat doen. Ik verwacht wel dat zij gaan inleveren, maar met hoeveel is de vraag.
Dat gaat spelen, maar pas als de volgende premier zijn begroting er niet door krijgt in Frankrijk. En die volgende premier moeten ze eerst nog zoeken. Dat wegschieten van een volgende begroting gaat niet in 7 weken gebeuren.quote:Op zondag 7 september 2025 21:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ik een kleine fast forward maak naar de komende maanden verwacht ik steeds meer een terugkeer van de eurocrisis (Frankrijk redden en tegen welke prijs) en dat kan straks ook het debat gaan domineren.
In de kern natuurlijk ongeveer dezelfde partijen. Alleen cosmetisch wat anders, en dus ook qua stemmers - de SGP heeft altijd dezelfde basis, de CU moet stemmers nog overtuigen. Dat laatste lukt gelukkig steeds minder.quote:Op zondag 7 september 2025 20:42 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Precies, CU’ers zijn de mensen die flyeren op straat met Jezus en je een kerk proberen in te krijgen, SGP’ers zijn zwarte kousen die geen tv hebben.
CU is zelfs vrij machtig met TV met de EO.
Als CDA en PvdA/GL allebei +30 gaan en D66 ook nog wat pakt is de VVD niet eens meer nodig.quote:Op zondag 7 september 2025 20:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zowel een middenkabinet met PvdA / GL en CDA als een eventueel rechts kabinet met PVV en JA21.
Dan zal het er alleen om neerkomen dat de VVD zich in eerste instantie zal bezinnen (voor de buitenwereld) en later in het proces hun huid alsnog zo duur mogelijk zullen verkopen in het landsbelang om zo een kabinet mogelijk te maken.
Ik verwacht zelf weer een behoorlijk sterke mediacampagne richting Timmermans of Bontebal (afhankelijk welke de grootste dreiging wordt), en dat dat sentiment een grote rol gaat spelen in de campagne.quote:Op zondag 7 september 2025 21:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ik een kleine fast forward maak naar de komende maanden verwacht ik steeds meer een terugkeer van de eurocrisis (Frankrijk redden en tegen welke prijs) en dat kan straks ook het debat gaan domineren.
In de kern zijn alle partijen dan ongeveer hetzelfde, als je zo gaat beginnen. In de kern willen ze allemaal democratie, wil elke Nederlandse partij dat er geen mensen in Nederland van honger om komen en dat onze bedrijven winst maken.quote:Op zondag 7 september 2025 21:44 schreef VoMy het volgende:
[..]
In de kern natuurlijk ongeveer dezelfde partijen.
Dan heb jij het niet echt begrepen.quote:Op zondag 7 september 2025 21:44 schreef VoMy het volgende:
[..]
In de kern natuurlijk ongeveer dezelfde partijen. Alleen cosmetisch wat anders, en dus ook qua stemmers - de SGP heeft altijd dezelfde basis, de CU moet stemmers nog overtuigen. Dat laatste lukt gelukkig steeds minder.
Vandaar al die samenwerkingen in den lande!quote:Op zondag 7 september 2025 21:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dan heb jij het niet echt begrepen.
CU vs SGP is als D66 vs JA21.
Dus ze zijn onmogelijk nog uit het kabinet weg te krijgen?quote:Op zondag 7 september 2025 20:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Heb je je al verdiept in hun Israël standpunt?quote:Op zondag 7 september 2025 21:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Vandaar al die samenwerkingen in den lande!
Er gaat sowieso geen begroting komen in Frankrijk die sluitend is en waarin hervormd wordt. Echter gaan de financiële markten zich steeds meer roeren. Dus de ellende gaat wel komen.quote:Op zondag 7 september 2025 21:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat spelen, maar pas als de volgende premier zijn begroting er niet door krijgt in Frankrijk. En die volgende premier moeten ze eerst nog zoeken. Dat wegschieten van een volgende begroting gaat niet in 7 weken gebeuren.
Oeh, dan heb jij een andere TV dan ik. Ik zie rechtse politici nou niet bepaald met zachte handschoenen behandeld worden.quote:Op zondag 7 september 2025 21:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik verwacht zelf weer een behoorlijk sterke mediacampagne richting Timmermans of Bontebal (afhankelijk welke de grootste dreiging wordt), en dat dat sentiment een grote rol gaat spelen in de campagne.
Net zoals Timmermans ook continu in de verdediging moest door kritische journalisten, terwijl Yesilgoz en Wilders met fluwele handschoentjes werden behandeld in mijn ogen.
Een tijd geleden kan ik me een vergelijkbare rol van de media herinneren richting Roemer wat een enorme rol is gaan spelen in de campagne. Als je eenmaal in het defensief moet in de campagne wordt die tendens zelden nog gekeerd.
We leven tegenwoordig toch een beetje in een mediacracy.
Ja, maar niet binnen de 7 weken die er nog voor de verkiezingen zijn. Eerst komende week de huidige premier wegstemmen. Dan 2/3 weken een nieuwe premier zoeken en die moet dan binnen een week of 2 een begroting presenteren en die wordt dan weggestemd? Daar geloof ik niks van. De Franse ellende komt pas tijdens de formatie.quote:Op zondag 7 september 2025 21:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er gaat sowieso geen begroting komen in Frankrijk die sluitend is en waarin hervormd wordt. Echter gaan de financiële markten zich steeds meer roeren. Dus de ellende gaat wel komen.
Valt ook op dat de reguliere media outlet hierover bericht. Dit hebben ze heel lang weggedrukt/onderdrukt.
We gaan het zien. Duurt nog een week of 7 uit m'n hoofd.quote:Op zondag 7 september 2025 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar niet binnen de 7 weken die er nog voor de verkiezingen zijn. Eerst komende week de huidige premier wegstemmen. Dan 2/3 weken een nieuwe premier zoeken en die moet dan binnen een week of 2 een begroting presenteren en die wordt dan weggestemd? Daar geloof ik niks van. De Franse ellende komt pas tijdens de formatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |