abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218702225
Even mezelf herhalen omdat ik het een te leuk lijstje vind om achter te laten in een vrijwel meteen erna gesloten topic:

quote:
## **Top 10 grootste politieke mislukkingen NL (1970–2025)**

### 1. **LPF (2002–2006)**

26 zetels bij de verkiezingen, direct regeringspartij, maar volledig ingestort door chaos en interne ruzies. Binnen 4 jaar verdwenen. Het ultieme schoolvoorbeeld.

### 2. **NSC (2023–2025)**

In de peilingen de allergrootste (40+ zetels), bij de verkiezingen nog 20, en daarna weggevaagd. Een mislukking zónder dramatische externe aanleiding, wat het extra schrijnend maakt.

### 3. **Trots op Nederland (2007–2010)**

Opgericht door Rita Verdonk, stond op 26 zetels in de peilingen maar haalde uiteindelijk nul zetels. Een luchtballon pur sang.

### 4. **BoerBurgerBeweging (2021–2025)**

In 2023 grootste partij in de Eerste Kamer, landelijk even de hype van het jaar. Bij de TK-verkiezingen slechts 7 zetels en daarna terug naar de marge.

### 5. **Forum voor Democratie (2017–2023)**

In 2019 grootste partij in de Statenverkiezingen, maar door radicalisering en interne breuken vrijwel geheel ingestort. Van serieuze uitdager naar marginaal.

### 6. **50PLUS (2009–2023)***

Steeds enorme peilingspotentie door vergrijzing, maar telkens versplinterd door ruzies. Had structureel 15+ zetels kunnen halen, maar zakte altijd terug naar de marge.

### 7. **PvdA (2017)**

Historische val: van 38 naar 9 zetels in één verkiezing. Geen hype, maar wel de grootste electorale afgang in één klap in de naoorlogse geschiedenis.

### 8. **CDA (2010–heden)**

Decennialang dé machtsfactor (40–50 zetels), maar sinds 2010 onafgebroken in verval. In 2023 terug naar 5 zetels. Een trage maar ingrijpende neergang van een volkspartij.

### 9. **DS’70 (1971–1983)**

Afgescheurd van de PvdA, begon met 8 zetels en regeringsdeelname, maar kon zichzelf niet waarmaken en verdween alweer in de jaren ’80.

### 10. **Centrumpartij/Centrumdemocraten (1982–1998)**

Veel media-aandacht en angst voor opkomst extreemrechts, maar nooit meer dan 1 zetel in de Tweede Kamer. Groot rumoer, electorale mislukking.
  zondag 7 september 2025 @ 11:05:06 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218702283
quote:
10s.gif Op zondag 7 september 2025 10:41 schreef KareldeStoute het volgende: [..] Toch wat gevoeliger daar voor de zoveelste Messias?
Op rechts hebben ze volgens mij ook eerder het idee dat er allerlei shortcuts vallen te nemen. In de partijstructuur, in de partijopbouw, beleidsmatig, etc. Dat breekt ze toch steeds op.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218702308
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Op rechts hebben ze volgens mij ook eerder het idee dat er allerlei shortcuts vallen te nemen. In de partijstructuur, in de partijopbouw, beleidsmatig, etc. Dat breekt ze toch steeds op.
Toch is de PVV structureel succesvol (althans, op het gebied van voortbestaan en populair blijven) terwijl FvD met zijn volledig opgetuigde structuur flopte.
pi_218702639
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:56 schreef Jigzoz het volgende:
Even mezelf herhalen omdat ik het een te leuk lijstje vind om achter te laten in een vrijwel meteen erna gesloten topic:
[..]

Ik vind hem zó leuk, dat je hem ook in het volgende deel mag posten.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 7 september 2025 @ 11:35:32 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218702641
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Toch is de PVV structureel succesvol (althans, op het gebied van voortbestaan en populair blijven) terwijl FvD met zijn volledig opgetuigde structuur flopte.
Klopt, het bijzondere talent van Wilders als politicus valt dan ook moeilijk te ontkennen. Het is echt niet zo makkelijk om zo lang politiek relevant te blijven, ook niet als je alleen maar surft op de golven van nativistisch sentiment.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218702695
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
En op het uiteinde van rechts heeft dat denken niet alleen nog betrekking op de eigen partij, maar denkt men zo over de gehele Nederlandse staat. Maarja, Geert heeft de achterban inmiddels te boos gemaakt om aan te kunnen komen met een "als we onze doelen op een degelijke en legitieme manier willen bereiken, dan gaat dat minstens 5 jaar kosten". Zo'n beetje het nadeel van populisme.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218702699
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt, het bijzondere talent van Wilders als politicus valt dan ook moeilijk te ontkennen. Het is echt niet zo makkelijk om zo lang politiek relevant te blijven, ook niet als je alleen maar surft op de golven van nativistisch sentiment.
Daar valt wel flink wat op af te dingen. Want wat maakt iemand een goede politicus? Simpelweg je partij groot houden vind ik een wel heel magere eis.

Overigens geldt dat ook voor die veronderstelde debatkwaliteiten van Wilders. Inhoudelijk stellen zijn bijdragen geen flikker voor en de retorische trucjes zijn telkens dezelfde. Ik weet niet waarom dat al zo lang leidt tot de conclusie dat Wilders debatten 'wint'.
  zondag 7 september 2025 @ 12:34:25 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218703094
ieder gesprek met de politiek gaat tegenwoordig over woningbouw

WNL , Buitenhof
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 7 september 2025 @ 12:36:35 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218703111
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 12:34 schreef michaelmoore het volgende:
ieder gesprek met de politiek gaat tegenwoordig over woningbouw

WNL , Buitenhof
Dan is het vast een heel belangrijk onderwerp.
pi_218703146
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 10:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]

LPF tsjah, feitelijk gelijk maar door de moord op Fortuyn eerder de omstandigheden dan daadwerkelijk een mislukking. BBB lijkt me niet echt een mislukking, hebben "gewoon" macht in de eerste kamer en onderdeel van het kabinet.

Een d66 onder/met Kaag lijkt me eerder een mislukking.

Of een bij1, een partij voor gelijkheid welke ten onder gaat aan een strijd wie er meer gelijk heeft dan een ander.
  zondag 7 september 2025 @ 12:41:16 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218703156
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 12:40 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
LPF tsjah, feitelijk gelijk maar door de moord op Fortuyn eerder de omstandigheden dan daadwerkelijk een mislukking. BBB lijkt me niet echt een mislukking, hebben "gewoon" macht in de eerste kamer en onderdeel van het kabinet.

Een d66 onder/met Kaag lijkt me eerder een mislukking.
LPF was een verzameling gekkies.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218703178
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 12:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
LPF was een verzameling gekkies.
Maar het had mogelijk/waarschijnlijk wel anders afgelopen als Fortuyn niet was vermoord.
  zondag 7 september 2025 @ 12:43:54 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218703179
De LPF was een bijeengeraapt zooitje politieke gelukszoekers. Dat was ook met opperruziemaker. Pim erbij helemaal misgegaan.
  zondag 7 september 2025 @ 12:45:47 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218703193
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 12:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar het had mogelijk/waarschijnlijk wel anders afgelopen als Fortuyn niet was vermoord.
Neuh,dan was het nog steeds een verzameling gekkies geweest, daar had Fortuyn echt niets aan veranderd. Fortuyn was zelf namelijk ook een beetje een gekkie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218703205
De pvv 2023 mag er ook wel bij, grootste overwinning, rechts kabinet, mandaat om van alles te doen, 0 resultaten.
pi_218703214
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 12:40 schreef Kickinalfa het volgende:

Of een bij1, een partij voor gelijkheid welke ten onder gaat aan een strijd wie er meer gelijk heeft dan een ander.
Bij1 zou ik eerder een succes noemen dan een mislukking. Die partij bestaat eigenlijk nauwelijks, één keer hebben ze voldoende zetels gehaald voor één zetel en tóch hebben ze enorm veel publiciteit weten te genereren en echt behoorlijk wat op de agenda weten te krijgen. Zelden hadden zo weinig stemmen zoveel impact.

De zelfdestructieve ideologie zou een topic op zich waard zijn, ware het niet dat die ideologie nauwelijks aanhangers heeft.
pi_218703224
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 12:46 schreef Kickinalfa het volgende:
De pvv 2023 mag er ook wel bij, grootste overwinning, rechts kabinet, mandaat om van alles te doen, 0 resultaten.
Ze werden de grootste en mochten niet eens de minister president leveren. Echt een grote mislukking de PVV. Veel beloven en als grootste ook nog helemaal niets voor elkaar krijgen.
pi_218703234
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 11:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dat kwam omdat Henk Otten die structuur had gecreërd, maar Baudet bang werd dat Henk te veel macht ging krijgen. Na die overwinning in de staten en zijn Uilenspeech merkte Otten dat Baudet meende het wel zonder hem te kunnen. Ja dat is inderdaad niet zo goed gedaan, zacht uitgedrukt ;)
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_218703241
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 12:51 schreef Sabata het volgende:

[..]
Dat kwam omdat Henk Otten die structuur had gecreërd, maar Baudet bang werd dat Henk te veel macht ging krijgen. Na die overwinning in de staten en zijn Uilenspeech merkte Otten dat Baudet meende het wel zonder hem te kunnen. Ja dat is inderdaad niet zo goed gedaan, zacht uitgedrukt ;)
Goed punt.
  zondag 7 september 2025 @ 12:53:03 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218703250
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 12:51 schreef Sabata het volgende:

[..]
FvD flopte natuurlijk vooral door Baudets stoornis.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218703324
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:31 schreef Jigzoz het volgende:
Dat elitaire van GL is vooral een frame. En als het allemaal zo extreem is, dan valt het GL-PvdA-programma vast wel compleet af te fikken zonder er een karikatuur van te maken. Om de een of andere onverklaarbare reden lukt dat de meeste felle tegenstanders totaal niet.
Ik vind het moeilijk. Ze hebben nog nooit geregeerd, alleen op lokaal niveau, dus wat gaan ze doen?

Als ik nu kijk naar de PvdA, de andere helft, dan weet ik wel dat die paarse kabinetten toch vooral heel blauw waren, met een heel klein drupje rood. De enige dingen die er op dat vlak de afgelopen tien jaar zijn gebeurd is dat het minimumloon een paar keer verhoogd is en dat de subsidies en toeslagen periodiek worden opgerekt. Oh, en dat we nu overal een voedselbank hebben.

Daar staat tegenover, dat we nu de Participatiewet hebben en de meeste andere uitkeringen verdwenen zijn of afgebouwd worden. Enige ondersteuning om weer passend werk te kunnen vinden hoef je ook niet meer verwachten. En alhoewel op papier nog minimaal 70% van het laatstverdiende loon dan wel het minimumloon, is het in de praktijk minder dan 50% geworden. Voornamelijk omdat je geen arbeidskorting krijgt en vrijwel alle speciale en bijzondere uitkeringen vervallen zijn. Dat is wel afhankelijk van de gemeente.

Wat we natuurlijk wel hebben gezien is heel veel wetten over en aandacht voor het klimaat. Dat is ook de reden waarom de meerderheid van hun kiezers er op stemt. Ja, dat komt ook uit de sociale hoek, dat begrijp ik. En ja, we hebben al heel lang geen linkse regering meer gehad, of zelfs een centrumregering. Ook Paars was dat niet. Dus dat vertekent het beeld.

Maar we zitten nu dus in de situatie dat ze zich nog moeten bewijzen en dat de meeste van hun leden daar zitten voor het klimaat. Dat is ook het enige waar ze (vooral via Timmermans en door de band met Greenpeace) wat voor elkaar hebben gekregen. Een heleboel zelfs. Zoals een kernenergievrij Klimaatakkoord, met veel waterstof.

En op zich is dat prima. Maar de meeste klimaatmaatregelen zijn er niet voor het klimaat, maar voor het milieu. En het zijn vaak ook gewoon verdienmodellen die werken zonder centrale sturing. Zelfredzaamheid in een vrije markt, waar je dan groen bent door zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto te kopen.

Ja, ik zie ook de kleine dingen. Veel groene mensen hebben een grote aversie tegen plastic, dus je hebt tegenwoordig een heleboel winkeltjes en afdelingen waar je eten in je zelf meegebrachte verpakkingen kunt kopen. Die verdwijnen vaak ook weer snel, maar er komen de hele tijd nieuwe voor in de plaats. En initiatieven voor een schone buurt, waar ze rommel opruimen en de andere mensen er op aanspreken, vooral als die iets van plastic weggooien.

Maar ondertussen hebben we dus voedselbanken en veel vreemdelingenhaat. Die voedselbanken klinkt heel sociaal, net zoals de kerken en het Leger des Heils dat doen in de VS, maar het zou eerder opzienbarend moeten zijn dat we ze nodig hebben. En in plaats van keihard tegen die vreemdelingenhaat in te gaan en ook te proberen daar de achterliggende problemen voor op de agenda te zetten (alhoewel ik wel eens wat in die strekking voorbij hoor komen), ligt de nadruk toch vooral op een "strenger maar rechtvaardig immigratiebeleid". Hm.

Dus, wat gaat Groen Links voor ons betekenen, als ze aan de macht kunnen komen, met Timmermans als minister-president?

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 07-09-2025 13:10:12 ]
  zondag 7 september 2025 @ 13:17:57 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218703397
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 13:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik vind het moeilijk. Ze hebben nog nooit geregeerd, alleen op lokaal niveau, dus wat gaan ze doen?

Als ik nu kijk naar de PvdA, de andere helft, dan weet ik wel dat die paarse kabinetten toch vooral heel blauw waren, met een heel klein drupje rood. De enige dingen die er op dat vlak de afgelopen tien jaar zijn gebeurd is dat het minimumloon een paar keer verhoogd is en dat de subsidies en toeslagen periodiek worden opgerekt. Oh, en dat we nu overal een voedselbank hebben.

Daar staat tegenover, dat we nu de Participatiewet hebben en de meeste andere uitkeringen verdwenen zijn of afgebouwd worden. Enige ondersteuning om weer passend werk te kunnen vinden hoef je ook niet meer verwachten. En alhoewel op papier nog minimaal 70% van het laatstverdiende loon dan wel het minimumloon, is het in de praktijk minder dan 50% geworden. Voornamelijk omdat je geen arbeidskorting krijgt en vrijwel alle speciale en bijzondere uitkeringen vervallen zijn. Dat is wel afhankelijk van de gemeente.

Wat we natuurlijk wel hebben gezien is heel veel wetten over en aandacht voor het klimaat. Dat is ook de reden waarom de meerderheid van hun kiezers er op stemt. Ja, dat komt ook uit de sociale hoek, dat begrijp ik. En ja, we hebben al heel lang geen linkse regering meer gehad, of zelfs een centrumregering. Ook Paars was dat niet. Dus dat vertekent het beeld.

Maar we zitten nu dus in de situatie dat ze zich nog moeten bewijzen en dat de meeste van hun leden daar zitten voor het klimaat. Dat is ook het enige waar ze (vooral via Timmermans en door de band met Greenpeace) wat voor elkaar hebben gekregen. Een heleboel zelfs. Zoals een kernenergievrij Klimaatakkoord, met veel waterstof.

En op zich is dat prima. Maar de meeste klimaatmaatregelen zijn er niet voor het klimaat, maar voor het milieu. En het zijn vaak ook gewoon verdienmodellen die werken zonder centrale sturing. Zelfredzaamheid in een vrije markt, waar je dan groen bent door zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto te kopen.

Ja, ik zie ook de kleine dingen. Veel groene mensen hebben een grote aversie tegen plastic, dus je hebt tegenwoordig een heleboel winkeltjes en afdelingen waar je eten in je zelf meegebrachte verpakkingen kunt kopen. Die verdwijnen vaak ook weer snel, maar er komen de hele tijd nieuwe voor in de plaats. En initiatieven voor een schone buurt, waar ze rommel opruimen en de andere mensen er op aanspreken, vooral als die iets van plastic weggooien.

Maar ondertussen hebben we dus voedselbanken en veel vreemdelingenhaat. Die voedselbanken klinkt heel sociaal, net zoals de kerken en het Leger des Heils dat doen in de VS, maar het zou eerder opzienbarend moeten zijn dat we ze nodig hebben. En in plaats van keihard tegen die vreemdelingenhaat in te gaan en ook te proberen daar de achterliggende problemen voor op de agenda te zetten (alhoewel ik wel eens wat in die strekking voorbij hoor komen), ligt de nadruk toch vooral op een "strenger maar rechtvaardig immigratiebeleid". Hm.

Dus, wat gaat Groen Links voor ons betekenen, als ze aan de macht kunnen komen, met Timmermans als minister-president?
GL heeft de PvdA economisch wel wat naar links getrokken. In ieder geval weten we dat de PvdA nu een stuk linkser is dan wat de RoodVooruit kliek in gedachten had.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 7 september 2025 @ 13:18:25 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218703399
De hypotheekrenteaftrek handhaven is hét allerbelangrijkste voor de VVD: Yesilgöz: VVD stapt niet in kabinet dat hypotheekrenteaftrek aanpast - https://nos.nl/l/2581518
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 7 september 2025 @ 13:21:54 #25
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218703420
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2025 13:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
De hypotheekrenteaftrek handhaven is hét allerbelangrijkste voor de VVD: Yesilgöz: VVD stapt niet in kabinet dat hypotheekrenteaftrek aanpast - https://nos.nl/l/2581518
Is geen bijzonder standpunt. De VVD is waarschijnlijk toch nodig voor de vorming van een nieuwe coalitie.

Haha. De VVD komt straks in een positie dat ze als kleinste veel kunnen eisen en de grotere partijen chanteren.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')