abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218689003
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Hangt van de ondernemer af. Als je wel werknemers wilt, maar geen minimumloon op een inflatiecorrectie kunt betalen, mag je je ook wel afvragen of je bedrijf langer kan bestaan dan even.

Wat mij betreft is hoger minimumloon ook wel echt een punt voor PvdA en SP. De SP is niet perse onvriendelijk voor ondernemers maar ik heb er wel meer het idee dat ze er zijn voor de mens achter de ondernemer die niet meteen miljonair wordt.
Dat zijn vooral de achmets en jeffreys die daar last van krijgen.
Grote bedrijven en kleine ondernemers in het hogere segment hebben daar totaal geen last van.
Vakman pur sang
pi_218689014
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Grote bedrijven en kleine ondernemers in het hogere segment hebben daar totaal geen last van.
'Tien grote steden' zijn natuurlijk wel goed voor het MKB.
pi_218689021
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[..]
- Hoger minimumloon, killing voor kleinere zelfstandigen met personeel, denk aan kleine kapperszaken, snackbars, Turkse buurtwinkel e.d.
- strenger voor ZZPers.
- meer publieke zeggenschap energie en collectieve voorzieningen, dit doet niks voor het MKB.

Dus waar zijn dan de goede motivaties voor MKB ondernemers?
Schijn-ZZP’ers lijken mij geen echte kleine ondernemers.
pi_218689031
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is mooi dat ze een stempel meekrijgen, maar het topic is voor alle ondernemers. Niet alleen voor de rich-kids.
pi_218689050
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wanneer komt die eerste nieuwe stad van de tien?
pi_218689060
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wanneer komt die eerste nieuwe stad van de tien?
2040 beginnen met bouwen lijkt me een mooi streven.
pi_218689129
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nee het gaat erom dat de belastingadienst ZZPers beoordeelt als schijnwerknemers.
Dat is omdat ze er teveel werk mee hebben en het de NLse staat alleen maar risico’s oplevert.
Denk aan ZZP leraren en zorgmedewerkers.
Hier zijn vooral islamitische mensen heel gedreven in om puur voor het hoogste loon te gaan en geen arbeidsongeschiktheid af te sluiten.
Vakman pur sang
pi_218689173
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee het gaat erom dat de belastingadienst ZZPers beoordeelt als schijnwerknemers.
Dat is omdat ze er teveel werk mee hebben en het de NLse staat alleen maar risico’s oplevert.
Hier zijn vooral islamitische mensen heel gedreven in om puur voor het hoogste loon te gaan en geen arbeidsongeschiktheid af te sluiten.
Hoeveel zijn dat er procentueel en wat heeft het met de islam te maken?
pi_218689230
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Hoeveel zijn dat er procentueel en wat heeft het met de islam te maken?
Dat weet ik niet.
Ik zie op LinkedIn allemaal islamitische docenten vragen om ZZP opdrachten in het onderwijs.
Niet perse islamiet maar wel veel Turken, marrokanen enzo. In die cultuur neemt men graag meer risico, alles voor meer loon om toch die Mercedes te kunnen rijden.
Dat is gewoon zo.

https://www.linkedin.com/(...)900413025525760-lT7j

https://www.linkedin.com/(...)686419037536256-4gqe

https://www.linkedin.com/(...)515553021292545-Z7S1

En dat zie je ook in de zorg.

De belastingsdienst heeft natuurlijk beter inzicht hoe en waar dat gebeurt. En heeft gelobbyd tegen die schijnzelfstandigheid.

Want al die kleine ondernemers: zijn niet goed verzekerd, moeten allemaal belasting regelen, jaarrekening opmaken, BTW aangifte doen enz enz.
Hebben helemaal geen omzet/kosten behalve uren.
Dus leveren niks op en kosten veel inzet van publieke middelen.

Terwijl de belasting juist graag met een grote stichting handelt, een jaarrekening, een collectieve verzekering, een eenduidige CAO.

Ook voor belastingen en dergelijke geldt dat eea (veel) effectiever wordt door massa verwerking in inkoop.

Een unieke ondernemer zoals een winkel, dienstverlener enz, hebben veel meer omzet, kosten en ook winsten en dus betere verzekeringen en betalen meer belasting, en het is een redelijk gelijkblijvend aandeel van bedrijven die zijn en blijven. Dat kan de belastingsdienst wel faciliteren.
Al zien ze die ook liever in een paar grotere ondernemingen ben ik bang.

[ Bericht 20% gewijzigd door Lospedrosa op 05-09-2025 19:47:57 ]
Vakman pur sang
pi_218689408
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Een tikje racisme doet het altijd goed…
pi_218689487
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Een tikje racisme doet het altijd goed…
Dit doe ik ook om te prikkelen. Omdat het juist SP is die die rakkers wil aanpakken. :Y
Vakman pur sang
pi_218689535
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dit doe ik ook om te prikkelen. Omdat het juist SP is die die rakkers wil aanpakken. :Y
De racist uithangen om te prikkelen. Briljant excuus.
pi_218689553
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De racist uithangen om te prikkelen. Briljant excuus.
Het is helemaal niet racistisch, leer nou eens wat racisme is.
Het is een constatering waarop een taboe staat en niet gezegd mag worden vanwege woke.
Das wat anders.
Vakman pur sang
pi_218689581
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is een constatering waarop een taboe staat en niet gezegd mag worden vanwege woke.
Das wat anders.
Tuurlijk knul.
pi_218689672
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das wat anders.
Van mij mag je alles zeggen, maar ik heb wel het idee dat je liever de lijnen op afkomst wilt tekenen dan op vermogensklasse.

De MKB-ondernemer in de breedste zin is meer dan de rich kid die liberaal geboren wordt.
pi_218691368
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat weet ik.
Ja dat is goedkoper.

Nee dat is niet echt goed maar wel een soort gemeenschappelijke last om alles betaalbaar te houden misschien.
Afschuiven. Niet ons probleem. Zoek het zelf maar uit. Waarom zouden wij daar voor op moeten draaien? Misschien euthanasie subsidiëren en niet strafbaar maken?
pi_218691369
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 18:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Volgens mij klopt het wel wat @:Lospedrosa zegt.
Maar maak er vooral een punt van dat de SP voor het MKB is.
Nee, volgens jou is alles wat niet kneiterrechts is per definitie inhoudsloos gebrabbel.
pi_218691649
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 01:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Afschuiven. Niet ons probleem. Zoek het zelf maar uit. Waarom zouden wij daar voor op moeten draaien? Misschien euthanasie subsidiëren en niet strafbaar maken?
Wie is wij en ons in dit verhaal?

Er zijn juist duizenden ondernemers die die taak op zich nemen. En voor stage plekken en dergelijke.
Wat dat betreft is het MKB echt de backbone van de maatschappij.
Vakman pur sang
pi_218692747
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 07:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Er zijn juist duizenden ondernemers die die taak op zich nemen. En voor stage plekken en dergelijke.
Bij veel ondernemers, waaronder jij, heb ik niet het idee dat ze er voor de maatschappij of zelfs hun eigen werknemers zijn. Ze zijn er voor zichzelf. Minder loon betalen en meer winst opstrijken.

Dus je hebt gelijk, zolang mensen moeten vechten om een baantje.
pi_218693055
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 07:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Je kunt het vaak aan de ondernemer wel wat proeven of ze oprecht in de maatschappij staan (ook niet defensief naar de overheid) en het bedrijf hun dierbaar is.

Of dat ze simpelweg hopen op een klapper en een investeerder die de boel snel overneemt.

Ik heb ooit voor zo'n "rich kid" gewerkt. Het bedrijf was meer wat spelen. Leuk tijdverdrijf. Die meende dat de ze van de belastingdienst op de knieen moesten gaan liggen bij hem.

En dat men dankbaar moest zijn dat hij uberhaupt bereid was belasting af te dragen, hij zag het dat ze het meer als gunst moesten zien.

Alles erachter: de dwingende toon van de belastingdienst stond 'm namelijk niet aan :')

Als er zo over regels wordt gesproken en de incassobureaus worden genegeerd, dan weet je dat het schip zinkende is.

Maar dat durfkapitalisme hier bestaat is imho een groter gezwel. De VVD staat meer achter zulke partijen en is helemaal niet met een duurzaam MKB en de toekomst van Nederland bezig. Het speelt de boeman naar migranten toe en zet Nederland in de uitverkoop.
pi_218693186
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je kunt het vaak aan de ondernemer wel wat proeven of ze oprecht in de maatschappij staan (ook niet defensief naar de overheid) en het bedrijf hun dierbaar is.

Of dat ze simpelweg hopen op een klapper en een investeerder die de boel snel overneemt.

Ik heb ooit voor zo'n "rich kid" gewerkt. Het bedrijf was meer wat spelen. Leuk tijdverdrijf. Die meende dat de ze van de belastingdienst op de knieen moesten gaan liggen bij hem.

En dat men dankbaar moest zijn dat hij uberhaupt bereid was belasting af te dragen, hij zag het dat ze het meer als gunst moesten zien.

Alles erachter: de dwingende toon van de belastingdienst stond 'm namelijk niet aan :')

Als er zo over regels wordt gesproken en de incassobureaus worden genegeerd, dan weet je dat het schip zinkende is.

Maar dat durfkapitalisme hier bestaat is imho een groter gezwel. De VVD staat meer achter zulke partijen en is helemaal niet met een duurzaam MKB en de toekomst van Nederland bezig. Het speelt de boeman naar migranten toe en zet Nederland in de uitverkoop.
De consumenten en werknemers bestaan ten dienste van de winstmaximalisatie. Het maatschappelijke nut is een doel dat we veertig jaar geleden al achter ons gelaten hebben. Het is dat je als bedrijf die werknemers en consumenten nog nodig hebt, maar hoe sneller je daar van af kunt komen, hoe beter. Die staan het pure doel van bedrijven tegenwoordig vaak in de weg: steeds meer geld maken.

En dat zien we dan ook. Mechaniseren, automatiseren, uitbesteden en een globale markt. Software is wat dat betreft het summum.
pi_218693254
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij veel ondernemers, waaronder jij, heb ik niet het idee dat ze er voor de maatschappij of zelfs hun eigen werknemers zijn. Ze zijn er voor zichzelf. Minder loon betalen en meer winst opstrijken.

Dus je hebt gelijk, zolang mensen moeten vechten om een baantje.
Wat natuurlijk niet zo is. Tenminste ze zullen er wel zijn.
Vakman pur sang
pi_218693366
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat zijn niet de leukste werkgevers en die falen dan ook.

Ik vind juist dat werkgevers veel meer doen dan vroeger. Vroeger had je de vakschool of specifieke opleiding en dan kon je kiezen voor stage uit een aantal regionale bedrijven. En men bleef daar dan vaak ook hangen. Nu staan werkgevers op scholen voor gastlessen, open dagen, kijkdagen enz, worden stages soms dik betaald en is er meer ruimte voor opleiding en begeleiding.
(Niet in alle sectoren ik kijk even naar techniek en automatisering ICT ed)
En daarbij zijn er allerlei trajecten om licht werk te laten doen door mensen uit herintreders projecten (vroegere sociale werkplaats), dat kost ook vaak netto meer dan het oplevert.
Dat is allemaal niet erg.

Maar hoe zie je NL voor je zonder bedrijven en ondernemers? Of moet iedereen ambtenaar worden of bij een Google werken ofzo?
Vakman pur sang
pi_218693377
Wat
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 11:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De consumenten en werknemers bestaan ten dienste van de winstmaximalisatie. Het maatschappelijke nut is een doel dat we veertig jaar geleden al achter ons gelaten hebben. Het is dat je als bedrijf die werknemers en consumenten nog nodig hebt, maar hoe sneller je daar van af kunt komen, hoe beter. Die staan het pure doel van bedrijven tegenwoordig vaak in de weg: steeds meer geld maken.

En dat zien we dan ook. Mechaniseren, automatiseren, uitbesteden en een globale markt. Software is wat dat betreft het summum.
Wat heb jij een negatieve kijk op ipndernemers zeg.
Je had je eigen onderneming, is daar iets gebeurd wat je zuur maakt? ;(
Vakman pur sang
pi_218693438
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 12:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat
[..]
Wat heb jij een negatieve kijk op ipndernemers zeg.
Je had je eigen onderneming, is daar iets gebeurd wat je zuur maakt? ;(
Sinds bedrijven een HR afdeling hebben is het bergafwaarts gegaan. Er zitten ook altijd medewerkers tussen die carrière maken door de concurrentie pootje te lichten. Middenmanagers hebben daar hun beroep van gemaakt.

Ik ben zelf een hele goede ingenieur en projectleider, maar ik mis het killer instinct om achter de winstmaximalisatie aan te gaan of te proberen anderen een poot uit te draaien. Ik ben nog van een goed product voor een goede prijs en dan doe je tegenwoordig niet meer mee.

Kortom, ik knap af op de voortdurende machtsstrijd, omdat ik meestal aan de ontvangende kant sta.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 3 / 4
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')